19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    ricvdl

iPhone los kopen apple store of premium reseller

Beste Lezer,

Ik heb onlangs al een iPhone 6(tevreden!), maar nu wil ik er één los kopen voor mijn vriendin. Via de Apple Store kan ik hem direct ophalen(16GB model), maar nu zie ik dat alle premium resellers(aMac, Dixons, iCentre) 3 jaar garantie bieden. Apple heeft standaard 1 jaar(via apple store) of 3 jaar met apple care.

Nu heb ik bij aMac een reservering voor een iPhone 6 en duurt minimaal twee weken, met 3 jaar garantie. Mijn vraag is dus, is het verstandig om bij aMac de reservering af te wachten met 3 jaar garantie voor het zelfde geld of hem gewoon te kopen bij de Apple Store waar ik hem in Den Haag zo kan ophalen.

Bijdrager
    SunKeeper

Weet je zeker dat je de iPhone drie jaar lang gaat gebruiken?

Zo nee, dan kan de Apple Store ook gewoon. Met een beetje getouwtrek heb je daar gewoon twee jaar garantie. Indien nodig uiteraard.

Bijdrager
    ricvdl

Gebruik altijd mijn eigen iPhone max twee jaar, maar mijn vriendin doet er altijd wat langer mee. Plus heb je voor het zelfde geld ‘gratis’ 2 jaar langer garantie(via aMac). Alleen weet ik niet hoe flexibel ze zijn(in die 3 jaar), ze maken veel reclame met 3 jaar garantie.

Heb geen ervaring met premium resellers, koop het altijd direct bij de Apple Store tot ik dit zag..

Bijdrager
    SunKeeper

Alleen is het niet helemaal hetzelfde. AppleCare+, is hoe dan ook, een oplossing gratis. Eigenlijk meer een schade- en garantieverzekering.
    Waaronder tot maximaal tweemaal complete vervanging voor € 69,-. (binnen Europa) En gratis onbeperkte technische hulp, wat voor anderen mogelijk geld kost.

De garantie bij Amac is volgens normale voorwaarden, dus alleen bij defecten die niet aan de eigenaar te wijten zijn. (alleen Nederland)

Bijdrager
    GoeieDag

Wat ze ook mogen zeggen: ze moeten gewoon voldoen aan de NL eisen betreffende garantie. En dat weet Apple drommels goed: http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Bijdrager
    polansky

Lekker bij de Applestore doen. Ik heb een 64GB space grey bij een APR besteld en zit er nu nog steeds op te wachten:(

Bijdrager
    Victor96
    GoeieDag op 08 oktober 2014

Wat ze ook mogen zeggen: ze moeten gewoon voldoen aan de NL eisen betreffende garantie. En dat weet Apple drommels goed: http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Doen ze ook. In Nederland is 2 jaar garantie niet verplicht. Het is echter verplicht om minstens 2 jaar consumentenrecht te bieden via het verkooppunt. Apple houdt zich aan de regels, die 1-jarige garantie is fabrieksgarantie is een extra service! Dat betekent dat Apple niet verplicht is om die te bieden, al koop je bij Apple zelf.

Apple biedt zoals hoort 2 jaar consumentenrecht, en het 1e jaar extra Apple Beperkte Garantie (die extra voordelen biedt!)

Garantie is niet verplicht, consumentenrecht wel, al halen veel mensen die twee door elkaar! Garantie is vanuit de fabrikant, consumentenrecht vanuit het verkooppunt.

Veel mensen zien dat Apple schrijft; “1 jaar beperkte garantie”, maar mensen beseffen niet dat dat niet verplicht is en dat dat alleen een extra service is. Zoals Apple duidelijk aangeeft op haar website, zijn de consumentenrechten in de EU langer.

Bijdrager
    Shmoo

Vergeet niet dat 1, 2, of 3 jaar garantie niets uitmaakt. Als je toestel stuk gaat zal je ook bij die Apple Reseller een hoop kleine regeltjes voor je neus krijgen waarom jouw toestel zogenaamd niet onder de garantie valt.

