23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    recoiller

iPhone 3G als telefoon een ramp

Inmiddels is de iPhone 3G al vrij lang uit, het meeste is er wel over gezegd. Toch zou ik graag horen hoe de ervaringen zijn met de iPhone 3G over verschillende netwerken. Nu dus nadat iedereen er aan gewend is.

Ik heb een KPN abonnement via mijn werk, heb zelf een iPhone gekocht met T-mobile abonnement wat ik vrijwel niet gebruik. De iPhone heb ik via T-mobile laten unlocken, dus ik werk legaal met een ge-unlockte iPhone op het KPN netwerk.

Begrijp me niet verkeerd, als gadget heeft de iPhone m’n leven veel makkelijker gemaakt.
    Maar als telefoon is het gewoon een dramatisch wanprodukt voor mij. Ik rij veel tussen Hilversum en Utrecht en het is gebruikelijk dat de gesprekken 3x afgekapt worden. Ook als ik ergens gewoon zit kan een gesprek van het ene op het andere moment afgekapt worden, ook als mijn bereik prima lijkt. Het gaat zelfs zover dat ik het een slechtere telefoon vind dat mijn oude Treo 650, wat als telefoon zelfs nog beter was en minder restricties kende.

Ik stoor me steeds vaker aan het niet kunnen doorsturen van telefoonnummers, sms’jes en contacten. Het stuk voor stuk moeten wissen van mailtjes en sms-chats, het constant moeten opladen, de slechte geluidskwaliteit, vaak niet beschikbare 3G, het niet overnemen van agendapunten aangemaakt op iPhone naar iCal.

Ik mijn geval vind ik hem als telefoon (om mee te bellen) knap waardeloos. Als het internet wel goed werkt is het een superding en als halve spelcomputer in m’n zak is hij ook top maar als telefoon is iedere 5 jaar oude Nokia nog beter.

Ik ga nu een duall-sim aanvragen en er een goedkoop Nokiaatje bij nemen om te bellen. Maar op zich vind ik dat belachelijk. Anderen eenzelfde ervaring?

Bijdrager
    MacBooky

Tja, wat zal ik zeggen

Allereerst noem je een aantal zaken die je van tevoren had kunnen weten/onderzoeken zoals het niet kunnen forwarden van smsjes en dergelijke .. die hebben betrekking op functionaliteit die je zoekt, had je wellicht langer moeten zoeken..

Van afgekapte gesprekken heb ik via T-Mobile nog nooit last gehad, hoogstens van matig bereik in ‘uithoeken’ …. dat geld ook voor iCal afspraken die niet zouden verschijnen als ze ik in de iPhone maak ….

Zo te horen maak je gebruik van pop-mail op je iPhone en ja, dat blijft natuurlijk een drama .. ik heb een mobileme en een IMAP account op mijn iPhone .. mails wis ik op mijn computer of iPhone, maakt dan niet uit …

Mijn conclusie: iPhone is een fantastische PIM met een prima telefoon (goede kwaliteit, prima contact-beheer), eigenlijk niets te klagen .. maar ja, da’s natuurlijk vanuit mijn perspectief;-)

Bijdrager
    Powerrrr….

Yep Aan het telefoon gedeelte stoor ik me ook mateloos. Het geluid is niet het probleem, maar vooral de beschikbaarheid van een netwerk. (je kan de melding ook niet uit zetten) T-mobile heeft kennelijk toch niet zo’n dekking als op het kaartje staat. Jammer. KPN doet het hier stukken beter (ook in gebouwen). Ik begrijp eigenlijk niet waarom al die telco’s een eigen mast hebben, delen lijkt mij voor de consument een betere optie. Altijd optimaal signaal.

Waar ik me aan erger is dat je niet kunt knippen en plakken door de verschillende apps. Zelf dit kan met de Mitsubshi m430i. Ik dacht dat op de iPhone OSX stond. Ik hoop dat de eerst volgende update dit regelt. Verder kan je niet zoeken in de iPot app. waarom niet eigenlijk. Je kan ook geen bestanden plaatsen op de iPhone zonder thirth party app. Zakelijk gezien is de iPhone minder geschikt. Jammer!

Nog een tip voor Apple: Kijk nog eens goed naar de Sony Clie TH55 apps.

