-
Zonder bon/factuur waaruit blijkt dat je het toestel binnen de Europese Unie hebt gekocht (BTW specificatie) heb je de kans dat je alsnog invoerheffingen mag betalen.
Douanebeambten willen bonnen zien! Geen geactiveerde simkaarten of iPhones die zogenaamd al voor de reis in gebruik zijn genomen. Ze zijn ook niet gek!
Het is niet reëel dat je vanuit Nederland een bonnetje van je nieuwe iPhone meeneemt naar de verenigde staten om dat te kunnen laten zien aan de douane.
Als je nog een telefoon bij je hebt of je hebt het doosje in je handbagage zitten zullen ze zeker reden hebben om door te vragen.
Als in jou handbagage echter alleen je oplader en oortjes zitten, en je hebt geen andere telefoon bij je zie ik geen reden voor de douane om aan jou te twijfelen.
Ik ben echter nog nooit naar de vs geweest dus ik heb hier geen ervaring mee!
Succes.
Verdult, het is in jouw ogen misschien niet reëel, maar daar heeft de douane natuurlijk geen boodschap aan.
Het is natuurlijk wel zo dat een mobile telefoon inmiddels deel uitmaakt van de standaard uitrusting van een reiziger, dus niemand kijk er van op als je een mobiel bij je hebt.
Maar bij gerede twijfel kan de douane nog altijd om het bewijs van herkomst vragen, dus je aankoopbon/garantiebewijs uit Nederland.
Ik weet me nog heel goed te herinneren dat bij de introductie van de digitale camera wij van de douane altijd om het aankoopbewijs/garantie bewijs vroegen, nu maakt ook die camera deel uit van de standaard reisbagage.
Maar ik kan je verzekeren dat de prioriteiten van de douane niet liggen bij mobiele telefoons e.d., maar bij drugs, (nep)wapens, en namaak merkartikelen.
Als je mijn bericht goed leest zit het antwoord er in. Je mobiel maakt deel uit van de standaard reisbagage, daar doet de douane dus niet moeilijk over.
Bij gerede twijfel is het aan jouw om aan te te tonen wat de herkomst is, hoe je dat doet is aan jou. En aan de douane Om te beoordelen of zei er mee accoord gaan.
Zie de oplossing hierboven. 😉
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.