30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)
  • Q:
    Bijdrager
    iMarc

iPhoto bibliotheek: rommeltje

Ik heb in de loop van de tijd een flinke iPhoto bibliotheek opgebouwd.
    Na een groot aantal updates van iPhoto is mijn bibliotheek ook aardig veranderd, hiermee bedoel ik dat er allemaal bestanden in staan waar ik nog nooit van gehoord heb.
    Nader onderzoek leert dat de foto’s 2x in de bibliotheek staan, 1x in de bibliotheek root en 1x in de map ‘data’.
    Echter geeft de info weer dat de map data maar 200Mb is en de totale bibliotheek bijna 7GB, dus ik neem aan dat de map ‘data’ verwijzingen bevat naar de bibliotheek root-map.
    Ik wil de iPhoto bilbliotheek wat opruimen en vroeg mij af wat ik kon weggooien, kan iemand mij hierbij helpen?

Misschien kan iemand mij de betekenis uitleggen van de bestanden op onderstaande plaatjes?

Inactief
    Anoniem

Ik zou het lekker zo laten, iPhoto weet heel goed hoe ‘ie zijn bibliotheek geordend kan houden denk ik, weggooien van bestanden waarvan je niet zeker weet waar ze voor zijn geeft meestal alleen maar problemen.

Moderator
    unSOUND

NOOIT, maar dan ook NOOIT in de bibliotheek van iPhoto komen !

Als je foto’s wilt bekijken of bewerken of mailen doe je dat vanuit iPhoto, NIET vanuit de finder. iPhoto heeft deze indeling voor zichzelf gemaakt, jij hoeft je daar niet mee bezig te houden.

Bijdrager
    iMarc

ja, hehe,

Ik maak er natuurlijk wel eerst een backup van.
    Je kunt met van alles kloten als je er maar een backup of kopie ope een andere locatie van maakt.
    Ik heb overigens een backup op een externe schijf staan van de complete gebruikersmap.
    Bewerken , mailen, enz. doe ik ook vanuit iPhoto (draai al een tijdje mee in de mac-scene).
    Ik vraag me alleen af waarom alles dubbel in de bibliotheek staat.
    Zien deze plaatjes er bij jullie ook zo uit?

Moderator
    unSOUND

ALLES laten staan. Simpel.

Wel is het zo dat je om de een of andere manier 2 libraries hebt staan, “iPhoto library”, en iPhoto bibliotheek”. Je hebt slechts 1 van de 2 nodig… aangezien de ene helemaal geen foto’s bevat zou je zeggen dat die dubbel is…

Bijdrager
    sally

Misschien ten overvloede: in Data zitten kleine versies van je foto’s.
    Lekker laten staan dus. Heeft iPhoto nodig.
    In Originals en Modified staat het echte werk.

Bijdrager
    KarelWillem

NIET aankomen!!! Dat hoort zo en iPhoto ‘weet’ heus wel wat het doet.

Bijdrager
    Oppie

Wat hebben mensen toch met het z.g. ‘opruimen’ van die Libraries?
    Afblijven en niet naar omkijken is het devies!!!

Maar bij jou is er wat aan de hand: ook op een NL OS hoort het te zijn ~/Afbeeldingen/ iPhoto Library.
    Dus iPhoto Bibliotheek lijkt me er niet (meer) horen. Ik heb het al vaker bij mensen gezien, ze gaan met mapjes in de Library schuiven, zeker bij het terugzetten van een back up, en dan wordt het idd een zooi.

Ik hoop dat Apple in 10.5 de iPhoto Library (en die van iTunes)-inhoud onzichtbaar maakt, en alleen met een speciale handeling getoond kan worden.

Bijdrager
    computer space

Daarom heb ik ook zo’n hekel aan de iApps. Allemaal chaotische datastructuren. iTunes maakt ook al zo’n bende. Ik houdt de boel lekker op orde in Graphicconverter. Thumbnails IN de bestanden en EXIF voor opmerkingen. Mappenstructuur naar eigen inzicht.

