30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    hackie

iphone en navigatie

hey

ik heb zojuist op http://www.apple.com de nieuwe iphone gezien! Het is een erg vet apparaat..
    maar nou vraag ik me af… het is een erg leuke pda/smartphone maar komt er ook gps navigatie voor deze telefoon? van tomtom of route 66? tot nu toe is volgens mij de meeste navigatie gemaakt voor windows mobile, symbian en palm….. weten jullie hier iets van?

http://www.apple.com/iphone/

8)

Anoniem

Niet op deze… maar ze hadden het op de Keynote al over 3G e.d., dus verwacht in de toekomst meer modellen.

Bijdrager
    T-sec

Denk dat er tot het moment van alleen maar gespeculeerd kan worden over de wel- of niet toepasbaarheid van GPS navigatie op de komende iPhone. Immers draaien de huidige verkrijgbare navigatiesystem en (nog) niet op OS X.
    Maar kijken we naar de huidgie PDA’s en hun mogelijkheden voor wat betreft het draaien van navigatie software en/of installeren van andere optionele software, dan is dit aan de orde van de dag.

Ik denk daarom ook dat wij ons daar absoluut geen zorgen om moeten maken. Als de iPhone een hardloper wordt staan de softwarebedrijven als TomTom in de rij om als eerste hun pakket te maken.

Bijdrager
    monsterke

Ik heb de Keynote nog niet kunnen bekijken … teveel anderen die aan het proberen zijn denk ik…

Jammer dat ze niet onmiddellijk met GPS Navigatie partijen gesproken hebben…

+ Kan SKYPE geĆÆnstalleerd worden op die telefoontjes ? Dat zou pas praktisch zijn !

Bijdrager
    hackie

skype kan wel op sommige windows smartphones gezet worden… via gprs kunnen er voice gesprekken gehouden worden. al is dat neit altijd even stabiel… zou dus op iphone ook wel gaan werken gok ik

Bijdrager
    ridesmet

Wie wil er nu nog TomTom of Route66 als Apple in combinatie met Google alles gaat kunnen leveren: Google Maps heeft ook een Directions optie die u een route kan berekenen. Als er nog een cradle uitkomt met GPS functionaliteit voor in de wagen, dan heb je enkel je iPhone in de cradle te steken, de Google Directions widget te starten, en op basis van je adresboek zou je bv de route naar een van je vrienden kunnen berekenen. Als ze er een beetje op letten hoeveel data over de GPRS/EDGE verbinding verstuurd wordt is dit een heel acceptabele oplossing. Het grote voordeel is dat de wegenkaarten altijd up to date zijn en je zou dit kunnen combineren met actuele wegeninformatie die je ook van het Internet plukt.

Dit is natuurlijk een volledig fictief en uit de duim gezogen scenario, maar de future looks bright!

Ringo

Bijdrager
    kontheur
    ”ridesmet”

Dit is natuurlijk een volledig fictief en uit de duim gezogen scenario, maar de future looks bright!

Ik denk dat je hƩƩl dicht in de buurt zal zitten. Ideale combinatie, en ze werken al samen. TOM TOM, ZWAAI ZWAAI:)

Bijdrager
    hackie

het nadeel van dat google programma is dat je verbinding moet hebben met gprs om je informatie binnen te halen. dat kost in nederland nog wel wat in de meeste gevallen terwijl tomtom alle info al binnen heeft. nadeel van tomtom is natuurlijk wel dat je kaart achterhaald raakt terwijl google wel voor updates blijft zorgen vrij snel..

Bijdrager
    mavje

er zit 4 tot 8 GB in dat ding, ik denk dat het kaartje van NL wel in de cache kan…

Bijdrager
    ridesmet
    ”hackie”

het nadeel van dat google programma is dat je verbinding moet hebben met gprs om je informatie binnen te halen.

Correct, maar ik vind dit weer iets typisch Apple: ze zijn de rest een stap voor! Apple gaat in zee met Google en ze kunnen technisch zo een oplossing aanbieden. Apple gaat er in dit geval van uit dat de data diensten meer en meer in trek gaan komen en dat de prijs gaat zakken.

We weten allemaal dat Apple al een paar keer de voortrekkersrol gespeeld heeft: weg met de floppy bv.

Ringo

Bijdrager
    Bostie

is er al een datum waarop hij wordt uitgebracht? (USA / Europa)

Bijdrager
    hackie

eind 2007 in europa
    voorjaar 2007 usa geloof ik…. vind dat altijd stom… waarom kan zoiets niet wereldwijd tegelijk?? tekort aan apparaatjes?

Bijdrager
    ridesmet
    ”hackie”

eind 2007 in europa
    voorjaar 2007 usa geloof ik…. vind dat altijd stom… waarom kan zoiets niet wereldwijd tegelijk?? tekort aan apparaatjes?

