7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Reyn3

IPhoto bibliotheek te groot

Dit probleem zal al vaker besproken zijn, maar ik heb de volgende vraag:

Het nadeel is, wanneer je om ruimte te besparen een groot gedeelte van je foto’s opslaat op een externe HD, dat je die niet meer kunt bekijken via Iphoto.
    Iphoto synct bij mij de foto’s naar AppleTv, maar stel dat ik de helft van mn foto’s verplaats naar een externe HD die aan mn AppleTv hangt, dan nog, kan ik die niet bekijken via de Iphoto software. (dus geen random, overgangen , bladeren per gebeurtenis etc.), omdat de foto’s echt in Iphoto moeten staan.
    Dit vind ik een groot nadeel, maar iets in me zegt dat er een oplossing is….een soort centrale opslagplaats voor je photo’s die je toch in Iphoto kan bekijken zonder dat ze op je HD van de hoofdcomputer staan.

Who knows?

Bijdrager
    FotoDirk

Aperture3 is een oplossing maar kost wel 63 Euro in de app-store.
    Ik heb dat programma destijds zelfs 200 Euro betaald.

In Aperture kunnen foto’s ook buiten de eigen database worden bewaard. Je kan ze zelfs eenvoudig reloceren naar een andere plaats. En de foto database blijft gelijk.
    Dus ook als de foto’s elders staan kan je toch nog naar de foto’s kijken via Aperture.

Voor de rest werkt Aperture redelijk gelijklopend met iPhoto. Aperture biedt ook RAW bewerkingen en iets meer mogelijkheden om foto’s te editeren.

Je kan je iPhoto database migreren naar Aperture zodat alle faces, places, evenementen worden overgenomen zoals ze vandaag zijn in je iPhoto.

Bijdrager
    Beech

Simpel: sleep iPhoto naar je externe harddisk. Hernoem hem in b.v. iPhotoHD. Open iPhoto met de alt-toets ook ingedrukt, dan krijg je een keuzemenu: kies voor iPhotoHD. Controleer of alles er in staat, zo ja, dan kun je iPhoto op je computer weggooien. Eventueel maak je nog een extra kopie op een tweede externe harde schijf, want als die ene de geest geeft heb je niets meer.

Zie ook de discussie hier:

iPhoto-gebeurtenissen opslaan op externe harde schijf

Bijdrager
    Reyn3

Bedankt…dit lijken me bruikbare tips, Ik ga de optie van Beech maar eens proberen.

Bedoel je het Iphoto icoontje in de applications folder gewoon kopieren naar de externe HD? Neem ie dan de hele bibilotheek met foto’s albums etc. mee? Dat had ik nooit gedacht…

Bijdrager
    KarelWillem
    Reyn3 op 23 februari 2012

…Bedoel je het Iphoto icoontje in de applications folder gewoon kopieren naar de externe HD?

Nee.:lol:

Je verplaatst je iPhoto Library naar de externe harddisk*.
    Start iPhoto op met alt ingedrukt.
    Kies de bibliotheek op de externe harddisk.

* Eerst kopi├źren is wat veiliger. Pas als je zeker weet dat alles werkt, de oude bibliotheek verwijderen!

Bijdrager
    Melle

jip, zo werkt het. Ik doe hetzelfde, maar dan met een extra interne schijf. (Mac Pro) Ook mijn mail en dergelijke staan niet op de basis interne schijf waar het OS ook op staat. (wat trouwens een SSD schijf is)

Dit trukje werkt trouwens ook met iTunes. Via “alt” kan je dus verschillende bibliotheken aanmaken. Je hoeft dus niet perse 1 bibliotheek te hebben. Zo heb ik een iphoto met foto’s voor mijn werk. En een met foto’s prive.
    Verder heeft zowel mijn vriendin als ik een aparte iTunes bib op dezelfde mac. Heel handig.

m

Bijdrager
    KarelWillem

Sterker nog. Je kunt zelfs ‘bibliotheken’ combineren.

Zo kun je in iTunes bijvoorbeeld al je films, die op een externe harddisk staan, met alt ingedrukt toevoegen aan iTunes.
    Terwijl je muziek wel gewoon geïmporteerd staat IN iTunes op je interne harddisk.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.