25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:

Bijdrager
    gipsman

iPhone gestolen: backup vanuit verloren modus?

De iPhone 5S van mijn vrouw is gisteren gestolen. Althans, de huidige bezitter reageert niet op iMessages en “geluid speelt af”. Ze was haar tas in een gebouw van de Universiteit Leuven (België) vergeten, ook pas en bankkaarten zitten erin. Wie de tas heeft meegenomen, weet dus tot wie hij/zij zich moet richten en is dus te kwader trouw. In Zoek mijn iPhone zien we hoe de iPhone zich beweegt tussen Heverlee (deelgemeente) en Leuven-Stad, maar de localisering is niet precies genoeg om de “dief” te traceren. Politie wil niet ingrijpen, want geen prioriteit.
    Vraag1: als ik de iPhone in “verloren modus” zet, kun je dan nog de backup op de mac gebruiken om een nieuwe iPhone in te stellen?
    Vraag2: als ik de iPhone wis, wordt dan de hele iCloud inhoud gewist (contacten, foto’s, mails,…) Dit zou een kleine ramp zijn…

Bijdrager
    Pier

Ik zou hem direct wissen op afstand, maar hou de iPhone wel in je account. Anders kunnen ze hem activeren als een ‘nieuwe’ iPhone. Je icloud gegevens blijven gewoon in icloud staan en de backup op je mac kan je gebruiken op een nieuwe iphone.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201472

Bijdrager
    GoeieDag

Als je ‘m wist, kun je ‘m ook niet meer traceren. Misschien nog even wachten daarmee.
    De back-up en iCloud blijven idd veilig.

Bijdrager
    gipsman

Dank voor de geruststelling.
    Is er een manier om het groene locatiebolletje meer te definiëren? Bv. met GPS-coördinaten? Of is het mogelijk om de ZoekmijniPhone-kaart te koppelen aan googlemaps of applemaps of tomtom en er zo naartoe te rijden, alsof het een huisnummer is ?

Bijdrager
    makasa

je kan via de website van iCloud eventueel ook jou gegevens downloaden en opslaan op je computer voor het geval je het niet vertrouwd.

Bijdrager
    SunKeeper

Is de locatie in een meer natuurlijk gebied of meer stedelijk?

Als er op die plaats weinig verkeer is dan hoef je niet zo’n precieze locatie te hebben. Gezien de iPhone blijkbaar aanstaat is een keer er naar bellen dan al voldoende om de betreffende persoon door de mand te laten vallen.

Is de snelheid van voortbewegen die van een auto, of is het langzaam, meer fiets/lopend?

Bijdrager
    gipsman

@sunkeeper
    In het begin leek het op fiets/te voet snelheid, met veel haltes maar later, op het middaguur, veel sneller naar verder gelegen dorpen en op dit ogenblik omgeving Brussel.
    Ik heb intussen “verloren modus” aangezet. Kan ik het nummer nu nog bellen? Is dit dan niet een bypass voor de “dief” om toch in de telefoon te geraken?

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, bellen ontgrendelt de iPhone niet.

Maar als je niet op hoorafstand bent heeft dat niet veel nut. Je kunt ook een bericht op het scherm plaatsen wat te lezen is voor de dief.

Evenals dat wanneer het device wordt uitgezet, er bij voldoende batterijlading nog periodiek een locatie wordt verstuurd. (let op, vliegtuigmodus mag niet geactiveerd zijn voor uitschakelen) Dit is op/aan het apparaat zelf niet zichtbaar.

Bijdrager
    Pier

Overigens wat @goeiedag zegt klopt niet, tenzij er iOS7 op staat. Bij nieuwere iOS-versies gebeurt wissen op de achtergrond, heeft geen invloed op het versturen van de locatie.

Daar zou ik niet zeker van zijn. Als hij gewist wordt lijkt me dat de connectie naar je icloud-account ook weg is. Er staat ook op de site van Apple (zie eerdere link van me) dat als hij gewist is, hij niet meer te traceren is. Die pagina is gisteren nog geupdate.

Bijdrager
    SunKeeper

Gek, lees ik ook inderdaad. Informatie lijkt elkaar her en der tegen te spreken. Ik pas de post aan.

