11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    greatpetie83

Iphoto 06: rare mapindeling in map Iphoto Library

ik zit met de volgende situatie te zien in onderstaande afbeelding:

Mijn hele mapindeling in de map Iphoto library in de map Afbeeldingen is veranderd. Daarvoor was het nog gesorteerd op jaar, maand en datum, maar nu doet hij dit op filmrol en zonder thumbs te maken terwijl ik dit juist erg handig vindt. Ik heb het programma ThumbsUp, maar dat had ik daarvoor nooit nodig voor foto’s geimporteerd in Iphoto en nu noodgedwongen dus wel.

Wat is hier aan de hand en is dit op een of andere manier op te lossen?

Ik ben onlangs van ilife 05 naar 06 gegaan en ik heb het vermoeden dat het hier aan ligt.

Bijdrager
    greatpetie83

Ik ben er inmiddels achter dat dit standaard is in iPhoto 06. Erg jammer, vond de jaarindeling handiger. De enige tip die ik uiteindelijk ben tegengekomen is om alle filmrolletjes namen met data te geven. Dat wordt dus ff wat werk verzetten:p

Bijdrager
    Freek.

Ik krijg sowieso jeuk bij die ‘rol’ en ‘filmrol’ termen. Verzint iPhoto die zelf? En kun je dat direct standaard wijzigen als je een nieuw ‘rulleke’ aanmaakt?
    Ik zou zoiets idd liever zien met een datumaanduiding in de mapnaam als: ‘0604_28’ om de dag van vandaag aan te duiden. Na dit getal een korte onderwerpomschrijving en klaar is u. Deze mappen worden makkelijk in chronologische volgorde weergegeven in je Findervenster.

Bijdrager
    Annunaki

Die ‘Rol’ en ‘Filmrol’ dingen worden idd door iPhoto zelf voorgesteld bij het importeren van foto’s van een digitale camera of zo. Normaal gezien kan je dat zelf wijzigen, maar de meeste gebruikers doen dat probably niet.

Ik zal vanavond eens nagaan of hij dan ook andere mappen aanmaakt. Ik heb immers bij mijn laatste filmrollen de gewoonte gemaakt om daar inderdaad een deftige naam aan te geven.

Groeten,

Annunaki

Bijdrager
    Buzz

Even vraagje: Waarom zitten jullie eigenlijk nog met de Finder te frutten in die mappen? Die structuur is er voor iPhoto zelf, niet voor jou om in de Finder mee te gaan klooien.

Je gebruikt toch iPhoto, of je gebruikt het niet (en ik kan me voorstellen dat iPhoto niet voor iedereen ideaal is).

Maar als je het wel gebruikt kan je toch gewoon altijd je foto’s vanuit iPhoto zelf benaderen (via filmrollen, metadata zoekopdrachten, albums, de kalender etc.), en heb je de Finder daar toch niet meer voor nodig? Wat maakt het je dan nog uit welke namen de folders en bestanden in de Finder hebben? iPhoto heeft een heel handig Export menu, en bovendien kan je (groepjes) foto’s met je muis slepen naar andere programma’s en de Finder om kopieen te maken.

Of zie ik een of andere hele handige toepassing over het hoofd waarbij je vanuit de Finder in die iPhoto library structuur moet kunnen komen?

Bijdrager
    greatpetie83

nou, als ik foto’s op mijn weblog wil zetten heb ik wel de bestandslocatie nodig. En als ik foto’s op een ander medium wil zetten vind ik het makkelijker om het via de finder te kopieren.

Bijdrager
    Buzz

Dan sleur je ze toch gewoon vanuit iPhoto naar dat andere medium in de Finder?
    Of vanuit iPhoto naar de Desktop (of een ander mapje) en vanaf de Desktop naar je weblog. Vervolgens verwijder je de kopieën van de Desktop (of uit dat andere mapje).

Het hele idee van iPhoto is nu juist dat het veel krachtiger dan de Finder werkt om je foto’s te organiseren en op te slaan. Je hoeft de (vrij beperkte) Finder dus nooit meer te gebruiken om je foto’s op te kunnen zoeken, en je hoeft je nooit meer zorgen te maken over hoe en waar precies je foto’s op de harde schijf staan opgeslagen.

Eigenlijk net als iTunes en je muziek.

Bijdrager
    greatpetie83

dat zijn meer handelingen dan ff het bestand te vinden in de map iphotolibrary

Bijdrager
    Annunaki

Gebruik dan deftige namen voor uw filmrollen, dan vind je de desbetreffende mappen ook terug onder het desbetreffende jaar. Als je natuurlijk de standaard “Filmrol 01” benaming gebruikt die iPhoto zelf genereert, dan is het iets moeilijker natuurlijk.

Groeten,

Annunaki

Bijdrager
    Buzz
    ”greatpetie83″

dat zijn meer handelingen dan ff het bestand te vinden in de map iphotolibrary

Dat snap ik niet. Het lijkt me toch dat je je foto sneller vindt in iPhoto dan in de Finder. Vanaf dat moment zijn het evenveel handelingen, want zodra je je foto uit iPhoto hebt gesleept heeft het hetzelfde effect als dat je het uit de Finder zou slepen.

Bijdrager
    Oppie

Bovendien is het aan te raden alles wat je op het web publiceert, ook apart in een map te zetten. Met allerlei verwijzingen door je Finder heen, zoals bv naar de iPhoto library, ga je een keer nat. in een aparte map is het beheer en archivering van je site/blog veel efficiënter.

En idd, het werken met iPhoto èn werken in de iPhoto Library is het hinken op twee gedachten, en gaat dus niet werken. Eigenlijk zou Apple de hele iPhoto Library onzichtbaar moeten maken.
    Het verbaast mij toch altijd weer dat mensen naar de moeilijke weg zoeken; blijkbaar is soms iets tè gemakkelijk om waar te zijn…

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.