2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    Thijs

iPhone 8 photo/video resolution en OIS

Ik heb zonet een iPhone 8 besteld en heb een paar vragen over de camera en de features daarvan.

De iPhone 8 heeft optical image stabilization. Werkt deze functie alleen bij de opname van video’s of ook bij het schieten van foto’s? En wordt deze functie voor alle resoluties (slow-mo, 4K) ondersteund?

Ik zag daarnaast dat een YouTuber beweerde dat 4K@30fps een betere kwaliteit heeft dan 4K@60fps, dankzij de sluitingstijd. Echter kan ik hier verder niks over vinden. Ook zouden foto’s in het JPEG-formaat (Most Compatible) meer details tonen dan die in het HEIF-formaat (High Efficiency).

Als ik dan schiet in die 2 nieuwe formaten van Apple om ruimte te besparen, hoe komen deze foto’s en video’s dan over naar bijvoorbeeld Windows of Stack Storage? Wordt dit omgezet naar JPEG zonder kwaliteit te verliezen en werkt dit ook voor 4K@60fps (aangezien je niet in deze resolutie kan filmen wanneer je Most Compatible mode aan hebt staan)?

• Dit onderwerp is gewijzigd 7 maanden geleden door  Thijs.

Moderator
    Mac Daddy

1: Voor zover ik weet wordt de stabilisatie ook gebruikt bij foto’s met weinig licht om een stabieler beeld te kunnen maken met langere sluitertijden.

2: Die sluitertijd en 30 vs 60 fps zou ik gewoon zelf testen als ik jou was. Dan kan je het ook goed bekijken dan via een Youtube review met de bijbehorende Youtube compressie. De 60fps functie is ook vooral leuk dat je zelfs in 4K een soepele slow-mo kan schieten.

3: Die nieuwe formaten van Apple voor video en foto begin ik nog niet aan. Simpelweg omdat het inderdaad nog niet overal in wordt ondersteunt. Over compatibiliteit met Windows is al wel het een en ander op internet te vinden. Ik wil mij ook eerst eens verdiepen in de kwaliteit van de nieuwe formats, want Apple zei vooral dat het ruimte bespaart, maar niks over de beeld kwaliteit ervan.

Bedenk ook dat je met een third party app (Ik heb zelf ProCam ervoor) ook raw foto’s kan schieten. Die kan je ook gelijk bewerken op je telefoon en omzetten naar een jpeg. Dat werkt best leuk af en toe. Er zit veel meer informatie in zo’n raw bestand.

Deze app wil ik ook nog eens gaan testen voor het filmen: https://www.cinema5d.com/shooting-cinematic-iphone-footage-filmic-pro/

• Deze reactie is gewijzigd 7 maanden geleden door  Mac Daddy.
2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.