De garantie bij Amac is volgens normale voorwaarden, dus alleen bij defecten die niet aan de eigenaar te wijten zijn.

En dit kunnen ook indirecte defecten zijn waardoor je geen garantie krijgt. Nee lees, ze proberen je geen garantie te geven.
    Wanneer ze kunnen zien dat jij je telefoon ooit hebt laten vallen kan dat een reden zijn waarom het display het nu niet meer doet. Bewijs jij maar eens dat je die telefoon 6 maanden eerder hebt laten vallen en dat toen dat deukje is ontstaan en niet op het moment dat jouw display uitviel.

Goed, dan geloven ze jouw verhaal en dan komen ze bij stap twee om te proberen onder de garantie uit de komen. Ze hebben gewoon een handboek met stappen die ze uit hun hoofd moeten leren net als bij verzekeraars. Hun eerste doel is geen garantie geven en als jij hun helemaal vast geluld hebt en ze geen kant meer opkunnen dan heb je garantie.

Een deukje in de rand van de bezuinig kan voor die mafkezen dus ook al een reden zijn om te zeggen wij kunnen je telefoon niet open maken want we zijn bang dat we hem niet meer in elkaar krijgen na de reparatie. Ja dat is het niveau van die mensen, ze adverteren dat ze bergen hoge kennis hebben van zaken en dat ze speciaal zijn opgeleid om aan dit soort producten te mogen werken maar wanneer er een deukje in de rand van de telefoon zit zijn ze schijnbaar ineens niet meer instaat om in oplossingen te denken. Het gaat dan om millimeter werk niet het uitdeuken van een auto die een aanrijding met een vrachtwagen heeft gehad.

Nee, dat 3 jaar garantie is alleen bedacht om mensen naar dit soort winkeliertjes te trekken maar uiteindelijk moet je daar net zo hard vechten om je garantie dan bij Apple zelf. Het maakt dus geen ene * uit waar je iets koopt je moet gewoon een beetje geluk hebben dat jij nou net dat product koopt dat 10 jaar blijft werken zonder problemen en niet een product koopt dat op maandag morgen in elkaar gezet is laten we maar zeggen.

Bijdrager
    Imade

Ik heb zelf een iPhone in de Apple Store gekocht en ga over half jaar Apple Care plus aanschaffen omdat je dan ook telefonische assistentie recht krijgt voor 3 jaar.
    Dat is wel wat makkelijker omdat veel problemen ook telefonisch te verhelpen zijn.
    ook verhoogt Apple Care de waarde vanwege de service recht van de product in spe.

Bijdrager
    Victor96
    Imade op 08 oktober 2014

Ik heb zelf een iPhone in de Apple Store gekocht en ga over half jaar Apple Care plus aanschaffen omdat je dan ook telefonische assistentie recht krijgt voor 3 jaar.
    Dat is wel wat makkelijker omdat veel problemen ook telefonisch te verhelpen zijn.
    ook verhoogt Apple Care de waarde vanwege de service recht van de product in spe.

Ik zou daar snel mee zijn!;) Je kan namelijk tot 1 jaar na aankoop AppleCare, en 30 dagen na aankoop AppleCare+ aanschaffen. De telefonische en technische ondersteuning is trouwens 2 jaar voor iDevices en 3 jaar voor Macs.

Bijdrager
    ricvdl

Haha, leuke en goede reacties. Bedankt!

Dus als ik het goed begrijp, kan ik hem gewoon bij de Apple Store halen en heb ik 1 jaar fabrieksgarantie en 1 jaar consumentenrecht.

