8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Melle

iPhoto denkt dat mijn schijf vol is, maar dat is ie niet

Simpele situatie

macbook air 512SD

volgens “over deze mac” bij “opslag” is er nog 18GB vrije ruimte.

Toch weigert iPhoto 3GB aan materiaal in te laden wegens “te weinig schijfruimte”

Iemand een idee?

Moderator
    Night

…en wat zegt het venster dat opent als je je SSD selecteert en dan ⌘i typt?

Bijdrager
    Melle

Beschikbaar 21,6 GB

gebruikt: 478.337.283.448 bytes (478,34 GB op schijf)

(nu al terug meer, wegens het even ledigen van prullenmand en andere tip die ik vond was op internet eens wissen van volledige geschiedenis safari)

Bijdrager
    Melle

beetje op zoek op het internet – ik vond deze: zie verder.

Die mij leidde naar bibliotheek – mail – en daar had ik een map van 52GB (veel meer dan ik zou denken) die voor heel groot stuk is toe te schrijven aan een mapje “1763FDE7-6E9B-4D87-AC60-CC6EA5F90933” in concepten.box. Dat lijkt dus de boosdoener. Gewoon deleten kan zonder problemen denk ik?

I’ve seen this issue before, it has to do with your mail program incorrectly trying to save a file over and over again which eventually fills the drive. The best way to find out where all the taken up space is to use finder and click the word “go” on the top of the screen.

Go to “computer”. And go into the Mac HD. Then go into the “users” folder. from there, choose the home folder.

Once inside the home folder start right clicking the folders and choosing “get info”. This window will show you the size each folder is taking up on your hard drive. Most likely your “library” folder is taking up  the significant chunk.

Verify it is the mail issue I think it is by using get info to find the source of the taken up space.

I believe your culprit will be in your library folder, then mail folder, and In here we need to find and delete the recovered messages and an offlinecache file

delete OfflineCache” at: “~/Library/Mail/(your email address here)/.OfflineCache

And delete “Recovered Files” Mailbox folder at “~/Library/Mail/Mailboxes/Recovered Messages (your email address here).mbox

Moderator
    Night

Wat ook wel eens wil helpen om de juiste vrije ruimte weergegeven te krijgen, is het geforceerd herindexeren van Spotlight:

https://support.apple.com/nl-nl/HT201716

Bijdrager
    GoeieDag

18GB op 512GB is wel aan de lage kant.

Ook een ontzettende ruimte-slurper zijn de backup’s van iOS apparaten.

Maar om een goed beeld te verkrijgen: draai eens het gratis OmniDiskSweeper.

Bijdrager
    jorikcaljouw

Ik had laatst ook een vergelijkbaar probleem. Bij mij waren het de lokale TimeMachine backups die gemaakt worden en later naar de TimeMachine schijf/netwerklocatie gingen.

Raar genoeg gaf de ene app aan dat ik nog voldoende ruimte vrij had, terwijl een andere aangaf dat ik geen ruimte meer vrij had. Dit lijkt me een bugje. Bij mij was dat grotendeels opgelost door de TimeMachine backup eerst te laten draaien en netjes afronden.

Dit heeft iets te maken met het nieuwe filesystem (APFS) op 10.13 voor SSD’s. Die lokale TM backups worden nu anders opgeslagen.

Moderator
    Night

Ah ja, die lokale TM snapshots. Nog zo’n onzichtbaar venijn dat roet in het eten kan gooien (10.13 only).

Zie o.a. dit topic

In High Sierra zijn de local TM snapshots/backups nog wel te verwijderen op een andere
    – helaas handmatige – manier:

tmutil listlocalsnapshots /

Verwijder ze vervolgens één voor één met

(sudo) tmutil deletelocalsnapshots <snapshot_datum>
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.