10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    whaha

iPhone opladen: voorkeuren

Door al het nieuws over snelladen, draadloos opladen, accu’s, etc. vroeg ik me af hoe iedereen omgaat met het laden van zijn iPhone.
    Over het algemeen laad ik die van mij ’s nachts op als Sleep Cycle draait (die erg veel stroom kost), maar ook daarvoor laadde ik mijn iPhone al elke nacht op. Ik heb het idee dat er een hoop mensen dit niet doen en vraag me daarom dus af:

“Hoe vaak laad jij je iPhone op en waarom op die termijn?”

Een gemiddelde accu kan 500 keer opgeladen worden zonder significant verlies in maximale acculading. Gelukkig is 2 x 1/2 = 1.
    Mijn telefoon, een iPhone SE, is zelden leeg aan het eind van de dag, maar ik heb het idee dat ik ‘m ook minder dan gemiddeld gebruik. Het ding staat nu zelfs nog op 100% om 12:20. Ik heb ‘m van de lader afgehaald rond 8 uur.

Ik wil zo lang mogelijk met mijn telefoon / accu doen, aangezien het maar de vraag is of de iPhone SE een opvolger krijgt.
    Ja, ik gebruik CoconutBattery.;)

Oh ja: een accu leeg laten lopen is nog lang niet zo erg als een lege accu dagenlang niet opladen. Gelukkig schakelen veel iPhones zichzelf iets eerder al uit.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik heb mijn iPhones altijd geladen wanneer het kon.
    De auto in: ‘hop op de lader’. Op de bank: ‘hop op de lader’.
    Achter de computer: ‘hop op de lader’.

En dat doe ik nu nog steeds zo met mijn telefoons.
    Niet zo moeilijk over doen. Ik heb nooit echt gemerkt dat het iets uitmaakte.

Bijdrager
    SvS

Ik laad het pas op als het onder de 10% is.
    Tenzij ik wegga en resterende accu dat dan niet toereikend lijkt te zijn, dan snel even vol opladen.

Niet klakkeloos elke nacht, ook al staat het nog op 55% of elke keer als ik een laadkabel zie liggen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ach ja, er zijn complete websites volgeschreven over de beste manieren om met je accu om te gaan.

In het ergste geval zal je een nieuwe accu moeten plaatsen na 5 jaar (als je dan je telefoon nog hebt). Dan ben je hoogstens 45 euro kwijt of zo. Dat is te overzien, en weegt niet op tegen het autistisch bezig zijn met je acculading.

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb het met mijn iPhones en iPad ook nooit zo gemerkt. Heb ooit een iPod mini gehaad waarvan ik de accu heb vervangen, maar toen was die ook al 5/6 jaar oud.

Ik doe hem meestal voor het slaoen aan de lader. Als ik hem eerder die dag/avond heb opgeladen en hij staat nog op 90%, doe ik het niet. iPad gebruik ik vaak met de kabel erin. Wellicht is die accu inmiddels wel wat slechter, maar kan er nog steeds prima meer dan 1 (denk dat 3 ook wel wil) Netflix film mee kijken.

Op sommige dagen kom ik de dag niet door met 1 lading en soms is ie nog op 50% aan het einde, maar ik maak mij echt niet druk om de kwaliteit van de accu. Die dingen zijn inmiddels erg goed gemaakt.

Bijdrager
    Q-collective

Ik heb juist de omgekeerde vraag: mijn iPad Mini 2 is bijna een jaar oud. Een batterij indicatie app geeft aan dat al 7% van de capaciteit weg is. Is er een manier om hem wat versneld onder de 80% capaciteit te krijgen, zodat ik het nog onder garantie kan fixen?:angel:

Over de leeftijd: ik heb het apparaat in mei gewonnen bij een of andere actie, maar de 1-jarige garantie stopt er eind oktober al mee. Beetje jammer, maar ja, ik heb de bon dus niet meegekregen.

Bijdrager
    Hyrax

Zoals KW is het beste: als het kan, laden.

Dit heeft te maken met de zogenaamde DoD, Depth of Discharge. Des te leger een batterij is, om hem op te laden, des te minder lang gaat hij mee. Dus gewoon gebruiken en als het kan (zoals je stapt in de auto of gaat slapen), laadt je hem op.

Voor wie de achtergrond wil: http://batteryuniversity.com/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Bijdrager
    MacAanZee

De laadmethodes zijn veranderd en de adviezen ook. Tot een paar jaar geleden stelde Apple dat je zeker 1 of meer keer per maand je batterij moest ‘kalibreren’: je iPhone (of iPad) helemaal moest opgebruiken tot hij vanzelf uitging en dan ineens volledig opladen totdat hij helemaal vol is.
    Nu wordt gezegd dat het juist niet goed is om de batterij helemaal leeg te laten gaan en dat je beter al kunt opladen als ie nog gedeeltelijk vol is.
    Bij mijn iPhone 7 Plus – die ik erg intensief gebruik – gaat de batterij meestal 18 uur mee. De laatste maanden iets minder omdat ik nu een Apple Watch heb en daarom Bluetooth de hele dag aan heb staan. Nu is hij na 15 of 16 uur bijna leeg. Ik gebruik mijn batterij toch meestal op de ‘oude’ manier tot hij bijna of helemaal op is en dan laad ik hem helemaal op. De ‘kalibreer’ methode volg ik dus nog regelmatig omdat ik wel het idee heb dat de batterij dan beter blijft. Ik heb mijn iPhones bijna altijd 2 jaar en heb ze dan dus zo’n 750 keer opgeladen. Ik heb nooit gemerkt dat de batterij minder werd.

Alleen bij mijn MacBook Pro 15″ uit 2011 was mijn batterij na een jaar of 3,4 veel slechter geworden. Maar daar heb ik niet veel last van omdat ik hem vaak via de adapter gebruik.

Bijdrager
    whaha

Het maakt dus tegenwoordig zelfs niet meer uit als een apparaat 24/7 aan een lader hangt?
    Ik ben niet dogmatisch als het aankomt op mijn accu’s. Ik vroeg me onder andere af of er nog veel mensen waren die steeds expres hun telefoonaccu lieten leeg lopen, omdat ze dachten dat dit noodzakelijk was. Net zoals er mensen zijn die Apps afsluiten op iOS enzo.

Bijdrager
    McPim

Die laatste 2 dingen zijn inderdaad onzinnig tegenwoordig @whaha. Sterker nog: ik kan na een aantal jaren ‘pubers-met-telefoon’ ervaring wel zeggen dat leeg laten lopen funest is.. Want dat doen die kinderen natuurlijk: doorgaan tot ie uitvalt. Van beiden is de batterij van hun redelijk recente iPhone (iets meer dan 2 jaar) er slechter aan toe dan die van mij die altijd ruim voor het einde aan de lader ligt. Subjectieve ervaring natuurlijk, maar toch..

En om MacAanZee aan te vullen: ik ben aan m’n 3e MacBook toe en allemaal gingen ze er na een jaar of 3 qua batterij merkbaar (en vrij snel) op achteruit. Wel met intensief gebruik zonder lader, meestal tot 5 tot 10% (onverstandig dus :-P ).

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.