8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Hydrarchos

iPhone wifi-hotspot mogelijk zonder de toeters en bellen?

Je iPhone als wifi-hotspot inzetten: aangezien ik veel onderweg ben doe ik het best vaak. Maar probleemloos is het nou niet bepaald. Een tijdlang verbindt de nieuwe iPhone zich probleemloos met de Mac. Maar daarna gaat het mis: de Mac “ziet” de iPhone niet, of wil niet verbinden hoewel het mormel er pal naast ligt. Na wat heen-en-weer flippen van instellingen of een reboot van Mac en/of iPhone gaat het meestal wel, maar erg eenvoudig is het nooit en het probleem blijft zich herhalen. Het lijkt erop dat het na een clean install van de iPhone weer een tijdje goed gaat, maar het duurt nooit lang. En da’s ook nauwelijks een werkbare oplossing te noemen, natuurlijk.

Natuurlijk kan ik vanaf mijn Mac zien hoe goed de verbinding is en hoe vol of leeg de batterij van mijn iPhone is, maar dat vertelt de telefoon me natuurlijk ook wel. Bovendien moet Bluetooth de hele tijd aanstaan, wat de batterijduur weer beïnvloedt. Het lijkt er bijna op dat Apple er zo op gebrand was het tetheren soepel wil laten verlopen dat de hele procedure daardoor nodeloos ingewikkeld is geworden.

Ter contrast, mijn Blackberry KeyOne bakte gewoon een huis-tuin-en-keukennetwerkje en het verbinden was altijd probleemloos. Maar met drie verschillende Macs en evenzovele iPhones heb ik nog nooit geen gezeik met tehtering gehad.

Daarom: is er een manier om alle trucs uit te zetten en een iPhone gewoon een hotspot te laten maken zoals elke andere foon zou doen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden geleden door  Hydrarchos.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 maanden geleden door  Hydrarchos.

Bijdrager
    McMeller

Je hebt er weinig aan, maar ik steek je even een hart onder de riem.;-)

De bovenste alinea had ik zelf kunnen schrijven. Ik vergelijk het met AirDrop. Dat werkt inmiddels uitstekend, maar je iPhone als hotspot gebruiken voelt nog steeds zo buggy als AirDrop dat tot 1-2 jaar geleden deed. Van die vage dingen, inderdaad Wifi/Bluetooth opnieuw inschakelen, of het hele toestel. Maar er zijn ook gevallen dat het mij gewoon écht niet lukt verbinding te maken. Dan geeft de Mac aan dat er een probleem is, de iPhone toont heel even een blauwe statusbar, en je kunt het blijven proberen tot je een ons weegt. Je komt gewoon niet online. Ook dat het na een herinstallatie weer even goed gaat, herken ik helemaal. Maar dat is inderdaad geen oplossing.

Met name de instant hotspot is ellendig, de werking daarvan lijkt na enige tijd gewoon te verdwijnen. De iPhone detecteren als wifi-netwerk gaat vaker goed, maar dan mis je inderdaad de informatie over signaal en batterij. En hier kan ik aan toevoegen dat ik met de beta’s van macOS Mojave en iOS 12 nog geen verbetering merk.

Bijdrager
    erwinde

Een draadloze hotspot kan zowel via wifi als via bluetooth. Ik merk tegenwoordig in het openbaar vervoer dat wifi stabieler werkt dan bluetooth. Dat was vroeger andersom en ik vermoed dat het iets te maken heeft met al die draadloze oortjes en hoofdtelefoons die ik om me heen zie.

De oplossing is meestal de USB kabel gebruiken. Sluit je telefoon via de oplaadkabel aan op je Mac. Werkt altijd en je telefoon wordt meteen nog opgeladen ook.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203302

De batterijstatus en 4G signaal sterkte zijn ook via WiFI zichtbaar in het WiFi uitklapmenuutje in de taakbalk.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  erwinde.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  erwinde. Reden: type hersteld

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee. Maar ik zet de wifi altijd helemaal uit en doe het OF via Bluetooth OF via USB.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>erwinde op 18 augustus 2018 om 00:45</p>
    Een draadloze hotspot kan zowel via wifi als via bluetooth. Ik merk tegenwoordig in het openbaar vervoer dat wifi stabieler werkt dan bluetooth. Dat was vroeger andersom en ik vermoed dat het iets te maken heeft met al die draadloze oortjes en hoofdtelefoons die ik om me heen zie.

