23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    rolfellen

iPhoto expert gezocht!

Ik heb een MacBook Pro. Hierop staat iLife 11. Op onze LaCie (externe HD) staan zo’n 11.000 foto’s ge-back-uped van onze oude computer MacBook.

Nu wilde ik laatst alle foto’s op mijn MacBook Pro zetten. Ik heb de LaCie aangesloten. iPhoto geopend en via ‘importeren in bibliotheek’ de fotomap aangeklikt op de LaCie. Het apparaat begon te ratelen wen dat leek mij een goed geluid.

Na uren ratelde die nog…. en ik had het idee dat dit wel een beetje veel van t goeie was. Inderdaad, na uren stonden er bijna 54.000 foto’s in mijn iPhoto. Was ik niet blij mee:sad:

Als ik die foto’s bekijk, dan zie ik dat de meeste foto’s er wel 4 keer op staan. Ook zijn bepaalde gebeurtenissen uit elkaar geplukt. 1 foto in de ene map, de andere 16 in een andere map. Ook zie ik gebeurtenissen waar foto’s in staan die een uitvergroting zijn van een andere foto die in die map zit. Bijvoorbeeld de hond en de volgende foto is alleen het oor van de hond.

Kortom: er klopt he-le-maal niets meer van. Heel vervelend, maar vooral jammer is dat. Daarom mijn vraag: wie o wie kent iPhoto (iLife 11) als zijn/haar broekzak en kan ons helpen om die 11.000 foto’s op correcte wijze in onze iPhoto op de MacBook Pro te krijgen?

Reacties graag hier in het forum (of desnoods PB) en laat ook even weten of je de tijd verrekend wilt hebben in geld of goederen (bijvoorbeeld een lekkere appeltaart :yum:

Bijdrager
    Pieterr

Aan Ellen:
    Ivm spam is het niet zo handig om je emailadres hier neer te zetten.

Bijdrager
    rolfellen

Sorry, foutje. Ik haal m er meteen uit.

Ellen

Bijdrager
    Yurgen

iPhoto starten met de alt toets ingedrukt (Bibliotheek kiezen), vervolgens electeer je de gebackupte bibliotheek en kies je voor Kies Bibliotheek.

Bijdrager
    Hansi2124
    rolfellen op 11 april 2011

Sorry, foutje. Ik haal m er meteen uit.

Ellen
    Hoeft niet meer. Heb ik al gedaan;-)

Bijdrager
    rolfellen

OEPS…. hoe wijzig ik iets in een bestaand bericht?

Ellen

Bijdrager
    rolfellen

Dank je Hansi2124:grin:

Moderator
    Strifer
    rolfellen op 11 april 2011

OEPS…. hoe wijzig ik iets in een bestaand bericht?

Ellen

als je op het fotootje klikt naast je berichten komt er een menuutje tevoorschijn waar oa ‘bewerk’ tussen staat. vanuit daar kun je je posts bewerken.

de foto’s op die lacie schijf… stonden die in mappen gegroepeerd of is het een oude iPhoto blibliotheek!?

Bijdrager
    rolfellen

Dank je Strifer.

De foto’s stonden (naar mijn inzicht) gegroepeerd in mappen. Het was wel iPhoto 9 en nu hebben we het dus in 11 geimporteerd.

Bijdrager
    rolfellen

Yrgen,

Een vraagje (om inzicht te verkrijgen) wat bewerkstellig je dan als je het op deze manier doet? ‘iPhoto starten met de alt toets ingedrukt ……..’

Moderator
    unSOUND

Dan open je gewoon de library. Als je de library gaat importeren neemt hij ook de miniaturen en andere zaken mee.

Maar ben jij nu dezelfde die ook dat andere iphoto topic heeft gestart ?

Bijdrager
    rolfellen

Ja. Dit is heeeeeel toevallig gebeurd. Rolf wist niet dat ik ook had gegoogled en op deze site was gekomen….:eek:

Hij komt nu net thuis en vertelt mij dit. Wij halen zijn aanvraag eraf. Excuses voor de verwarring….:oops:

Bijdrager
    KingAchille

Dat is zwaar balen. Misschien ben je hier iets mee?