Nee, zeker niet aan een tekort aan die apparaatjes. Voor hun computers is er meestal een directe beschikbaarheid wereldwijd als ze een nieuw model aankondigen. Voor GSM’s is het echter een pak ingewikkelder: zoals je Steve Jobs in zijn keynote zelf hebt horen zeggen (zeg nu niet dat je er nog niet naar gekeken hebt! :D ) gaat Apple nu pas van start met het process om de iPhone goedgekeurd te krijgen bij de FCC. Dat is het orgaan in de VS dat controleert of GSM’s voldoen aan bepaalde technische kenmerken, vooral op gebied van straling. Dit proces dient wereldwijd herhaald te worden in een pak landen.

Ten tweede heb je Steve ook horen zeggen dat ze Cingular wijzigingen aangebracht heeft aan hun GSM netwerk software om die Visual Voicemail te kunnen supporteren. Wat is er nu juist veranderd: Cingular biedt een protocol aan dat gebruikt wordt door de iPhone om het voice-menu van je voicemail te omzeilen en zelf een opsomming van je voice-mail berichten te kunnen opvragen bij de GSM carrier. Als ze deze functionaliteit ook in Europa willen aanbieden, dan zullen er nog een pak GSM carriers in Europa ook die gewijzigde/extra software moeten installeren op hun netwerk.

Ten derde is er de vraag wat Apple gaat doen met zijn prijszetting: in sommige Europese landen (waaronder Belgiƫ) is koppelverkoop verboden. Ze mogen dus de iPhone niet bundelen met de SIM kaart van slechts 1 provider. We hebben echter al gezien dat een koppelverkoop wel in het voordeel is van de klant als het op het prijskaartje van het toestal aankomt. In de VS is de prijszetting van $499/$599 in combinatie met een 2 jarig abonnement bij Cingular. Omdat de Europese markt zo versplinterd is, zal Apple nog een flink eindje mogen onderhandelen met carriers alsook met overheidsinstanties!

Ringo

Anoniem
    ”ridesmet”

We hebben echter al gezien dat een koppelverkoop wel in het voordeel is van de klant als het op het prijskaartje van het toestal aankomt.

Dus jij denkt dat je je toestel in Nederland echt “gratis” van je provider krijgt?:|

Bijdrager
    ridesmet
    ”Zakske”

Dus jij denkt dat je je toestel in Nederland echt “gratis” van je provider krijgt?:|

Waar heb jij in mijn vorige antwoord het woord gratis zien staan? :?

Ringo

Anoniem

Neem, okĆ©… maar je zegt dat “koppelverkoop wel in het voordeel is van de klant als het op het prijskaartje van het toestal aankomt”. Dat is natuurlijk onzin… je koopt als het ware op afbetaling (= je abonnement).

Bijdrager
    ridesmet
    ”Zakske”

Neen, okĆ©… maar je zegt dat “koppelverkoop wel in het voordeel is van de klant als het op het prijskaartje van het toestal aankomt”. Dat is natuurlijk onzin… je koopt als het ware op afbetaling (= je abonnement).

Ja en nee. Als je de afrekening zou maken van iPhone + abo in Belgiƫ of je zou een gekoppeld pakket (gelijkaardig abo) in Nederland kopen, dan denk ik dat jullie Nederlanders voordeliger zijn omdat de GSM carrier een deel van de iPhone kost op zich neemt. Maar ik denk niet dat de GSM carrier zijn abonnementsprijs hoger zal liggen als je het met een iPhone koopt dan dat je op eigen houtje beslist het zelfde abonnement te nemen? Dat kunnen ze volgens mij niet maken.

Daarom dat ik denk dat in zulke omstandigheden een koppelverkoop voordeliger is voor de klant. Het is alvast voordeliger voor de marktpenetratie van nieuwe technologieĆ«n. Het is ondertussen al “bewezen” dat wij in BelgiĆ« beginnen achterlopen op nieuwe technologie omdat zulke koppelverkoop niet mag.

Ringo
    PS: als we hier nog verder over willen doorbomen, dan starten we beter een apart draadje. We zijn nu al heel off-topic.

Bijdrager
    hackie

Ja en nee. Als je de afrekening zou maken van iPhone + abo in Belgiƫ of je zou een gekoppeld pakket (gelijkaardig abo) in Nederland kopen, dan denk ik dat jullie Nederlanders voordeliger zijn omdat de GSM carrier een deel van de iPhone kost op zich neemt.

weet je dat wel zeker? sinds de jaarwisseling is het een stuk minder aantrekkelijk.. het toestel blijft nu duur en er gaat alleen eventueel wat van de abo prijs af. ze maakten geen winst meer met al die gratis toestellen en kortingen op toestellen….. dat is tenminste wat ik van een vriend van me gehoord heb. die heeft daarom speciaal zijn toestel nog voor de jaarwisseling gekocht. weet niet of dat met alle providers zo is

Bijdrager
    Nisei

OK nu weer even on topic. Ook al zou TomTom software op de iPhone gaan draaien dan heb je er nog niks aan want er zit geen GPS antenne in de iPhone. En om nou eerst nog weer een externe GPS antenne aan te moeten sluiten maakt het weer een stuk onvriendelijker in het gebruik. Voor dat soort doeleinden kun je dan nog steeds beter een PDA met ingebouwde GPS antenne kopen. Werkt perfect!

