21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    yxs

Iphone werk – Iphone privé, 1 apple account?

Heb momenteel een iphone 6s, en binnekort krijg ik er eentje bij van m’n werk…
    (Ander gsmnr, dus het is een dualsim android of 2 aparte iphones, keuze is snel gemaakt)

Wat doe ik nu best? Een extra apple account aanmaken voor het zakelijke toestel? Ik neem aan dat als ik mijn huidige apple ID gebruik, ik dan alle telefoons en sms-berichten op beide toestellen ga doorkrijgen, en ik dus alsnog met werk gerelateerde zaken op mijn privé toestel zit en andersom? Daarnaast gaan ook mijn privé contacten dan mixen met de zakelijke contacten?

Of zijn er mogelijkheden om hetzelfde apple id te gebruiken op beide telefoons? Oh ja, ik heb daarnaast ook nog een mac en ipad op mijn privé apple id aangemeld, daar hoeven al helemaal geen zakelijke gegevens op terecht te komen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Als je werk een beetje een redelijke IT-omgeving geïmplementeerd heeft hebben ze een MDM waarmee ze je werk iPhone zullen supervisen. M.a.w.: je werk managed je iPhone. Allerlei zaken kunnen dan worden geautomatiseerd, waaronder updates, installatie van apps, LDAP adresboek etc. Het is heel goed mogelijk dat ze niet eens toestaan dat je met je eigen Apple ID inlogt.

Ik zou persoonlijk de twee iPhones gescheiden houden. Laat je werk maar je werk-iPhone instellen zodat deze klaar is voor gebruik. Vervolgens breng je handmatig je contacten en emailaccounts in, zonder hiervoor je Apple ID te hoeven gebruiken. Dat blijf je alles wat privé is op je privé-iPhone ontvangen, en alleen je werk dingen op je werk-iPhone.

EDIT: antwoord verduidelijkt, het leek net alsof ik helemaal geen antwoord gaf.:-P

Moderator
    Night

SMS-berichten sowieso niet, want die zijn tel.nr.-gebonden.

Bijdrager
    GoeieDag

Klopt niet Night, ook SMS berichten kunnen door iMessage ook worden doorgestuurd naar alle andere apparaten met dezelfde Apple ID. Kwestie van instellen.

Je kunt natuurlijk sowieso een tweede Apple ID aanmaken, en dan eens kijken hoe je e.e.a. het beste kunt inrichten. De kies- en instelmogelijkheden hoe je zaken wilt laten werken zijn enorm, dus er moet iets voor je passen.

Bijdrager
    computer space

Als ik dit zo lees… Wat een ellende. Wordt hoog tijd voor virtualisatie op de telefoon. Werktelefoon als virtuele in appvorm die je op je privetelefoon kan zetten lijkt me de toekomst. Tot dan is het voor mij lekker dual-sim, met los, niet geintegreerd adresboek. Ik draai dut op server met allerlei groepen: werk, vrienden, buurt, winkels, etc.

Bijdrager
    GoeieDag

Niks ellende, integendeel. Maar zoals vaker roep jij maar wat (liefst iets negatiefs) zonder dat je de ins en outs kent.

Bijdrager
    yxs

Een beetje context: mijn werk zal mijn iphone niet gaan managen, ik sta volledig vrij om voor een bepaald bedrag een toestel naar keuze te kopen (een budget waar een iphone SE juist in past, mits enkele euro’s opleg). Zij voorzien mij enkel een simkaart.

Vandaar dat ik zelf een beetje moet uitzoeken wat het beste werkt.

Bijdrager
    GoeieDag

Dan moet je ook aangeven wat je precies wilt, want anders kunnen wij er ook niks van zeggen.

In ieder geval een paar aanmerkingen:
    Ik neem aan dat als ik mijn huidige apple ID gebruik, ik dan alle telefoons en sms-berichten op beide toestellen ga doorkrijgen” is een foute aanname; het kan maar hoeft niet. Is een kwestie van instellen.
    Daarnaast gaan ook mijn privé contacten dan mixen met de zakelijke contacten?” Ook dat hoeft niet, want je kunt de contacten laten syncen met een tweede Apple ID. Dan blijven ze gescheiden. Ook kun je de privé contacten op je werk-foon zien en gebruiken, zonder dat de werk-contacten zichtbaar zijn op de privé-foon.

Moderator
    Night

Bij mijn weten moet de afzender van de SMS dan óók een iPhone hebben, anders weet iMessage er geen raad mee.

