30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 94)
  • Q:
    Bijdrager
    tarun

iPaylater te mooi om waar te zijn?

De huidige reclame (iPaylater) laat je een Mac in 24 maanden betalen zonder rente of verdere kosten. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en meestal is dat ook zo, maar hier kan ik niet zien waar de pijn zit. We helpt me?

Bijdrager
    Hansi2124

Als je op die link klikt en de tekst leest, zie je daar staan dat je in 24 maanden het bedrag kan betalen. Daarnaast staat er ook nog bij:

“Jouw enige kosten voor deze service is eenmalig € 69,95 als bijdrage in de administratiekosten.”

Maar ik neem aan dat je dat zelf ook al had ontdekt :slant:

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik had zo’n 10 maanden plan, en ik heb binnen 9 maanden zonder renten alles betaald.
    Je betaald de iMac+administratie kosten, rest niets.
    Maar ben je een dag te laat, dan ga je vette rente betalen met terug werkende kracht.
    De ader onder het gras, of zoals je vraag “waar de pijn zit”, is simpel.
    Men koop iets, en denk “o dat betaal ik wel in dat termijn”, maar veel mensen vergeten de eind datum, en daar gaat bij hun de kassa rinkelen.
    2 jaren klink mooi, maar de kans dat je het vergeet is alleen maar groter, en dan kan je die rente als nog betalen over die 2 jaren.

Als je dit doet, maak dan een agenda punt met herinnering, desnoods meerdere.

Bijdrager
    fiereb

Zij noemen het ‘administratiekosten’, ik noem het gewoon rente…
    Ik zou gewoon pas iets kopen als je het geld echt hebt, en zo min mogelijk geld lenen. Of dit nu met of zonder rente (of administratiekosten) is.

Moderator
    Poezenbeest

Of maak een periodieke betaling aan, vier dagen voor de uiterste betaaldatum (in verband met weekenden en feestdagen)

Dan even een Trabantje doen….

Jouw enige kosten voor deze service is eenmalig € 69,95 als bijdrage in de administratiekosten

Het valt me mee dat er niet staat “Jouw enigste kosten”, maar hoe dan ook, het is meervoud, dus die kosten zijn en niet de kosten is… Man-o-man…

Je zou het recht kunnen redeneren dat het onderwerp in deze zin de bijdrage is, maar dan zie ik toch liever een lidwoord bij de bijdrage, bijvoorbeeld: ‘Jouw enige kosten voor deze service is een eenmalige bijdrage van €69,95 in de administratiekosten’, hoewel de zin dan nog fout is. De zin beginnen met ‘Deze service kost je slechts €69,95…’ was mooier geweest.

Dan een bijdrage in de administratiekosten… Dus jij betaalt slechts een deel van de kosten? Ik denk niet dat dit een charitatieve instelling is, dus je betaalt ze volledig. Dat is geen bijdrage, maar gewoon een volledige betaling. Zeg dat dan, wees open en eerlijk. Je betaalt de aankoopprijs en die zeventig euro aan administratiekosten. Uiteraard zit daar ook rente in, lijkt me eerlijk als je dat ook vermeldt.

Verder… ik heb ooit eens zaken gedaan met PrimeLine, op zich een net bedrijf, doen wat ze beloven, hebben hun administratie op orde en registreren je keurig bij het BKR. Ze halen (in tegenstelling tot veel andere bedrijven) de registratie bij het BKR ook keurig op tijd weg en behandelen je bij de klantenservice ook prima. Maar goed, het blijft lenen en daar betaal je gewoon voor, als je je niet strikt aan de afspraak houdt, dan rekenen ze gewoon een forse rente, zoals alle geldverstrekkers.

Bijdrager
    sedikit

@Zerk,
    Als je dan toch aan het corrigeren slaat in de tekst, doe het dan wel goed:lol:! “Het valt me mee dat er niet staat “Jouw enigste kosten”, maar hoe dan ook, het is meervoud, dus die kosten zijn en niet de kosten is… Man-o-man…” Tenzij jij die eventuele foute spelling met opzet iPaylater toe wilt dichten, maar ” enigste” bestaat niet, het is “enige”. “enig” is al het summum, verder kan niet.