Bijdrager
    sally

@Oppie. Dat hoop ik niet.
    Ik wil er gewoon met Photoshop naartoe kunnen als ik daar zin in heb.
    (ik save wat ik daar open en bewerk wel altijd ergens anders.)

Bijdrager
    Oppie

Je kunt PS toch gewoon laten werken met foto’s in de iPhoto interface? Kun je zelfs instellen dat met een dubbelklik op de foto std in PS opent.
    Of je sleept de te bewerken foto naar het bureaublad vanuit die iPhoto interface om ‘m verder te bewerken met PS; lijkt me toch makkelijker dan in die iPhoto Library te neuzen.

@Martiniman: jou hele HD is een “chaotische datastructuur”, want die hele mappenboom structuur heeft natuurlijk niks met de werkelijkheid te maken. Het is maar een visualisatie, het is gewoon een zooitje daar op je HD, maar omdat je het niet zo ziet, doet het je ook niks!
    Dus ik begrijp de opmerking “chaotische datastructuren” niet; de structuur aanbrengen, het wegnemen van de chaos, doe je in iPhoto zelf, met z’n zee aan mogelijkheden. En in die Library moet je dan dus gewoon niet meer kijken.
    Blijkbaar toch een beetje (teveel) Think Different…:lol:

Het is idd misschien wel een probleem dat je via iPhoto (bij mijn weten) niet direct de EXIF file kan aanspreken; voor de meeste gebruikers waarschijnlijk onnodig, maar toch…

Moderator
    unSOUND
    ”Martiniman”

Daarom heb ik ook zo’n hekel aan de iApps. Allemaal chaotische datastructuren.

De enige chaotische factor is de gebruiker…. Als die nou eens gewoon met zijn tengels uit de library bleef, zou hij niet eens weten hoe de structuur eruit zag. Het is alleen de bemoeizucht, en het gebrek aan vertrouwen van de gebruiker die opspeelt. je hoeft niet te weten hoe de library eruit ziet. Je hoeft niet te weten waar bestand X zich bevind. Gewoon iPhoto starten en je ding doen. Klaar. De tijd dat jij je bezig moet houden met de ordening van je bestanden is over… laat het dan ook los.

Organiseren / onderverdelen kan ook in iPhoto, dus een eigen mappen structuur in de finder is een overblijfsel uit het Windows 3.11 tijdperk… Dat een gebruiker dat principe niet los kan laten is het probleem van de gebruiker, niet van iPhoto.

Bijdrager
    sally

Gelul, Oppie. Als ik in 1x 10 foto’s uit een filmrol wil openen, hoef ik iPhoto helemaal niet open te hebben. Alles moet kunnen.

Bijdrager
    computer space

Tuurlijk is een HD chaotisch, maar een chaotische iPhoto saus op een heldere finderweergave vind ik dan weer raar. Nu kan ik een map met foto’s backuppen op CD/DVD met een andere computer in GC bekijken en ik zie precies hetzelfde. En razendsnel. Wanneer ik met iPhoto bestanden ga slepen, gaan er allemaal rare dingen gebeuren. Het is niet voor niks bedoeld voor oma die niks van computers snapt.
    En wat think different betreft: Heerlijk om op een mac met mappen te slepen, extensies te laten zien en een soort Norton commander te installeren of finder-activiteiten met Graphic Converter te doen (de openklapmappen links alla windows is veel fijner navigeren dan de mac-finder-kolommenstructuur!). Steve is verre van heilig en veel van zijn oplossingen zijn veel te ondoorzichtig.

Moderator
    unSOUND

_ dubbel post _

Moderator
    unSOUND

@ Sally: Als je te beroerd bent om iPhoto te starten,
    moet je misschien ook je foto’s er niet in doen.

iPhoto is een beheerprogramma… het is juist gemaakt
    om in 1 oogopslag diverse foto’s te lokaliseren… als je
    het daar dan niet voor wilt gebruiken, laat het dan helemaal
    links liggen.