Bijdrager
    yxs

Mijn excuses als ik niet helemaal duidelijk ben geweest, wat ik wil is het volgende:

1. Berichten en telefoontjes van het werk mogen niet binnenkomen op het privé toestel en andersom;
    2. Contacten mogen gescheiden blijven of mixen, dat is niet zo belangrijk (ik moet voornamelijk bereikbaar zijn voor externen, veel vaste contacten van het werk zullen er niet in komen te staan denk ik, als ik privé contacten op het werktoestel kan zien is het wel handig als ik een van hen toch snel even moet contacteren vanop het werk);
    3. Mails moeten gescheiden blijven, maar da’s maar een kwestie van die mailbox niet op mijn privé toestel in te stellen;
    4. Foto’s, notities, icloud drive en andere icloudzaken moeten gescheiden blijven. Voor foto’s die ik wel wil delen tussen beide toestellen kan ik een gedeelde fotostream opzetten, correct?

Dus de vraag is: voor bovenstaande zaken, is een nieuw apple ID dan het meest geschikt, of kan dit uitgevoerd worden met slechts 1 apple ID en de juiste instellingen?

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Wat Shyos zegt.
    Contacten en Notities zou je ook kunnen doen op Google, en 1 op icloud. Kun je apart aan- en uitzetten, op beide telefoons.
    Net als Mail eigenlijk. En Photo’s idem: iCloud en Google Photos.

Berichten: alles moet gescheiden, dus 2 apple accounts. Whatsapp MOET zelfs gescheiden, die kan niet op 2 nummers binnenkomen, iMessage wel.

Dit probleem gaan overigens heel veel mensen krijgen.
    Zonder Dual-sim is het wel heel erg behelpen.
    En de Apple sim is er ook nog steeds niet (daar zou je meerdere abbo’s/nummers op kunnen zetten. Ideaal!)

Bijdrager
    GoeieDag

Je maakt een nieuwe Apple ID/iCloud account aan voor het werk, en stelt deze in als (primaire) iCloud op de werk-foon.
    Ook zet je er je ‘oude’ privé account in, waar je enkel de Contacten mee laat syncen (maar eventueel ook -naar believen- de andere services zoals Agenda, Notities).
    Dan geldt:
    1. berichten en telefoontjes blijven gescheiden.
    2. je kunt nu je privé contacten ook zien en gebruiken op de werk.
    3. houd je simpel gescheiden.
    4. kan ook allemaal.
    Klaar.

Bijdrager
    GoeieDag
    Night op 23 januari 2017

Bij mijn weten moet de afzender van de SMS dan óók een iPhone hebben, anders weet iMessage er geen raad mee.

Jij weet niet half hoe mooie het allemaal werkt!
    Het werkt voor alle SMS-jes die je binnenkrijgt. Net als je kunt bellen en gebeld worden via de Mac naar elke telefoon. Het is onderdeel van Continuity en heeft niks met iMessage zelf te maken.

Ik gebruik deze feature bv bij MijnOverheid.nl, waar inloggen met DigiD 2-staps vereff. aanstaat. De -vrij lastige- SMS code komt even snel op de Mac als op de foon binnen, en ik kan mbv van copy/paste zo doorgaan met inloggen.

Bijdrager
    Shmoo

Precies en die smsjes die je allemaal op 26 plaatsen ontvangt ook 26 keer verwijderen.

PingPing er komt een smsje binnen maar omdat je even bezig bent grijp je niet meteen naar je telefoon om deze te beantwoorden, je ziet alleen het scherm oplichten en daarin kun je meteen uit opmaken hoe belangrijk het is. Het is je schoonmoeder dus dat kan wel even wachten. Omdat je niet meteen het smsje leest hoor je elk device in huis pingelen, de ene na de andere en vaak ook nog the keer achter elkaar als herinnering. Goed dan ben je klaar met je ding doen en open je het smsje op je iPhone. Je leest het bericht, niets interessants zoals je al verwachte maar een hoop gezeur over komen eten op zondag blablabla.. Dus verwijderen van je iPhone dat berichtje er staan geen spannende plaatjes of gesprekken in die je moet bewaren.

Een dag later pak je de iPad op, opent de Berichten app en daar staat het smsje weer nog steeds van je schoonmoeder. Kun je ‘m weer verwijderen. Open je de Berichten app op je Mac een dag daarna omdat je je zus een smsje wilt sturen maar je iPhone ligt beneden. Fuck daar is datzelfde oude schoonmoeder berichtje weer – VERWIJDEREN.

Dan zit je een week later achter je MacBook en open je daar de berichten app. GVD de tering fuck zooi!