Bijdrager
    MacAanZee

@sedikit @Zerk Het is hier dacht ik geen taalkundigenforum, dus om hier dan uitgebreid de tekst van Primeline of iPaylater of wie dan ook te gaan zitten uitpluizen lijkt me wat overdreven.
    Maar als we toch bezig zijn: het woord “enigste” bestaat gewoon, het wordt in alle woordenboeken beschreven, ook in de “dikke” Van Dale. Oorspronkelijk is het Noord-Hollands, maar algemeen geaccepteerd in heel Nederland. (Zoals het Nederlands oorspronkelijk eigenlijk de taal van Noord – en Zuid-Holland was)
    Grote van Dale: Enigste – elatief (= superlatief) van: enig. Spectrum: enig, enigst kind. ABN-gids: enigste is uitstekend ABN: hij was de enigste thuis.

Bijdrager
    MacAanZee

ON Topic: zie de waarschuwing boven de advertentie: Let op! Geld lenen kost geld!

Bijdrager

Die waarschuwing word zelf opgegeven wanneer je een nieuwe bankrekening opent waarmee je rood kunt staan.
    Dat is alweer achterhaalt.

Bijdrager
    F_Vervoort

@sedikit @Zerk @MacAanZee Volgens mij is de kost geen meervoud omdat het een éénmalige bijdrage van 69,95 euro is. De zin moet dus zijn: “Jouw enig(st)e kost voor deze service is € 69,95 bijdrage in de administratiekosten” Vermits het maar om 1 kost gaat, moet “eenmalige” ook worden geschrapt. :innocent:

Maar wat Fiereb zegt is waar. Eigenlijk betaal je 7% rente! (bij het voorbeeld van een Macbook van 999 euro)

Bijdrager
    Koning Bolo

Fijn als het gewoon over de inhoud kan gaan.

Bijdrager
    prullenbak
    Martijnvanderhorst op 11 april 2011

Die waarschuwing word zelf opgegeven wanneer je een nieuwe bankrekening opent waarmee je rood kunt staan.

Om het taalkundige karakter van dit topic nog wat aan te wakkeren: achterhaalD;)

Maar je hebt wel gelijk.

Verder ziet dit er gewoon uit als een eerlijke en nette deal. Jij betaalt voor je macbook pro geen 1149, maar 1220 (ofzo). In ruil daarvoor hoef jij t niet in 1 klap te betalen. Die 69 euro is dan ook geen “addertje onder het gras”. En of het nou administratiekosten of rente is, ze doen er verder niet geheimzinnig over.

Of je dan geld wil lenen voor een nieuwe computer, of liever van te voren spaart, is ieders eigen keus.

Toch?

Bijdrager
    prullenbak op 11 april 2011

Om het taalkundige karakter van dit topic nog wat aan te wakkeren: achterhaalD;)

Maar je hebt wel gelijk.

Dank, mijn dyslexie liet meer weer eens in de steek!

Bijdrager
    Oppie

Jouw dyslexie liet je juist niet in de steek…:sarcastic:

Bijdrager
    websania

Dus het gaat bij dit topic om taal en rekenen…..lagere schoolwerk dus! Geweldig!

Bijdrager
    Hansi2124

Taal: ja, de inhoud van de advertentie wordt door TS blijkbaar niet begrepen.
    Rekenen: ja, dat je met het kale bedrag van je aankoop niet klaar bent. Er komt dus nog meer bij.
    :wink:

Bijdrager
    Maverick9898

Het lijkt mij zonde van je geld. Als je het niet kan betalen, kan je het niet betalen. Als je het wel kan betalen, dan betaal je het;). Simple as that.

