23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    bonoman

Iphone5 scherm, gooit Apple zijn eigen glazen in?

Volens de geruchten wordt het scherm van de nieuwe iphone langer maar niet breder. De huidige apps zullen worden weergegeven met zwarte balken onderin en bovenin. Mijn vraag wat is het nut van dit groter scherm? Hen al een iPhone vanaf de eerste generatie maar begin nu als dit werkelijk zo is over te stappen naar een androidphone waar wel het hele schermgebruikt wordt.

Bijdrager
    nickybbb

Eerst zien, dan geloven.

Bijdrager
    KarelWillem

Volgens de geruchten wordt het scherm van de nieuwe iphone langer maar niet breder.

Volgens de geruchten wordt de iPhone groter, kleiner, dikker, dunner, mooier, lelijker, duurder, goedkoper, van aluminium, van glas, sneller, had ik al gezegd duurder?, zwaarder, lichter, smaller, breder.

En waarschijnlijk zal iets hiervan wel waar zijn.

Bijdrager
    gtalien

De meeste apps zullen geen zwarte balken hebben, maar zullen gewoon nèt iets meer op het scherm laten zien. Als er geen rare dingen zijn gedaan bij het bouwen van de app, dan zal de app gewoon “meerekken” en wat meer items laten zien.

Ik heb dit laatst eens geprobeerd in de simulator. Ik had in XCode een simpele app gemaakt met allerlei elementen erin, gewoon om te kijken wat er gebeurde als de app zou draaien op een andere resolutie. Met een kleine tweak kun je de simulator laten draaien op de verwachte “iPhone 5” resolutie. Bij het plaatsen van items in XCode staat automatisch “Autosizing” aan, dat zorgt er dan voor dat alles netjes meerekt.

Waar wel regelmatig zwarte balken kunnen verschijnen is bij games. Veel (niet alle) games renderen alles op een vooraf ingesteld resolutie, die games zullen dan een update nodig hebben.

Een groter scherm is niet persé revolutionair, maar het is net een heel klein, ietsepietsie, piepklein beetje handiger.

Bijdrager
    MBPuser

Als de nieuwe iPhone niet serieus veranderd qua maat, camera en design wordt het toch een S3 eind september. Zit nou al 2 jaar naar hetzelfde te staren, tijd voor wat anders..

Bijdrager
    bonoman

@ gtalien als apps worden opgerekt wordt t er niet mooier op zoals foto-apps, alles in huis is Apple maar dit gaat m dan niet worden als het werkelijk zo is Wie denkt er nog meer aan overstappen naar Android? Waarschijnlijk een domme vraag op het forum van fanboys van Apple zoals ik…

Moderator
    unSOUND

Wie zegt dan dat je balken krijgt ? Ik heb op mijn iPhone een hack waardoor de menubalk bovenin weg gaat. Op dat moment veranderd de verhouding van de ruimte die een App krijgt, maar de App past zich daar gewoon op aan… Mij lijkt dit dus een broodje Aap verhaal.

Bijdrager
    gtalien

Haha, nee, niet op die manier “opgerekt”. Apps krijgen gewoon wat meer ruimte om dingen te plaatsen. Er gaan geen dingen vervormen of iets dergelijks. Je ziet nu gewoon net iets meer van een foto, of je ziet in je Mail app net nog een mailtje extra in de lijst, of 2 contactpersonen extra in de lijst.

Dit

wordt dit

En dit is het handige XCode dingetje dat zorgt dat het automatisch wordt aangepast:

Edit: Excuus, nog even wennen dat Retina display van de MacBook Pro:P Screenshots worden nu telkens gigantisch…

Bijdrager
    Absrnd

de extra ruimte op het scherm ga je niets van merken,
    foto’s op de huidige iPhone worden ook nu niet in het volledige formaat weer gegeven, als je foto’s van de filmrol bekijkt krijg je standaard niet op het gehele formaat te zien,
    je kan altijd nog een beetje uit zoemen om de foto volledig te zien, en dat zal op het grotere scherm exact hetzelfde zijn.

en die zwarte balken, waar heb je die onzin nou vandaan ?

Moderator
    Strifer

Groter zoals in de geruchten lijkt mij helemaal prima! Teveel groter vind ik een drama, een telefoon moet voor mij wel handzaam blijven.

