30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 329)
  • Q:

Bijdrager
    Macmaniak

iPhone is iFlop!

Het kan aan mij liggen, en dat is dan misschien ook wel de reden waar ik deze operking plaats. Maar ik ben zwaar teleurgesteld in deze zet van Apple (Computer).

Afgezien van het feit dat de iPhone te weinig opslagcapaciteit heeft om als iPod alternatief door te gaan, ben ik er stellig van overtuigd dat het apparaat geen succes zal gaan worden.

Dergelijke telefoons bestaan in vele varrianten en Apple is niet thuis op deze meer dan verzadigde markt. Het product zal slechts gekocht worden door de Apple fanaat die de mogelijkheid heeft om diep in de buidel te kunnen tasten.

De naam multi-touch is gepatenteerd maar de technische mogelijkheden zijn in geen enkel opzicht revelutionair of nieuw. Dergelijke toestellen bestaan nog niet omdat ze nog steeds uitgevoerd worden stylus of klein toetsenbord. Het aanvragen van een dergelijk patent houdt de concurrentie helaas niet op afstand. En is zelf gemakkelijk, juridisch-mogelijk, te imiteren. Als trouw tablet pc gebruiker zijn dit dan ook geen nieuwe mogelijkheden.

Bovendien is het te hoog geprijsd, vind ik het apparaat niet het Apple design uitstralen (los van het logo aan de achterzijde) en nogmaals gemakkelijk te imiteren voor fabrikanten als Samsung of LG (laatste fabrikant heeft een vergelijkbaar model klaar liggen).

Mijn conclusie, leuke poging om een nieuwe markt aan te snijden maar naar mijn inziens een een verloren strijd (allicht doelen ze ook niet op een marktaandeel dat vergelijkbaar is met de iPod). De kansen waren dan ook groten geweest als het apparaat in een ander (lees Apple-iger) design was gestoken. Als ik jullie had verteld dat dit een smartphone van LG zou zijn geweest had 90% mij geloofd.

Bijdrager
    PietjePuk

2nd that.

Bijdrager
    Rolf

tjonge jonge, je moet je mening wel kwijt he…..ben je teleurstelling nou al in drie daadjes of zo tegengekomen….enough is enough zeg ik….

Bijdrager
    diotav

Inderdaad Rolf .. er is nog geen exemplaar over de toonbank gegaan en de topicstarter weet al wat er gaat gebeuren?!:?

Bijdrager
    Slecht

Er zit verdomme OSX op!
    Enough said…

Bijdrager
    fotogravizer

Hmmm… het toestel heeft inderdaad een wat kleine HD en een 2 megapixelcamera is natuurlijk ook wat achterhaald… gelukkig wordt ‘ie bij ons pas eind 2007 uitgebracht en dan zal er al wel een upgrade zijn gedaan.

Bijdrager
    PietjePuk

Ik denk dat de topicstarter eerder een kritische analyse geeft, hij speculeert daarbij niet op specs want die staan er zwart op wit.

Bijdrager
    T-sec

Exact, de eerste mobiele telefoon op OS X, daar gaat het ook mij hoofdzakelijk om!

Natuurlijk verwachtte ik ook niet anders dan een strak design van Apple en laat dit dan niet 100% vernieuwend en niet naar ieder z’n smaak zijn, het blijft een stukje veel belovende en eye catching techniek.
    Laat de concurrentie maar komen met zijn nagemaakte techniek, punt 1 een duidelijk teken van gebrek aan eigen innovatie en ten tweede zullen zulke namakers dit stukje markt van Apple toch nooit wegkapen. Kijk eens naar de nodige iPod achtige toestellen, zelfs Microsoft beweerde ‘de’ concurrent te hebben van de iPod, een hard gelach, dat is het.

Anoniem

Fuck OSX… dat kreng is multi-touch, de coolste feature die ik de afgelopen jaren heb gezien!

Bijdrager
    Macmaniak

Niet zozeer teleurgesteld maar ik probeer een reactie uit te lokken. Vraag me af wat de meeste mensen hier van denken.

Bijdrager
    Skip

Nu op RTL nieuws .. iPhone geintroduceerd … Stelt eigenlijk niet zoveel voor .. Dow Jones ongewijzigd…

Bijdrager
    zakalwe

Toen Apple de eerste iPod introduceerde dacht ik “jeetje, is dit nu alles? Een MP3 speler met een kleinere hardisk?”. Maar nu heeft Apple er toch al een flink aantal van verkocht.

