8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

iPhone opladen met MacBook-lader

Echt een vraag voor de vrijdag en ik leg het eerst even voor omdat het ook nog de dertiende is.;-)

Apple schrijft voor dat de iPhone 8 en nieuwe iPad Pro sneller kunnen laden met een 29, 61 of 87W USB-C-lader (MacBook) en USB-C-Lightning-kabel. Ik heb een iPhone 7 en een 61W USB-C-lader. Eerste vraag: het zal niet sneller werken, maar mag ik een iPhone 7 op dezelfde manier aansluiten?

Tweede vraag: ik heb geen USB-C-Lightning-kabel. Mag ik ook een USB-C-naar-A-adapter combineren met een normale Lightning-kabel?

Mijn ervaring met Apple is tot nu toe: als het past, is het verantwoord het te proberen. Of het werkt niet, of het is safe. Maar vooralsnog geen ontploffingen.

• Dit onderwerp is gewijzigd 9 maanden geleden door  McMeller.

Bijdrager
    KarelWillem
    McMeller op 13 oktober 2017

…mag ik een iPhone 7 op dezelfde manier aansluiten?

…Mag ik ook een USB-C-naar-A-adapter combineren met een normale Lightning-kabel?

Ja en ja.

Bijdrager
    Indomarco

Deze vraag had ik zelf al gesteld in het forum.
    Als aanvulling KarelWillen:

Apple advises that iPhone can be charged by connecting it to the USB-C to Lightning Cable and plugging the cable into the 29W, 61W, or 87W USB-C power adapter.

Bijdrager
    iDEOwen

Dit werkt ook gewoon met met een USB-A naar USB-C adapter verbonden aan de USB-C lader, en aan de adapter kan je dan je reguliere USB lightning kabel aansluiten.

Bijdrager
    h4ns

Een USB lader geeft geeft vermogen naar gelang een device (iPhone) er om vraagt. Als een lader minder vermogen kan geven duurt het gewoon langer. Als een lader volgens specs meer vermogen kán geven, wil nog niet zeggen dat ie dat dan ook doet. Er gaat gewoon maximaal uit waar de iPhone om vraagt. Er kan dus niet zomaar iets fout gaan.

Bijdrager
    McMeller

Bedankt allemaal. Sorry dat ik niet meer had gereageerd maar inmiddels maak ik er probleemloos gebruik van. En, sinds gisteren een iPhone 8 Plus. Ik sluit hem net op dezelfde manier aan, ben benieuwd of het snelladen erg merkbaar is.

Ten minste, ook snelladen moet toch gaan wanneer ik de USB-C-naar-A-adapter combineer met een normale Lightning-kabel? Of is dan wel een USB-C-Lightning-kabel vereist?

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  McMeller.

Bijdrager
    h4ns

Voor fast charging heb je een originele Apple USB-C naar lightning kabel nodig. Het geheim zit hem in USB-PD.

Fast charge your iPhone 8 or iPhone 8 Plus
    Use fast charge to recharge iPhone up to 50 percent battery in 30 minutes.*

Fast charging gives you a quick and convenient way to recharge your iPhone 8 or iPhone 8 Plus. Your iPhone fast charges up to 50 percent in 30 minutes when you use an Apple USB-C to Lightning cable and one of these adapters:

* Apple 29W, 61W, or 87W USB-C Power Adapter
    * A comparable third-party USB-C power adapter that supports USB Power Delivery (USB-PD)

USB-C is de enige connector die USB-PD ondersteund, en momenteel is Apple de enige fabrikant die dit soort kabels maakt. Compleet andere situatie dus als met de “oude” MFI kabels die ook door andere fabrikanten gemaakt konden worden.

Omdat heel die USB-C nog al een drama blijkt te zijn wat verschillende specifcaties / standaarden betreft heeft Apple dus (nog) geen MFI programma hier voor vrijgegeven, hier moet je daar goed naar kijken wil je snelladen.

Voorlopig dus de eigen (over-priced) kabel van Apple gebruiken, wat laders betreft komen er momenteel al meer op de markt die USB Power Delivery (USB-PD) ondersteunen:

https://www.banggood.com/BlitzWolf-BW-S10-30W-USB-Type-C-PD-QC30-Fast-Charger-EU-Adapter-With-Power3S-Tech-p-1196993.html

Het merk Anker uit de US heeft ook wat laders op de markt met PD, maar hun eigen lightning kabels ondersteunen het dus niet eens.

Ik zou overigens fast-charging alleen gebruiken wanneer je echt haast hebt. Voor de levensduur van zo’n beetje elke batterij is op een laag pitje laden altijd beter.

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 3 weken geleden door  h4ns.

Bijdrager
    McMeller

Interssant allemaal, thanks. Ik gebruik mijn 61W USB-C-lader nu regelmatig voor mijn iPhone en iPad.

Vooral goed om te weten dar voor snelladen een USB-C-Lightning-kabel is vereist. Ik heb er overigens mijn twijfels bij want mijn 8 Plus is in meer dan 15 minuten ruim 30% opgeladen terwijl ik een USB-C-naar-A-adapter combineer met een normale Lightning-kabel. Dat is in verhouding met de getallen die jij noemt. En dan gebruik ik de iPhone intussen ook nog als hotspot. Zou het met een directe kabel dan nóg sneller gaan?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.