11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

    Bijdrager
    Neverland1

    Iphone 6s Plus verkopen met niet werkende selfie camera

    Dag allemaal,

    Ik heb sinds januari 2016 een Iphone 6s Plus.
    Van de een op de andere dag deed de selfie camera het niet meer. Dit was na ongeveer een jaar gebruik.
    Ik heb de iphone al meerdere keren geupdate maar nog steeds doet de camera het niet
    Terugzetten naar fabrieksinstellingen heb ik nog niet geprobeerd.

    In januari 2018 wil ik mijn iphone weer verkopen omdat mijn abonnement dan afgelopen is.
    Wat kan ik het beste doen met de telefoon voordat ik hem wil verkopen?

    Opties die ik tot nu toe weet:
    – Laten repareren bij apple voor héél veel geld + alle bijkomende onderzoekskosten
    – Selfiecamera laten vervangen bij een lokale telefoonwinkel ( Kosten € 35).
    – Opsturen via Vodafone

    OF

    Gewoon op marktplaats zetten met vermelding dat de selfie camera het niet doet?

    Het mooiste is natuurlijk als de telefoon toch een goed bedrag opbrengt. Door mijn zuinigheid ziet de telefoon er uit als nieuw (geen krasjes etc.)

    Tips zijn welkom!!

    Alvast hartelijk dank,
    Rosanne


    Bijdrager
    Q-collective

    Om op de opties in te gaan:
    – Reparatie via Apple kost inderdaad het meeste. Als je het zelf moet betalen kost het €391,10. Hierna heb je drie maanden reparatiegarantie en blijft consumentenrecht van kracht.
    – Reparatie via een AASP kost dit bedrag + onderzoekskosten (dat rekent Apple niet).
    – Een lokale telefoonboer: kan, maar consumentenrecht komt te vervallen aangezien er geen originele onderdelen meer inzitten en het niet is behandeld door een door Apple gecertificeerd technicus.
    – Vodafone: ik gok dat dat je aankooppunt is. Hier kun je consumentenrecht garantie claimen. Is het euvel een fabricagefout, is je reparatie kosteloos. Dan betaald Vodafone ervoor.
    – Marktplaats: wat de gek ervoor geeft.


    Bijdrager
    mtooster

    In principe heb je gewoon recht op garantie. (dat had je natuurlijk het beste direct kunnen regelen toen hij kapot ging)
    Of deze garantie gehonoreerd wordt is natuurlijk wel afhankelijk van de staat van het toestel. (als het flink beschadigd is zou het kunnen komen door onzorgvuldig gebruik)

    En het is natuurlijk afhankelijk van de winkel waar je de telefoon gekocht hebt hoe goed de service is….


    Bijdrager
    computer space

    Gewoon garantie claimen, heb je tot 1 januari. Bovendien gaat die niet zomaar stuk. Recent twee telefoons laten ketsen, en alles blijft gewoon werken, met of zonder een hoop barsten.


    Bijdrager
    meesje

    Wat hier boven al geadviseerd wordt: garantie claimen bij Vodafone (als je via hen je telefoon hebt gekregen).


    Moderator
    Pete.Z

    35 euro uitgeven aan reparatie, en gewoon verkopen.


    Bijdrager
    Fruitdruif

    Een Marktplaats-verkoop(st)er waar velen een voorbeeld aan kunnen nemen:)


    Bijdrager
    Neverland1

    Bedankt voor al jullie reacties.

    Punt is dat als mijn abbo provider Vodafone tijdens onderzoek concludeert dat de selfiecamera kapot is, ík waarschijnlijk degene ben die moet bewijzen dat ik altijd zorgvuldig met de telefoon om ga. Ik heb echt geen idee hoe is dat moet aantonen. Ja, de iphone ziet er nog super (lees: als nieuw) uit. maar is dit genoeg “bewijs”?

    Hoe groot of klein is de kans dat ze de schuld bij mij neer leggen? En wie draait er dan voor de kosten op?

    Nog een kleine correctie:
    Factuurdatum van mijn Iphone is 5 december 2015.
    Mijn abbo ging in januari 2016 in. Dan zal de garantie tot 5 december 2017 lopen ipv hier boven genoemde januari 2018.


    Bijdrager
    Hyrax

    In tegenstelling van wat hiervoor gezegd is: bij Apple zal het scherm worden vervangen (€159 ofzo?), maar je hebt inderdaad nog garantie bij het aankooppunt. Let wel op, want als dat een Provider is, dan hebben ze gewoon schijt aan je en zetten ze er een nep-scherm op.


    Bijdrager
    Q-collective

    Nog een kleine correctie:
    Factuurdatum van mijn Iphone is 5 december 2015.
    Mijn abbo ging in januari 2016 in. Dan zal de garantie tot 5 december 2017 lopen ipv hier boven genoemde januari 2018.

    De Nederlandse consumentenwet stelt geen vaste termijn maar gaat uit van de verwachte levensduur. Tenzij Vodafone bij de verkoop heeft gezegd “wij garanderen twee jaar” (lees: wij verwachten dat het toestel twee jaar meegaat), kun je ook langer dan twee jaar claimen.

    Hyrax op 20 oktober 2017

    In tegenstelling van wat hiervoor gezegd is: bij Apple zal het scherm worden vervangen (€159 ofzo?), maar je hebt inderdaad nog garantie bij het aankooppunt.

    Wie zegt dat het scherm het probleem is? De FaceTime camera is een ander component.

    Let wel op, want als dat een Provider is, dan hebben ze gewoon schijt aan je en zetten ze er een nep-scherm op.

    Is dat zo? Dat hoor ik (gelukkig) niet zo vaak.

    • Deze reactie is gewijzigd 12 maanden geleden door  Q-collective.

    Bijdrager
    Kristof Vantorre

    In België hebben we recht op 2 jaar garantie, is dat in Nederland anders dan?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.