12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    quidam

iPhone SE en Mail

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een nieuwe iPhone SE en heb mijn email-account (provider Skynet van Proximus.be) ingesteld. Nieuwe account, email-adres en wachtwoord en klaar was kees. Dit ging zeer vlot , maar na een poosje merkte ik dat mijn mails in de Inkomende map na een paar dagen gewoon verdwenen waren.
    Ik maak tevens gebruik van een iPad Air en een MBP met dezelfde account en hiermee ervaar ik geen problemen. In een plaatselijke Apple store denken ze dat het probleem te zoeken is in het feit dat de iPhone automatisch instelt met een imap-server, daar waar mijn andere devices het doen met een pop-server. Hoe kan ik de iPhone configureren met een pop-server? Ik heb de imap reeds handmatig gewijzigd in pop maar dat lukt niet. Is de iPhone niet bruikbaar voor pop-servers? Iemand een idee?

Inactief
    Anoniem

Niemand gebruikt meer pop, alles is tegenwoordig imap.

Bijdrager
    GoeieDag

Als je POP wilt, terwijl ie nu op IMAP staat, moet je de account opnieuw instellen, en de de ‘oude’ dus weggooien.
    Maar waarom niet IMAP, idd?

Bijdrager
    quidam

Omdat IMAP synchroniseert. Wanneer ik mails, op bijvoorbeeld, de iPhone verwijder, worden die eveneens verwijderd op alle andere devices. Ik wens zelf te bepalen welke mails ik op de MBP wens te bewaren. Met POP blijven die strikt gescheiden.

Bijdrager
    Nielsvr

Met POP blijft echter ook niets op de server staan tenzij je dit expliciet instelt. Als je MacBook dus een e-mail ophaalt dan kunnen je iPhone en Tablet deze niet meer ophalen, tenzij op de MacBook ingesteld is dat een e-mail op de server voor xx dagen achtergelaten moet worden. Controleer dat dus.

Ik zou er persoonlijk voor kiezen om IMAP te hanteren, ook in het geval van een crash of iets; dan heb je al je mail nog beschikbaar zodra je een nieuw apparaat instelt.

Bijdrager
    GoeieDag

Op zich kan dit prima: je mails beheren (lokaal bewaren, weggooien, etc) op de MB. En dan met POP op de iPhone zodat je de mails daar ook kunt zien. Idd wel op ‘verwijder nooit van server’ op die iPhone instellen.

Toch kan het anders; ik gebruik mijn MB ook als ‘mailbeheheerder’. Met op de andere apparaten dezelfde accounts als IMAP ingesteld. Waardoor ik niet op bv de iPhone ook weer mails die ik al ken en heb behandeld, moet gaan markeren als gelezen, weggooien, etc. Dubbel werk is dat.
    Ik bekijk de nieuwe mails als het uitkomt op de iPhone, maar doe er verder niks mee. Als ik mijn MB openklap, en de mails opschoon, is het op de andere apparaten, dus ook iPhone, ook allemaal opgeschoond.

Dus uiteindelijk werkt IMAP toch veel handiger dan POP of gemengd POP/IMAP (kan ook nog).

Bijdrager
    quidam

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal een en ander nog uitproberen. De vraag of Mail van iPhone te configureren is met POP blijft echter onbeantwoord.

Bijdrager
    GoeieDag

Het antwoord het ik je al gegeven, eerder. Ja, dus. Maar je moet de account wel opnieuw aanmaken, want je kunt IMAP niet meer in POP veranderen.

Bijdrager
    GoeieDag

En soms kost het wel moeite, omdat de provider je IMAP wilt opdringen, waardoor de keus POP niet eens langs komt. De oplossing is dan een bv een fout wachtwoord te gebruiken bij de eerste pagina van instellen, zodat ie geen verbinding kan maken met de provider-server, en dan vraagt om zelf alle instellingen te maken, inclusief de keus IMAP of POP.

Bijdrager
    Martin Efdee

Mijn Mail beheer is op mijn MBP (mid 2009, Snow Leopard) met een Hotmail POP account.
    Met een iPhone 4 en een andere Hotmail webmail account kan er steeds zonder problemen webmail van die andere Hotmail account bekeken en/of verwijderd worden en dat is ook direct te zien via mijn MBP als iets verwijderd word op die andere webmail account.
    Maar als ik met mijn eigen iPad mini 4 een e-mail maak/verzend is dat niet op mijn MBP te zien én andersom ook niet!
    Mijn Hotmail POP account kan ik niet instellen op IMAP, dat heb ik geprobeerd en dat werkt niet. Hotmail lijkt geen IMAP te accepteren, alleen POP.
    Hoe kan ik de Mail activiteiten op mijn iPad zichtbaar maken/synchroniseren met mijn MBP én andersom?

Bijdrager
    GoeieDag

Volgens mij werkt Hotmail prima met IMAP. Moet je misschien de domeinnaam Windows Live Mail of Outlook.com gebruiken.
    En via webmail kun je natuurlijk overal alles zien, want je kijkt dan direct op de server.
    Werk je op de iPad zeker met de Mail.app?

Bijdrager
    Martin Efdee

@GoeieDag
    Op de iPad wordt idd de Mail.app gebruikt en daarin staat de account “ingesteld” op OUTLOOK.
    Op de MBP is dat Hotmail POP. Voor wat betreft de domeinnaam, zou ik niet weten hoe of waar de
    “domeinnaam” Windows Live Mail of Outlook.com ingesteld of gebruikt zou moeten of kunnen worden.
    Hotmail POP wijzigen in IMAP heb ik al eens geprobeerd, maar dat kon niet.
    E-mail berichten komen zowel op de MBP alswel op de iPad binnen en kan ik gewoon openen,
    maar dat is dan niet zichtbaar op het andere “apparaat” dat dat gedaan is.
    Netzomin zijn reacties of nieuwe e-mail berichten ook niet zichtbaar op het andere apparaat..

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.