12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

iPhones (behalve één) zien WiFi-netwerk niet, maar laptops & iPad geen probleem

Mijn vader heeft een WiFi netwerk, en inloggen met laptop en iPad is geen probleem, maar meerdere iPhones zien het netwerk niet meer (vroeger wel). Als ik de netwerknaam handmatig intyp lukt het ook niet.
    Aangezien de MacBook en iPad het wel zien (en verbinden) is het netwerk dus wel in de lucht…

Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Bijdrager
    GastonM

Zijn de iPhones waar dit probleem zich voordoet toevallig een iPhone 4S of ouder? Dan heb ik een vermoeden dat het WiFi-netwerk op 5Ghz is ingesteld, wat de iPhone 4S en ouder niet ondersteunen.

Bijdrager
    alaska

Het zijn inderdaad 4S’en en ouder, maar één daarvan ‘ziet’ het netwerk wel. De anderen vreemd genoeg niet.

Bijdrager
    gipsman

4S ziet het 5Ghz netwerk nog wel dacht ik, iPhone4 niet.
    Maar een nieuwer airport netwerk kan blijkbaar simultaan 5Ghz/2,4Ghz uitzenden.
    Ik weet niet of je dit in de nieuwere airport apparaten nog handmatig kan/moet instellen.

Bijdrager
    SunKeeper

Is het een AirPort-router?

Of welke router is het precies? Dan kunnen mogelijk uitleggen hoe je de instellingen aanpast, dan kunnen de apparaten er daarna wel op.

Als dat de bedoeling is, kan ook zijn dat ik het niet goed begrijp.

Bijdrager
    alaska

Ja, het is een Airport Extreme.
    Het vreemde is echter dat er niets veranderd is aan de instellingen, maar niettemin plots sommige iPhones het netwerk niet meer zien (voorheen wel), en andere iPhones nog wel. Alle iPhones zijn 4S of recenter, en de ene 4S ziet het netwerk wel en een andere 4S niét.

Bijdrager
    SunKeeper

En als je het netwerk vergeet op de ‘probleemapparaten’, vervolgens kiezen voor “Anders…” bij de Wi-Fi-instellingen.

Voer daar handmatig de netwerknaam, type beveiliging en wachtwoord in.

Indien dat niet lukt, welke foutmelding krijg je dan?

Herstart daarna de AirPort, en probeer dat nog een keer, verbinden zoals hierboven.

Bijdrager
    alaska

Herstarten van Airport was de oplossing. Ik dacht dat dat het niet zou kunnen zijn, omdat sommige iPhones het netwerk wél gewoon zagen, maar het hielp gelukkig wel.

Bijdrager
    SunKeeper

Hoeveel DHCP-adressen kan die AirPort uitgeven?
    Lijkt erop alsof de pool vol zat. iPhones kunnen namelijk geen melding geven wanneer ze geen
    IP-adres krijgen door een conflict op de router.
    Als je de AirPort herstart is het lijstje leeg en zijn ook de ouder uitgegeven adressen waarvan de leasetijd nog niet was verlopen eruit.

In begrijpbare taal, kijk even of het probleem echt wegblijft. Als je het binnenkort weer opnieuw hebt, kan het raadzaam zijn om bovenstaande na te lopen.

Bijdrager
    gipsman

@SunKeeper
    Is het dan sowieso beter om de leasetijd zo kort mogelijk in te stellen? Ik denk dat die hiet op maximum staat, dwz 1 jaar.

Bijdrager
    SunKeeper

Leasetijd is niet het belangrijkst.

Het is beter om je range groter te maken. Meestal heb je grofweg wel een paar honderd adressen beschikbaar. (bijv. 10.0.1.2 tot 10.0.1.200, dit is ook wat een AirPort als standaardinstelling aangeeft)
    Dan zijn IP-adressen niet zomaar ‘op’ en kun je probleemloos veel apparaten verbinden. Ik neem ten minste aan dat je niet meer dan honderd unieke apparaten met internet in huis hebt. (incl. bezoekers)

Bijdrager
    gipsman

@SunKeeper
    OK, dan laat ik het zo. Ander vraagje ook niet on topic (sorry alaska): ik heb af en toe airbnb gasten die het netwerk gebruiken. Kunnen ze het ook misbruiken. Ik bedoel niet heavy downloads etc. maar bv. airport instellingen aanpassen, in mijn thuismap kijken of de time capsule backup verprutsen ? Dat soort dingen. Kan ik maar beter een gastnetwerk aanmaken? Of zelfs een 2de wifi aansluiting bij een andere provider ?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.