Nee het werkt allemaal prachtig!(y)

Wij zijn zo ontzettend knuffelbaar geworden voor lelijkheid in software dat we het zelf niet eens meer in de gaten hebben!

Bijdrager
    GoeieDag

23 regels bs. Want in een kwart van de tijd dat je dit verhaal typt (en verzint!) kun je deze service gewoon simpelweg uitzetten per apparaat.
    Dus het is gewoon wat je zelf wilt, maar als je het wel wilt is het wel mogelijk. En daar heeft Shmoo verder niks mee te maken en daar moet Shmoo dus ook zijn mond over houden, met z’n fantasieën.

Bijdrager
    Shmoo

Jij bent gewoon expert in dingen bagatelliseren.

Kom eens met fatsoenlijke argumenten dan alleen maar die onzin als je had het ook kunnen uitschakelen in de tijd dat je dit berichtje of X aantal regels tikte. Of iemand moet zijn mond houden omdat…. Dat heeft nergens iets mee te maken.

Ja, je kunt het uitschakelen en dat heb ik ook gedaan. Probleem is alleen niet dat je het kunt uitschakelen, het probleem is dat zo’n halve functionaliteit standaard AAN staat. Als ik het uitschakel dan moet ik het na elke serieuze update van mijn iPhone, iPad of Mac alles weer handmatig uitschakelen omdat Apple het dan weer voor mij aanzet terwijl ik het toch echt had uitgeschakeld. Niet alleen dit, FaceTime, GameCenter en al dat soort kermis is precies hetzelfde. Update je device en het staat weer stiekem aan, kun je alles weer nalopen. Je loopt het dus continu uit te schakelen wanneer je het niet wilt gebruiken.

Het probleem is niet dat je het AAN of UIT kunt zetten het probleem is dat het niet functioneert zoals wij al jaren met onze mailtjes werken: Tik een mailtje aan op je iPhone = overal gemarkeerd al gelezen. Verwijder een mailtje op je Mac = overal is dat mailtje verwijderd. Op die manier horen berichtjes ook te werken wanneer je ze naar al je devices gaat pushen en niet op de POP standaard.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik heb geen probleem met updates; bij mij blijven de instellingen netjes staan. Maar misschien is dat omdat het meeste wel aanstaat.
    Verder geeft ie wel degelijk aan dat het gelezen is als je een bericht op een ander apparaat leest. Alleen verwijderen doet ie niet in sync. Het is natuurlijk geen IMAP, en zo simpel jij het voorstelt is het ook weer niet te verwezenlijken, vermoed ik.
    Dat het voor jou niet werkt, is kut voor jou. Maar wat voor jou geldt, hoeft niet voor anderen te gelden. Net als nu: ik vind het een zeer bruikbaar systeem.
    Het is net als met AirDrop: jij hebt er erg veel moeite mee; ik (en vele anderen die ik ken) vinden het de beste uitvinding van de laatste 10 jaar.

Laat je schoonmoeder gewoon niet meer teksten, dan ben je ook van dat probleem af.

Bijdrager
    Edwin

Wat ik mij dan altijd afvraag of men de werktelefoon om 17:00 weglegt en de volgende dag pas weer pakt en kan/mag dat wel om niet bereikbaar te zijn buiten werktijd (voor collega’s)?

Bijdrager
    Zwollywood

Ik las dat er in Frankrijk nu een wet was dat mensen niet meer verplicht konden worden mails/oproepen e.d. te beantwoorden buiten werk tijd. Dit ivm het vaker voorkomen van burnouts

Bijdrager
    SvS
    Edwin op 23 januari 2017

Wat ik mij dan altijd afvraag of men de werktelefoon om 17:00 weglegt en de volgende dag pas weer pakt en kan/mag dat wel om niet bereikbaar te zijn buiten werktijd (voor collega’s)?

Dat ligt helemaal aan jezelf, je functie en je huidige project.
    Je bent verantwoordelijk voor je rust (sociale leven buiten werk) en bereikbaarheid (collegialiteit).

Bijdrager
    yxs
    Edwin op 23 januari 2017

Ik zie het wel als een voordeel bij het gebruik van 2 aparte toestellen, dat je tijdens vakantie ook daadwerkelijk ‘onbereikbaar’ kunt zijn…
    Daarnaast is mijn job niet van die aard dat ik buiten de uren bereikbaar MOET zijn, het kan, het mag, maar als ik een telefoontje pas de volgende ochtend opmerk is dat geen ramp.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.