Het bleek te gaan om het totale pakket, de hardware, de software en de rest.
    Natuurlijk zouden er dingen anders of beter kunnen aan de iPhone, maar bedenk wel dat veel van de hardware bepaald wordt door de huidige stand van de techniek.
    En qua integratie is het meer dan de rumors deden vermoeden (en dat zegt heel wat).

Er kunnen dus twee dingen gebeuren:
    1: Apple verkoopt er 10 miljoen van binnen 1 jaar.
    2: Apple’s product is te duur en de concurrentie komt met slappe aftreksels, waarvan er geen zo elegant werkt als de iPhone.

In beide gevallen is de consument erop vooruit gegaan.

Bijdrager
    JeeVee

Ik wacht al een tijd op een apparaat dat perfect te syncen is met mijn Macs.
    Windhoos Mobile en MacOsX…. …werkt niet echt lekker met elkaar.

Ziet er hoopvol uit in dat opzicht.

Even afwachten hoe het ding echt werkt. Vraag me af of ie eigenlijk wel duur is.
    Kijk maar eens naar de prijs (zonder abbo) van andere smartphones/PDA’s

Bijdrager
    lowfi

Dat LG (of elk ander merk) een vergelijkbaar model heeft klaar liggen boeit geen donder aangezien daar windows mobile op draait. Iedereen die het genoegen heeft gehad om daarmee te werken weet wat ik bedoel.

Bijdrager
    STEVEJ0BS

De iPhone wordt een gigantisch succes. De iPod zal op langere termijn verdwijnen.

Bijdrager
    sally

Een ding voor zakenmensen. Kleine doelgroep. Mag wat kosten. Een ding dat nog wat exclusief mag zijn.
    Het apparaat dat de wereld (de jeugd) gaat veroveren, zou iets kunnen zijn wat hier vanaf geleid is, maar dat is dit niet.

Bijdrager
    Macmaniak

ik ondersteun jouw mening volledig (mag gezegd worden toch)

Bijdrager
    dyn

Dan hier ook even een kritische analyse en meteen ook waarom de topicstarter zelf de plank mis slaat (overigens niet zo ver):)

We kijken eens naar andere apparaten op de markt en komen dan al snel uit bij de Palm Treo 600, 650 en nu de 680. Daarnaast hebben we de diverse Blackberries en we nemen ook even de Palm Lifedrive mee gezien de grootte van het scherm, de vormgeving (goh, waar ken ik die iPhone toch van..owja, de Lifedrive ;)), de 4 GB HD die erin zit en de bedoeling van het apparaat. Er zijn trouwens zat anderen in die markt. Wat mij opvalt is dat ik voor al die apparaten zo ergens tussen de 400 en 600 euro kwijt ben bij een abonnement van 1 of 2 jaar. Is de iPhone dan duur? Nee, dat ding is dus kennelijk dusdanig geprijsd dat het niet van de rest van het segment afwijkt. Ik vertaal nu even heel botweg dei prijs incl. 2 jaar contract naar de euro, het kan zijn dat Apple hier een hele andere prijs gaat hanteren omdat ze niet zo’n samenwerking hebben met Cingular en omdat de prijs hier op een andere manier wordt bepaald.

Als we verder kijken dan is dit de enige smartphone met een qwerty toetsenbord die beschikt over 4 GB aan geheugen. Alle anderen moeten het zonder dat toetsenbord stellen of hebben niet die 4 GB aan boord (die moet je los kopen middels een geheugenkaartje wat je dus ook bij de prijs moet tellen). Zo heel erg gek is het dus allemaal niet. Als we de Lifedrive er eens bij pakken dan zien we dat de Lifedrive op een paar kleine punten verschilt waarbij de allergrootste het gemis van telefonie is. Wifi op de Lifedrive en de rest van de markt is voor het merendeel (of zelfs helemaal, dat weet ik niet) beperkt tot 802.11b (=11Mb/s) terwijl de iPhone over een 802.11g beschikt (backwards compatible met 802.11b, draait dus op 11Mb/s en 54 Mb/s). De Lifedrive heeft wel Bluetooth maar dat is niet de 2.0+ EDR versie zoals we die op de Mac laptops kennen. De iPhone beschikt hier wel over.
    De accuduur van de Lifedrive wordt geroemd omdat die toch best wel erg zuinig is. Hij is dan wel niet zo zuinig als een Palm TX maar voor een apparaat met een HD die stroom slurpt is de accuduur van 4 uur toch erg netjes. De iPhone zit daar met 5 uur iets boven. In beide gevallen gaat het hier om het wisselend gebruik van dingen als wifi, bluetooth en de multimedia functies. De iPhone zet dus een hele goede prestatie neer qua accuduur zo op het eerste gezicht. Die 16 uur accuduur om MP3’s af te spelen laat al wel zien dat het een heel zuinig apparaat kan zijn. Mijn Treo 650 weet dat laatste bijv. niet te halen. Ik denk dat al met al de iPhone misschien wel iets zuiniger is dan de Treo 650 maar dat moet de praktijk uitwijzen. Overigens is de navigatie met de vinger niet iets nieuws, er was al een nklein Windows Mobile apparaatje die helemaal gebouwd was op navigatie middels de vingers. De naam is me ontschoten.

