9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    riji

iPhoto: hoe foto's ordenen voor het inbrengen?

Ik heb alweer een vraag: wij hebben geprobeerd de duizenden foto’s te importeren in iPhoto.
    Die waren in Windows geordend in een logische hiërarchische structuur gebaseerd op mappen met submappen.
    Wanneer ik de albums bekijk die iPhoto hiervan gemaakt heeft, dan meen ik te begrijpen dat iPhoto geen submappen kent. Heb je een map mA zonder bestanden en met 2 submappen: submap mAA met 2 bestanden bAA1 en bAA2 en submap mAB met 1 bestand bAB1, dan levert dit 2 albums op mAA en mAB;
    mocht er echter 1 bestand in map mA gezeten hebben, dan was er ook een album mA geweest. Is dit juist begrepen?
    Nu willen wij herbeginnen met iPhoto met een zinvoller indeling en naamgeving van albums en bestanden.
    Voor wat ik nu begrepen heb moet elke mapnaam duidelijk zijn zonder dat je kan terugvallen op de naam van de map waarvan het een submap is. Ook moet elke bestandsnaam duidelijk zijn zonder dat je daartoe op de mapnaam kunt terugvallen. Juist?
    Tenslotte denk ik dat in iPhoto de indeling van de gegevens veel minder belang heeft en dat het programma eigenlijk veel meer alles op de zoekfunctie zet als benadering om een groep gegevens te verkrijgen?
    Is dit min of meer juist en zijn er tips?

Bijdrager
    iBrammer

Ik ben ook net begonnen met Aperture werkt volgens mij ongeveer hetzelfde (daarvoor nooit iPhoto gebruikt). Wat ik nu heb gedaan is mappen gemaakt voor elk jaartal. 2012, 2011,2010,2009 etc. Binnen deze mappen zitten de projecten met de volgende manier van benoemen Jaar_maand_dag_naamproject. dan organiseert die alles mooi op datum. Wat je eventueel ook nog kan doen is binnen een jaartal weer een map met een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld “Vakanties” en daarbinnen alle ‘vakantie projecten’ met bovengenoemde formaat namen toevoegen.

Bijdrager
    Ir.Bob

Aperture en iPhoto werken niet hetzelfde in dit opzicht. Hoewel ze in grote lijnen op elkaar lijken, mist iPhoto de extra organisatie in mappen.

Mijn advies:
    Om te beginnen kun je jezelf afleren om alles op jaar te organiseren. Datum zit in de foto gebakken, en met een of twee muisklikken kun je alles op jaartal laten sorteren. Vrij zinloos dus om dit zelf ook nog een keer te doen.

Doe alle foto’s van een ‘photoshoot’ bij elkaar in een ‘event’ (of project in Aperture termen). Bijvoorbeeld ‘Vakantie Italie’ ‘Verjaardag’ ‘Dagje strand’. En gebruik ‘albums’ om foto’s van meerdere ‘events’ bij elkaar te plaatsen, of voor een beperkte selectie uit een event. (Daar kun je ook de sterren/ratings voor gebruiken en smart albums).

Maar de mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. iPhoto gebruikt in voor vrijwel alles de zoekfunctie, die op zijn beurt zich weer baseert op metadata. Events en albums zijn eigenlijk om jou wat extra herkenning & sortering te beiden.

Bijdrager
    riji

Ik ben nog een element vergeten bij mijn vraag: het is zo dat alle oorspronkelijke ordening (in mappen en submappen) blijven bestaan naast hun import in iPhoto, zodat daar ook rekening moet mee gehouden worden. Ik kan noch wil mij helemaal afhankelijk maken van 1 programma want morgen kan een andere applicatie met een andere wijze van bibliotheekvorming aan de beurt zijn.

Bijdrager
    riji

Mijn advies:
    Om te beginnen kun je jezelf afleren om alles op jaar te organiseren. Datum zit in de foto gebakken, en met een of twee muisklikken kun je alles op jaartal laten sorteren. Vrij zinloos dus om dit zelf ook nog een keer te doen.

Ik ken niet zoveel van fotograferen, maar ik meen te weten dat niet elk toestel zelf een correcte datum creëert en in dit geval een soort standaard datum heeft, waar je dan niets aan hebt

Verder kan ik wel begrijpen dat een applicatie datum als basis voor ordening gebruikt (gebruiker onafhankelijk en eenduidig) maar voor ons en menig gebruiker zal dit niet nuttig of minstens ontoereikend zijn.

Moderator
    Strifer

Ik organiseer al mijn foto’s in iPhoto op basis van gebeurtenissen (en soms daarbinnen op datum). Je kan de volgorde zelf bepalen (alhoewel ik chronologisch het makkelijkste vind) en je kan ook zelf bepalen welke foto bij welke gebeurtenis hoort.

Moderator
    unSOUND

Aperture kan wel prima een mappenstructuur importeren. Je zou dus dat programma kunnen overwegen, of met de 30-dagen trial de mappen omzetten naar een library, en die library vervolgens in iPhoto zetten.

Verder denk ik dat je die angst los moet laten om “gevangen” te zitten in één programma, want die angst is totaal ongegrond.

Bijdrager
    riji

Aperture kan wel prima een mappenstructuur importeren. Je zou dus dat programma kunnen overwegen, of met de 30-dagen trial de mappen omzetten naar een library, en die library vervolgens in iPhoto zetten.

Is wel 80$
    Nog belangrijker is wat geëxporteerd kan worden.

Verder denk ik dat je die angst los moet laten om “gevangen” te zitten in één programma, want die angst is totaal ongegrond.

Dit vind ik dus zeker niet.
    Zo o.a. de groeperingen die je binnen iPhoto maakt kun je toch niet als verzameling exporteren?
    Kun je bv. de iPhoto bibliotheek importeren in Photoshop Elements?

Moderator
    unSOUND
    riji op 19 januari 2012

Is wel 80$

De trial is gratis zoals ik al zei, en die kan een library maken aan de hand van jouw mappen-structuur. Die library gebruik je vervolgens gewoon in iPhoto. Je hoeft dus helemaal niks te kopen.

riji op 19 januari 2012

Dit vind ik dus zeker niet.

Maar dat is dus puur de angst door gebrek aan ervaring en overschot aan vooroordelen.

riji op 19 januari 2012

Zo o.a. de groeperingen die je binnen iPhoto maakt kun je toch niet als verzameling exporteren?

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met groeperingen exporteren, maar je kunt alles vanuit iPhoto exporteren naar elders.

riji op 19 januari 2012

Kun je bv. de iPhoto bibliotheek importeren in Photoshop Elements?

Je kunt een foto die in iPhoto staat in elk programma openen, want elk programma op je Mac kan direct in de iPhoto library kijken, het is dus helemaal geen beperking, eerder een hulpmiddel. Je hoeft namelijk niet te weten in welke map het staat, je bladerd gewoon door de library alsof je door iPhoto bladerd.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.