”Martiniman”

maar een chaotische iPhoto saus op een heldere finderweergave vind ik dan weer raar.

Wat ik veel raarder vind is dat iemand dus nog steeds met zijn tengels in mappen zit waar hij helemaal niet hoeft te ziin… Het ziet er voor JOU chaotisch uit, maar jij hoeft er dan ook niet mee te werken. Voor iPhoto ziet het er blijkbaar heel helder uit, want die kan er probleemloos mee overweg… en guess what, iPhoto is ook de enige die in die mappen hoeft te komen.

Bijdrager
    sally
    ”unSOUND”

@ Sally: Als je te beroerd bent om iPhoto te starten,
    moet je misschien ook je foto’s er niet in doen. /quote]

Onzin!
    :D
    iPhoto gebruik ik met plezier maar hoeft niet open als het me alleen maar in de weg staat.
    Rare koppige jongen, die daar bent.

Overigens geef ik mensen die de dingen willen kunnen doen zoals ze willen doen, (martiniman dus) groot gelijk. Dat moet altijd kunnen.
    iPhoto is niet geniaal maar het went. (wel met elke versie beter geworden)

Bijdrager
    computer space

IPhoto staat al lang niet meer op mijn HD trouwens. Juist vanwege de achterliggende dataopslag en de traagheid.
    Nu nog een alternatief voor iTunes;-)

Moderator
    unSOUND
    ”sally”

[iPhoto gebruik ik met plezier maar hoeft niet open als het me alleen maar in de weg staat.

Ik start iPhoto gewoon zodra ik mijn Mac aan zet, en sluit hem nooit af. Dus zodra ik 10 foto’s in Photoshop moet hebben, sleep ik ze erheen… Dus waar jij een Finder venster voor wilt hebben, gebruik ik gewoon een iPhoto venster.

”Martiniman”

IPhoto staat al lang niet meer op mijn HD trouwens. Juist vanwege de achterliggende dataopslag en de traagheid.

Oke… Niet gebruiken, maar er wel een stellige mening over hebben. Ooit gedacht dat er misschien dingen zijn veranderd sinds je er mee opgehouden bent ?

En iPhoto traag ? Dat moet je me toch eens uitleggen… iPhoto doet er bij mij exact 3 seconden over om op te starten. En ik heb een library van 12.000 foto’s, voornamelijk 5 en 6 megapixel van formaat.

Bijdrager
    computer space

Ik heb 70000 foto’s en tekeningen, heel veel TIF LZW en PDF. Op een G4 800mhz gaat dat prima in GC, en niet in Iphoto 8).
    Jij heb volgens mij een iets rappere bak Unsound;-)

Kan iPhoto wel overweg met AI en PDF?

Bijdrager
    sally

Ik sleep bijna nooit. Altijd openen en navigeren vanuit het programma waarmee ik werk.
    IPhoto is een programma wat je niet onnodig open wilt hebben als je andere computerintensieve taken uitvoert. Ik heb trouwens altijd zo weinig mogelijk programma’s open.
    Ouderwets ben ik, hé.

Bijdrager
    Buzz

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat iPhoto niet voldoet als je (semi-)professioneel bezig bent in de grafische hoek.

Het programma is dan ook alleen bedoeld voor het bijhouden van je zelfgemaakte digitale foto’s. En daarvoor voldoet het volgens mij echt uistekend.

De kritiek van Sally en Martiniman vind ik dan ook onterecht. Ze beoordelen het programma op toepassingen waar het niet voor bedoeld is. Logisch dat je dan buiten het programma om de dingen toch probeert voor elkaar te krijgen, en logisch dat dat onhandig gaat. Daar is het dus niet voor bedoeld!!!