Bijdrager
    wouwout

ik erger me ook aan de telefoon functie. Ik kan in de auto in 50% van de gevallen geen normaal gesprek voeren omdat er opeens geen bereik is. Daar had ik met een andere telefoon (ook tmobile) geen last van.

Laten we eerlijk zijn: de 3G/ontvangst problemen die er in het begin waren, zijn er nog steeds. Zit in de hardware. Er zit een fundamentele zwakte in de ontvangst van deze versie van de iPhone. Dat is met software een beetje weggepoetst. Maar pas de volgende versie zal (hopelijk) echt goede ontvangst hebben.

Bijdrager
    vanquish

iPhone is een combinatie apparaat en dan zijn er bepaalde dingen die elkaar soms kunnen storen.
    De antenne is een voorbeeld hiervan.
    Maar helaas hebben alle smartphones die ik heb gebruikt… en dat zijn er best veel, hier last van.
    Overal is de vind ik de iPhone niet slecht scoren

Het netwerk is natuurlijk erg belangrijk…
    Er word veel gejammerd over tmobile….

Toch vind ik persoonlijk kpn een veel slechter netwerk als het om de dekking gaat….
    Gewoonweg om te huilen !!!
    Maar dat is heel persoonlijk omdat iedereen zich elders verplaatst.

Ik ben dus best happy met tmobile – apple combinatie.

maar weet ook dat wanneer ik een “zuivere” telefoon had gekocht, ik geen las zou hebben van elkaar storende hardware.
    en dus een betere telefoon functie had gehad

Moderator
    Pete.Z

Het blijft erg locatie afhankelijk, ik zit voor 90% in de randstad,en heb absoluut geen klachten over het telefoneren.

Bijdrager
    jabesse

Ik vermoed haast dat de ontvangst blijkbaar per apparaat kan verschillen. Ik heb nog geen wegvallend gesprek gehad. Maar het zou ook aan de locatie kunnen liggen. Ik zit meestal in Rotterdam of Gouda (of daartussen), en heb 3G daar nog niet zien wegvallen. Meestal de volle 5 streepjes.

Door bepaalde zaken uit te schakelen als je ze niet nodig hebt (location services, bluetooth, 3G als het toch niet beschikbaar is op je locatie), kun je de batterijduur flink oprekken. Toevallig heb ik ter test gisterochtend deze 3 uitgeschakeld; nu heb ik nog 80-85% batterij over. (Ik bel weinig, check tijdens kantoortijden regelmatig m’n mail.)

Stuk voor stuk wissen van mailtjes? Ga naar je inbox, druk rechtsboven op edit, selecteer de mailtjes die je wilt verwijderen, en druk op delete. Dat kan ook bij SMS (waar, vreemd genoeg, de edit-knop linksboven zit).

Bijdrager
    recoiller
    ”MacBooky”

Tja, wat zal ik zeggen
    Allereerst noem je een aantal zaken die je van tevoren had kunnen weten/onderzoeken zoals het niet kunnen forwarden van smsjes en dergelijke .. die hebben betrekking op functionaliteit die je zoekt, had je wellicht langer moeten zoeken..

Was ik van te voren van op de hoogte en neem ik in principe ook voor lief. Maar ik had wel een beetje gehoopt dat Apple een beetje zou luisteren naar zijn klanten en in een software update wat zaken zou oplossen.

”MacBooky”

Van afgekapte gesprekken heb ik via T-Mobile nog nooit last gehad, hoogstens van matig bereik in ‘uithoeken’ …. dat geld ook voor iCal afspraken die niet zouden verschijnen als ze ik in de iPhone maak ….

KPN heeft bij mij vrijwel overal bereik, ook in gebouwen en uithoeken. Het wegvallen van gesprekken is het punt. Ik hoop te achterhalen of het aan KPN ligt of de iPhone.
    De nieuwe agenda-items niet in iCal is volgens mij echt een bug.

”MacBooky”

Zo te horen maak je gebruik van pop-mail op je iPhone en ja, dat blijft natuurlijk een drama .. ik heb een mobileme en een IMAP account op mijn iPhone .. mails wis ik op mijn computer of iPhone, maakt dan niet uit …

Sterker nog, ik gebruik 18 mailadressen op m’n iphone. Me.com, Gmail, maar inderdaad vooral veel pop. Dat werkt geweldig buiten dat ik veel weg moet gooien.

