11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    guidobandito

Iphoto bewerkingen ongedaan maken

Weet iemand hoe je bewerkingen in Iphoto ongedaan kan maken, nadat deze al opgeslagen is, maar zonder dat je helemaal terug gaat naar het origineel?

Voorbeeld toepassing:

Ik heb een heel aantal bewerkte foto’s als screensaver, maar die ik ook wilde gebruiken om er kaarten van te maken. Zodoende heb ik ze gecropt naar 2:3 verhouding, zodat je de normale kaartverhouding van 10×15 kan krijgen.
    Ook al had ik deze gecopieerd naar een ander album, toch bleken de exemplaren in de map ‘schreensaver’ ook gecropt naar dat formaat! Hierdoor is de hele verhouding weg van een heleboel foto’s als ze als screensaver fungeren.

Kortom: ik wil ze dus weer terug naar het oude formaat, maar NIET al mijn kleur- en lichtbewerkingen verliezen uiteraard (waar veel werk in heeft gezeten).

Wie heeft hier een oplossing voor? Of anders een idee hoe je dit anders kan aanpakken?

Bijdrager
    kristo

Nog eventjes (lente volgend jaar?) wachten op Leopard. Met Timemachine zou dit mogelijk zijn. :D

Bijdrager
    ragoooon

Denk niet dat er hier een mogelijkheid voor is, je kan terug naar het orgineel gaan maar dan zijn je kleurinstellingen ook weg.

Bijdrager
    reposte

Je kunt helaas niet meer terug.

Wat je in het vervolg wel kunt doen in, nadat je je kleurbewerkingen hebt gedaan en voordat je gaat croppen, de foto opnieuw opslaan als een JPEG, en die bijvoorbeeld in de map Afbeeldingen/Images zetten. Zo heb je altijd een backup. Want terug kun je echt niet meer…

Bijdrager
    Byron

Je kan terug naar het origineel, maar je kan niet stappen terug zetten per foto..

Bijdrager
    roblemmen

Je hebt in de mappenstructuur van iPhoto (Via Finder) een map met originals, dat is de versie die je hebt geimporteerd.
    – De aangepaste weggooien.
    – De originele opnieuw importeren.
    – Als je het wilt kan je hem ook naar de goede filmrol slepen (i.v.m. het mooi ordenen van je foto’s.)

Bijdrager
    Byron
    ”roblemmen”

Je hebt in de mappenstructuur van iPhoto (Via Finder) een map met originals, dat is de versie die je hebt geimporteerd.
    – De aangepaste weggooien.
    – De originele opnieuw importeren.
    – Als je het wilt kan je hem ook naar de goede filmrol slepen (i.v.m. het mooi ordenen van je foto’s.)

Je kan ook per foto zeggen in iPhoto: Revert to Original..

Bijdrager
    guidobandito

Okey, bedankt allen voor jullie reakties. Het is dus blijkbaar in dit geval een zaak van je neus stoten en ervan leren voor de volgende keer.

Voortaan let ik erop dat verschillende duplicaten aanmaak voor verschillende bewerkingen. Wel een gedoe. Het zou wel een enorme verbetering zijn als de volgende versie van Iphoto je laatste bewerking ongedaan kan maken, ook nadat je het al opgeslagen hebt.

Bijdrager
    Byron
    ”guidobandito”

Okey, bedankt allen voor jullie reakties. Het is dus blijkbaar in dit geval een zaak van je neus stoten en ervan leren voor de volgende keer.

Voortaan let ik erop dat verschillende duplicaten aanmaak voor verschillende bewerkingen. Wel een gedoe. Het zou wel een enorme verbetering zijn als de volgende versie van Iphoto je laatste bewerking ongedaan kan maken, ook nadat je het al opgeslagen hebt.

Dat zou zeker leuk zijn, maar dat wordt nogal processor intensief, omdat hij elke bewerking moet berekenen op het moment dat je de foto bekijkt, laat staan de thumbnails (alhoewel hij daar natuurlijk wel gewoon een kopietje van kan maken)..

Bijdrager
    nanette94

Ik heb een vraag, weet 100 procent zeker dat ik een foto heb bewerkt in iphoto en wil graag terug naar het orgineel.. Heb ik geprobeerd via archief en dan terug naar orgineel maar het bijsnijden verdwijnt niet . Heeft iemand een idee hoe ik die foto terug kan krijgen?

Moderator
    unSOUND

Als hij niet terug gaat, is de foto wellicht niet bewerkt ( kijk eens naar de resolutie ), of het origineel is opgeruimd door een 3rd party tool.

Je kunt ook met Spotlight op de bestandsnaam zoeken… vind je dan iets ?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.