12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    bummenawt

iPhone SE gestolen in Azië

Hi,

Paar dagen geleden ben ik helaas beroofd van mijn iPhone SE tijdens m’n reis. Direct find my iPhone geopend op een ander toestel. Maar omdat er nog een Nederlandse sim in het gestolen toeste zat, stond er geen internet aan dus geen locatie gevonden.

Toestel wil direct via find my iPhone als verloren ingesteld met een persoonlijk bericht en aangifte gedaan ivm verzekering. Mocht de iPhone online gaan krijg ik automatisch een berichtje dat de locatie is gevonden.

Nu dacht ik zojuist dit mailtje te ontvangen maar al snel was duidelijk dat dit een phishing mail was. Ze proberen dus via deze weg alsnog mijn iCloud login te krijgen om de iPhone bruikbaar te maken. Ik heb twee vragen:

– hoe komen ze aan mijn e-mail? Is dit te zien als ze hem aan de computer hangen oid?
    – als ik nu via de Apple site alsnog twee staps verificatie instel voor mijn Apple id blijft de iCloud op mijn veroren toestel dan ingelogd? Voor het geval de dieven nog online komen is het wel fijn om de locatie te kunnen zien.

Overigens erg bizar dat ik via Find my iPhone we de optie krijg om mijn telefoon volledig te wissen maar dat dit we inhoud dat de telefoon niet meer te traceren is. Als ik het toestel dan ook nog verwijder uit mijn iCloud is hij zelfs weer helemaal vrij te gebruiken door de dieven….

Moderator
    Mac Daddy

Als de dieven in je telefoon zijn gekomen, dan kunnen ze zo in de instellingen van iCloud je e-mail zien. Daarvoor hoef je niet eerst in te loggen. Dus die phishing mail zou van hen kunnen komen. Een mailadres achterhalen is niet het moeilijkste wat er is.

Er zijn uiteraard 2 belangrijke factoren hierin. 1: De iPhone die gestolen is en je wellicht graag terug wil. 2: Je prive gegevens waarvan je niet wil dat anderen daarbij kunnen.

Ben je nu weer in Nederland of nog op reis en in de buurt van waar ie gestolen is? Dan heeft het nog nut om te hopen op locatie informatie en achter je iPhone aan te gaan.
    Zo niet, dan zou ik ervoor ik er juist voor zorgen dat je gegevens veilig zijn en je iCloud wachtwoord wijzigen. 2 staps verificatie kan, maar zeker niet met jouw telefoonnummer doen nu. Ik denk dat je de iPhone zelf als verlies moet nemen en vooral ervoor moet zorgen dat ze niet bij je gegevens kunnen. Dat is heel zuur uiteraard, maar altijd nog beter dan identiteitsfraude en dergelijke.

Bijdrager
    bummenawt

Thnx voor de snelle reactie!

De iPhone was ten tijde van de diefstal vergrendeld met een 4-cijferige code. In de iPhone komen lijkt me dan niet mogelijk. Of is het voor dieven appeltje eitje om dit te omzeilen (Zou me tegenvallen van Apple).

Ik ben nog zo’n 1.5 maand in de buurt dus wachten kan de moeite waard zijn. Maar graag zou ik er dan alsnog achter willen komen of ik nu 2-staps verificatie (met het nummer van mijn partner) kan activeren zonder hierdoor mijn gestolen iPhone uit te loggen.

Bijdrager
    leavestone

IPhone kan je als verloren beschouwen, krijg je niet meer terug. Wordt uit elkaar gehaald voor onderdelen. Eerste wat ze doen is uitschakelen / flightmode. Nieuwe phone kopen neem een Hongkong model dat werkt ook in NL en heeft ook FaceTime audio Chinese model heeft dat niet. Koop lokale sim en zet tweestaps verificatie aan kan inderdaad ook met nummer van je partner.

Bijdrager
    Henk Jan de Bruijn

Op het moment dat je de iPhone probeert te herstellen dmv een factory reset wordt gevraagd om je iCloud wachtwoord. In datzelfde scherm wordt, uit m’n hoofd, het bijbehorende e-mailadres weergegeven. Dit betekend dus dat het eenvoudig is om je e-mailadres in te zien zonder dat ze in je telefoon zitten.

Balen in ieder geval hey!:(

Bijdrager
    hokkie

Ik geloof dat niet het volledige mailadres te zien is maar zoiets als; jan***@***n.nl

Verder is je toestel terugkrijgen een kansloze bezigheid. Aangifte doen en claimen bij je reisverzekering.

Bijdrager
    Edwin

Zelfde probleem ook gehad, ik en mijn familie werden zelfs gespamd op de 06-nummers dat de iPhone was gevonden met een link naar een uitstekende gekopieerde iCloud login site. De link maakte het echter voor mij duidelijk dat het om een phishing bericht ging. Dat heeft het gros niet door hoor…
    .
    Die iPhone 6S is gewoon gelockt, daar komen ze echt niet in maar… de Medical ID bevatte alle 06 contactnummers en dat is vrij op te vragen. Behoorlijk minpuntje dus en ook wat beangstigend want de berichten hielden nog 2 weken aan, meerdere malen per dag. Dat Medical ID gebruiken we dus niet meer…

Bijdrager
    GoeieDag
    Edwin op 05 augustus 2016

De Medical ID bevatte alle 06 contactnummers en dat is vrij op te vragen. Behoorlijk minpuntje dus…

Dat klopt niet; je kunt zelf instellen wat er in je Medische ID te zien is, via de app Gezondheid. Ook kun je daar die ID weer verwijderen, of ‘Toon bij vergrendeling’ uitzetten. Dus je hebt in ieder geval e.e.a. aan opties.

Bijdrager
    GoeieDag
    Bijdrager
    GoeieDag
    bummenawt op 02 augustus 2016

Als ik het toestel dan ook nog verwijder uit mijn iCloud is hij zelfs weer helemaal vrij te gebruiken door de dieven….

Een hele belangrijke opmerking!
    Denk dus niet, misschien na een tijdje, dat je de betreffende iPhone wel uit je iCloud apparaten kunt verwijderen, want je bent ‘m toch definitief kwijt. Dan verwijder je daarmee ook de iCloud activatie-lock en is de iPhone alsnog vrij te gebruiken door de vinders/dieven.

Laat de iPhone (iPad/iPod/Mac) welke je kwijt bent, dus altijd in de iCloud account staan!

Bijdrager
    Edwin
    GoeieDag op 05 augustus 2016
    Edwin op 05 augustus 2016

De Medical ID bevatte alle 06 contactnummers en dat is vrij op te vragen. Behoorlijk minpuntje dus…

Dat klopt niet; je kunt zelf instellen wat er in je Medische ID te zien is, via de app Gezondheid. Ook kun je daar die ID weer verwijderen, of ‘Toon bij vergrendeling’ uitzetten. Dus je hebt in ieder geval e.e.a. aan opties.

Maar het is toch de bedoeling dat men familie kan bereiken (via de gelockte) telefoon door het tonen van een 06 nummer in geval van nood? De app Gezondheid gebruik ik verder ook niet.

Bijdrager
    GoeieDag

Edwin, ze moeten in vooral van nood vooral jouw leven redden. De rest komt daarna wel; dat is allemaal niet zo belangrijk.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.