20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    Ikie

iPhone 3GS traag? tip van Applestore.

Gisteren even bij de Maxme geweest, omdat de batterij van mijn macbook sinds twee weken plotseling veel minder capaciteit heeft. (Met 82 % nog een uur te gaan hebben…)… ze hebben hem doorgemeten maar batterij kwam okee uit de test, dus hij mag naar de technische dienst.

Anyway, even gevraagd of de Iphone ook doorgemeten kon worden, want die was plots ook zo traag, en liep snel leeg. Toen kregen wij een tip, die ik nog niet gelezen heb hier (maar dat kan meer zeggen over hoe weinig ik hier nog gelezen heb dan over de tips hier)

Sinds de laatste update kan de iPhone 3 GS multitasken. Wisten wij niet. Maar dat houdt in dat elke app die je aangeklikt hebt actief blijft. Totdat je hem weer uitschakelt. (Net als met je macbook dus eigenlijk)

Als je dubbelklikt op de ronde knop, krijg je nu een schermpje ervoor met onderin je actieve apps…die kun je uitschakelen door even vasthoudend erop te drukken, (net als wanneer je een app wilt verwijderen dus) – als je op het dan tevoorschijn komende minteken drukt, is de app niet langer actief.

Bij ons bleken dus alle apps actief te zijn….geen wonder dat hij traag werd en stroom vrat.

Hopelijk is dit idd de oplossing, en hebben jullie er ook iets aan.

Bijdrager
    Rolf

Kan me haast niet voorstellen dat dit 100% klopt. Van dat multitasken op de 3GS was ik op de hoogte: dat werkte al sinds 4.1, en ook dat je met dubbelklikken op je home knop applicaties te zien krijgt waartussen je kunt switchen.

Echter…..ik heb ook een paar apps ‘gesloten’ op de manier die jij schetst, maar dat was bij mij ook zo bijna de gehele rij apps op mijn 3GS. Ik heb daarna eens een full reset gedaan (dus home en power tegelijk totdat appeltje verschijnt). Als ik dat doe, en dan weer home-knop dubbelklik voor alle openstaande apps, dan zou dat volgens mij leeg moeten zijn, omdat er na een full-reset geen apps open zouden mogen staan dunkt me. Maar ook dan krijg ik wederom een hele rij apps……terwijl ik na de reset niks geopend of gestart heb…..

Ik weet het niet……

Bijdrager
    Dennissimeau

Hallo,

Ik denk dat de meeste mensen op deze site wel deze functie kennen.
    Maar ik denk niet dat het zozeer je batterij leegtrekt. De app wordt namelijk in latente
    Modus gezet en in het geheugen geplaatst, dat geheugen is sowieso actief dus of er meer of
    Minder in staat maakt mijns inziens niks uit. Het is echter anders met Apps die op de achtergrond
    blijven doordraaien zoals TOMTOM, een programma die gps gebruikt en veel batterij vraagt.
    Dit kun je ook zien doordat er een paars pijltje naas je batterij staat.

Marginaal zal jouw methode misschien werken, maar je moet je bewust zijn van dingen die veel stroom vragen. De helderheid van het scherm zou je omlaag kunnen zetten om zo daar al op te besparen.

Succes!

Dennis

Bijdrager
    Ikie

Dank voor de reacties. Het is natuurlijk niet ‘mijn’ methode, ik gaf alleen door wat ik hoorde van de Appleverkoper.:)

Wat Rolf zegt, lijkt aan te geven dat het verhaal niet helemaal klopt, inderdaad.
    Maar wat is dan het nut van het kunnen ‘uit’zetten van bepaalde apps? Als het niet uitmaakt voor de batterij, zou dat een totaal overbodige functie zijn, lijkt mij dan toch.

Ik ben ook maar een leek, verder. Heb wel erg veel plezier van iPhone en macbook.:) En omdat ik geregeld verhalen lees over batterij-snel-leeg of iPhone-is-traag dacht ik deze tip in elk geval even te delen.

Bijdrager
    Lauwrence

Applicaties als navigatiesoftware lijken nooit helemaal non-actief te worden, omdat ik al meerdere malen bij mijn vrouw haar 3GS heb gezien dat de batterij veel sneller leegloopt met een TomTom of Navigon in de achtergrond.

Bijdrager
    Maverick9898

Het nut is dat je applicaties die wel op de achtergrond blijven draaien (zoals TomTom) wel kan uitschakelen. En die zitten er tussen;). Bovendien gebruik ik het ook weleens om orde in de chaos van al die apps te krijgen. Anders blijf je zoeken door het lijstje.