Eindconclusie is dan ook dat de iPhone niet onder doet voor de rest van het segment waarin het gepositioneerd wordt. Dit geldt voor bijna alle vlakken behalve op die van navigatie. Op dit moment is het de enige smartphone die beschikt over een multitouch touchscreen. Daarnaast heeft het bluetooth 2.0 EDR en de beschikking over 54 Mbit wifi. De overige features, de accuduur en de prijs zijn niet gek veel anders dan de rest van de apparaten in dit segment. Dat laatste is wel een beetje jammer gezien de leus over het opnieuw uitvinden van de telefoon. Je zult wel heel wat meer moeten bieden dan wat de iPhone nu biedt wil je daar aan voldoen. Het is dus niet bepaald iets nieuws onder de zon, Apple overdrijft dus nogal. Maar goed, zo gaat dat nou met marketing e.d. De tijd en de praktijk zal het leren of die iPhone ook echt zo revolutionair is als Apple ons wil doen geloven. Nogmaals, hij is dus niet slechter dan de rest en dat is dan ook nou net de achilleshiel (denk ik) van de iPhone.

Bijdrager
    huinkroese

Jezus moeilijk gepruil mensen!
    De iPhone is alles waar ik op had gehoopt en meer! Tuurlijk is hij niet voor iedereen weggelegd, maar dat heeft ook niemand gezegd. Ze gaan voor een marktaandeel van 1%, wat neerkomt op 1 miljoen mensen in de USA. Lijkt me een vrij redelijke strategie.
    Ik denk dat de iPhone in 2008 een klein iPhone nano broertje krijgt en tegen 2009 de iPod verdringt.
    Tegen die tijd is de prijs gedaald, en is Flash geheugen goedkoper.

De iPod 1st gen was ± ƒ1100,- toendertijd voor een 5Gb muziekspeler.
    De laatste generatie kost €289,- ( ƒ635,-) voor 30Gb na ongeveer 5 jaar.

Wil je early adepten: kopen en de hoge prijs en kleine opslag capaciteit voor lief nemen.
    Wil je voor een dubbeltje op de eerste rij: lekker zuur blijven doen een klieren op je Pocket PC

Ik weet één ding zeker: eind van dit jaar / T-Mobile / iPhone / ik.

Bijdrager
    Kenny

Het enige wat ik niet begrijp is dat er geen front camera is om te video chatten…
    Ben ik de enige die dit opmerkt? Alle telefoons van nu zijn uitgerust om te videocallen en dat nu apple deze kans laat liggen om dit te gebruiken om iChat te stimuleren ???

Maar ik moet hem hebben zodra hij beschikbaar is !

Bijdrager
    Rail

Ik heb een RAZR V3i. Die heeft maar een fractie van de mogelijkheden van de iPhone, veel kleiner schermpje, 5121kb opslag mogelijkheid, 1,3mb camera en koste simlockvrij toch ruim €300 toen hij uit kwam. Dan vind ik $500 niet extreem duur en die RAZR koste uiteindelijk €0 bij een abonnement.

Bijdrager
    Vin

Ik ga m duidelijk kopen! kan haast niet wachten! hoe vet, je mail checken, foto’s checken, muziek, sms en bellen in 1 apparaat! en dan ook nog eens OSX erop! hebben die kip zou ik zeggen zoals we hier in eindhoven zeggen!

Bijdrager
    empoor
    ”Macmaniak”

De naam multi-touch is gepatenteerd …

Op een naam kan je niet patent aanvragen :wink: :roll:

Bijdrager
    Macmaniak

nee je hebt gelijk een patent is een octrooi en geldt dus voor uitvindingen. Ik trachtte aan te geven dat de patent deze techniek niet kan veiligstellen aangezien die makkelijk te imiteren is. Met andere woorde: alleen de naam van de techniek is beschermd.