Verder ben ik het helemaal eens met unSOUND: Als je iPhoto wil gebruiken waarvoor het is bedoeld blijf je dus gewoon uit die mappenstructuur weg.

In tegenstelling tot iPhoto maakt iTunes trouwens juist wel hele nette mapstructuren van je muziek aan, mits je de ID3 tags goed ingevuld houdt. Maar ook daar kijk ik nooit meer met de Finder naar, simpelweg omdat het nooit nodig is.

Bijdrager
    Oppie

@Sally: Idd, als je aan je bestanden komt via de ‘Open’ dialoog, schiet het met de iPhoto interface niet zo op. Heb je al eens gekeken naar de optie die ik je gaf (dubbelklik=open in PS)?

Waarom zou iPhoto niet kunnen blijven draaien als de CPU elders hard nodig is?

En programma’s die je regelmatig nodig hebt, afsluiten en weer opstarten, is idd erg ouderwets.:wink:

Bijdrager
    Chester2
    ”sally”

Ik sleep bijna nooit. Altijd openen en navigeren vanuit het programma waarmee ik werk.
    IPhoto is een programma wat je niet onnodig open wilt hebben als je andere computerintensieve taken uitvoert. Ik heb trouwens altijd zo weinig mogelijk programma’s open.
    Ouderwets ben ik, hé.

Klinkt alsof je nog steeds last hebt van wat PC afkickverschijnselen :wink:

Misschien moet je Adobe Album eens in je Parallels Desktop installeren :evil:

http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1003004000007151&Section=home&lgl=1&plid=&lgl_BOL_OWNER_ID=1

Bijdrager
    iMarc

Deze apps heb ik dus altijd openstaan op mijn 800MHz iMac.
    Ik gebruik VirtueDesktops en dat werkt perfect.

Nou start iPhoto op een 800 niet supersnel, maar ik kan me daar niet zo druk om maken.

Waar ik dit draadje voor gestart heb is het opruimen van overtollig materiaal in de iPhoto bieb.
    Ik heb in het verleden een groot aantal iMacs gehad en de gebruikersmap is nog van de allereerste OSX die toen uitkwam, deze heb ik steeds gebackupped als ik een nieuwe OSX installeerde.
    Waarschijnlijk is het daarom zo’n zooitje in mijn iPhoto biebje (heb nooit een ieuwe bieb aangemaakt).

Ik zal de originele vraag iets anders stellen:

Willen jullie je eigen bibliotheek eens vergelijken met de mijne en eens kijken wat er bij te veel in staat?

De grootte van de bieb is 6,94GB en er staan op het moment 6100 foto’s in.

Bijdrager
    sally

Sorry voor mijn bijdrage aan Off-topic gaan
    Ik heb 2500 foto’s in 3G

Je kunt met de optiontoets ingedrukt iPhoto opstarten en dan die andere (ongebruikte?) iPhotolibrary kiezen en kijken of die weg kan.

Bijdrager
    sally
    ”Crispijn”
    ”sally”

Ouderwets ben ik, hé.

Klinkt alsof je nog steeds last hebt van wat PC afkickverschijnselen :wink:

Misschien moet je Adobe Album eens in je Parallels Desktop installeren :evil:

Nee, het zijn oude Apple-gewoontes. Nooit een PC gehad.

Bijdrager
    Buzz

Ik heb net even een lege iPhoto Library gemaakt en er één foto in geïmporteerd. De inhoud is precies hetzelfde als jouw onderste plaatje in je openingspost, behalve dat er bij mij een mapje “Originals” en een mapje “Data” bij staan.

Bijdrager
    iMarc

Ben bezig om de bestaande data van iPhoto in de lege library te kopieren, eens kijken wat er dan allemaal gebeurd.
    Wees niet bang, ik heb dubbele backups gemaakt, kan nix gebeuren.

Bijdrager
    Lutjemac

Dit is mijn iPhoto library

LutjeMac

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 37)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.