23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    bedhead

iPhone 3GS voor eerste maal opladen

Hoe zit het met de eerste maal opladen van de iPhone? Is het zo dat je deze dan bij deze eerste laadbeurt 24 uur in de stekker moet houden? Of als hij de eerste keer vol is, mag je hem dan gewoon van de lader halen?

Ik hoor hierover verschillende zaken…

Bijdrager
    pinkie

Hier http://www.apple.com/batteries/ vind je alles wat Apple over haar eigen batterijen te zeggen heeft.

Bijdrager
    Oppie

Er staat geen advies voor; meestal is ie vol.
    Gewoon lekker gebruiken en als je klaar bent in de lader.

Bijdrager
    Diviance1

Gewoon een uur of twee in je oplader zetten lijkt me genoeg. Tenminste, heb ik ook gedaan. Geen problemen met de batterij tot nu toe en heb ‘m nu een maand.

Bijdrager
    bedhead

Welja, er zijn er die zeggen dat het nodig is om de batterij volledig ‘open te trekken’ dat je daardoor de eerste maal 24 uur aan de lader moet houden. Met vroegere gsm-toestellen was dat althans zo.

Bijdrager
    Nikita

Het is mij wel opgevallen dat de batterij de eerste paar keer minder lang op een lading doet. Dus lekker gebruiken, die iPhone en niet zorgen maken als ‘ie met anderhalve dag al leeg is de eerste paar keer. Inmiddels doet ‘ie het bij mij een dag of 3 – 4 op één lading.

Bijdrager
    bedhead

Welja, unSOUND schreef in een ander topic dat hij wel aanraadde om de eerste malen wel volledig op te laden en te ontladen. de eerste twee tot 3 keer, daarna maakt het allemaal niet uit volgens hem of je hem dan constant aan de lader hangt of niet. De man heeft veel kennis dus zou er wel eens kunnen op zijn.

Bijdrager
    pinkie

Het lijkt wel alsof er niemand even op die pagina van Apple heeft gekeken, daar staat wel degelijk advies en informatie, dan hoef je dus ook niet te gokken. Merkwaardig.

Bijdrager
    bedhead
    ”pinkie”

Het lijkt wel alsof er niemand even op die pagina van Apple heeft gekeken, daar staat wel degelijk advies en informatie, dan hoef je dus ook niet te gokken. Merkwaardig.

O jawel ze pinkie, waarvoor dank trouwens, maar over de eerste maal opladen spreken ze daar niet… Dat vroeg ik me gewoon af. Wat de eerste keer (in het achterhoofd dat ik mijn vroegere gsm-toestellen op aanraden van de verkopers 24 uur in de stekker liet bij de eerste maal opladen).

Bijdrager
    Calpa

EDIT: Never mind

Bijdrager
    St. Mobbs

Ik denk dat unSOUND heel erg gelijk heeft.

Die accu moet wel even goed wakker gemaakt worden. Dus vol, volledig leeg, en dat een paar keer.

Bijdrager
    Oppie

Apple geeft (itt tot de foons e.d. van vroeger) geen advies over de ‘eerste keer’.
    Terwijl ze een wezenlijk belang hebben dat de iPhone accu’s geen probleem geven en lang meegaan.
    Daaruit concludeer ik dat het dus niet uitmaakt.

En idd, in die ‘beroemde’ link staat niks over een eerste gebruik, helaas.

Bijdrager
    pinkie

De iPhone komt met een gedeeltelijk opgeladen batterij hetgeen betekent dat de eerste keer dat je hem zelf oplaadt een gewone re-charge is. Niets bijzonders dus. Maar goed, iedereen heeft het recht om het zo moeilijk mogelijk te maken natuurlijk.

Bijdrager
    tjetta
    ”bedhead”

(in het achterhoofd dat ik mijn vroegere gsm-toestellen op aanraden van de verkopers 24 uur in de stekker liet bij de eerste maal opladen).

Tja, tijden veranderen. Moderne telefoons, laptops etc stellen de batterij buiten werking zodra deze vol is en functioneren dan op de spanning van de oplader. In principe druppelt de batterij in de 22 uur na het opladen dus weer heeel langzaam leeg (n.a.v. niet-gebruik). Vol is vol, daarna lekker gebruiken:)

Bijdrager
    pinkie

@ tjetta,

los van het feit dat je helemaal gelijk hebt heb je de quote toch niet helemaal goed bewerkt. Het was niet ik die dat heeft geschreven. Waarvan acte 8)

Bijdrager
    bedhead

Goed, ik kan dus gewoon de iPhone opladen en als hij vol is van de lader halen. Dank voor de reacties!

Bijdrager
    Thoomas
    ”S.

Ik denk dat unSOUND heel erg gelijk heeft.

Die accu moet wel even goed wakker gemaakt worden. Dus vol, volledig leeg, en dat een paar keer.

Helaas, unSOUND heeft dit keer geen gelijk. Sterker nog, het is namelijk zeer slecht om een Lithium-ion-batterij (het type batterij dat in de iPhone zit) volledig leeg te laten lopen. Het is juist goed voor de batterij om hem vaak op te laden en op te laden voordat hij volledig leeg is.

Bron: Wikipedia.org:

- Lithium-ion batteries should be charged early and often. However, if they are not used for a long time, they should be brought to a charge level of around 40%–60%
    – Lithium-ion batteries should not be frequently discharged fully and recharged (“deep-cycled”), but this may be necessary after about every 30th recharge to recalibrate any electronic charge monitor (e.g. a battery meter). This allows the monitoring electronics to more accurately estimate battery charge.[26] This has nothing to do with the memory effect.

Bijdrager
    bedhead

Enkel de eerste 2 a 3 keren vertelde hij in dat topic…

Bijdrager
    Thoomas

Ook dat is dus niet goed. Het scheelt natuurlijk niet veel, maar je kan het beter niet doen, en gewoon weer opladen als de batterij op ± 15% of 20% zit.

Bijdrager
    prullenbak
    ”Oppie”

Apple geeft (itt tot de foons e.d. van vroeger) geen advies over de ‘eerste keer’.
    Terwijl ze een wezenlijk belang hebben dat de iPhone accu’s geen probleem geven en lang meegaan.

Waarom is het in 9 van de 10 gevallen Oppie die logisch nadenkt en PRECIES zegt wat ik ook dacht?:D

(En waarom neemt thoomas wikipedia als bron, om de informartie op de website van de fabrikant van het toestel in kwestie te ontrachten? Niet handig…)

Moderator
    unSOUND
    ”Thoomas”

Helaas, unSOUND heeft dit keer geen gelijk. Sterker nog, het is namelijk zeer slecht om een Lithium-ion-batterij (het type batterij dat in de iPhone zit) volledig leeg te laten lopen.

Dat je het niet altijd zo moet doen is zeker waar, maar voor de eerste keren wordt het wel degelijk geadviseerd. Althans, ik heb het hier thuis in de handleidingen van diverse apparatuur met Li-ion accu’s staan…

Bijdrager
    Calpa
    ”Oppie”

Juist; was het werkelijk van belang om je iPhone de eerste paar keer een speciale laad-behandeling te geven dan had Apple dat wel in de gebruiksaanwijzing vermeldt.. :|

Bijdrager
    bedhead

Ondertussen eerste maal volledig opgeladen (was al zo goed als vol) en mooi aan de slag :).

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.