24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    EmJee4

iPhoto: foto’s bewerken in ander programma

Ik wil gaan werken met iPhoto, maar bewerk mijn foto’s met Photoshop.
    Hoe kan ik dat het beste organiseren?
    Ik heb bij voorkeuren al ingesteld dat Photoshop opstart als ik op Bewerken klik.
    Hoe zorg ik er voor dat mijn bewerkte foto weer in iPhoto terecht komt? Met ‘Opslaan als’ in Photoshop geef ik de foto vaak een andere naam, maar dan kan ik hem niet meer in iPhoto terugvinden. Zelfs niet als ik hem in de juiste map binnen de de iPhoto Library opsla.

Wie heeft er advies voor mij?

Bijdrager
    Hansi2124

Photoshop openen, de foto hierin bewerken, iPhoto openen en de bewerkte foto importeren. Werkt dat niet?

Bijdrager
    EmJee4

Bedankt Hans.
    Als ik met iphoto ga werken, had ik begrepen dat ik dan alles vanuit iPhoto moet gaan doen. Alle foto’s daarin importeren en in Gebeurtenissen zetten. Maar dan komt het ook wel eens voor dat ik een foto wil bewerken. Dus vandaar dat ik de foto ook daarvandaan ging openen.
    Jouw manier werkt vast, maar dan is dat idee weg, van werken met iPhoto. In elk geval, als ik begrijp wat jij bedoelt. Je zegt: Photoshop openen en de foto hierin bewerken. Waar haal ik die foto dan vandaan? Uit de finder dacht ik dat je bedoelde. En dan is iPhoto buiten beeld. Of bedoel je nog iets anders?

Bijdrager
    Hansi2124

Je te bewerken foto haal je inderdaad uit de Finder, waar hij waarschijnlijk in je map Afbeeldingen staat. Maar je zet ook in je eerste posting dat je bij voorkeuren heb ingesteld dat Photoshop wordt opgestart. Over welke voorkeuren heb jij het nu?

Bijdrager
    EmJee4

Voorkeuren in iPhoto. Daarin kan je instellen (was me aangeraden) waarmee je wilt bewerken, als je op de knop Bewerk klikt.

Als ik de foto uit de Finder moet halen, dan is het effect van iPhoto weg….

Bijdrager
    StilleStormen

makkelijkere manier is om in iphoto bij de instellingen in te stellen dat je de fotos bewerkt in een ander programma.
    en dan kies je daar photoshop:D
    en klaar is kees !

Bijdrager
    StilleStormen

oh shit haha je was net voor

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb het bij mij in iPhoto gedaan zoals jij het zegt en bij mij verandert de foto na het saven in Photoshop ook in iPhoto. Je moet dan wel gewoon Save doen en geen andere naam geven. Maar dat lijkt mij logisch.

Bijdrager
    EmJee4

Heb het ook geprobeerd, met Save ipv Save as en dat werkt wel. Ik ben gewend een foto op te slaan onder een andere naam, zodat ik het origineel nog heb. Daar zorgt iPhoto voor, dus wat dat betreft hoeft dat niet dus niet meer. Goed punt.

Soms sla ik verschillende versies op en wil ik ze toch allemaal bewaren. Dan moet ik wel Save As doen, maar dan ga ik het daar nog verder mee proberen. Misschien dan toch exporteren en weer importeren…

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, want als je Save as doet, dan laat hij het bewerkte origineel dus onbewerkt. Je kan dat dus oneindig volhouden. En iPhoto reageert dar op dezelfde manier op uiteraard. Daar wordt dat bestand dus ook niet veranderd omdat jij het een andere naam geeft.

Bijdrager
    EmJee4

Dat vind ik niet erg, want dat is uiteindelijk ook wat ik wil. Het origineel gewoon in iphoto in de gebeurtenis houden en de bewerkte versie ook in iphoto hebben staan.

En daar zit hem dus het probleem. De bewerkte foto is met geen mogelijkheid in iPhoto op te slaan. Je moet dan goed opletten waar je hem in de finder opslaat vanuit photoshop en dan moet je expliciet importeer kiezen in iphoto. En dat dus niet vergeten om te doen.

Wellicht kwestie van wennen allemaal… :?

Bijdrager
    Hansi2124

Ja, dat komt doordat iPhoto een library heeft (volgens mij) waarin die bestanden staan. Maar het is toch niets anders dan altijd: foto’s importeer je toch altijd in iPhoto? Nooit in de map droppen.

Bijdrager
    EmJee4

Ik moet eigenlijk nog beginnen met iPhoto, dus dat importeren is voor mij nog niet ‘normaal’…. ik heb nog een Windows-Verkenner-denkwijze…. :oops:

Bijdrager
    nookie

Als je een foto wilt bewerken in Iphoto, dan dupliceer je hem eerst.
    Op de foto staan, :apple: D.
    Dan komt hij in een gebeurtenis achter de originele foto te staan.
    Selecteer je duplicaat.
    Via iPhoto bewerken in Photoshop en dan SAVE.
    Blijft je origineel mooi zoals hij is en heb je je bewerkte foto achter het origineel staan.
    Lijkt mij een prima werkwijze.

Bijdrager
    EmJee4

Klinkt heel logisch, lijkt me inderdaad een handige methode…. voelt ook minder als een omweg, maar meer zoals iPhoto bedoeld is…..
    Bedankt voor je tip Nookie.:)

Bijdrager
    nookie

Graag gedaan.

