14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

iPhoto: hoeveel bestanden maakt die eigenlijk wel aan?

Mijn vrouw heeft zo’n 10.000 foto’s. Die zijn geïmporteerd in iPhoto11. Ook werd de gezichtsherkenning uitgevoerd.
    Omdat ze helemaal wil herbeginnen heb ik de bibliotheek in Finder – Afbeeldingen gewist (zo’n 16GB).
    Daarna start ik het veilig leeg maken (zonder beschermde onderdelen) van de prullenmand.
    Alhoewel ik dit laatste gisteren nog maar had uitgevoerd, begon de iMac aan het verwijderen van 54.000 eenheden (hij is al uren bezig, nochtans een i5-processor van 12/2011 ). Van waar komen die toch allemaal?

Moderator
    unSOUND

Het komt er op neer dat iPhoto verschillende miniaturen aanmaakt voor het scrollen en het synchroniseren met apparaten met een klein scherm. Hierdoor hoeft niet steeds de grote versie geladen te worden, wat dus snelheid oplevert.

Bijdrager
    SanderTreur

Veilig leegmaken duurt altijd veel langer dan normaal verwijderen. Daarnaast staan er in iPhoto wel meer bestanden dan alleen foto’s, 54.000 items zegt niets over de grootte.. dat kunnen items van 1kb zijn, maar ook 1GB. Ik stel voor even te annuleren en opnieuw te doen. Bestanden die al verwijderd zijn blijven toch al verwijderd.

Bijdrager
    Beech

Bij elke foto hoort een thumbnail en wat gezichtsherkenning nog bijdrasgt weet ik niet.
    Overigens heeft iPhoto zelf een prullenbak. Je moet een Mac niet beheren als een Windows computer !

Bijdrager
    riji

Dank voor de reacties.
    Jullie vinden dit dus normaal, ook dat het zo lang duurt (het is nu zo’n 4 uur bezig en hij moet er nog 15000 doen).
    Ik vraag mij toch zo wat af of Apple gebruikers niet veel toleranter zijn voor het systeem dan Windows gebruikers.

Moderator
    unSOUND

Het is “normaal” omdat je zelf hebt gekozen voor een grondige manier van legen… Als je de normale methode zou gebruiken ging het waarschijnlijk veel sneller gaan.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    riji op 13 februari 2012

(hij is al uren bezig, nochtans een i5-processor van 12/2011 ).

:lol: Heeft heel weinig met de CPU te maken. Die is nauwelijks nodig bij het legen van de prullenmand. De tijd gaat inderdaad voornamelijk zitten in het veilig legen (dus de lees/schrijf handelingen van de schijf) omdat in tegenstelling tot normaal legen alles met nullen wordt overschreven. En omdat die bestanden niet allemaal netjes op een rij staan op de schijf kost dit erg veel lees/schrijf commando’s.

Bijdrager
    riji

Ah, nu begrijp ik dit beter. Het gaat dus om een “wipe”.
    Ik heb veilig legen prullenmand ten onrechte verward met definitief verwijderen van bestanden.
    bedankt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bij normaal wissen wordt alleen de TOC aangepast (Table Of Contents) terwijl het feitelijke bestand er nog is totdat het overschreven wordt door iets anders. (Er wordt alleen niet meer naar verwezen dus ‘lijkt’ het weg te zijn) Daarom kun je na per ongeluk wissen met bepaalde software het bestand nog terug halen, maar dat lukt dus na veilig wissen niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Had je niet beter de iPhoto bieb kunnen verplaatsen, en dan dus eerst in iPhoto “helemaal herbeginnen” en als dat allemaal is gelukt pas die, dan overbodige bieb, weggooien?!

Iets zegt mij dat je ook geen bakup hebt…:evil:

Bijdrager
    riji

Had je niet beter de iPhoto bieb kunnen verplaatsen, en dan dus eerst in iPhoto “helemaal herbeginnen” en als dat allemaal is gelukt pas die, dan overbodige bieb, weggooien?!
    Iets zegt mij dat je ook geen bakup hebt…

Ik heb nog alle bestanden in mappen in finder.
    morgen kan mijn vrouw een andere toepassing met een eigen bibliotheek willen gebruiken…
    en ik wil niet overgeleverd zijn aan een applicatie
    ik ga mijn niet overleveren aan Apple

Bijdrager
    GoeieDag

Nee joh, niet je overleveren aan Apple! Want ze vreten je op!
    Ellende!!!!

Moderator
    unSOUND
    riji op 14 februari 2012

en ik wil niet overgeleverd zijn aan een applicatie

Hmmm… iemand zit met zijn denkwijze nog vast in 1998… Het hele idee achter computers is sinds dag 1 geweest dat ze je werk uit handen moesten nemen. Apple heeft als geen ander bewezen hoe software dat kan doen, en wat doen mensen instinctief ? Ze gaan zich er tegen afzetten, want ze zijn zo bang om die dwangneuroses op te geven. Die drang om mapjes in mapjes in mapjes te stoppen, en zijn bang dat als je iPhoto, iTunes of Aperture het werk voor je laat doen, je in hun macht bent.

De realiteit is andersom. Jij hebt de software in jouw macht, en de software beperkt je feitelijk nergens, het laat je zelfs dingen doen die niet konden met de ouderwetse mapjes-in-mapjes werkwijze. Stel je daar dan ook voor open, en er gaat een wereld voor je open, en er valt een enorme last van je schouders. Laat de computer eens doen wat hij moest doen: jou werk uit handen nemen. Niet omdat je het niet zelf mag doen, maar omdat het anno 2012 belachelijk zou zijn als je nog steeds zelf zou moeten onthouden waar je die 100.000 bestanden ook alweer hebt opgeslagen.

Bijdrager
    Beech

Een mac onderhoudt zichzelf en als je je houdt aan de mores, dan heb je er helemaal geen omkijken naar. Misschien moet je eens wat tutorials tot je nemen, ipv windowsgedrag te vertonen.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.