18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Edwin377

[opgelost] iPhone 4 uit UK btw-vrij meenemen

Mijn broer is in London en zou een iPhone 4 voor me mee willen nemen.

Ik sta op een wachtlijst in België omdat ik hem simlockvrij wil kopen maar dat gaat nog lang duren. Ik wil de iPhone zakelijk declareren en de btw terugvorderen. In België kun je een intracommunautaire verwerving doen. Dan betaal je in België bij aankoop al geen btw (als je aan kunt tonen dat je ondernemer bent) en betaal je de btw in Nederland (en vraag je hem gelijk terug). Ik heb de Apple store Covent Garden gebeld of dat bij hun ook kan. Ze zeiden dat ze de btw (VAT) in rekening brengen maar dat je met een formulier op het vliegveld je btw terug kunt vragen bij een bedrijf dat dit afhandelt. Zij brengen daarvoor wel 5% in rekening. In plaats van de 17,5% VAT van Engeland krijg je dus 12,5% terug.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Verloopt het zoals Covent Garden het beschrijft? Hoeveel tijd kost het afhandelen op het vliegveld? Ik wil mijn broer natuurlijk niet met teveel gedoe opzadelen. En weet iemand nog de naam van het bedrijf want die ben ik vergeten.

Bijdrager
    computer space

Vraag gewoon de engelse BTW hier terug :). Net zo makkelijk.

Bijdrager
    Edwin377
    computer op 15 september 2010

Vraag gewoon de engelse BTW hier terug :). Net zo makkelijk.

Nee, niet zo makkelijk. Dat moet bij de Engelse belastingdienst en als ik me niet vergis is er een drempel van minimaal €200 voor je iets terug krijgt. Dat gaat niet lukken bij één iPhone.

Bijdrager
    computer space

Wat een onzin, je mag in Nederland gewoon alle betaalde BTW terugvragen, ook die in andere EU landen, invoerrechten uit niet EU landen etc. Gewoon allemaal zakelijke kosten. Wel geef ik bij EU bestellingen waar kan mijn BTW nummer door, dan betaal al helemaal niks.

Bijdrager
    MacMartino

Al dat gedoe, ik begin er niet aan. Gewoon in Frankrijk gekocht en dan maar geen BTW terug ;(

Bijdrager
    borisboef

Gewoon aan het eind van het jaar terugvragen via de Nederlandse Belastingdienst. Regelen zij allemaal voor je. Geen drempel, geen gezeur, alleen even wachten op je centjes.

Moderator
    Koen van Tongeren

computer space heeft gelijk. Ik heb het laten uitzoeken door mijn acocuntant voor een iPad die ik in Duitsland gekocht heb. De BTW mag gewoon teruggevraagd worden op zakelijke aankopen binnen de EU, al moet je natuurlijk wel goed opletten dat sommige landen andere BTW percentages hebben.

Bijdrager
    Trat

Overigens mag je alleen BTW terugvragen als je een bon op naam van je bedrijf hebt…

Moderator
    Koen van Tongeren

LOL, ik neem aan dat Edwin dat wel weet hoor Trat, of ga je ‘em ook nog herinneren aan ’t feit dat aankopen boven de €400,- balansposten zijn die over 3 jaar moeten worden afgeschreven?;-)

Bijdrager
    tinus_omt
    MacMartino op 15 september 2010

Al dat gedoe, ik begin er niet aan. Gewoon in Frankrijk gekocht en dan maar geen BTW terug ;(

Ja, het is tenslotte maar 19,6%, wie gaat er nou moeilijk doen over € 110..

Bijdrager
    Edwin377
    Koen op 15 september 2010

LOL, ik neem aan dat Edwin dat wel weet hoor Trat, of ga je \’em ook nog herinneren aan \’t feit dat aankopen boven de €400,- balansposten zijn die over 3 jaar moeten worden afgeschreven?;-)

Goh Koen, dus naast BTW voordeel heb ik ook nog eens inkomstenbelastingvoordeel?;-)

Bijdrager
    Edwin377

Ik heb de belastingdienst maar eens gebeld. Die weten er wellicht meer van…;)

Je kunt de btw terugvragen gedurende het lopende kalenderjaar als het om minimaal een bedrag van …(weet niet meer, een paar honderd euro) gaat en als je aankopen gedurende minstens drie maanden hebt gedaan. Meer iets voor handelaren dus. Als je in het jaar na de btw betaling de btw terugvraagt dan is de drempel €50 en gelden die maanden niet. Het verhaal van (de accountant van) Koen klopt dus. Als je het in 2011 terugvraagt tenminste.

