12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    MagicMouse

iPhone kraken

Er was zojuist een gezin op televisie waarvan de zus/dochter een jaar geleden plots is overleden. ┬áNu wilde de familie graag in haar iPhone alleen ze hadden geen code. Apple wilde niet meewerken bij de unlock omdat ze geen ‘strafrechtelijk bevel/verzoek’ ofzoiets hadden.

Nu hadden ze wel een macbook, met toegangscode van het familielid. Iemand tips? Ik dacht ze kunnen een reservekopie op de macbook zetten en die dan op een andere iPhone plaatsen. Of ze moeten iemand zoeken met een Graykey kastje…(https://www.onemorething.nl/2018/03/graykey-kastje-kraakt-iphone/)

iPhone is inmiddels een jaar oud, en toen was ios nog te kraken met dit kastje

Bijdrager
    Q-collective

De toegangscode is makkelijk te omzeilen via een geforceerd herstel via iTunes. Dan heb je echter nog het activatieslot, oftewel het Apple ID wachtwoord wat moet worden ingevuld. Ik gok dat dáár het probleem zit.

Je kunt het activatieslot eraf laten halen door Apple door ze een kopie te sturen van het originele aankoopbewijs. Wil de familie ├│├│k toegang hebben tot het Apple ID zelf, met alle aankopen en data die daaraan is gekoppeld, dan is het nodig een iets ander traject in te gaan. Dan moeten er nog wat offici├źle documenten worden overlegd, zoals een overlijdensakte en erfbewijs. Dan kan Apple het Apple ID overzetten op de erfgenaam.

En die graykey werkt inderdaad niet meer, is belachelijk duur en werd bovendien alleen aan de overheid verkocht.

Bijdrager
    Shmoo

Jij hebt altijd aparte vragen.

Bijdrager
    MagicMouse

Dank Q-collective | Klopt @shmoo

Anoniem

Ik ben bang dat toegang verkrijgen tot data op een iPhone ontzettend moeilijk is zonder de toegangscode. Het is nog niemand gelukt.

Alle data op een iPhone is versleuteld en kan enkel worden uitgepakt met tussenkomst van de secure enclave.

Hackers hebben in 2017 de firmware van deze chip kunnen decoderen, maar zijn er niet in geslaagd de daadwerkelijke sleutels van de data op de iPhone te bemachtigen.

Dus als ze geïnteresseerd zijn in data die enkel op de iPhone staat en niet bijvoorbeeld in iCloud of een andere cloud service, ben ik bang dat dit een onmogelijke zaak gaat worden. Naar mijn weten heb je in deze ook vrij weinig aan een MacBook.

Correct me if I’m wrong, natuurlijk.

Moderator
    Night

Mocht je nog ergens de aankoop-nota kunnen vinden, maak je meer kans bij Apple.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik zag het ook even langskomen in de aankondiging; heb je ook een linkje naar die uitzending/clip; ik dacht dat het in TROS/AVRO Radar zat?

De les die iedereen natuurlijk moet trekken is dat iedereen sterfelijk is, en het moment van sterven niet bekend is (morgen misschien?). Dus zorg ervoor dat je belangrijke log-in’s bij een vertrouwd persoon (liefst: meerdere personen/plaatsen) bekend is, zodat nabestaanden altijd op jouw apparaten kunnen inloggen. Ook heel prettig voor diegene die de administratieve/financi├źle afwikkeling van jouw overlijden op zich neemt, zodat ie op allerlei websites e.d. kan inloggen.

Maar ja, de meeste mensen sluiten liever hun ogen, totdat ze hun ogen voor altijd sluiten; en dan is het te laat… ­čśç

Bijdrager
    MagicMouse

Bijdrager
    GoeieDag

Thx. Had het item toch helemaal gezien. Beetje een open deur verhaal. Als je 10.000 euro of zo ergens fysiek verstopt, of op een onbekende rekening zet, en dit niet meldt aan een ander, zijn de erfgenamen dit ook kwijt.

Het verschil is dat dit soort omissies nu duidelijker zichtbaar zijn voor de nabestaanden.

Eigenlijk nogal vreemd dat mensen verwachten dat een ander -in dit geval Apple- hun probleem, voortgekomen uit stommiteit, gaat oplossen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 25 november 2018 om 15:50</p>
    Eigenlijk nogal vreemd dat mensen verwachten dat een ander -in dit geval Apple- hun probleem, voortgekomen uit stommiteit, gaat oplossen.

Daar kijk jij nog van op? Iedereen wil alles mogen, maar niks zelf hoeven te doen.

Bijdrager
    McMeller

In dit soort topics lopen vaak het ontgrendelen van een iOS-apparaat (toegangscode) en het verwijderen van een activeringsslot (iCloud-vergrendeling) door elkaar heen.

De toegangscode is ter bescherming van de informatie op het apparaat. Niet 100%, maar ik weet vrij zeker dat ook Apple je niet helpt met het omzeilen daarvan. Ook niet op vertoon van een eigendomsbewijs. Je kunt geen reservekopie maken van een iPhone die vergrendeld is met een toegangscode.

Elk iOS-apparaat kan worden gewist middels de herstelmodus. Je kunt de code dus altijd verwijderen, met verlies van alle informatie. Daarna moet het apparaat opnieuw geactiveerd worden. Daarbij kun je tegen het activeringsslot aanlopen. Bij dát gedeelte kan Apple soms iets voor je doen.

Bijdrager
    MagicMouse

Ik heb contact gehad met de familie, het bedrijf in Isra├źl kenden ze al maar die werkten alleen voor justitie… Ze hebben een ander bedrijf in Duitsland gevonden dat wil helpen. Ben benieuwd of het gaat lukken.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.