6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Floris

iPhone gehackt (raar maar waar)

Beste,

De iPhone van een klasgenoot is gehackt. In eerste instantie dacht ik, zoals jullie waarschijnlijk nu ook, dat dat onzin is, want iPhone’s staan bekend om hun veiligheid. Dit is het verhaal:

Terwijl iedereen in huis lag te slapen gingen rond 4 uur alle Sonos boxen aan. Haar moeder heeft toen via haar telefoon de muziek op pauze gezet, maar enkele minuten later ging de muziek weer aan. De verbonden telefoon was de telefoon van mijn klasgenoot. Dit gebeurde nog een paar keer, tot ze besloten hadden om de stekkers van de songos-boxen eruit te trekken. De zaklamp van de telefoon stond aan. De volgende ochtend waren er allemaal app geopend en stonden er allemaal dingen in haar snapchat-story die zij niet heeft geplaatst.

Handig om hierbij te weten is dat je op snapchat slechts op 1 apparaat tegelijk ingelogd kan zijn. Log in je op een ander apparaat, dan logt het andere apparaat uit. De volgende ochtend was snapchat nog steeds ingelogd op haar telefoon.

De persoon had toegang tot haar iPhone, kon deze op afstand bedienen en heeft het volgende gedaan:

– een schermopname gestart

– een 9 minuut lange voice memo opgenomen (echter geen geluid van de hacker, enkel van het omgevingsgeluid van de iPhone)

– Apps geopend zoals snapchat, instagram, gezondheid en spotify

– Enorm veel alarmen aangezet

– De sonos boxen bediend via de spotify app om 4 uurs nachts

– Enkele NOS-sites bezocht

– Berichten op haar Snapchat-story gezet, dit kan enkel via haar telefoon (zoals eerder vermeld)Snapchat gehacked

– De recente emoji’s zijn in de nacht ook veranderd.

Heeft iemand hier vaker van gehoord en wat is een eventuele oplossing? Ik heb een aantal screenshots en schermopnames mocht dat handig zijn. Ik los vaak problemen op met Apple devices maar iets dergelijks als dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Alvast bedankt!

Floris

Bijdrager
    Jhollenberg

Lijkt mij dat een andere klasgenoot een keer heeft meegekeken terwijl zij inlogde. Ik zou het wachtwoord van o.a. haar apple-id wijzigen.

Bijdrager
    Siri

Dit soort dingen heb ik wel eens vaker gezien. Dit zal niet een hacker geweest zijn, maar het scherm is defect. Ik heb wel eens vaker gezien dat iemand zijn toestel heeft laten vallen en het scherm bij een of andere repair shop op de hoek van de straat (die dus niet met originele Apple onderdelen werkt) zijn/haar toestel laat fiksen, dat dit soort problemen optreden. Het scherm registreert dan aanrakingen die er niet zijn, waardoor het lijkt alsof iemand ander het toestel bestuurt.

Bijdrager
    McPim

Dat laatste zou best eens kunnen als ik dat plaatje zie. Het is niet heel waarschijnlijk dat een ‘hacker’ dit soort random teksten gaat intypen. Bovendien heb ik nog nooit gehoord van het remote bedienen van een iPhone (hooguit uitlezen door geheime diensten). Ik neem aan dat de klasgenoot zeker weet dat er die nacht niemand fysiek toegang had tot het toestel.

Het wel of niet aan de lader hangen kan soms ook uitmaken bij schermen die niet meer in orde zijn, m.a.w. het scherm doet het prima op de batterij maar als ie aan de stroom hangt krijgt het touchscreen kuren.

Bijdrager
    Floris

Dat zou het inderdaad kunnen zijn. Ik heb het nagevraagd, en het scherm is ooit vervangen in een lokale winkel.

Ik heb hier nog wat filmpjes die gemaakt zijn. Het filmpje van 9 minuten is snachts gemaakt. Het is wel erg toevallig als er dan in 1 keer juist wordt geklikt op de start en stop schermopname.

@ McPim: Ik neem aan dat de klasgenoot zeker weet dat er die nacht niemand fysiek toegang had tot het toestel.

Dat klopt!

Bijdrager
    McPim

Floris op 28 oktober 2019 om 11:39
    Het is wel erg toevallig als er dan in 1 keer juist wordt geklikt op de start en stop schermopname.

Mwah, als er random overal wordt geklikt komt het daar ook wel een keer terecht.. Als ik de filmpjes zie lijkt het me duidelijk, dit is geen mens die de iPhone bedient. Het is te random en soms te snel. Spooky inderdaad maar geen hacker, die had wel wat leukers kunnen doen met dat ding ?. Wordt er trouwens een originele oplader gebruikt?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.