Bijdrager
    jonnie

“Het enige wat ik niet begrijp is dat er geen front camera is om te video chatten…
    Ben ik de enige die dit opmerkt? Alle telefoons van nu zijn uitgerust om te videocallen en dat nu apple deze kans laat liggen om dit te gebruiken om iChat te stimuleren ???”

Denk dat dit nog wel komt. Cingular heeft geen 3g netwerk. En aangezien de tel eerst exclusief voor cingular komt kan dit het ontbreken van de cam voor video bellen verklaren.

Kijk maar naar de samsung i600. Hier is bij de cingular versie de video chat camera ook weggelaten en ondersteund te de tel ook geen 3g. Op de samsung i600 die in europa uitgaat komen zit dit er wel op.

Bijdrager
    dyn
    ”Kenny”

Het enige wat ik niet begrijp is dat er geen front camera is om te video chatten…
    Ben ik de enige die dit opmerkt? Alle telefoons van nu zijn uitgerust om te videocallen en dat nu apple deze kans laat liggen om dit te gebruiken om iChat te stimuleren ???

Die telefoons zijn dan ook allemaal wel voorzien van iets als UMTS/HSDPA terwijl deze iPhone het moet doen met wifi (802.11g standaard, dat dan weer wel) en GPRS/EDGE. Dat laatste is stukken langzamer dan UMTS/HSDPA en bij videochatten is dat aardig doorslaggevend. In dat opzicht is het ook helemaal niet zinnig om dan iets met videochatting te doen. Volgens mij is dat videochatting buiten Japan nog niet bepaald een succes te noemen, wat weer een reden is om het er niet op te doen. Dan heb je nog wat technische zaken: ding is echt heel erg dun dus zomaar even een camera op een bepaalde plek plaatsen gaat niet zo makkelijk, laat staan dat je er 2 in kunt proppen (je hebt er 2 nodig als je EN wil videochatten EN foto’s wil maken aangezien het wel handig is om te zien wat je fotografeert).

EDIT: om even in te haken op het verhaal boven me….Palm heeft dit ook gedaan bij de nieuwe Treo versies. Ze hebben een apart model met PalmOS voor de USA en een apart model met PalmOS voor de rest van de wereld. Er zitten in de “Europese” variant (zoals ik die laatste maar even noem) een aantal “verbeteringen” die zijn toegepast n.a.v. kritiek uit o.a. Europa. De USA is kennelijk een compleet andere markt, al is het maar omdat men daar hoofdzakelijk een CDMA netwerk hebben en er maar bar weinig aan GSM is (= wat wij in Europa gebruiken).

Bijdrager
    PietjePuk

Laat duidelijk zijn, ik sta niet negatief tov de iPhone alleen is hij minder revolutionair als Steve wil laten blijken. En uiteindelijk verdwijnt de iPod wel denk ik.

Het enige wat nog beter mocht is batterij maar dat komt wel. En een beetje exclu mag of moet hij mss wel zijn.

Bijdrager
    vogel

Als je de iPod wil laten verdwijnen, dan mag er wel een grote HD in. Ik vind het wel een mooi apparaatje, beter dan die Motorola rukker foon. Waar ik bang voor ben – en daarin heb ik Apple nooit begrepen – is dat het de enige telefoon met OS X wordt. Bovendien brengen ze ‘m in Amerika slechts bij 1 provider onder, maar dat kan een test zijn. Als het een klapper wordt, zullen de contracten met andere providers snel volgen. Flopt ie, dan hoeven ze niet veel op te zeggen.

Bijdrager
    GIJay

Och ja… er zijn op dit forum dus nog meer mensen die gewoon wat aandacht willen…

Ja kan ook gewoon een foto in je onderbroek posten, dan krijg je evenveel bekijks.

Bijdrager
    error

Dit had nooit, ik herhaal: nooit een LG smartphone kunnen zijn. LG heeft de mentaliteit niet om iets op deze wijze uit te voeren. Ik heb het dan over de details, de GUI, het gebruiksgemak en de volledige samenwerking met je Mac.

Plus: wie wil er nu een Samsung of een LG als je ook een iPhone kunt kopen voor een paar dollars extra. 4/8 GB ikinkt weinig… maar de nadruk bij iPhone ligt, zoals de naam al aangeeft, op phone en Apple stopt er ook een prachtig functionerende iPod nano in. De iPod nano, met name het 4GB model is de grootste hit onder de iPods.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 329)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.