”MacBooky”

Mijn conclusie: iPhone is een fantastische PIM met een prima telefoon (goede kwaliteit, prima contact-beheer), eigenlijk niets te klagen .. maar ja, da’s natuurlijk vanuit mijn perspectief;-)

Precies waar ik om vroeg, persoonlijke ervaringen. Ik gok dat het heel veel verschilt.

”wouwout”

ik erger me ook aan de telefoon functie. Ik kan in de auto in 50% van de gevallen geen normaal gesprek voeren omdat er opeens geen bereik is. Daar had ik met een andere telefoon (ook tmobile) geen last van.

Exact de motivatie voor mijn post. Welk netwerk gebruik jij?

”vanquish”

iPhone is een combinatie apparaat en dan zijn er bepaalde dingen die elkaar soms kunnen storen.
    Maar helaas hebben alle smartphones die ik heb gebruikt… en dat zijn er best veel, hier last van.
    Overal is de vind ik de iPhone niet slecht scoren

Helemaal mee eens. Meestal vind ik de extra’s op smartphones slecht werken. Ik zie weinig mensen hun Nokia gebruiken als mp3-speler en vervanger voor de ipod. Bij de iPod zijn die extra’s voor mij zo goed dat het voor mij een vrij revolutionair ding is. De grap is een beetje dat je de telefoon nodig hebt voor het overal-internet. Als gesprekstelefoon vind ik mijn iPhone zo slecht dat ik er een bruikbaar toestel naast wil hebben.

”vanquish”

Maar dat is heel persoonlijk omdat iedereen zich elders verplaatst.

Exact, daarom kunnen de meningen zo uit elkaar liggen.

”vanquish”

maar weet ook dat wanneer ik een “zuivere” telefoon had gekocht, ik geen las zou hebben van elkaar storende hardware.
    en dus een betere telefoon functie had gehad

Mee eens, ik geloof ook niet meer in het alles-in-1 principe waar de smartphones zo op leven. Toch vind ik het jammer dat het elkaar zo lijkt te bijten.

”Peter.Z”

Het blijft erg locatie afhankelijk, ik zit voor 90% in de randstad,en heb absoluut geen klachten over het telefoneren.

Klopt, maar het telefoon-probleem beperkt zich niet alleen tot netwerkbereik.

”ja_besse”

Ik vermoed haast dat de ontvangst blijkbaar per apparaat kan verschillen. Ik heb nog geen wegvallend gesprek gehad. Maar het zou ook aan de locatie kunnen liggen. Ik zit meestal in Rotterdam of Gouda (of daartussen), en heb 3G daar nog niet zien wegvallen. Meestal de volle 5 streepjes.

Kun je nagaan hoe verschillend ervaringen kunnen zijn. Gemiddeld heb ik minstens 5x per dag dat een gesprek wegvalt.

”ja_besse”

Door bepaalde zaken uit te schakelen als je ze niet nodig hebt (location services, bluetooth, 3G als het toch niet beschikbaar is op je locatie), kun je de batterijduur flink oprekken. Toevallig heb ik ter test gisterochtend deze 3 uitgeschakeld; nu heb ik nog 80-85% batterij over. (Ik bel weinig, check tijdens kantoortijden regelmatig m’n mail.)

De meeste nokia’s houden het bij intensief gebruik minstens 5 dagen uit. Ik ken geen enkele iPhone die het bij minimaal gebruik 5 dagen uit houd. Ik heb bleutooth uit staan. De rest gebruik ik en dan blijf je het aan en uit zetten terwijl ik de besparing vrij minimaal vind.

”ja_besse”

Stuk voor stuk wissen van mailtjes? Ga naar je inbox, druk rechtsboven op edit, selecteer de mailtjes die je wilt verwijderen, en druk op delete. Dat kan ook bij SMS (waar, vreemd genoeg, de edit-knop linksboven zit).

Verrek, je hebt gelijk. Ze hebben deze functie aangepast. Het was altijd een waardeloze functie die niet makkelijker was dan 1-voor-1, maar ik zie nu dat het nu wel met aanvinken werkt (zoals bij andere telefoons ook). Dank je voor de tip. Ik wist niet dat ze dit hadden aangepast.

