15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    GwnLee

iPhone Amac?

Een half jaar geleden een tweedehandse iPhone 7 aangeschaft met garantiebewijs. Vorige eigenaar had de telefoon via een verlenging bij T-Mobile aangeschaft. Sinds een paar weken valt de iPhone bij 30-40% zo maar uit, om vervolgens opnieuw op te starten. Coconut Battery geeft een Design Capacity van 80%. Best laag voor een iPhone van 11 maanden oud.

Ik had de iPhone natuurlijk kunnen inleveren bij T-Mobile, maar aangezien ik geen goede ervaringen hebben wat betreft reparatie bij deze provider en ik geen zin had om helemaal vanuit Utrecht naar Amsterdam te rijden, besloot ik de iPhone maar in te leveren maar de plaatselijke Amac.

De medewerker was vriendelijke en noteerde het probleem van de iPhone: batterij die zo maar uitvalt bij 20-30%.
    Nog geen twee dagen later krijg ik een mail van Amac: Er is valschade geconstateerd en voor een bedrag van ongeveer 350,- kan ik een ander exemplaar krijgen. Bij het niet akkoord gaan betaal ik 35,- onderzoekskosten.

Nou kan ik de 35 euro betalen en m’n heil ergens anders zoeken, maar het is wel heel makkelijk van Amac om een iPhone met garantie tot februari 2018 dood te verklaren terwijl er alleen batterij vervangen hoort te worden. Er is toch geen verband tussen de valschade en de matige batterijduur?

Heeft iemand tips of advies hoe ik dit het best kan aanpakken als ik de iPhone maandag ga ophalen?

Alvast bedankt!!

Bijdrager
    Joid

Die garantie staat natuurlijk los van het feit of die iPhone valschade heeft. Een iPhone valt immers niet uit zichzelf.

Maar is die valschade niet bij inname geconstateerd?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Kan Amac aantonen dat het uitvallen bij 30-40% het gevolg is van de valschade, dus “eigenschuld dikke bult”?

Terwijl elke iPhone jonger dan versie 5 momenteel gratis een nieuwe accu krijgt, bij 11 maanden oud.

Het is toch wel regematig erg moeilijk om met vertouwen bij Amac de winkel in te stappen..

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 2 weken geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    Shmoo

Jongens toch… STOP eens met dat naar Amac en al dat soort firmaatjes gaan.

Als je in je nek geslagen wilt worden kom dan gewoon eens bij mij langs. Ik doe dat met plezier.

Bijdrager
    IGBA

Helemaal van Utrecht naar Amsterdam….?:lol:

Bijdrager
    Joid

In al jouw wijsheid Shmoo, waar moeten ze dan heen gaan?

De Aldi?
    De apotheek?
    Een Shell tankstation?
    Legoland?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@joid,

Nooit van Apple gehoord?

Bijdrager
    Joid
    JoopJoopJoop op 06 januari 2018

@Joid,

Nooit van Apple gehoord?

Wie?

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@joid,

Wie?

……vandaar, Apple is Appel in het Nederlands.

Deze is ook in Nederland te koop ander de naam Elstar, even naar Appie en je kan nog proeven ook..

Hoop dat het nu duidelijk voor je is,

Eet smakelijk,

Bijdrager
    Joid

On topic: het is natuurlijk onzin van Shmoo om APRs af te schrijven. Ze zijn immers voor een heel groot deel gewoon een verlengstuk van Apple zelf. Daarbij, Apple zit helemaal niet te wachten op klanten met problemen in hun stores.

Nogmaals; het is relevant wat er gebeurd/gezegd is bij de inname. Zijn er toen foto’s gemaakt bijvoorbeeld? Is de valschade zichtbaar? Wist TS dat er valschade is, en werd hij op de hoogte gebracht bij de inname wat het antwoord van repair kon zijn? Vooral die laatste vraag is van belang. Deze info moet bekend gemaakt worden tijdens het inname proces.

Zijn er geen foto’s gemaakt en/of was er geen valschade zichtbaar en/of is TS niets verteld over mogelijke vervangingskosten in geval van schade? Dan is er iets mis gegaan bij inname en heeft Amac steken laten liggen. Dan zou je imho in je recht staan om die onderzoekskosten niet of enkel gedeeltelijk te betalen.

Bijdrager
    Shmoo

Daarom staan er zoveel klachten over deze firma’s op dit forum. ^

Het feit is:

De TS hoort naar T-Mobile te gaan voor garantie – maar dat wordt niet gedaan omdat ze dan de telefoon weken kwijt zijn vanwege het opsturen naar een centraal punt dus proberen ze het bij een winkel (resellertje) die een beetje Apple uitstraling heeft (interieur) omdat ze dan denken, dat is een winkel van Apple, misschien kunnen ze het daar meteen doen.

