7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Moderator
    unSOUND

iPhoto foto’s niet meer te zien in andere programma’s….

Ik heb onlangs mijn iPhoto geüpdate van 6 naar 6.0.2, en sindsdien zijn mijn albums e.d. niet meer te zien in andere programma’s, zoals iDVD of het schermbeveiligings-venster… allemaal geven ze de melding “start eerst iPhoto 2 of hoger”… maar dat helpt niet.

Bijdrager
    Mattheus

Pfff. Ik vind het al vrij uniek dat iemand als jij (die voor mij een grote wandelende vraagbaak is op het gebied van de Mac) een probleem tegenkomt. Ok, ok, het is een behoorlijke off-topic reactie… in ieder geval veel succes met het oplossen!

Moderator
    unSOUND

Ik ben inmiddels een paar stappen verder…

– delen van de foto’s hielp niet.
    – voorkeuren weg gooien helpt niet.
    – iPhoto library opnieuw opbouwen helpt niet.
    – nieuwe library maken met andere foto’s had hetzelfde resultaat.

Tot ik de optie om de foto’s te kopiëren naar de library weer aan zette. Toen weer een library gemaakt, nieuwe foto’s erin, en voilà, overal waren die foto’s te zien.

Blijkbaar werkt deze optie dus niet als je er voor kiest om de foto’s zelf te rangschikken in mappen, en ze toe te voegen zonder ze te kopiëren… ik ga dus maar een bug-rapportje sturen naar Apple.

Bijdrager
    de mossel

Inderdaad. unSOUND met een probleem!!!
    Blij dat het opgelost is.:wink:

Moderator
    unSOUND

Probleem was toch complexer dan ik aanvankelijk dacht.

Het bleek niet te liggen aan de manier van importeren, iPhoto bleek te struikelen over sommige foto’s. Je krijgt dan geen melding, maar van het ene moment op het andere is alles weer foetsie. iPhoto zelf werkt gewoon, maar iMovie, iDVD en het screensaver-menu zagen de library niet meer.

Ik heb al mijn foto’s ( meer dan 11.000 ) bekeken, en kon geen beschadigingen ontdekken. Dus gokte ik dat het wel eens in de extra info kon zitten… een corrupt icoontje, of beschadigde recource-fork. Dus heb ik met het programma Small Image mijn foto’s gestript van alles, behalve de ICC en EXIF info. Dus icoontjes en andere metadata zijn verwijderd.

Nieuwe library aangemaakt, foto’s er opnieuw in, en jawel ! Opgelost !

Bijdrager
    Buzz

Goed te horen dat het is opgelost.

Ik heb een keer ergens gelezen dat die externe programma’s gewoon gebruik maken van de file AlbumData.xml, in je iPhoto Library map. Daar staat in principe alle nodige informatie van je Library in samengevat, inclusief de locaties van de foto’s en thumbnails. Misschien dat die file bij jou corrupt werd op de één of andere manier. Misschien wel ergens een karakter dat de XML-parser niet pikte ofzoiets.

Moderator
    unSOUND

Probleem was dat er iets beschadigd raakt op het moment dat je een corrupte bestand importeert. Wellicht die xml. Maar het probleem zit er in dat je niet weet welke foto het is. Je moet dus steeds:

een map importeren,
    iPhoto sluiten en testen of het nog werkt in de andere programma’s,
    nog een map importeren,
    weer testen,
    enz…

En met 11,000 foto’s is dat geen pretje, zeker omdat je niet eens zeker weet dat het na het vinden van het eerste corrupte bestand ook opgelost is. Wellicht zijn er nog meer. En alle foto’s openen gewoon goed in voorvertoning, het probleem zit blijkbaar ergens anders.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.