Moderator
    Strifer

als het in losse mappen stond, dan heeft een vorige versie van iPhoto er dus niets mee te maken neem ik aan!? een iPhoto bibliotheek is één bestand.

kun je bij wij van test een schone bieb proberen en dan de mappen erin slepen of per stuk importeren en kijken of dat goed gaat. ik blijf het vreemd vinden dat het allemaal maal 4 is gegaan. of heb je/hebben jullie soms de iPhoto Bibliotheek opengemaakt met ‘toon pakketinhoud’ en vanuit daar alles geïmporteerd!? binnen je iPhoto bibliotheek bestaan natuurlijk verschillende versies van elke foto (thumbnail bijvoorbeeld).

Moderator
    unSOUND

Ik denk dat ze alle mappen uit het iPhoto library pakket geimporteerd hebben, dan krijg je alles een paar keer… Het origneel, de bewerking, de preview, enzovoorts.

Moderator
    Strifer

aye, op dat pad was ik ook.

Bijdrager
    rolfellen

Goeden morgen (rolfellen),

De laatste reactie komt aardig in de richting (unSOUND) wat er is gebeurd. Op de Lacie schijf is maar een bestand te zien de iPhoto library. Deze map heb ik gewoon van de ene plek naar de andere plek gesleept en toen alles aan mijn Mac overgelaten en het resultaat is bekend.

De back-up heb ik heel eenvoudig gemaakt. De complete iPhoto libary (nam iLife 9) gekopieerd op de Lacie, met de gedachte, dan zet ik deze 1 op 1 weer terug. Helaas is de werkelijkheid anders. Ik heb nu wel iLife 11.

Wat is er intussen gebeurd: Ik heb iPhoto opgestart (op mijn Mac, waar nu al die 4 dubbele bestanden in zitten) en de toetsen alt en cmd ingedrukt gehouden. In het menuscherm heb ik alle vinkjes aangevinkt en op start gedrukt. Hij is al de hele nacht bezig en ik wacht af tot hij gereed is.

Ik meld mij weer als dit proces is afgerond.

Groet Rolf

Bijdrager
    rolfellen

Daar ben ik weer,

Helaas, bovengenoemde actie om de mappen opnieuw op te bouwen (middels alt + cmd ingedrukt te houden tijdens het opstarten van iPhoto) heeft niets opgeleverd. Ik heb nog steeds 4 dubbele bestanden.

Is er een mogelijkheid dat ik in mijn back-up (op de Lacie schijf) het bestand kan bekijken. Kan ik deze map openen? Ik bedoel bekijken hoe deze is opgebouwd.

Daar gaat het volgens mij al fout. Daar zitten al veel te veel foto’s in en als ik deze map terug wil zetten, neem ik al die foto’s mee. Aanhand van de bestandsgrote kan ik zien dat het Lacie bestand veel groter is dan het oorspronkelijke originele iPhoto bestand.

Groet, Rolf

Bijdrager
    Ian L

Waarom kopieer je de backup op de lacie niet gewoon naar je fotomap van je mackbook pro. Als je iPhoto opstart dan zou alles weer het zelfde moeten zijn als op je vorige mackbook. Misschien dat iPhoto nog eerst iets aanpast voor hij helemaal opstart.

Ik doe dit ook. Ik kopieer mijn iPhoto library van mijn iMac naar mijn powerbook.

Moderator
    unSOUND

Wat je moet doen is inderdaad al vaker verteld. Je moet gewoon de iPhoto library van de externe schijf kopiëren naar de map Afbeeldingen op de interne schijf, en dan iPhoto opstarten met de ALT ingedrukt zodat je de iPhoto library die je net hebt gekopieerd kunt selecteren. Meer werk zou het niet moeten zijn.

Bijdrager
    rolfellen

Beste Ian L,

Bedankt voor de TIP.

Ik ben pas vanavond in de gelegenheid jouw sugestie uit te proberen. Ik heb niets te verliezen en ik laat je weten wat de uitkomst zal zijn.

Groet, Rolf

Bijdrager
    rolfellen

Beste mensen,

Gisteravond om 20:00 uur hebben we het hele programma van de computer in de prullenbak gegooid. Inclusief de ruim 64.000 (dubbele) foto’s. Vervolgens hebben we de prullenbak de opdracht gegeven deze veilig te legen.

Het is nu 09:14 uur, de volgende dag, en hij is nog steeds bezig de prullenbak te legen.

Wordt vervolgd…..

Rolf & Ellen

Bijdrager
    rolfellen

De computer is eindelijk klaar. Inmiddels hebben we iPhoto 11 er weer opnieuw opgezet. Binnenkort gaan we weer aan de slag. Nu is het veeeeeeel te mooooooooi weer! Eerst genieten van het zonnetje!

Wordt vervolgd….:cool:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.