De oplossing is meestal de USB kabel gebruiken. Sluit je telefoon via de oplaadkabel aan op je Mac. Werkt altijd en je telefoon wordt meteen nog opgeladen ook.

https://support.apple.com/nl-nl/HT203302

De batterijstatus en 4G signaal sterkte zijn ook via WiFI zichtbaar in het WiFi uitklapmenuutje in de taakbalk.

Het verbinden via USB is ook mijn noodoplossing; het probleem is echter dat dat mijn MacBook leegtrekt en omdat de iPhone idioot veel energie nodig lijkt te hebben om die hotspotfunctionaliteit in de lucht te houden, kan dat best rap gaan en haal ik dus vervolgens Groningen niet meer. In het geval van mijn MacBook 12 (van de zaak) betekent het bovendien dat het enige gat in het kreng bezet is en ik geen randapparatuur kan gebruiken.

Instant hotspot gebruikt zowel WiFi als Bluetooth, maar dat werkt niet behoorlijk. Ik kan zonder die batterij- en signaalinformatie, maar dan moet die WiFi-verbinding op zich wél behoorlijk werken; en ook Bluetooth werkt bepaald niet vlekkeloos. En eerlijk gezegd verbaas ik me nogal over de buggy manier waarop Apple dit heeft geïmplementeerd.

Bijdrager
    hatolex

Maar wel beschouwd, wat is er tegenwoordig niet een beetje buggy bij Apple. Nu weer mijn IPhone 7 met gammele geluidchip.

Ik word er onderhand een beetje moe van.

Bijdrager
    Hydrarchos

Voor de goede orde: als je bluetooth aan hebt staan maakt de iPhone er dus altijd een instant hotspot van. Uitzetten verhelpt dat probleem maar ja, daar gaat je hoofdtelefoonconnectie dus ook meteen. En aan de Mac-zijde kan ik zonder bluetooth mijn trackball niet gebruiken. Wat ik eigenlijk wil is dat je instant hotspot kunt uitzetten zonder bluetooth meteen ook te verliezen.

Bijdrager
    Hydrarchos

<p class=”cite”>hatolex op 19 augustus 2018 om 13:36</p>
    Maar wel beschouwd, wat is er tegenwoordig niet een beetje buggy bij Apple. Nu weer mijn IPhone 7 met gammele geluidchip.

Ik word er onderhand een beetje moe van.

Een individueel defect is natuurlijk iets anders dan een systematisch probleem. Over het algemeen ben ik nog best content met mijn spullen, maar goddank vielen de defecten tot nu toe altijd onder garantie. Afgezien van een 15″ MacBook Pro (2015) die duidelijk op maandagochtend door een katerige Chinees in elkaar is geflanst was er tot nu to weinig aan de hand. En het blijft afkloppen, maar de grote tragedies (toetsenbordgate, het folieschandaal en bendgate) zijn tot nu toe aan me voorbijgegaan.

De software is een ander verhaal. Daar laat Apple met enige regelmaat de bal behoorlijk vallen. Mijn foto’s vertrouw ik niet aan Photos toe, Apple Music heb ik snel weer buitengegooid nadat iTunes mijn muziekcollectie geheel zelfstandig van metadata begon te voorzien en wie zich volledig verlaat op iCloud voor het synchroniseren van zijn of haar gegevens is natuurlijk niet goed snik. Tel daarbij op dat je bij sommige apps (Final Cut, Pages, etc.) ook niet weet wat er deze week weer aan features wordt toegevoegd en verwijderd; Apple mag zich echt wel wat betrouwbaarder tonen. Marco Arments klachten zijn na drie jaar nog steeds actueel, wat mij betreft. En het totale gebrek aan communicatie vanuit Apple helpt niet.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  Hydrarchos.
8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.