7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iMarvin

iPhone 3G vervangen door iPhone 5; hoe beste aan te pakken?

Beste OMT-ers,

Bij dezen een verzoek tot “gezamelijk brainstormen”; ik ben gewoon benieuwd hoe ik onderstaande het beste kan aanpakken:

– Een vriendin van mij heeft een iPhone 3G en een MacBook. De 3G begint nu erg af te takelen dus wilt ze een iPhone 5 kopen, welke weer een paar jaar meekan. Deze dame heeft geen “dieper” verstand van iPhone / iCloud / iTunes dus er is (hoogstwaarschijnlijk) (nog) geen back-up aanwezig, evenals kennis waarvoor ik moet bijspringen;)

– Haar contacten, foto’s, email e.d. staan allemaal enkel op de iPhone 3G en worden niet gesynchroniseerd via iTunes / iCloud. Staan ook niet op de MacBook.

Nu moeten natuurlijk alle contacten en reeds aanwezige foto’s (evenals email) op het nieuwe toestel komen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Backup maken in iTunes en deze terugzetten op het nieuwe toestel? Of de gegevens van de 3G eerst syncen met iTunes, zodat deze ook op de MacBook staan? Hoe krijg je die dan het makkelijkst in iCloud?

Ik weet wel aardig hoe ik het e.e.a. voor elkaar kan krijgen, ben alleen als de dood dat er data verloren gaat.

Alvast super bedankt voor jullie suggesties / ervaringen / tips / ideeën !!
    Gr. Marvin

Bijdrager
    Tempest

Misschien kan dit artikel van enig nut zijn:
    http://www.ilounge.com/index.php/articles/comments/transferring-data-to-a-new-iphone-5-without-icloud/

Ik zou er wel voor zorgen dat je beide iPhones ter beschikking hebt als je de overstap maakt. Moest er toch iets mislopen, heb je nog steeds de originele om opnieuw data van te kopiëren.

Bijdrager
    KarelWillem

Backup maken in iTunes en deze terugzetten op het nieuwe toestel? Of de gegevens van de 3G eerst syncen met iTunes, zodat deze ook op de MacBook staan?

Ja, en ja.

Bijdrager
    iMarvin

@Tempest; thanks voor de link! En ja, ik moet beide toestellen wel tot m’n beschikking hebben, aangezien alle data enkel op de 3G staat.. Maar gaat wel goed komen denk ik !

@KarelWillem; Ik had ergens anders ook gelezen dat sommigen het afraden om een backup terug te zetten, en daarentegen met “een schone lei” te beginnen met je nieuwe toestel. Vandaar mijn vraag. En wil natuurlijk niet alle contacten kwijtraken als ik deze sync met de Mac; hier staat natuurlijk niets op. Werkt dat twee kanten op? Niet dat hij het MacBook-adresbestand als standaard pakt, dan wist hij alles op de iPhone neem ik aan.

Bijdrager
    KarelWillem

Een reservekopie van een iPhone kun je gewoon terugzetten.

Het gaat puur om muziek, contacten, instellingen, compatible apps, etc.

Je bespaart jezelf een hoop werk en gedoe. Ik doe het al jaren zo.

Bijdrager
    Niels

Het standaard adresboek kun je instellen in iTunes. Ook handig is om de functie om aangesloten devices automatisch te synchroniseren uit te zetten in de iTunes voorkeuren. Zo gaat hij niet automatisch sunchroniseren als je de iPhone aansluit en heb je dus ook minder risico dat hij het telefoonboek wist zonder jouw toestemming

Bijdrager
    iPhonefans

Je maakt je nu zorgen dat je alles kwijt raakt, maar dat riscio loopt zij al die jaren elke dag al als ze nooit een back up heeft gemaakt.

Je hebt alles in huis om het goed te regelen, een iphone en een imac en iPhoto (gratis bij iOS)
    Wees verstandig en upgrade de imac naar de laatste OSx. Kost maar paar tientjes en dat kan er nog wel bij.
    Download de laatste versie van iTunes op de iMac.

Icloud bestaat pas een goed jaar. Het heeft altijd gewerkt zonder. Met iCloud krijg je feitelijk alleen een backup in de cloud en een sync tussen meerdere iOS/OSx apparaten.

Foto’s
    Hang de 3G aan de imac.
    Afhankelijk van de instellingen in iTunes worden de foto’s automatisch of handmatig ingelezen in iPhoto. Dan heb je ze op de imac. Daar kun je daarna een back up van maken op een externe harde schijf (ik neem aan dat ze dat hoe dan ook al doet met haar andere data op de imac, maar het zou me niet verbazen als dat ook niet gebeurd ;-).
    Daarna kan je geselecteerde foto’s terug zetten op de 5. Bedenk wel dat de kwaliteit van de foto’s/video’s met de 5 letterlijk vele malen beter is (ik heb het niet over de foto zelf), dat je de oude foto’s al snel lelijk zult vinden. Ook al omdat het scherm van de 5 vele malen mooier is.

Emails.
    Je kan alleen maar Emails versturen ontvangen als je een email account hebt (gmail, hotmail, outlook). Deze staan daar allemaal ook nog, tenzij je ze daar heb weggegooid.
    Op de 3G staat alleen maar een kopie daar van en nooit meer dan het ingestelde maximum aantal.
    Dus geen probleem, maar check het voor de zekerheid. Verstuur anders de belangrijke ontvangen/verstuurde email van je 3G nog een keer naar dat email adres.
    Op de 5 ‘installeer’ je de email accounts en geef je aan hoeveel emails je op de 5 wilt hebben. Deze worden dan weer ‘gedownload’.

Contactpersonen.
    Deze kan je syncen met je email account of met het gratis iCloud account. Vind je iCloud te ingewikkeld, het werkt iig zeer goed met gmail (maak een gratis account).
    Dit zijn opties binnen itunes. Deze worden later weer gesynchroniseerd met de 5.
    Het voordeel is dat je deze contactpersonen nu ook op je imac of welke pc dan ook beschikbaar hebt (in de cloud)

Apps.
    De apps op de 3G worden overgezet naar iTunes. Download eerst de updates van de apps in iTunes (scheelt je straks tijd).

De belangrijkste tip:
    Zorg dat eerst alles goed werkt met de 3G en dat je vertrouwd raakt met iTunes. Zet haar er naast zodat zij het ook leert anders blijf je haar moeten helpen, tenzij je dat natuurlijk leuk vind ;-). Test of het werkt met testmailtjes, testfoto’s en testcontactpersonen (voer ze op, verwijder ze uit de cloud etc).

Als je de sync met de 3G goed hebt ingericht kan je veilig de 5 inrichten.
    Dit wordt dan een nieuw apparaat in iTunes naast de 3G. Bij de initiële inrichting kan je kiezen om de 5 in te richten als de 3G. Alles wordt dan overgezet, ook de apps.
    Je hebt dan nog steeds een werkende 3G en een nieuw werkende 5. Ook dat is een ‘backup’

Klaar en alles is nu gelijk goed ingericht voor de toekomst.

Succes

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.