Bijdrager
    puccini

Er zit toch BT in de Phone, of vergis ik me?
    Je zou dan gewoon gebruik kunnen maken van een BT GPS.

Anoniem
    ”Nisei”

Ook al zou TomTom software op de iPhone gaan draaien dan heb je er nog niks aan want er zit geen GPS antenne in de iPhone. En om nou eerst nog weer een externe GPS antenne aan te moeten sluiten maakt het weer een stuk onvriendelijker in het gebruik.

Er zit een Bluetooth-chip van het Engelse Cambridge Silicon Radio in… en raad eens waar die gasten momenteel aan werken?:wink:

LONDON (AFX) – CSR PLC said it has acquired Sweden-based NordNav Technologies AB for up to 75 mln usd and the assets of Cambridge Positioning Systems Ltd for 35 mln usd.

The bluetooth microchip designer said both the acquisitions will be earnings-enhancing in 2008 and that it expects to offer its first Global Positioning System (GPS) products during the first half of 2007.

The acquisitions will both be financed entirely from the company’s existing cash resources, CSR added.

The company said the acquisitions, when combined, will mean CSR can provide software-based GPS suitable for mass-market mobile handsets and other portable devices for an incremental price that falls to less than 1 usd of the overall bill of materials when used with CSR’s bluetooth.

Bijdrager
    Juch
    ”ridesmet”

Wie wil er nu nog TomTom of Route66 als Apple in combinatie met Google alles gaat kunnen leveren: Google Maps heeft ook een Directions optie die u een route kan berekenen. Als er nog een cradle uitkomt met GPS functionaliteit voor in de wagen, dan heb je enkel je iPhone in de cradle te steken, de Google Directions widget te starten, en op basis van je adresboek zou je bv de route naar een van je vrienden kunnen berekenen. Als ze er een beetje op letten hoeveel data over de GPRS/EDGE verbinding verstuurd wordt is dit een heel acceptabele oplossing. Het grote voordeel is dat de wegenkaarten altijd up to date zijn en je zou dit kunnen combineren met actuele wegeninformatie die je ook van het Internet plukt.

Ringo

Zoiets postte ik vorig jaar ook! Ik denk dat we gelijk gaan krijgen!

Bijdrager
    Nisei

@ puccini & Zakske:
    Maar dat houdt toch nog steeds in dat je een extern apparaatje nodig hebt?

Anoniem

Ding is nog niet klaar, dus hij zal zeker niet in de eerste versie van de iPhone zitten. Een normale gps-chipset kost momenteel tussen de 10 en 15 Amerikaanse dollar… dat is te duur. CSR werkt aan een Bluetooth + gps chipset die minder dan $1 zal kosten. Vanaf dat moment wordt het voor producenten pas interessant om ze in elk denkbaar elektronisch apparaat te stoppen. Volgende versie van de iPhone dus… of met een beetje geluk in de eerste Europese versie.

Bijdrager
    Juch
    ”Zakske”

Vanaf dat moment wordt het voor producenten pas interessant om ze in elk denkbaar elektronisch apparaat te stoppen.

is ook wel een beetje een eng idee, in alle consumer-electronics een GPS te bouwen…brrr….

Anoniem
    ”Juch”

is ook wel een beetje een eng idee, in alle consumer-electronics een GPS te bouwen…brrr….

The official search for James Kim and his family in the Oregon backwoods was plagued by squabbling among police agencies, confusion, indifference and mistakes, a government report released Thursday says.

Meer…

Klopt… maar in sommige gevallen is het erg handig. James Kim zou bijvoorbeeld nog geleefd hebben…

Bijdrager
    dintel

Misschien gaat Apple wel een eigen losse Bleutooth 2.0 gps ontvanger maken en die dan verkopen voor de mensen die niet onnodig een gps ontvanger in hun telefoon willen.

Ook zou een gps ontvanger de iPhone duurder maken en dus minder aantrekkelijk

Bijdrager
    kontheur

ik zag toevallig deze shop staan op Engadget. Beetje omgekeerd voor dit topic maar ja…

Bijdrager
    Petje

welke shop bedoel je?

Bijdrager
    BenVG

photoshop…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.