6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    campzzz

iPhoto: foto’s toevoegen direct toevoegen aan gebeurtenis

Wegens omstandigheden moet ik nogal vaak foto’s toevoegen aan bepaalde gebeurtenissen in mijn iPhoto-bibliotheek. Wat ik jammer vind is dat ik niet kan vinden op welke manier ik foto’s direct aan een bepaalde gebeurtenis kan toevoegen. Momenteel moet ik de foto’s telkens toevoegen als een nieuwe gebeurtenis en dan slepen naar de juiste gebeurtenis. Het zou veel vlotter zijn mocht ik de foto’s direct op de juiste plaats in de bibliotheek krijgen. Vroeger in Windows kon ik foto’s direct toevoegen aan de juiste map. Het zou me zeer veel tijd besparen mocht dit ook lukken in iPhoto.

Hopelijk kan iemand mij verder helpen.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    LighScan

Zou zelf deze functie ook erg kunnen gebruiken, maar helaas is het niet mogelijk.

De reden is simpel: de foto’s die jij toevoegt hebben een andere datum en dergelijke, en iPhoto “weet” niet in welke gebeurtenis deze foto’s geplaatst moeten worden. Het houdt zich inderdaad van den dommerik als je een foto in een bestaande gebeurtenis sleept (waarom weet ik ook niet juist).

Bijdrager
    Dbakker

Hoi,

Wellicht helpt het wanneer ik iets vertel over het principe van iPhoto.
    Mogelijk helpt dat je begrijpen waarom je je foto’s niet direct aan gebeurtenissen kunt toevoegen.

Een gebeurtenis is, wat het woord al zegt, een serie-tje foto’s die samenhang hebben in tijd op basis van één upload van één camera. Vroeger noemden we dat (in iPhoto) een filmrol. Omdat filmrollen meerdere gebeurtenissen konden bevatten en je op de geheugenkaartjes steeds meer foto’s kunt opslaan is er voor gekozen een HOOFD-indeling te maken naar gebeurtenissen. Dat geeft de gebruiker een mooi overzicht van ‘gebeurtenissen’ die iPhoto op je camera aantreft. Immers een gezellig avondje, splitst iPhoto keurig van een uitje de volgende dag. Lekker handig in een gebruik. Wanneer je ea. teveel van het goed vind, of juist te weinig kun je handmatig twee gebeurtenissen samenvoegen of één juist splitsen in meerdere. Maar goed de stelling van iPhoto blijft: de ontwikkelde filmstrookjes gooide je vroeger toch ook nooit op één hoop en door elkaar?

Vervolgens:
    iPhoto ziet de gebeurtenissen als werkelijke bron der bronnen. Net als negatieven van een filmrol.
    Filmrollen die je verwijderd, zijn echt definitief weg, net zoals wanneer je echte negatieven in de prullenbak gooit.
    Dus wanneer je foto’s definitief wenst te verwijderen doe je dat in de ‘gebeurtenissen’.

Selecties maken van leuke foto’s die samenhang hebben (of niet) doe je in mappen en albums. Dat doe je elders.
    Linkonder in iPhoto tref je een + tekentje aan.
    Wanneer je daarop klikt wordt een album aangemaakt zoals je die kent uit Windows. Klikte je op het + tekentje terwijl je foto’s in een gebeurtenis geselecteerd had dan krijg je de keuze of een link naar deze foto’s moet worden opgenomen in de betreffende album.

De albums die je aanmaakt met het + tekentje bieden je verschillende voordelen.
    De foto’s die in deze mappen staan kun je staffeloos verwijderen zonder dat je je origineel weggooit.
    Da’s vooral handig wanneer je bijvoorbeeld een selectie wilt maken voor een foto-album of een iWebsite.
    Een foto kan dan ook voorkomen in meerdere albums (dat kan in een gebeurtenis niet, mits je een fysieke kopie van de foto maakt). Kortom een album biedt je een slimme mogelijkheid om meerdere exemplaren beschikbaar te hebben zonder dat het meer ruimte op je HD inneemt. ’t Is immers alleen maar een link naar de foto’s. Deze link gedraagt zich verder wel als een echte foto.

Goed, om een lang verhaal niet nog langer te maken…
    ’t Lijkt erop dat je je foto’s rubriceert met je gebeurtenissen.
    Dat is niet nodig. Dat zou je ook via de albums kunnen doen. Sterker nog. In iPhoto bestaat ook nog zoiets als automatsiche albums… Je kunt die automatische albums je foto’s automatisch laten toevoegen. Bijvoorbeeld foto’s met de naam, rating, datum of… of… etc.

Kortom:
    Je hoeft je gebeurtenissen niet steeds samen te voegen. Je kunt e.a. zelfs automatisch laten doen op het niveau van albums. En voor het echt rubriceren van je foto’s is het fenomeen ‘gebeurtenissen’ iets minder geschikt wanneer je je foto’s anders wenst te rubriceren dan iPhoto zelf aangeeft.

Tot slot kun je in iPhoto zelfs de albums onderbrengen in mappen. Linksboven -> archief -> map toevoegen.
    Zo heb ik de mappen 2008 en 2009 met daarin verschillende albums van die jaren.

Succes met je iPhoto
    Alles moet eens wennen.
    Vergeet wat je ooit leerde in Windows
    Laat dingen de computer doen waarvoor’ie echt gemaakt is.
    Yep, en ik kan niet ontkennen dat Mac’s daarin heel slim kunnen zijn.

Douwe-Jan

Bijdrager
    Sentitel

Ik weet niet waarom jouw manier van organiseren zo is als dat ie nu is met iPhoto, maar misschien moet je eens kijken naar Aperture?

Bijdrager
    Oppie
    ”campzzz”

Vroeger in Windows kon ik foto’s direct toevoegen aan de juiste map.

Vroeger was alles beter…
    Dat kan natuurlijk op je Mac nog steeds: maak die mapjes aan in Finder en sleur & pleur…
    Maar dan moet je natuurlijk geen iPhoto (meer) gebruiken.

Bijdrager
    Dbakker
    ”Oppie”
    ”campzzz”

Vroeger in Windows kon ik foto’s direct toevoegen aan de juiste map.

Vroeger was alles beter…
    Dat kan natuurlijk op je Mac nog steeds: maak die mapjes aan in Finder en sleur & pleur…
    Maar dan moet je natuurlijk geen iPhoto (meer) gebruiken.

:wink:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.