BTW-vrij meenemen uit het land van aankoop mag strikt genomen niet. De ondernemer moet namelijk zeker weten dat het product ook het land gaat verlaten. Een internetwinkel mag het dus wel ex.btw naar Nederland versturen of brengen maar eigenlijk het niet aan je meegeven. Apple lost dit in Engeland dus op via dat bedrijf dat ik bedoelde. Op die manier kan gecheckt worden of je wel met je iPhone op het vliegtuig stapt en heb je een tax-free Apple aankoop.

Overigens komt mijn broer op zijn zakentrip toch niet in het centrum van Londen en gaat het hele verhaal niet door. Ik wacht dus maar geduldig op een vlaamse iPhone. Wel weer wat bijgeleerd over btw in het buitenland.

Bijdrager
    MacMartino

Precies, gewoon aftikken wat is nu 19% als ‘ie 250 euro goedkoper is in Frankrijk;)

Bijdrager
    ernst.

Wat een Hollandse kneuterigheid weer als ik sommige reacties zo lees.
    Alleen een iPhone willen hebben als ze de BTW kunnen aftrekken.
    Koop het dan niet,want je koopt iets toch niet vanwege de prijs maar
    omdat je het al of niet wilt hebben? ongeacht de prijs?

Ik heb nog steeds geen iPhone en dan niet omdat ik het niet kan betalen
    maar omdat ik nog steeds vind dat de batterijduur en het netwerk ivg met
    andere phones waardeloos is.

Bijdrager
    Trat
    ernst. op 23 september 2010

Ik heb nog steeds geen iPhone en dan niet omdat ik het niet kan betalen
    maar omdat ik nog steeds vind dat de batterijduur … ivg met
    andere phones waardeloos is.

Een iPhone 4 gaat makkelijk 2 dagen mee op één lading. Kun je misschien dan geen stopcontact betalen? Je Nokia gaat misschien langer mee, maar daar doe je dan ook niks mee… Sowieso zul je dit wat beter onder ogen moeten gaan zien, want zo’n ‘domme’ telefoon zal altijd langer mee gaan ivm een iPhone als de batterijtechnieken beter worden. Puur omdat je met zo’n domme telefoon niks doet…

Bijdrager
    Gastje01

Wat een Hollandse kneuterigheid weer als ik sommige reacties zo lees.
    Alleen een iPhone willen hebben als ze de BTW kunnen aftrekken.
    Koop het dan niet,want je koopt iets toch niet vanwege de prijs maar
    omdat je het al of niet wilt hebben? ongeacht de prijs?

Wat een bullshit noem je hier op zeg. Als jij een product echt wilt hebben, ongeacht de prijs ben je de droom van iedere marketeer. Er bestaat namelijk zoiets als prijselasticiteit. Er is onderzocht dat de gevraagde hoeveelheid afneemt wanneer de prijs stijgt bij prijs-elastische producten. Jij bent dus bereid voor bijvoorbeeld een TV die 800 euro waar is er 8000 te betalen? Gewoon omdat je die graag wilt hebben? Mijn zegen heb je!

Verder heb je niet goed gelezen, het is niet aan de orde of de TS een iPhone wil hebben, hij komt er toch wel, maar waar deze vandaan moet komen en wat voor regels hier gelden met het terugvragen van de BTW. Dit heeft niks met Hollandse kneuterigheid te maken, maar met logisch nadenken. Je zou wel gek zijn om onnodig 110 euro te veel te betalen.

Bijdrager
    Trat
    Gastje01 op 23 september 2010

Je zou wel gek zijn om onnodig 110 euro te veel te betalen.

Precies, daarom heb ik gewoon mijn contract verlengd en omgerekend kost me het toestel in 2 jaar tijd, minder dan €600 en daar zit het abonnement al bij in!

Bijdrager
    Sausje

@Trat Volgens mij maak je ergens een rekenfoutje… €600 uitgesmeerd over 24 maanden komt op €25 per maand. Jij zegt dat je daaronder zit. Maar het goedkoopste T-Mobile abonnement begint bij €29,95?

24 x 29,95 is €718,80. En dan komt er nog de prijs van het toestel bij. Sorry, maar ik kan je even niet volgen denk ik.:)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.