NIET dus. Vroeger was dat wel het geval toen zat er in Sittard een Amac in de winkelstraat en als je een technisch probleem had kon je naar het industrieterrein iets verderop want daar zaten de technische jongens. Dat is allemaal niet meer, nu wordt alle service op één centraal punt gedaan en is het gewoon een fabriek geworden ipv persoonlijke aandacht. In mijn tijd werkten er ook gewoon nog mensen van 40+ jaar in die winkel die al 300 jaar een Mac thuis hadden staan dus ze wisten wel hoe ze iemand die nieuwsgierig was een Mac moesten verkopen. Loop eens een willekeurige Amac tegenwoordig binnen, als de oudste verkoper 28 jaar is dan is hij/zij bejaard. Het zijn allemaal kinderen die zich nog makkelijk in een blauw shirtje laten hijsen omdat zo’n blauw shirtje beter uitziet dat het gestreepte scheidsrechter outfit bij de CoolCat of welke firma heeft mensen in hun winkel staan als scheidsrechter. Punt is, het zijn precies dezelfde mensen, als jij kleding kunt verkopen, dan mag je net zo goed bij Amac een Mac verkopen, je hoeft alleen een passie voor producten van Apple te hebben en omzet te genereren. Er is totaal geen kennis meer op de winkelvloer aanwezig.

Lang verhaal korter.

Het ding (iPhone) wordt onderzocht is opgestuurd (kosten) dus is het nu weer vechten om die 35,- onderzoekskosten, bij een Mac is het vaak 65,- en dat in een periode waar je gewoon naar Apple toe had kunnen stappen en zeggen. Hallo, ik wil gebruikmaken van de vervangingsregeling voor 30,- een nieuwe batterij in mijn iPhone. Natuurlijk, dat gaan we regelenen zeggen ze dan en dan had je niet voor 35,- een hoop poespas en stress gehad maar had je voor 30,- meteen een nieuwe batterij in je iPhone gehad en waarschijnlijk klaar terwijl je wacht.

Volgens mij zouden daar 8 van de 10 mensen meteen voor tekenen.

Bijdrager
    Joid

Om on topic te beginnen: een iPhone met valschade zal ook bij Apple niet zonder meer voor €30 gemaakt worden. Dat ‘onvoorwaardelijk’ verhaal, dat zal heus nog wel wat kanttekeningen hebben. Simpel gezegd: als bijvoorbeeld het scherm zal breken om bij de batterij te kunnen komen, dan zal dat scherm niet door Apple/APR gesponsord hoeven worden. Dan had de gebruiker er maar voorzichtiger mee om moeten gaan.

Jouw Amac rant doet mij denken aan ‘opa vertelt’. #vroegahwasallesbeter Maar omdat jij ervaring hebt in Amac Sittard zegt dat natuurlijk niets over alle andere Amac of APR winkels. In de Amac winkel waar ik wel eens kom staan verkopers van zeker 30, met echt de nodige ervaring en kennis.

Kijk en het zou jou een rotzorg zijn of er wel of geen Amac in Sittard zit. Jij weet je weg wel te vinden op een Apple device. En zo niet, dan zoek je het online wel op. Maar je vergeet dat het gros van de gebruikers niet die kennis heeft en wel enorm gebaat zijn bij een fysieke winkel. En dan gaat het niet alleen om repair, maar ook om aankoop en training.

Is het allemaal perfect? Vast niet, er zullen zeker fouten gemaakt worden.
    Heeft TS gelijk of Amac gelijk? Kunnen wij vanaf de zijlijn niet over oordelen.
    Heb jij gelijk of heb ik gelijk? Het antwoord zal wel in het midden liggen.

Bijdrager
    GwnLee

Dank allen voor de reacties!

Ja, Utrecht naar Amsterdam is een pokke end als je lange dagen maakt en geen rijbewijs hebt doe je dat niet 1-2-3.

Verder ga ik donderdag of vrijdag langs de Amac en vragen dat ze maar moeten aantonen dat de valschade en matige batterijduur met elkaar te maken hebben.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Shmoo op 07 januari 2018

Er is totaal geen kennis meer op de winkelvloer aanwezig.

Je hebt, wat betreft Amac en APR’s helemaal gelijk. Alleen was het vroeger niet beter hoor. Ik vond ze vroeger toen ze nog op het Fisherpad (op het industrieterrein) zaten ook al onbekwame taffelaars.:wink:

Bijdrager
    me.com

@gwnlee,

Helaas gaat het daar niet om. Indien er al schade aanwezig is op het scherm of behuizing waardoor het openen van de iPhone en het dichtmaken ervan niet meer mogelijk maakt zonder (eventueel) extra schade toe te richten, kan een reparatie aan de batterij niet worden uitgevoerd. In dat geval zou eerst de schade gefixed moeten worden (als het bijvoorbeeld schermschade is), en daarna kan pas de batterij vervangen worden. Dit zijn duidelijke richtlijnen die Apple intern communiceert met APR’s en waar ze zich aan moeten houden. Ik weet hoe het werkt, gezien ik zelf op een technische dienst werk voor een APR en wat de procedures zijn hiervoor. Amac stelt ze niet, maar moet zich aan Apple haar procedures houden, waarin Amac ook weer voorwaarden stelt. Jij hebt er immers voor getekend bij Amac dat je akkoord gaat met onderzoekskosten bij geval van schade etc. Ik ben bang dat je weinig voor elkaar gaat krijgen daar.

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  me.com.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.