6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Grisolda

iPhone scherm niet op zwart schadelijk?

Ik heb zojuist een leuke app geinstalleerd: iflipclock.
    Het is een leuke retro klok die mogelijkheid heeft continu “aan” te staan. Nu is dit een behoorlijk statisch beeld en vraag ik me af of dit ook enigszins schadelijk voor het schermpje kan zijn? Ik denk dan met name aan waarvoor in vroegere tijden de screensaver is bedacht.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    Calpa

Screensavers waren voor de oudere CRT monitoren die met electronenbundels werkten; daar kon er sprake zijn van ‘inbranden’ na een tijdje of iets dergelijks.. volgens mij hebben oudere plasma schermen hier ook nog last van gehad..

Maargoed; hedendaagse lcd monitoren hebben er geen last meer van.. het is niet schadelijk.

Bijdrager
    eiko

ik werk in een parkeer garage en daar hebben we een half jaar geleden nieuwe lcd schermen gekregen waar we de video beelden op bekijken, en die zijn behoorlijk in gebrand, als je het beeld van een scherm vullend bekijkt zie je de andere beelden er als een waas over heen.

Bijdrager
    Grisolda

Bedankt voor de reacties.
    Sjah, nu weet ik eigenlijk nog niet zo goed wat ik hier mee aan moet. Ik had idd zelf ook al het vermoeden dat het niet zo’n vaart zou lopen, maar helemaal gerust ben ik hier ook niet op… min of meer het gemiddelde van bovenstaande reacties zeg maar.

Bijdrager
    Yip

denk nou maar niet dat het beeldscherm ‘slijt’. Hij is er voor bedoeld om ontiegelijk lang mee te gaan, dus zet gewoon die flipclock aan en ontspan :)

Bijdrager
    tinus_omt

Bijna alle electronica heeft dit soort problemen, ook bij bijvoorbeeld geheugen kun je detecteren dat als je er heel erg lang hetzelfde in laat staan dat het een klein beetje blijft hangen.

Bij LCD schermen kun je dit verhelpen door er een tijdje een fel, egaal beeld op te laten zien, net zoiets als dat je soms hangende pixels ‘los’ kunt maken met knipperende schermen.

Hier is wat Apple te melden heeft:

http://support.apple.com/kb/HT2807

EDIT: O, en je hoeft dit effect natuurlijk pas te verwachten als je echt heel erg lang achter elkaar hetzelfde op je scherm hebt staan. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je daar last van krijgt, tenzij je je iPhone permanent installeert als een klok voor op het nachtkastje.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.