”Alleen klachten over ondeugdelijke producten (binnen 2 jaar) die direct bij Apple zijn gekocht, dus in de Online Apple Store of in de Apple Store in Amsterdam, behoren door Apple te worden behandelt. Als het Apple product bij een indirecte reseller is aangeschaft, bijvoorbeeld bij iCentre, Paradigit of Coolblue, dan moet de consument met het product terug naar de desbetreffende verkopende partij.”(bron:http://www.tabletguide.nl/19919/apple-erkent-2-jaar-garantie-periode-en-langer-maar-alleen-bij-verkopende-partij/)

Dus als ik het goed begrijp, heb ik als ik de iPhone bij de Apple Store koop, gewoon recht op een reparatie na 1 jaar. Omdat ik hem direct bij de Apple Store heb gekocht, of zie ik dit fout?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@ricvdl,

Lees goed de voorwaarden bij de z.g drie jaar garantie resellers, men kan helemaal geen 3 jaar geven!! ze verdienen er een paar procent op en dat geeft geen ruimte voor extra garantie, ook niet meer van Apple zelf.. Je kan dan gaan procederen over de wettelijke geregelde garantie gedurende de te verwachte levnsduur…, een gebed zonder eind…

In de praktijk wordt de claim na 2 jaar doorgaans afgewezen met allerlei uitvluchten/smoesjes, “eigen schuld, e.d.” “het duurt 8 weken” en wat men zoal meer kan bedenken.

Bij Apple store, dus niet bij een reseller, kopen, twee garantie is daar geen enkel probleem, eigen ervaring, je krijgt doorgaans direct een ander (refurbished, zie er uit als een nieuwe) toestel..

Gebruik je de telefoon maar 2 jaar, dan is de keuze voor Apple rechtstreeks erg makkeijk..

Bijdrager
    ricvdl

Klopt, thanks. Had mijn iPhone 5 ook los gekocht bij de Apple Store. 2x vervangen, maar wel binnen 1 jaar. Ik heb geen ervaring met garantie bij de Apple Store voor langer dan 1 jaar.

Bijdrager
    GoeieDag

@Victor96: wil jij je quote goed maken, want nu is de link die ik in mijn draadje gaf, vernacheld, en doet het dus niet als je in jouw reactie erop klikt.

Garantie en consumentenrecht wordt door elkaar gebruikt, dus dat hoef je niet zo schreeuwerig (met caps lock) te verklaren. Wat jij ‘garantie’ noemt, heet dan elders weer ‘fabrieksgarantie’.
    Verder geldt er in NL geen 2 jaar garantie (consumentenrecht, zo je wilt), maar ‘conformiteit’ over de hele levensduur, met de aantekening dat voor de eerste 6 maanden de bewijslast bij de leverancier ligt, en daarna bij de consument.

Bijdrager
    Buzz
    polansky op 08 oktober 2014

Lekker bij de Applestore doen. Ik heb een 64GB space grey bij een APR besteld en zit er nu nog steeds op te wachten:(

Bij de Apple Store (online) zijn de wachttijden anders ook behoorlijk lang. Ik heb de 27e besteld, kreeg toen 5-7 werkdagen te horen, en krijg hem nu overmorgen. Ik ga er van uit dat dat bij de Apple Stores in Amsterdam, Haarlem en Den Haag niet veel anders zal zijn. Ondertussen is de wachttijd bijgesteld tot 7-10 werkdagen voor de 6 en zelfs 3-4 weken voor de 6 plus!

Bijdrager
    ricvdl

@Buzz_D

Als je naar de online apple store gaat, kan je een exemplaar in de winkel reserveren. Nu is bijvoorbeeld te zien dat in Haarlem iphone 6 16gb gold en space beschikbaar zijn.

Bijdrager
    Anoniempje

Ik begrijp niet helemaal waar de – ogenschijnlijk – vooringenomen reacties vandaan komen aangaande de 3 jaar garantie van Amac. Zijn die beweringen die gedaan worden ook gebaseerd op feiten en/of eigen ervaringen? Als dat zo is, is het misschien wel zo fair om dat erbij te vermelden, anders kan iedereen maar roepen wat ie wil op basis van een eigen voorkeur qua leverancier.

Als ik de voorwaarden lees die zij hebben over hun 3 jaar garantie, dan kan ik daar niet veel ‘backdoors’ in ontdekken anders dan dat valschade e.d. niet gedekt is. Dat lijkt me ook volstrekt logisch, garantie is immers niet hetzelfde als een verzekering (dekking tegen diefstal en/of schade).