Bijdrager
    Huibregt

Blijkbaar is er nogal verschil per exemplaar of in beleving bij iPhone bezitters?
    Ikzelf heb nog nooit een afgebroken gesprek gehad, terwijl ik in een ‘uithoek’ woon waar 3G ontvangst wisselend is. Ik heb een Belgische iPhone met Vodafone abbo. (T-mobile heeft bij mij in de verre omtrek totaal geen 3G)

Over het geluid heb ik totaal niet te klagen, ik vind dat beter dan de telefoons die ik hiervoor had.

Ook de klacht over iCal kan ik niet plaatsen, nog nooit een probleem gehad, terwijl ik toch vaak onderweg afspraken op mijn iPhone invoeg.

De accuduur vind ik niet onredelijk gezien de vele stroomvretende functies. Mijn zoon klaagt veel meer over de accuduur van zijn Samsung Omnia.!

Blijft alleen dat ik ook graag had dat zaken als knippen en plakken een keer worden toegevoegd.

Kortom ik ben eigenlijk zeer tevreden over m’n iPhone.

Bijdrager
    iJust

De meeste nokia’s houden het bij intensief gebruik minstens 5 dagen uit.

Nokia’s met 3G en vergelijkbare functies als de iPhone? Even gegoogled op “N96 battery life” (de enige die echt vergelijkbaar is, en ongeveer dezelfde generatie) en, net als bij de iPhone, zeggen de meesten dat je bij intensief gebruik misschien nét de avond haalt.

Afgebroken gesprekken lijkt inderdaad te verschillen per toestel. Zowel met T-Mobile deze zomer, als met O2 hier in Engeland sinds oktober staat mijn afgebroken gesprekken teller nog op 0. En daar zaten een hoop gesprekken bij waarin ik in treinen zat die boven de 250 per uur gingen. (en de iPhone dus constant van gsm-mast naar gsm-mast moest overschakelen. met volle behoud van 3G-signaal)

Bijdrager
    Macbart1982

Hier ook een 3G in het bezit sinds Juli.

Uiteraard als Apple fan wilde ik dit toestel hebben vanwege de goede integratie van mijn Mac computer. Ik zelf gebruikte nooit de agenda op andere mobieltjes, maar sinds de Iphone ben ik dat wel vaker gaan doen. Dat bevalt uitstekend. Merk ook dat ik hem steeds vaker ga gebruiken om informatie op te zoeken of om contacten in de personen lijst op te slaan.

Het is een leuke en goede mobiel, met behoorlijk wat mogelijkheden zoals je die ook op een PDA ziet. Helaas ben ik het ook eens met andere gebruikers hier binnen deze topic over de voor mij erg slechte bereikbaarheid, het dus continu wegvallen van het signaal. Ook het batterij gedeelte vind ik enorm slecht. Met de meeste functies gewoon uit (op BT na voor synchronisatie met mijn Autoradio) is de batterij echt aan het einde van de dag leeg! En dan heb ik misschien hooguit een minuut of 10 gebeld. Dit kan toch wel beter lijkt mij? Mijn PDA kan ruimschoots twee dagen actief zijn met volledig actief gebruik.

Dan de camera, leuke toevoeging zoals bij de meeste mobieltjes, maar … toch echt niet bedoeld voor het betere werk. Hij is vaak flets en heeft gewoonweg niet de aantal pixels om het ook scherp te krijgen. Ook niet heel erg, ik heb natuurlijk voor het echte foto werk een goede Canon Powershot.

waar ik mij erg aan stoor is gewoon het gemis van de Telco’s met ondersteuning voor 3G. Hier in omgeving Leerdam is dat werkelijk belabberd. Dit ligt uiteraard niet aan het mobiel, maar had echt veel beter mogen zijn.

Waar blijft nou eens het eerste navigatiesysteem? Ik weet dat Tomtom er wel een versie voor in de planning heeft, maar dat door diverse rechten en plichten dit niet zomaar toepasbaar is. Toch jammer! Een van de dingen die ik echt graag zou willen gebruiken.

