11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    josephusjg

iphone 1g, 2g, 3g?

Ik ben even de weg kwijt. Ik dacht dat de 1g de eerste iphone was van vorig jaar juni of zo. De 2g een update van januari waar de 4gb verdween en de 16 gb erbij kwam. Verder geen wijzigingen in het model. En de 3g is het nieuwe model met de iets andere vorm, afmeting en materialen.

Klopt dit? Ik heb in dat geval een 2g, maar zonder dock. Nu zag ik een advertentie op internet voor een gebruikte dock die alleen op de 2g zou passen. Niet op de 3g en ook niet op de 1g. Volgens mij kan dat dan niet. 1g en 2g is toch gelijk, of niet dan?

Hoe zit dat nu?

groet,

Jos

Bijdrager
    Nietzman

In feite is er alleen een eerste generatie en een tweede generatie die de 3G heet omdat ‘ie gebruik maakt van het 3G netwerk. Dat slaat niet zo zeer op de generatie.

Bijdrager
    Pieterr

Deze kretologie is inderdaad verwarrend.
    2G staat in deze context voor de tweede generatie iPhone.
    3G staat in deze context voor derde generatie mobiele telefonie.

Bijdrager
    Calpa

Er zijn twee soorten iPhones qua design; de eerste generatie zonder 3G en GPS en een tweede generatie die deze functies wel heeft.

Bijdrager
    Basket Case

Er zijn maar twee generaties iPhone. De eerste generatie is er inderdaad even in 4GB geweest, maar er is geen nieuwe generatie gekomen met het laten vallen van die uitvoering.

De verwarring zit ‘m in het gebruik van de term 3G; dat slaat niet op de generatie van het toestel, maar op de generatie van de mobiele dataverbinding waar het toestel gebruik van maakt. Dat is UMTS, wat de opvolger is van GPRS wat weer de opvolger is van GSM Data (om het nog wat ingewikkelder te maken zit er tussen GPRS en UMTS ook nog EDGE wat ook wel 2.5G wordt genoemd omdat het een opgepompte versie van GPRS is en de 3G verbinding waar de iPhone gebruik van maakt is ook eigenlijk geen UMTS maar HSDPA wat je zou kunnen zien als een opgepompte versie van UMTS en dus 3.5G).

De reden dat de eerste generatie iPhone wel eens als 2G wordt benoemd, is dus omdat die nog gebruik maakt van GPRS (en EDGE).

Om je uiteindelijke vraag te beantwoorden: ja, een dock geschikt voor een 2G iPhone zal dus gewoon passen.

Bijdrager
    josephusjg

poef, dat is snel. Ok, dus vanaf nu praat ik alleen over een iphone classic en een 3g. Dat lijkt me beter. Dock zal dus passen. Overigens zie ik na beter lezen van de advertentie, dat de 1g touch bedoeld wordt.

Bedankt.

Jos

Bijdrager
    josephusjg

Nog een extra vraag. Kan een iphone opgeladen worden met elke lader die geschikt is voor ipods? Ik heb ooit een netlader gekocht voor mijn nano (2g) en de lader van de iphone is met amerikaanse plug en een los blokje. Kan ik veilig die andere lader gebruiken? De connector past.

Jos

Bijdrager
    Basket Case

Het gebruik van de pinnetjes van de iPod dock connector is in de loop der tijd wel degelijk veranderd, maar één van de weinige dingen die, naar mijn weten, in de hele lijn niet veranderd is, is het laadgedeelte. De pinnetjes voor het leveren van de stroom zijn naar mijn weten altijd hetzelfde gebleven, dus zou het moeten werken.

Het enige wat ik kan verzinnen dat roet in het eten kan gooien, is dat de netlader voor de nano gemaakt is voor een zwakkere laadstroom vanwege de kleinere accu in de nano, maar ik vermoed dat die apart verkochte lader gemaakt is voor alle iPods en daarmee zal het sowieso sterk genoeg moeten zijn.

Bijdrager
    Helmert

Het enige wat ik kan verzinnen dat roet in het eten kan gooien, is dat de netlader voor de nano gemaakt is voor een zwakkere laadstroom vanwege de kleinere accu in de nano, maar ik vermoed dat die apart verkochte lader gemaakt is voor alle iPods en daarmee zal het sowieso sterk genoeg moeten zijn.

dit is niet het geval. Want in de elektriciteit is het als volgt een apparaat krijgt een hoeveelheid spanning (in dit geval hebben we een adapter van 230 volt naar 5 Volt) vervolgens “vraagt” een apparaat een hoeveelheid stroom (ampère) als je deze twee vermenigvuldigt dan heb je het vermogen van het apparaat. Zo kan het dus dat een een frituurpan +/-2000 watt (“vraagt” dus 2000/230= 8,7 ampère) op het zelfde net kan worden aangesloten als een 25 watt lampje (25/230= 0,1 ampère).

dus de Lader geeft 5 Volt en het apparaat vraagt het vermogen en hoeft dus niet precies hetzelfde te zijn als dat van de nano!

Bijdrager
    Basket Case

Klopt, maar elke omvormer heeft een maximaal vermogen (in ampere). Je moet ook niet proberen je MacBook lader te gebruiken voor je MacBook Pro. Andersom is, precies volgens jouw verhaal, geen enkel probleem.

Moderator
    Poezenbeest

Alle laders met een USB-poort leveren 5.5 V en steeds hetzelfde aantal mA, dus allen zijn ze geschikt voor alle USB-apparaten… heeft dus meer te maken met de standaard van USB in dit geval.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.