Geblokkeerd
    Anoniem

Apps worden inderdaad automatisch uitgeschakeld als het niet meer nodig is dat ze in de achtergrond doordraaien. Je hoeft dus niet alle apps na gebruik dicht te tikken.

Bijdrager
    Oppie

Een reactie hierover bij de ‘buren’:

Tja…
    Géén multitasking in het iPhone OS/iOS: paniek!
    Wel multitasking in het iPhone OS/iOS: paniek! (van weer een andere groep gebruikers)

@Maverick9898: waarom zou je door dat lijstje zoeken? Je kan toch een app ook weer activeren door ‘m op het startscherm te selecteren, zoals je altijd al deed?!

Maar inderdaad: een app als TomTom moet je zo wel afsluiten; er zou in TT zelf een pauze/sluimer knop moeten komen…

Bijdrager
    Maverick9898

@Oppie: doe ik soms ook! Maar als je soms niks te doen hebt in de trein is het wel leuk om al die apps uit de lijst te halen;).

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

En die mannen van de Applestore zeggen soms de gekste dingen zonder zich eerst even geïnformeerd te hebben. Dus daar zou in niet te zeer op af gaan.

Moderator
    unSOUND

In dit geval hebben ze wel (deels) gelijk. Als ik op mijn 3GS alles open laat staan in de Multitask bar, staat mijn Console vol met dit soort meldingen:

Het geheugen kan dus wel degelijk verzadigd raken, afhankelijk van wat voor Apps je draait natuurlijk. Het kan dus wel helpen om soms de iPhone een harde reset te geven, ( beide knoppen ingedrukt houden tot hij uit gaat en weer opstarten, maar dit is de meest rigoureuze optie ) of de Apps die je vermoed van overdadig geheugengebruik Sluiten met het minnetje.

Bijdrager
    Oppie

En deze meldingen stonden voorheen (voor er MT was) niet in de Console, unSOUND? Is het ook niet één bepaald programma?

En dan nog: zolang je het net merkt, is er eigenlijk niks aan de hand, is het niet?!

Moderator
    unSOUND
    Oppie op 27 november 2010

En deze meldingen stonden voorheen (voor er MT was) niet in de Console, unSOUND? Is het ook niet één bepaald programma?

Als ik het één en ander afsluit verdwijnen de meldingen voor geruime tijd, zodra ik veel open heb staan verschijnen ze weer. Er lijkt dus wel enige correlatie tussen te zijn…

Oppie op 27 november 2010

En dan nog: zolang je het net merkt, is er eigenlijk niks aan de hand, is het niet?!

True, maar aangezien het hier gaat over iPhones die traag worden is er dus wel iets van te merken. Mijn 3GS blijft op zich wel redelijk snel, maar je merkt wel dat de hele interface schokkeriger gaat reageren. Met name bij bladeren en scrollen merk je het dan.

Bijdrager
    Lauwrence

Ik vind het sowieso een goede praktijk om regelmatig apps die ik weinig gebruik gewoon te sluiten, het is altijd te laat wanneer de batterij bijna leeg is ˆ_ˆ

Moderator
    unSOUND

Afsluiten helpt normaal gesproken puur bij geheugengebruik, batterij gebruik zou niet beïnvloed mogen worden aangezien Apps dus in inactieve stand worden geplaatst. Als de accu snel leeg gaat is dat eerder een fout in die App dan in het systeem van de iPhone. En van TomTom is het een veel genoemde bug dat hij inderdaad (per ongeluk) actief blijft staan…

Bijdrager
    JJmac

Via de JB zijn er programma’s, die alles automatisch voor je afsluit.

Bijdrager
    Maverick9898

Ja dat is leuk, alleen de JB is minder energie-efficient, dus dan is je hele argument voor energie-sparend weg.

Moderator
    unSOUND

Nu betwijfel ik dat ten zeerste, maar zelfs al zou dat zo zijn, kan het nog steeds zo zijn dat een JB minder energie verspilt dan alle Apps die onnodig open staan…

Bijdrager
    Maverick9898

Dat kan zo zijn inderdaad;). Ik moet het overigens wel nuanceren: ik hoorde dat altijd bij JB op OS 3. Ik weet niet hoe dat bij iOS 4 zit.

Bijdrager
    JJmac

Met mijn G3s haal ik toch bijna een week? incl. JB en mijn vrouw ook, nu zijn wij niet zo actief met internet bezig, meer gewoon telefoon gebruik.

Edit,

Het programma wat ik gebruik heet Ztoggle

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.