Voor de rest moet ik je zeggen dat het een leuk toestel is, ontzettend veel mogelijkheden, en misschien na een nieuwe update dat de batterij langer meegaat.
    Ondanks alle minpunten is het toch een fijn ding, en geniet er dagelijks van!

Blijf dit topic maar eens goed in de gaten houden, ben benieuwd wat andere gebruikers nog meer te melden hebben.

Moderator
    Rivanov

Ik heb ook nog nooit een afgekapt gesprek gehad. En heb thuis zelfs geen 3G bereik maar alleen GPRS. Ik ben hartstikke tevreden met mijn iPhone 3G. Voor mij persoonlijk is er geen betere telefoon.
    Mail, Calendar, Contacts..alles werkt perfect via mijn MobileMe account (alleen email is van mijn eigen webdomein)

Voor mij dus absoluut geen “belproblemen”!

Bijdrager
    recoiller

Heel apart om te zien dat de ervaringen zo wisselen.
    Overigens klaag ik zeker niet over de smartphone functies van de iPhone (buiten dat de afspraken niet in iCal binnen komen). Wat die extra functies betreft is de iPhone het voor mij helemaal waard. Maar puur de standaard telefoonfunctie laat het bij mij helemaal afweten.

Moderator
    Pete.Z

Wegvallende gesprekken heb ik nog nooit gehad,waar ik ook ben,hoewel ik het wel vaker hoor als klacht.

Alsof het per toestel verschilt lijkt het wel.

Bijdrager
    recoiller

Tot nu toe heb ik de indruk dat de mensen met de minste klachten bellen met Vodafone, of T-mobile maar dan echt in de Randstad.

Moderator
    Pete.Z

Dat zou kunnen,ik beweeg me, ruwweg, de halve week zo’n beetje in zuid-west Nederland,met de nadruk op de omgeving Rotterdam,en daar valt nooit een gesprek weg.
    In Zeeland heb ik vaak geen 3G, maar ook dan geen wegvallende gesprekken.

Bijdrager
    Koetjesreep

In Zeelandia zuigt het 3g inderdaad!

Moderator
    Pete.Z

Het verschilt per locatie,maar de dekking is op zijn best niet perfect….:wink:

Bijdrager
    iPeppel

Ik heb via mn werk ook een iPhone, ook via KPN (unlocked versie gekocht). Gebruik de iPhone nu een half jaar en heb ooit 1 gesprek gehad wat wegviel, dat was met iemand anders die een iPhone via T-mobile had….

Kortom, iPhone en KPN werkt bij mij prima. Buiten eigenlijk altijd 3G bereik. Binnen niet altijd.

Bijdrager
    recoiller

Mijn iPhone is helemaal uit aan het vallen.. nonstop “geen bereik” berichten op het scherm (maar hij heeft wel bereik).
    Heb net besloten hem volgende week op te laten sturen..

Bijdrager
    jurgen.
    ”Koetjesreep”

In Zeelandia zuigt het 3g inderdaad!

Klopt helemaal omdat ik het ook ervaren heb,om maar te zwijgen als je richting de Betuwe gaat.

Bijdrager
    MacBas

Ik heb een iPhone met vodafone abonnement en heb ook veel problemen. Inmiddels ben ik erachter dat het ligt aan het overschakelen van de ene Vodafone mast naar de andere, en dan met name naar de masten die nog geen 3G signaal hebben (dan staat er zo’n rondje op de plek waar normaal 3G staat).

Vorige week had ik weer zo’n moment dat niemand me kon bereiken, terwijl ik toch bereik had. Ik heb toen de simkaart eruit gehaald en schoongeblazen en zo ook de sleuf waar de kaart in gaat. Sindsdien werkt hij weer als een zonnetje.

De enige manier om geen last te hebben van de ontvangstproblemen is om vooral op dezelfde plek te blijven:wink: Da’s erg handig met een mobiele telefoon.

Ik hoop dat Apple snel met een update komt die deze problemen uit de wereld helpt, want ik kan mijn :apple: iPhone niet meer missen.

Bijdrager
    recoiller

Ik heb nog een ‘leuke’ ontdekt..
    Als ik in gesprek ben en iemand stuurt me een sms of probeert me te bellen, dan valt de verbinding weg of de vrdinding is in eens heel slecht..

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.