8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MagicMouse

iPhone Oled, hoofdpijn

Beste forumleden,

Ik ben overgestapt van een iPhone 8 naar 12, nooit iets gelezen over hoofdpijn en Oled. Gebruik die 12,  15 minuten en beland op Reddit en Macrumours. Er zijn dus mensen samen met mij die hoofdpijn krijgen van het scherm. Bij de iPhone 8 en Oled LG televisie heb ik nergens last van. Kijk 10 minuten op die iPhone 12 krijg een wazige soort koppijn. Nog mensen hier die ervaringen hebben… Ben erg benieuwd..

(Vraag is eigenlijk went dit nog, of moet ik terug naar een iPhone 11 (met LCD)  en de rest van mijn leven LCD

Bijdrager
    KarelWillem

https://onezero.medium.com/is-your-phone-giving-you-a-headache-oled-screens-might-be-to-blame-a912136869eb

Je bent daar dus gevoelig voor, en dat zal waarschijnlijk NIET wennen.

The flickering from OLED screens typically occurs when the screen brightness is dimmed. Therefore, keeping your brightness on its highest setting all the time will help eliminate that flicker.

Dus… je scherm zo fel mogelijk zetten schijnt te helpen.

Alleen krijg je dan weer hoofdpijn van het felle licht denk ik. .;)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Bijdrager
    MagicMouse

Dank, ga het aankijken ?, nog een week ofzo, wel balen. Het is heel wazig, een LCD scherm lijkt wel rustiger. Benieuwd of hier nog iemand hetzelfde heeft.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik had zoiets met de eerste LCD schermen. Op mijn net aangeschafte iMac G4 zag ik het hele raster aan pixels op het scherm. Vooral op witte pagina’s/vensters. Heel lelijk en ik werd er behoorlijk kriegel van.

Maar naar een week of wat waren mijn hersenen er blijkbaar aan gewend, en werd dat beeld genegeerd; ik zag het gewoon niet meer.

Misschien dat dit ook bij jou gebeurt; hersenen kunnen aardig wat zaken compenseren of rechtzetten

Bijdrager
    mhoeve

En wat gebeurt er als je Donkere weergave aanzet, en True Tone-weergave in Instellingen > Scherm en helderheid? Ik heb bij mij de helderheid even voorbij het midden staan, maar ik heb eerlijk gezegd in de 2,5 jaar dat ik op mijn iPhone X kijk, nooit hoofdpijn gehad. Ik beperk mijn schermtijd wel tot maximaal 1 uur per dag. Meer is ook echt niet nodig.

Bijdrager
    MagicMouse

Ja mijn schermtijd loopt wel uit de klauwen als jij zegt aan een uur genoeg te hebben… ga het in de gaten houden dank

Bijdrager
    computer space

<p class=”cite”>KarelWillem op 23 januari 2021 om 10:42</p>
    https://onezero.medium.com/is-your-phone-giving-you-a-headache-oled-screens-might-be-to-blame-a912136869eb

Je bent daar dus gevoelig voor, en dat zal waarschijnlijk NIET wennen.

The flickering from OLED screens typically occurs when the screen brightness is dimmed. Therefore, keeping your brightness on its highest setting all the time will help eliminate that flicker.

Dus… je scherm zo fel mogelijk zetten schijnt te helpen.

Alleen krijg je dan weer hoofdpijn van het felle licht denk ik. .;)

De oplossing in dat artikel is dan weer complete brol: want met een donker masker verlaag je de helderheid. De mate van flikkering hangt af naar wat er onder de streek aan lichtopbrengst nodig is. Of dat nou van de helderheid, de LUT of de waarde van je pixels komt.

In feite brengt OLED de 60Hz flikkering weer terug. Bij een LCD kun je de hele backlight met puls-breedte-modulatie (PWM) dimmen, en dat gaat dan prima op zeg 1000Hz of meer zodat je er 0 van meekrijgt. Bij OLED moet iedere pixel gePWMd worden, en dat ga je dan uiteraard met de verversingsfrequentie doen, niet meer, niet minder. En ja, dan valt iedere 1/60 van een seconde 1 ms zwart beeld minder op dan iedere 1/60 14ms zwart, vandaar het effect van de helderheid. PWM per pixel is al complex genoeg, dus ik verwacht niet dat iemand dat standaard op dubbele frequentie doet. Dus die trend naar 90Hz is in dit opzicht zo gek nog niet. Bij de CRT destijds was 60Hz ook evil, en ging het vanaf 75Hz de prettige kant op.

Maar inderdaad, dit lijkt meer van toepassing:

Nederlander besteedt 72% internettijd op mobiel

Wat dat betreft ga je beter terug naar je 8: en minder flikkering, en minder verleidelijk om zoveel mobiel te doen. Of nog beter: Koop een oude Windows Phone bak. Dan ben je direct van je schermtijd genezen, heb je toch een camera die mee kan met de 12 Pro Max en moet je gegarandeerd af van Whatsapp en andere Facebook rommel en over naar Telegram.

Bijdrager
    MagicMouse

Iedereen nogmaals bedankt voor de reacties. Ik moet ook zeker aan de slag met minder schermtijd. Die kl”tecorona helpt ook niet echt mee. Heb 2.5 uur schermtijd gemiddeld. (Zinloos) Mijn jongere collega’s hebben een schermtijd van 4! Uur minstens.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.