Bijdrager
    bonoman

@ Absrnd google is je vriend, en als een scherm alleen maar langer wordt is de verhouding toch weg? Zoals ik al eerder geschreven heb; domme discussie met fanboys…

Moderator
    unSOUND

De verhouding wordt inderdaad anders, maar zoals ik en gtalien al zeiden is een App niet gebonden aan een bepaalde verhouding. Een App is geen film met een vaste resolutie, maar eerder een website die zich kan aanpassen aan de grootte van jouw venster. Als de verhouding veranderd past een App zich dus gewoon aan, zonder oprekken en zonder balken. De extra pixels worden gewoon gebruikt voor extra ruimte.

En die opmerking over fanboys begrijp ik niet echt, het lijkt er hier eerder op alsof jij je uiterste best doet om uit te gaan van het slechtste…

Bijdrager
    MBPuser

Foute opmerking Bonerman :thumbsdown: nou is unSOUND pissed off

Moderator
    unSOUND

Hoe kom je daar bij ? Ik vind het alleen typerend dat iemand in zijn eerste openingspost al begint te dreigen met “als dat zo is stap ik over op Android”. Je hebt zo’n gezegde: “Waar het hart vol van is…” Je kunt ook overal open voor staan en beginnen te vragen aan App-developers hier hoe hun Apps daarop reageren en hoe snel ze een App eventueel kunnen aanpassen aan de andere verhouding… Dat komt in ieder geval wat objectiever over…:smile:

Bijdrager
    Absrnd

@bonoman

als je mijn reactie goed lees zie je dat de verhouding niet veranderd, het scherm wordt vullend gemaakt, en een beetje ingezoomd.

Maar ik moet eerlijk zeggen dat je, je druk maakt om niets, zodra de iPhone5 er is, is alles opgelost en zal niemand zich druk maken, en is het scherm zoals het is …vullend.

foto’s en films worden niet opgerekt, oude apps misschien wel, maar dat ga je bij gebruik totaal niets van merken
    het is net als een A4-tje, er zit tussen papier fabrikanten soms een klein verschil, en alleen als je ze naast elkaar legt denk je, hey net effe anders.

ik vindt het een beetje een probleem creëren die er niet is ?!

Moderator
    Pete.Z

Als de telefoon zelf maar niet groter gaat worden, zoals de iPhone nu is, is voor mij de maximale grootte wel bereikt, alles groter is onhandiger wat mij aangaat.

Bijdrager
    jobz

That’s what she said…,

Sorry. Ik denk niet breder wel langer. En dat voor maar 550 euro!:lol:

Bijdrager
    Jeroen

Langer wordt het scherm denk ik wel, en zal daar geen problemen mee hebben.
    Het zal mij verbazen als Apple nog steeds hetzelfde schermformaat zal toepassen op de 5.
    Mijn broertje heeft de S3 en ik vind dat scherm toch wel wat hebben. Weer iemand anders heeft zo’n HTC nogwat met ook een langer scherm en ik vind dat helemaal niet verkeerd.

Maarja, je weet maar nooit. Ik ben wel benieuwd!

Geblokkeerd
    Bento

…veranderd…

Bijdrager
    MBPuser
    unSOUND op 26 augustus 2012

Hoe kom je daar bij ? Ik vind het alleen typerend dat iemand in zijn eerste openingspost al begint te dreigen met “als dat zo is stap ik over op Android”. Je hebt zo\’n gezegde: “Waar het hart vol van is…” Je kunt ook overal open voor staan en beginnen te vragen aan App-developers hier hoe hun Apps daarop reageren en hoe snel ze een App eventueel kunnen aanpassen aan de andere verhouding… Dat komt in ieder geval wat objectiever over…:smile:

:angry: het is ook nooit goed hé, neem ik het een keer voor je op..

*gooit virtueel een paar roze valbeschermers naar unSOUND’s hoofd*

Bijdrager
    Dr. Maddox
    bonoman op 26 augustus 2012

De huidige apps zullen worden weergegeven met zwarte balken onderin en bovenin.

Dit klopt niet en geeft daarmee meteen aan hoe serieus je dit soort kritiek moet nemen. Helemaal niet dus.;)

Bijdrager
    Thomas18NL

Wat een gejank om niks weer zeg..

Wacht gewoon tot hij er is en bekijk dan of je het die 600 euro waard vind (of je abo dan).
    Anders koop je lekker ”een Android”, denk je dat iemand hier daar wakker van ligt?

Apple heeft heus wel een oplossing, ze zullen het scherm echt niet groter maken voor enkel 2 zwarte balken..

Bijdrager
    Needler

Check deze video van Mac Rumors over de/het nieuwe resolutie/scherm:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.