Bijdrager
    Oppie
    ”nookie”

Als je een foto wilt bewerken in iPhoto, dan dupliceer je hem eerst.
    Blijft je origineel mooi zoals hij is en heb je je bewerkte foto achter het origineel staan.

Ik neem aan dat je dit bedoeld als ‘extra’ zekerheid en gemak, want iPhoto bewaart in ieder geval altijd het origineel!

Bijdrager
    nookie

Het ging de TS om het feit dat als je een foto bewerkt in Photoshop, via de BEWERK-knop in iPhoto, dan SAVE doet, het origineel overschreven wordt in de bibliotheek van iPhoto.

Ik denk ook dat het origineel inderdaad overschreven wordt in iPhoto, aangezien je een SAVE handeling doet in Photoshop en het originele beeld ook vervangen wordt in de bibliotheek van iPhoto. Dit gaat buiten iPhoto om en die maakt denk ik, niet eerst een duplicaat als je hem laat openen in Photoshop.
    Je ziet de foto namelijk ook veranderen in iPhoto na een bewerking.
    Dus het werkt dan als een bijgewerkte koppeling, net zoals bijvoorbeeld in Indesign, lijkt me.

Maar misschien bewaard iPhoto wel het origineel, maar om daar bij te kunnen moet je dan in de map zelf gaan zoeken, met als gevolg, dat je bibliotheek in de war kan raken. Als dat zo is, dan vind ik dat dit aangepast moet worden in iPhoto. Er moet hiervoor een melding komen als je een foto bewerkt hebt, of je nou bewerkt hebt in iPhoto of in Photoshop, die melding lijkt me wel handig.

Een melding in de zin van: Verwijder origineel uit gebeurtenis. Laat staan in ORIGINALS of verwijder naar prullenmand.

Ik maak wel eens een uitsnede van een foto in een gebeurtenis. Maar ik wil het originele beeld namelijk ook in die gebeurtenis hebben. Dan dupliceer ik hem, anders ben ik hem kwijt in die gebeurtenis en moet ik gaan zoeken in de map zelf.

Bijdrager
    Oppie

Lang verhaal, maar het klopt niet.

iPhoto zorgt altijd dat je terug kunt naar het origineel, ongeacht hoe en met wat je het bewerkt. En gewoon op te roepen via iPhoto zelf, en niet via de ongelukkige weg van de iPhoto Library in de Finder. iPhoto menu>Foto’s>Terug naar origineel. Klaar!
    Gebruik je in PS de ‘Save’, dan heb je er geen omkijken naar, gebruik je de ‘Save As…’ dan meld ie dat op die plek al een bestand (foto) staat met dezelfde naam, en deze zal overschrijven; máár iPhoto is gelukkig toch eigenwijzer, en zal dan toch nog een kopie hebben gemaakt, zodat je nog steeds terug kunt naar het origineel!
    Ga dan niet rommelen met de plek waar de foto al staat en de naam, want dan maak je het idd wat moeilijker.
    (Overigens: sinds iPhoto ’08 wordt er geen echte kopie gemaakt van het origineel, maar alleen de veranderingen bewaard.*)

Als je het origineel en de bewerkte beiden wilt zien, dan moet je uiteraard wel een kopie maken en één van deze twee bewerken, daar heb je uiteraard wel gelijk in.

Nookie, jij doet een aantal aannames die niet kloppen; probeer het gewoon even uit, dan zie je dat het goed werkt, zoals ik heb beschreven.

* Uit iPhoto Help: In iPhoto ’08 wordt bij de bewerking van een foto niet telkens een nieuwe versie van de foto bewaard, maar wordt eenvoudig een bewerkingslijst van al uw wijzigingen bijgehouden.

Bijdrager
    nookie

Ok. Maar als je dan de optie ‘terug naar origineel’ gebruikt, ben je de koppeling naar de bewerkte versie toch kwijt? Die zal wel ergens staan, maar via iPhoto kan je die niet meer terugroepen toch?

Bijdrager
    Oppie

Die bewerkte foto bestaat niet meer op het moment dat je het commando geeft ‘Terug naar origineel’; en daar waarschuwt ie eerst ook voor. Dus die ge PS-te foto is gewoon weg, en het werk wat je erin hebt gestopt.
    Dus als ‘rommelen’ met een foto je doel is, kun je idd beter een kopie maken in Photo (of daarbuiten) en die bewerken en verder mee rommelen.

Bijdrager
    nookie

Ja inderdaad, wat ik al zei, als overkoepelende boodschap, een kopie maken dus.

Bijdrager
    Oppie

Heeft TS EmJee4 het trouwens nu een beetje gevolgd en begrepen?
    Want daar doen we het uiteindelijk voor…:)

Bijdrager
    EmJee4

Ik ben er even tussenuit geweest…. kom ik terug, allemaal verhalen…. Leuk dat jullie zo meedenken!
    Ik kan het allemaal goed volgen en heb net ook al even wat dingen geprobeerd.
    Eerst een kopie maken in iPhoto zal ik in sommige gevallen blijven doen, omdat ik het origineel ook wil bewaren. Terug gaan naar origineel is soms wel handig, vooral als je vanalles wil uitproberen….

Het is vooral een kwestie van wennen, merk ik.

In elk geval: Dank voor alle uitleg!:)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.