Het blijkt wel zo te zijn indien je de optie activeert ”Wis gegevens na tien foute codes invoeren.” Waardoor een dief er gelukkig niet voor kan zorgen dat je de locatie niet meer kan zien als er tien foute codes worden ingevoerd.

Verder is volledig wissen niet een grote vereiste, want zonder goede code kom je er toch niet in. (ook niet als de bovenstaande optie uit staat)
    Na drie foute pogingen moet je een kwartier wachten. Voer je in het uur daarna opnieuw drie foute codes in, moet je een uur wachten voordat het weer een paar keer kan. Hoe korter je dat op elkaar doet, hoe langer je steeds moet wachten om die wachttijd weer te verkorten.

Ik lees net wel (wist ik niet) dat sinds iOS9 direct de Energiebesparingsmodus wordt ingeschakeld bij het activeren van Verloren-modus.

Bijdrager
    GoeieDag

Uit die link leer ik weer iets wat ik niet wist, en eigenlijk ook wel raar vind:
    Als u het apparaat verwijdert uit uw account nadat u het hebt gewist, wordt Activeringsslot uitgeschakeld. Hierdoor kan een andere persoon het apparaat activeren en gebruiken.
    Ben ik niet zo blij mee, want nu zou je het act. slot per ongeluk kunnen verwijderen.

Bijdrager
    SunKeeper

Het werkt alleen bij een apparaat wat op dat moment offline is, anders heb je de optie Verwijderen niet.

Maar als je je apparaat echt kwijt bent en weer terug wil hebben, zal je normaal gesproken niet op verwijderen klikken als dat de enige plaats is waar je er nog iets van kan zien.:wink:

En voor de mensen die wel willekeurig op alle knoppen rammen zonder weten wat het doet is het een wijze les. Eerst lezen/leren, dan pas doen.

Want als je niet weet dat je moet fietsen door trappers rond te draaien en afstappen door je benen uit te steken, ga je ook op je bek. Als je eerst vraagt hoe het werkt heb je dat niet.

Bijdrager
    gipsman

We hebben de hoop opgegeven om de 5S terug te krijgen. Het tracking bolletje staat sinds gisteravond op zwart. Ik neem aan dat dit komt hetzij door de “verloren modus”, hetzij door een lege batterij, hetzij doordat de dief er toch in geslaagd is binnen te breken. Laatst zichtbare locatie was Kraainem (bij Brussel).
    Ik zie in de Belgische Selexionketen een 5S/32Gb voor €459, wat redelijk lijkt. Jammer dat het nu gebeurd is en onmiddellijke vervanging nodig is. Want over een paar weken zou dus de zgn. SE komen, wat een ideale opvolger zou zijn. In tweedehands heb ik geen vertrouwen meer na verschillende slechte ervaringen (fraude of slechtere staat dan beloofd).
    Ik besef wel dat de 5S einde verhaal is en volgend jaar wellicht uit de boot valt bij upgrades en dus zijn herverkoopwaarde nu snel verliest.
    Maar die 6S is toch echt veel te duur…om gestolen te worden…

Bijdrager
    Pier

Ik hoop dan wel dat je hem nu op afstand gewist hebt. Mocht hij weer aan gaan, dan hebben ze er niks aan. Misschien voor de zekerheid ook het icloud-wachtwoord veranderen.

Anoniem

De 5S zal voorlopig nog wel even mee gaan met software upgrades hoor. dit is pas het toestel van 2013.
    De 4S uit 2011 werd vorig jaar ook nog ondersteund met de grote update, dus dan zou de 5S ook nog mee kunnen gaan tot 2018

Bijdrager
    ferre40

Een gouden tip om je iPhone te beveiligen : ga naar Instellingen, kies Bedieningspaneel en zet Op toegangsscherm uit. Dit voorkomt dat de vinder van je iPhone Vliegtuigmodus niet kan aanzetten.

Bijdrager
    SunKeeper

Bovenstaande zou eigenlijk automatisch moeten gebeuren bij inschakelen verloren-modus. (of optioneel, standaardinstelling: aan)
    Er valt altijd nog wel wat te wensen in iOS.

Je hebt altijd de optie om de komende veertien dagen een iPhone 5S te ‘lenen’ D.w.z. morgen bestellen en dan een paar dagen voor het event retourneren. (online mogelijk bij Selextion)
    Je kunt het niet netjes noemen, maar als je alles (vooral de verpakking) in goede staat en compleet houdt, dan doe je niets wat (bij wet) niet mag.

