18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    iJan

iPhone XS en externe microfoon

Ik heb een iPhone XS waarmee ik met Filmic Pro film. Ik wil een externe microfoon van Rode gebruiken. De microfoon kan ik niet rechtstreeks op de iPhone aansluiten, omdat ik een gimbal gebruik die de Lightning-poort afsluit. Ik ben op zoek naar een verlengkabeltje (Lightning naar Lightning of Lightning naar jack). Ik heb een Lightning audio splitter geprobeerd, maar dan kan ik de microfoon niet meer in Filmic Pro selecteren. Wie heeft hier ervaring mee?

Bijdrager
    Moi

Ook niet als je die van Apple zelf gebuikt. Lightning naar 3,5mm jack of de Belkin RockStar?

Bijdrager
    iJan

Die heb ik nog niet geprobeerd, maar ik wil eigenlijk een adapter met een haakse aansluiting (neemt minder ruimte in voor de gimbal) en het liefst lighting naar 3,5 jack. Had ik natuurlijk wel meteen in mijn post moeten zeggen…

Bijdrager
    KarelWillem

Haakse kabel met 3.5mm adapter:

https://nl.aliexpress.com/item/4000043388649.html

Bijdrager
    iJan

Deze (en nog heel andere) had ik al gezien, maar de 3,5 mm jack ondersteunt geen bellen. Dus een microfoon gaat waarschijnlijk ook niet werken…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik had mijn rode mic gewoon met een 3.5mm verlengkabeltje aan de telefoon hangen.

Maar dat was een Android, die is daar misschien wat minder gevoelig voor.

Oh ja, maar 3.5mm heb je niet… .;)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    nnsa

Zou dit probleem ook opgelost kunnen worden met een Lightning verlengkabel(tje) ?, die zijn te koop. Terug naar 3,5mm geeft niet de maximale microfoon-input van zo’n mooie Rhøde microfoon…

Kan je een afbeelding sturen hoe de aansluiting eruit ziet als de gimball is aangebracht op de iPhone ?

Bijdrager
    iJan

Hierbij een afbeelding van de iPhone in de gimbal (alleen het hoesje, de iPhone had ik nodig om de foto te maken). In de rode cirkel zit de Lightning-poort en het grijze deel sluit dan aan tegen die poort of de gewenste verlengkabel, adapter of splitter. Om de gimbal goed gestabiliseerd te houden wil ik de ruimte tussen de Lightning-poort en het grijze deel zo klein mogelijk houden.

Bijdrager
    nnsa

Daar is inderdaad weinig ruimte, ook niet voor de Lightning-verlengkabel.

Kan je de iPhone niet andersom monteren ?

Bijdrager
    KarelWillem

Dat was mijn eerste gedachte. Gewoon omkeren.

In de auto had ik net zoiets.
    Lopen klooien om de kabel naar rechts te krijgen, totdat ik dacht ‘oh ja, andersom kan ook.’ .;)

Bijdrager
    iJan

Heb ik uiteraard ook geprobeerd. Filmen wordt alleen lastig omdat de gimbal dan gedeeltelijk de lens blokkeert…

Bijdrager
    nnsa

Pff, dan wordt het lastig…

Er zijn vele haakse lightningkabels te koop, maar of de ruimte toereikend is en de microfoon erop aangesloten kan worden ?…

https://www.tabletenclosures.eu/angled-ipad-lightning-usb-kabel-white-2-meters.html

Bijdrager
    iJan

Mooie microfoon, maar geen windkap en ook een beetje duur.

Bijdrager
    McPim

Bijdrager
    iJan

Die Instamic ziet er goed uit! Niet echt goedkoop maar wel goede specs en een windkap. Ik ga dit een goed bekijken. Dank!

Bijdrager
    nnsa

Die Instamic (Pro) lijkt inderdaad een zeer interessant product.

Bijdrager
    McPim

Specifiek de Instamic getipt omdat ik hier las dat hij met Filmic werkt, dus geen gedoe met audio sync in post. Als je een goedkope oplossing wil kan dat natuurlijk op die manier: kies any losse audiorecorder – of een oude iphone – met externe mic en synchroniseer de audio achteraf met je beelden.

Zelf geen ervaring met de Instamic overigens, dus je moet even op zoek naar reviews.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.