Anyway, mijn ervaringen bij Amac zijn betreffende de garantie tot dusverre altijd positief geweest. Ja, in het verleden was er wel eens wat touwtrekkerij buiten het eerste jaar (kan je ook terug lezen in oudere forum berichten), maar eerlijk gezegd zag je dat bij vrijwel elke leverancier destijds van Apple apparatuur. Ik heb nog nooit ook maar een euro hoeven uitgeven aan reparaties bij Amac, terwijl ik toch driemaal een apparaat heb ingeleverd buiten het eerste jaar.

Ik gun ieder zijn eigen feestje, dus koop vooral waar je het beste gevoel hebt. Maar bij voorbaat beweren dat – wanneer er toch echt zwart op wit beweerd wordt dat je 3 jaar garantie hebt – men er bij Amac op uit is je hun 3 jaar garantie te ontzeggen met een smoes, riekt bij mij naar commentaar van fanboys van andere leveranciers (Apple medewerkers van een Apple Store misschien?) die hun eigen club proberen te promoten met onjuiste informatie. Dus geloof vooral wat je wilt geloven, mijn ervaringen zijn zeer positief!

Ik zou mijn keuze bepalen op:

• Beste levervoorwaarden (prijs, service/garantie, extra’s, levertijd, etc.)
    • Locatie, moet een beetje in de buurt zijn als er een probleem is
    • Steunen Nederlands economie (geld uitgeven in een Apple Store is bijvoorbeeld geld doneren aan een Amerikaans bedrijf)
    • Sympathie (welke club geeft je het beste gevoel, of wie gun je het het meeste?)

Succes met je keuze in ieder geval!

Bijdrager
    SunKeeper

Over dat geld uitgeven, ruim negentig procent van dat uitgegeven geld gaat rechtstreeks door naar Amerika. Dat beetje wat bij de APR blijft hangen zet weinig zoden aan de dijk. Ga dan maar om een extra kar boodschappen, dat heeft meer effect op de Nederlandse economie.
    En uiteindelijk hangen alle economieën aan elkaar.

Schijnbaar kan Amac het gemiddeld toch niet waarmaken boven de Apple Store in het algemeen. Anders zouden er zeker meer mensen voor kiezen. Je gaat al snel meerdere zaken meewegen zoals klantvriendelijkheid, deskundigheid e.d.
    Op die laatste twee bijvoorbeeld scoort vanuit mijn mening de Apple Store hoger. Ook al zou ik het graag anders zien, het is eenmaal zo.

Kom je met je iPhone in de Apple Store, wordt je pardoes gevraagd wat je ervan vindt, waar je tegenaan loopt. Met een begripvolle reactie op de antwoorden die je geeft.

Echter de laatste ervaring bij de Amac was toen ik mijn iPhone-adapter voor het uitgebreide-garantie-programma kwam inleveren. Toen ik dat meldde aan de betreffende medewerker werd er haast chagrijnig gereageerd omdat daar iemand van boven voor geroepen moest worden, wat ook nog enkele minuten duurde.

Laatste twee voorbeelden zijn ook de recentste bezoeken geweest aan beide plaatsen. Ik heb er geen baat bij waarheden te verdraaien, dit is mijn persoonlijke ervaring op waarheid gebaseerd.
    Doet niets af aan volgende bezoeken, maar bij een belangrijke aankoop ga je toch aan dat soort zaken terugdenken.

Bijdrager
    mtersteege

Applecare + is de enige AppleCare die er voor de iPhone is. De 1 jaar fabrieksgarantie wordt doorgetrokken naar twee jaar en ook de 90 dagen telefonische ondersteuning gaat naar twee jaar. Binnen 30 dagen na aanschaf aan te schaffen in de Apple Store (of reseller) of binnen 60 dagen telefonisch via het AppleCare nummer.

http://www.apple.com/nl/support/products/iphone.html

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.