21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    sanne

iPhoto gebruiken door meerdere accounts

Zoals het hoort heb ik voor mijn ouders 2 accounts aangemaakt: een voor mijn vader en een voor mijn moeder. Door het account van mijn vader wordt iPhoto gebruikt om alle familiefoto’s en diavoorstellingen te beheren. Dus als mijn moeder inlogt kan zij geen enkele foto zien: haar iPhoto is leeg. Om foto’s te zien moet zij inloggen als mijn vader.

Is het mogelijk om 1 iPhoto-inhoud door meerdere accounts te laten gebruiken?

Bijdrager
    Zodiack

Ja dat kan, maar er zullen vast al meerdere topics over te vinden zijn.

Start iPhoto-voorkeuren ( appletjetoets + ,) op bij je vader en kies de optie ‘delen’.
    Stel daar in wie de foto’s mag bekijken,
    Als jij of je moeder de foto’s wil bekijken dan moet de account van je pa ingelogd blijven en iPhoto NIET afgesloten zijn.
    Het zelfde trucje is mogelijk met muziek in iTunes.
    suc6

Bijdrager
    atimago

Het is mogelijk, alleen is het niet echt makkelijk om dat in een korte beschrijfing te geven.
    (even van uitgaande dat er een al foto’s bestaan)
    Je met beginnen met een map aan te maken in de map gebruikers -> gedeeld
    deze noemen we bv photo’s.
    verplaats nu de map iPhoto Library (in de map gebruikes -> ik -> afbeeldingen
    de Map photo’s moeten nu andere rechten krijgen. door middel van Appletje-I moeten we de rechten veranderen van de map, dit moet zijn lezen en schrijven voor allemaal, dan : pas toe op ingesloten onderdelen, er word gevraagt om je wachtwoord.
    start nu iphoto op terwijl je de alt toets inedrukt houd. kies bibliotheek, navigeer naar de map gebruikers -> gedeeld -> photos -> Iphoto Library
    klick open
    doe dit voor de andere gebruiker en jullie kunnen samen met de zelfde bibiliotheek doek

s6

http://www.macosxtips.nl/

Bijdrager
    sanne

Heel mooi: dat zijn 2 verschillende methoden.

Ik wist niet dat je de foto’s kon delen: dat klinkt goed. Maar als mijn vader niet thuis is en mijn moeder wil een dia-voorstelling van de vakantiefoto’s geven: dan moet ze eerst inloggen als mijn vader, dan iPhoto opstarten en dan inloggen als zichzelf. Tja, dan kan ze die laatste stap net zo goed niet doen en gewoon als mijn vader iPhoto gebruiken (en dat wil ik nu net voorkomen).

Hoewel het theoretisch goed klinkt, lijkt de methode “gedeelde map” nogal ingrijpend: qua rechten en zo. Zijn er hier mensen die deze methode in hun dagelijkse praktijk toepassen? En hoe is de ervaring daarmee?

Bijdrager
    Zodiack

Je vader kan gewoon ingelogd blijven hoor als je moeder in haar account wil inloggen.
    Dat heet fast userswitch.
    M.a.w. je kunt meerdere accounts tegelijkertijd later draaien.

Bijdrager
    atimago

Ik heb dit meerdere malen ingesteld en het werkt heel goed. Deze methode werkt goed als je wel de zelfde foto’s wilt gebruiken, maar niet alle foto’s dubbel wilt hebben. bij de methode dat mij voorganger beschrijft moet iphoto van de andere gebruiker openstaan, of je moet ze lokaal coperen, wat veel extra opslag kost.
    Maar een goede waarschuwing mag je ter hartte nemen, MAAK ALTIJD BACKUPS. Het grote nadeel van digitaal fotograferen is dat veel mensen vergeten regelmatig een goede backup te maken. Je harddisk gaat een keer kapot. Afhankelijk van de hoeveelheid foto’s die je maakt moet je een backup maken. Ik maak altijd voor ik op vakantie ga een volledige backup op een DVd

Bijdrager
    foobar

dat iPhoto delen gedoe is niet zo handig, want volgens mij kan degene die de gedeelde foto’s bekijkt ze vervolgens niet bewerken!
    dus ik ga voor de map met rw voor allemaal

Bijdrager
    Leander

Wanneer meerdere gebruikers iPhoto open hebben staan op een Mac (via fast user switching) dan kan iPhoto soms vreemd gaan reageren (wel niet of opslaan van wijzigingen, rechtenproblemen etc.).
    Om daarvan af te zijn heb ik ‘onze’ iPhoto Library op een externe schijf gezet. Fast user switching heb ik uitgezet; gewoon per gebruiker uit- en inloggen waardoor de library maar door één user tegelijk aangesproken kan worden.
    We hebben op een soortgelijk manier – maar dan met alias-verwijzingen – ook samen onze iTunesmuziekverzameling extern in één grote muziekbibliotheek staan.

Voor de backup van foto’s en muziek (en andere bestanden) heb ik een tweede externe schijf, waar automatisch incremental backups naar toe geschreven worden m.b.v. Apple’s Backup.

Moderator
    unSOUND
    ”martijngrootens”

dat iPhoto delen gedoe is niet zo handig, want volgens mij kan degene die de gedeelde foto’s bekijkt ze vervolgens niet bewerken!

Dat is nou juist het perfect ervan. Hoe zou jij het vinden als jouw vader/moeder/broer/zus via een andere account jouw foto’s veranderd, terwijl jij dat helemaal niet wilt ?

En met delen kun je kiezen om enkel een X aantal foto’s of albums te delen.