Is het trouwens logisch dat de batterij leeg is van de vermiste iPhone? Welk percentage heb je als laatst gezien in iCloud?

Bijdrager
    gipsman

Batterij stond op 75% gisteren voor de middag. Ik had ergens gelezen dat de iPhone automatisch in batterijsparende modus gaat bij instelling “verloren modus”.Ik hoop dat ik vanuit verloren modus plus batterij leeg nog kan wissen. Anyway, FindmyiPhone is wel zinvol om op afstand te wissen, maar niet echt om ‘m terug te vinden. Op een gegeven moment bevond de dief zich in centrum Leuven en bleef daar een hele tijd op een locatie in een straat. Maar op die locatie stonden appartementgebouwen, burgerhuizen, een café, een kinderdagverblijf. Onbegonnen werk dus, tenzij je toevallig iemand met een telefoon met jouw hoesje op straat ziet staan. Hoe dan ook, ik ga vanmiddag eens kijken naar een 5S/32GB/1j. oud voor €295. Lijkt goeie deal, of niet?

Bijdrager
    SunKeeper

Met de nieuwere iPhones (vanaf 6) zou ook het probleem wat je aanhaalt op te lossen moeten zijn. Die hebben zowel een barometer (hoogtebepaling bij benadering) alsook voor de gezondheidsapp wordt gemeten hoeveel trappen iemand loopt.
    Als een dief de lift niet neemt kan dat ook nog bruikbare informatie zijn in een flatgebouw.

Apple, veel te verbeteren/toe te voegen aan de volgfunctie!

Geblokkeerd
    Anoniem

@sunkeeper
    Die info kan je alleen aflezen op de iphone, niet op icloud.com;-)

Geblokkeerd
    geanonimiseerde gebruiker

Kan je niet proberen om er zo dichtbij mogelijk te komen en dan het toestel te bellen? Als je die hoort overgaan dan loop je op het geluid af.

Bijdrager
    gipsman

@Lang Lid
    Had gekund ,ja. Maar dan moesten we eerst 20km. naar Leuven rijden, zonder zicht op hoe de dief zich verplaatste. Daarna zouden we in Leuven op wifi moeten inloggen om te zien wat er intussen veranderd was.

Bijdrager
    Soulshaker

Nog een tip . laat de iphone schrappen door je mobiele provider.
    Dat gaat via het imei nummer , zo is de iphone onbruikbaar in Belgie.

http://www.lokalepolitie.be/5415/archief/1338-ai-smartphone-kwijt-of-gestolen.html

Als je het imeinummer niet weet moet je (als je ze nog hebt) het kunnen vinden op het doosje of de factuur.
    Of kan Apple het wel achterhalen via het serienummer.

Bijdrager
    GoeieDag
    ferre40 op 03 maart 2016

Een gouden tip om je iPhone te beveiligen : ga naar Instellingen, kies Bedieningspaneel en zet Op toegangsscherm uit. Dit voorkomt dat de vinder van je iPhone Vliegtuigmodus niet kan aanzetten.

Geen gouden tip. Een ‘vinder’ kan ‘m ook gewoon uit zetten, en anders wel in de DFU mode zetten. En dat is iets wat Apple nooit ‘uit’ kan zetten, want je moet altijd een hardware reset kunnen doen.

Bijdrager
    GoeieDag
    johannes op 03 maart 2016

Anyway, FindmyiPhone is wel zinvol om op afstand te wissen, maar niet echt om ‘m terug te vinden. Op een gegeven moment bevond de dief zich in centrum Leuven en bleef daar een hele tijd op een locatie in een straat. Maar op die locatie stonden appartementgebouwen, burgerhuizen, een café, een kinderdagverblijf. Onbegonnen werk dus, tenzij je toevallig iemand met een telefoon met jouw hoesje op straat ziet staan.

Wat had je dan verwacht? Dat je als een magneet naar het ding wordt getrokken? Ook als je weet dat ie in een bepaalde kamer in een bepaald appartement ligt: je hebt geen huiszoekingsbevel. FmP is vooral goed igv een verloren iPhone terugvinden; en toch zijn er ook al een heel aantal diefstallen succesvol opgelost.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.