13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    klaaslambrecht

iPhone 5 of 5c?

Dag Apple-freaks hier van onemorething,

Ik heb even een vraagje….

ikzelf heb al een tijdje het idee om een iPhone te kopen. Deze moet tussen de 400 en 450 euro kosten.
    Veel geheugen heb ik niet nodig, ik gebruik enkel Netflix, Spotify, Instagram en Facebook.

Ik zag dat de productie van de 5c binnenkort zou stoppen.

De iPhone moet (minstens) twee jaar mee kunnen en draaien op de nieuwste updates.

De vraag: Neem ik nu best een iPhone 5, om zijn metalen achterkant (Velen zeggen dat de 5c een 5 in een ander kleurtje is), of neem ik een iPhone 5c met de bedoeling dat hij nog een jaartje langer meegaat.

Klaas

Bijdrager
    sunapple

Zelfde hardware, andere buitenkant. Enige verschil is dat als je de iPhone 5 niet nieuw kan krijgen en de 5C wel dat er dan een verschil kan zijn tussen de gebruikte en niet-gebruikte batterij.

Bijdrager
    klaaslambrecht

En de verschillende 4G frequenties ook toch?

Bijdrager
    jf

En nog een paar andere kleine verbeteringen.

Bijdrager
    klaaslambrecht

Zou hij nog meegaan tot iOS10 denken jullie?

Bijdrager
    TheBigZ

Niemand die dat weet. Je zou kunnen gokken dat dit de maximaal ondersteunde iOS versies gaan worden:

iPhone 4 : iOS 7
    iPhone 4S : iOS 8
    iPhone 5 : iOS 9
    iPhone 5S : iOS 10
    iPhone 6 : iOS 11

Bijdrager
    Niels

Allereerst, als je er zo lang mee wilt doen, ga dan voor 32Gb geheugen op z’n minst. iOS wordt steeds groter, net als alle apps en bestanden. 8Gb is nu al zo goed als onbruikbaar en met 16Gb kom je tegenwoordig ook al tekort.

Even opgesomd:

De 5 is bijna nergens meer verkrijgbaar, als je geluk hebt zie je een goede aanbieding op marktplaats. Echter, als je zo lang met het toestel wilt gaan doen krijg je vroeg of laat tot problemen met de accu. Daarnaast kun je nauwelijks gebruik maken van 4G aangezien alle Nederlandse providers andere frequenties gebruiken dan ondersteunt door de iPhone 5. Alleen op drukke locaties zullen deze frequenties mogelijk nog in de toekomst worden ingezet (als 4G+ etc). Bovendien is de iPhone 5 met iOS 10 straks de iPhone 4 met iOS 7.

De 5C is bijna alleen nog maar verkrijgbaar in 8Gb. Bovendien zijn de prestaties gelijk aan de 5, alleen de 4G frequenties zijn beter voor het gebruik met de Nederlandse providers.

Kortom:
    Spaar nog even door voor de 5S met 32Gb geheugen. ‘Goedkoop is duurkoop’, dat geldt al helemaal bij smartphones. Het verschil met je budget is 100-200 euro. Deel dat door het aantal maanden en dan valt het bedrag helemaal mee;)
    De 5S heeft genoeg processorkracht om het tot die tijd (eind 2016) uit te houden en biedt qua hardware bijna dezelfde ondersteuning als de iPhone 6. Daarnaast kun je 5S nog nieuw kopen, dus je accu gaat het tot die tijd wel uithouden als het goed is.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb een iPhone 5c en ben er erg blij mee, ideale telefoon voor mij.

De plastic cover geeft mij een veiliger gevoel dan het fancy aluminum van de laatste jaren. Ik lees hier heel erg veel op OMT en wat mij opvalt is dat er een hele hoop mannetjes zijn die voor vermogens (vakantiebaantjes) een emotie-aankoop doen bij Apple die na 3 maanden helemaal niet meer speciaal aanvoelt.