Bijdrager
    foobar

ja… maar het ligt er dus aan wat je precies wilt he;)
    als je met twee accounts samen foto’s wilt beheren, is het handig als beide accounts ze kan aanpassen, maar als je inderdaad de ander alleen wilt laten kijken, dan is die deel-optie het beste…
    ik kreeg het idee dat ze allebei de foto’s willen aan kunnen passen…

Moderator
    unSOUND
    ”martijngrootens”

ik kreeg het idee dat ze allebei de foto’s willen aan kunnen passen…

Dan ben ik benieuwd hoe je daar bij komt… in zijn 2 posts noemt hij maar 2 dingen…

• zijn moeder kan de foto’s niet bekijken.
    • zijn moeder kan geen diavoorstellingen starten.

Dat zijn de enige eisen die hij noemt, en dat kan prima met delen.

Bijdrager
    foobar

oke oke:P
    maar omdat het op één computer gaat en om een vader en moeder en niet om een vader en zijn 6-jarig zoontje… dus…

Moderator
    unSOUND

Dus trek jij zelf een conclusie…. :wink:

Bijdrager
    foobar

jij toch ook? :evil:

Moderator
    unSOUND

Nee, ik ben enkel ingegaan op de 2 verzoeken die hij geplaatst heeft.

Als hij meer verzoeken had, moet hij die aangeven,
    dan kunnen wij een goed antwoord geven.

Bijdrager
    foobar

ja, maar hierboven zegt sanne wel dat het niet handig is, omdat als vaders weg is moeder alsnog eerst moet inloggen als vader en dan weer moet uitloggen en dan naar haar eigen account gaan! ha!
    :P maar goed, laten we hier maar mee ophouden, ze heeft nu twee oplossingen en welke ze het handigst vind moet ze zelf weten;)

Moderator
    unSOUND
    ”martijngrootens”

ja, maar hierboven zegt sanne wel dat het niet handig is, omdat als vaders weg is moeder alsnog eerst moet inloggen als vader en dan weer moet uitloggen en dan naar haar eigen account gaan! ha!

Maar dat zegt hij omdat hij nog niet wist dat het makkelijker kon…
    en daar heeft Zodiack hem inmiddels al op gewezen…

Punt is dat Sanne nu eerst moet vertellen wat pa en ma precies willen, dan kun je eigenlijk pas kijken welke oplossing het beste is… ik weet namelijk nog een 3e en 4e methode, maar laten we eerst maar eens kijken wat de verdere eisen zijn…

Bijdrager
    Gijs

Ik gebruik al jaren de ‘Gebruikersmap’ methode. Het grote voordeel is dat iPhoto in de andere account niet open hoeft te staan, dus dat in dit geval er niet eerste ingelogd hoeft te worden als ‘vader’. Ook bewerken kan dan in de tweede account, maar daar is denk ik in dit geval niet zo’n behoefte aan. Maar het kan wel eens makkelijk zijn.
    Een nadeel heeft deze methode ook. Als vader iPhoto open heeft staan en weggaat zonder af te sluiten, dan krijgt moeder een foutmelding als zij iPhoto probeert te openen. Maar bij ons (ik en mijn vrouw) komt dat zelden voor.
    Mijn advies is de Gebruikersmap methode als je denkt dat beide ouders niet vaak tegelijk iPhoto willen openen. Als je er voor kiest om iPhoto te delen dan kun je het beste vader automatisch laten opstarten bij het aanzetten van de computer en iPhoto bij hem in de lijst met items zetten die automatisch opstarten bij het inloggen (en ‘verberg’ aanvinken). Dan kan moeder altijd bij de foto’s als zij via fast user switching op haar eigen account inlogt.

Bijdrager
    sanne

Jullie maken het er niet makkelijker op hoor!:-)

In de ideale wereld:
    1. hoeft vader NIET in te loggen om voor moeder de mogelijkheid te hebben de foto’s te bekijken (want zoals eerder verteld wil moeder de vakantiefoto’s aan buurvrouw laten zien als vader niet thuis is = niet ingelogd is)
    2. kan vader de foto’s bewerken maar hoeft moeder de foto’s niet te bewerken
    3. kunnen vader en moeder fast-user-switchen
    4. is er geen externe of gepartitioneerde harde schijf
    5. wordt er regelmatig gebackupt op dvd
    6. kan het voorkomen dat zowel vader als moeder tegelijkertijd ingelogd zijn en tegelijkertijd iPhoto kunnen starten
    7. is het niet nodig om de computer standaard als vader te laten opstarten: gewoon na het opstarten kiezen wie je bent

unSound: ik ben benieuwd naar je 3e en 4e oplossing. Waar zit je aan te denken?

Ik snap dat de ideale wereld niet bestaat. Ik ga bij het volgende bezoek aan mijn vader en moeder kijken welke oplossing voor hun situatie het best geschikt lijkt.

Bijdrager
    Zodiack

:D
    Wat dacht je van de foto’s gewoon allemaal afdrukken.
    Kan iedereen ze altijd bekijken

Alle gekheid op een stickie:

Vader kan gewoon altijd ingelogd blijven, desnoods met een schermbeveiliging en password.
    Hier thuis staat de Mac altijd aan of in de sluimer (een Mac met OSX hoeft niet uit), beheerdersaccount is dan ook altijd ingelogd.
    Zo kan iedereen via ‘fastuserswitch’ in zijn eigen account en alles benaderen wat ook door de hoofdaccount wordt gedeeld.
    Niet zo moeilijk lijkt me, maar zoals je gelezen hebt zijn er nog tal van andere mogelijkheden.

nogmaals: suc6 met je keuze

Bijdrager
    vishaakje

Had het zelfde probleem, heb het nu ondervangen met dit programmatje:
    iPhoto Library Manager
    Voor de uitleg hoe je het voorelkaar krijgt gewoon even de help file openen die er bij zit, die is erg duidelijk in zijn uitleg.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.