7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Sipke

iPhone WiFi ipv SIM indien beschikbaar?

Ik overweeg een iPhone 5s met een “kleine” databundel. Ik wil op de iPhone mail ontvangen van ca. 10 email accounts. Ik heb nog nooit een iPhone gehad, heb nu de volgende vragen:

#1 WiFi ipv SIM?
    Kun je een iPhone zo instellen dat hij WiFi gebruikt (voor data) wanneer ik thuis ben?

#2 Betrouwbaar?
    Als het antwoord op #1 “ja” is, werkt dit echt betrouwbaar?

#3 Grote bijlagen niet downloaden via SIM
    Kun je een iPhone zo instellen dat deze enkel de tekst van een email binnenhaalt, maar niet eventuele bijlagen? Dit zou nl. de databundel snel kunnen opmaken.

Dank!
    Sipke

Bijdrager
    makoe

#1: gaat automatisch als je thuis bent, je moet dan wel een keer ingelogd zijn geweest. De iPhone zal het netwerk onthouden.
    Dit geld ook voor andere netwerken in de meeste gevallen.

2#: ja, en als je het echt niet vertrouwt kun je “mobiele data” uitzetten in de instellingen van de iPhone. Van de meeste providers krijg je bij het opraken van je databundel een berichtje. Dan kun je nog altijd mobiele data uitzetten.

3#: in je mail moet je op de bijlage tikken om te downloaden, je kan dus zelf kiezen om de bijlage te openen.

Zover het antwoord op je vragen, nu een aanvulling:
    Als je 10 email accounts neemt/instelt dan kun je nog wel wat data verwachten, bedenk goed dat je dan wel een voldoende gevulde bundel neemt. Naast de mail zul je hoogstwaarschijnlijk ook andere apps gaan gebruiken. (daar is ie voor gemaakt). Bij sommige providers kun je de bundel maandelijks aanpassen. Je kunt dan laag beginnen en je gebruik/verbruik in de gaten houden, met een app bijvoorbeeld.

Succes met de keuze en veel plezier met de iPhone;)

Bijdrager
    Sipke

Hi Makoe, dank voor je reactie! En zo snel nog wel:) Je antwoorden zijn heel duidelijk, ik ben gerust.

Mijn 10 email accounts zijn meer bedoeld om email te rubriceren/scheiden (een voor mij, een voor mijn vrouw, 3 voor onze 3 kinderen van 5, 5 en 7, een voor administratieve zaken enz.). Ik krijg dus niet heel veel mail. Maar bij een 500MB bundel kan het met bijlagen downloaden toch wel veel worden. Goed te weten dat er pas gedownload wordt als je aantikt.

Tot nu toe gebruik ik een mobiele WiFi van XS4all (KPN). Op mijn iPad worden alle bijlagen gewoon gedownload, waarschijnlijk omdat (a) deze iPad geen SIM heeft en dus sowieso geen onderscheid kan maken en (b) de mobiele WiFi als “gewone” WiFi (bv thuis) gezien wordt. Dit is dus een nadeel van zo’n mobiele WiFi.

Kun je een iPhone onderscheid laten maken tussen “thuis” WiFi en “mobiele” WiFi, en dan dus het ding vertellen dat hij alleen thuis vrij bijlagen mag downloaden en niet met de mobiele? Of zijn die opties er allemaal niet en blijft het simpelweg een kwestie van niet tikken = niet downloaden?

Worden bijlagen wel automatisch gedownload bij een WiFi verbinding? Dat lijkt me nl. op zich wel handig….

Anoniem

Ik heb een databundel van 500MB. Doorgaans is er op de plekken waar ik kom altijd wel wifi. Eenmalig inloggen en de iPhone pikt de volgende keer gewoon uit zichzelf wifi op.

500MB is voor mij al overkill. Ik lees m’n mail. Whatsapp, iMessage en doe af en toe FaceTime (een kwartier bellen via FaceTime is ca. 10MB) Zoals je hieronder ziet, log ik zo vaak automatisch in op wifi, dat ik 3G eigenlijk bijna niet gebruik. Hmmm… geeft te denken. Misschien moet ik m’n eigen bundel verlagen:-)

De de grootte van een aantal gesprekken:

Bijdrager
    Sipke

Hi THX-1138,

Dat ziet er geruststellend uit. Ik heb 2 omstandigheden die het dataverbruik verhogen:

#1 Op mijn werk heb ik weliswaar WiFi, maar de netwerkbeheerder heeft poorten dichtgezet die ik nodig heb om mail te ontvangen
    #2 Op mijn werk gebruik ik de iPad voor aantekeningen en PDF’s lezen/annoteren. Daar heb ik ook WiFi voor nodig.

Mijn dataverbruik is daardoor tussen de 1 en 2 GB per maand. Ik heb nu een 2GB abonnement bij XS4All.

Voor de iPhone wil ik eigenlijk niet afhankelijk zijn van de mobiele WiFi en dus een SIM only met databundel(tje) nemen, voor mail en af en toe iets opzoeken op internet. Ik zal niet veel doen met data denk ik. Voor mij zal 500MB voor de iPhone zelf dan zeker wel genoeg zijn.

Dank voor je reactie, dat geeft veel inzicht en is ook wel geruststellend.

Groet, Sipke.

Bijdrager
    makoe

#4: zou ik eens moeten uittesten. Met mobiele wifi bedoel je 3/4g neem ik aan?
    #5: ik zit nu thuis en de bijlagen worden direct gedownload, zit ik op mijn werk (3G) dan moet ik tikken om te downloaden. Net geprobeerd door wifi uit te zetten maar dan wordt er ook gedownload. Wellicht dat dit alleen bij grotere bestanden werkt. Even uittesten dus. (in tegenstelling tot mijn eerdere antwoord weet ik het nu dus niet zeker)

Je kunt heel veel instellen op de iPhone.
    Push email staat vaak standaard aan, dit zorgt ervoor dat mail automatisch doorgegeven wordt. dit kun je ook veranderen in “fetch”, dan wordt pas mail opgehaald als je de mailapp opent, dit bespaart ook aanzienlijk data (en batterijverbruik)

Bijdrager
    Sipke

Interessant. Met mobiele WiFi bedoel ik een klein kastje (idd met SIM kaart) die een WiFi signaal genereert. Kijk maar eens hier:
    https://www.xs4all.nl/mobiel/#specs-opties

push/fetch goede tip, die ga ik onthouden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.