Mijn advies, koop voor 375,- of zo een iPhone 5c daar kun je makkelijk 2 a 3 jaar mee doen en dan heb je alle minimale kwaliteit die je nodig hebt in een telefoon. Los van het feit dat je misschien dat extra jaartje dat je er mee wilt doen niet kunt upgraden naar de laatste versie van iOS. De vraag is altijd of je dat ook wel zou moeten willen.
    Mensen met een iPhone 4s die nu op iOS 8 zitten zouden waarschijnlijk liever hun laatste jaar op iOS 7 zijn gebleven want qua apps merkt je daar amper iets van dat laatste jaar. Mocht jij op dit moment nog een telefoon hebben met iOS 6 dan begin je nu natuurlijk wel problemen te krijgen met het installeren van apps omdat de meeste apps minimaal iOS 7 vereisen.

Het doel op jonge leeftijd moet zijn minder uitgeven aan telefoons die je eigenlijk niet kunt betalen. Over 2 a 3 jaar zie je dan wel weer, wie weet heb je tegen die tijd wel een vaste baan en meer te besteden.

Vergeet ook niet dat de iPhone 5 veel fragieler was dan de iPhone 5s of 5c. Over die laatste heb ik namelijk nog nooit iets slechts gehoord/gelezen hier op OMT terwijl alle praat over buigen van iPhones juist bij de gewone 5 begonnen zijn.
    Kwaliteit daar moet je op jouw leeftijd naar kijken niet naar clowns die een telefoon in hun broekzak hebben die ze eigenlijk niet kunnen betalen en er hoesjes omheen moeten doen, screen protectors op het scherm plakken en weet ik veel wat nog meer allemaal uit angst dat het ding mogelijk zou vallen, stuk gaat en ze hem niet direct kunnen vervangen met een vergelijkbare telefoon. Nee dan moeten ze terugvallen op een oude Nokia.
    Dat soort mensen zijn echt niet het voorbeeld in de wereld. Mensen die je op 18 jarige leeftijd motiveren om nog meer te investeren in een telefoon – er zijn heus wel dingen in het leven belangrijker dan een telefoon en zeker wanneer je onder de 23 bent.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben ook heel blij met mijn 16 Gb 5C voor 369 euro.

Maar die 8 Gb van het huidige model zou ik iedereen keihard afraden.
    Dat is echt erg weinig.

Bijdrager
    Beech
    KarelWillem op 29 november 2014

Ik ben ook heel blij met mijn 16 Gb 5C voor 369 euro.

469 euro zul je bedoelen. Wat heb ik er aan als jij ooit een fantastische aanbieding bent tegen gekomen, een dubbele BlackFriday ???

Bijdrager
    KarelWillem

Ik weet niet wat jij daar aan hebt. Helemaal niets.
    De 16 Gb is ook niet meer verkrijgbaar in de ‘reguliere’ handel.

Het was ook even om aan te geven, dat de 8 Gb zeker geen keus is waar je ‘makkelijk 2 a 3 jaar mee vooruit kan’.
    Nou ja, alles kan. Maar moet je het willen?

Bijdrager
    Niels

Het doel op jonge leeftijd moet zijn minder uitgeven aan telefoons die je eigenlijk niet kunt betalen.

Ed. quotes zijn alleen maar bangmakerij, pessisme, jaloezie, etc. Iedereen die werkt moet zelf weten wat hij/zij met het verdiende geld doet. De een koopt een luxe telefoon, de ander drinkt de boel op in een te duur café. Kortom, maak het lekker zelf uit en ga niet naar dit soort negatieve figuren luisteren. Als jij een iPhone wilt, ga dan voor een iPhone. Ik heb je in ieder geval een objectieve uiteenzetting gegeven over wat je van de verschillende toestellen kunt verwachten mbt jouw eisen.

Bijdrager
    gipsman

Her en der ( in België ) is nog een 5c/32GB te koop, o.m. in winkels die bij de Selexion keten zitten. Prijs: ca. €489. Nog duur, maar die 32GB trokken mij over de streep om mijn 4S op te volgen. Bovendien: een 5S is te duur/fragiel, een 6 duur/fragiel/te groot, een 6Plus veel te duur/ veel te fragiel/ veel te groot, althans als je veel buiten werkt, in regen en wind en…te weinig verdient…

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.