Bijdrager
    KarelWillem

Als je voor een paar tientjes extra twee jaar kan genieten van iets waar je anders pas over twee jaar van kan genieten, is de keus inderdaad vrij simpel.

Een vrijdagavondje thuis voor de buis, i.p.v. de stad in, en je hebt het verschil al terug’verdiend’.

Maar let op: er staat niet voor niets bij ‘Geld lenen kost geld’.
    En dat is niet alleen om je attenderen op die 69 euro, maar vooral als waarschuwing voor mensen die denken dat ze dan wel vier van die afbetalingen tegelijk kunnen handelen.

Bijdrager
    prullenbak

Eens met karel willem.

Als je gewoon zeker weet dat 1150 euro in 1 klap betalen teveel is, maar dat je wel zeker weten iedere maand 100 euro kan missen…ben je er gewoon binnen een jaartje vanaf en heb je toch vast die mooie laptop.

Een soort ‘achteraf sparen’:)

Bijdrager
    Dorkiban
    F_Vervoort op 11 april 2011

@sedikit @Zerk @MacAanZee Volgens mij is de kost geen meervoud omdat het een éénmalige bijdrage van 69,95 euro is. De zin moet dus zijn: “Jouw enig(st)e kost voor deze service is € 69,95 bijdrage in de administratiekosten” Vermits het maar om 1 kost gaat, moet “eenmalige” ook worden geschrapt. :innocent:

Maar wat Fiereb zegt is waar. Eigenlijk betaal je 7% rente! (bij het voorbeeld van een Macbook van 999 euro)

Het is geen 7% rente, omdat je het geld 2 jaar kunt lenen. Het is dus 3,5% rente voor een product van 1000 euro.

Bijdrager
    Maverick9898

Een soort \’achteraf sparen\’:)

Dat heet lenen, kortom geld dat je niet hebt;). Als ik zie wat voor dingen mensen allemaal kopen met geld dat ze niet hebben…..
    Een huis kan niet anders tegenwoordig, maar een computer vind ik de grootste onzin. Je kan ook gewoon wachten;). Dat op de pof kopen is gewoon triest. Dan wil je iemand zijn, die je niet bent, namelijk iemand die genoeg geld heeft voor een Mac. Maakt verder niet uit wie je bent, maar accepteer dat gewoon.

Bijdrager
    prullenbak

Dan wil je iemand zijn, die je niet bent, namelijk iemand die genoeg geld heeft voor een Mac. Maakt verder niet uit wie je bent, maar accepteer dat gewoon.

Niet helemaal mee eens. In sommige gevallen wel, maar zoals ik al zei: Als je gewoon zeker weet dat je die 100 euro per maand wel gewoon kan missen, zie ik het probleem niet zo. Iedereen moet dat dan lekker voor zich weten. Ik vind het geen schande om een dure computer te kopen, terwijl je nog niet (helemaal) zo ver bent om m bij elkaar te sparen. Misschien heb je m wel nodig voor school bijvoorbeeld. Dan is het gewoon niet zo dat je “even lekker een jaartje kan sparen”.

Punt is wel, dat veel mensen denken dat ze t kunnen missen, en dat dan niet zo blijkt te zijn. Vandaar ook die (best wel een beetje kinderachtige/betuttelende) waarschuwing: “lenen kost geld”.

Moderator
    unSOUND

Het wordt pas een probleem als je merkt dat je door die macbook, wasmachine en/of TV op afbetaling geen hypotheek kan krijgen…

En mensen onderschatten hoeveel ze extra betalen met die regelingen. Ik heb ooit een iBook G4 van 1000 euro via zo’n regeling gekocht, heeft me uiteindelijk met alle rente erbij dik 1600 euro gekost.

Ik zie trouwens net dat dit een onderneming van LaSer services is, diezelfde knakkers als toen dus. Regelrechte drama-maatschappij, waar ik echt nooit, maar dan ook echt nooit meer wat mee te maken wil hebben.

Bijdrager
    Chorro

Ik vind kopen op afbetaling het domste wat er is. Stel je gaat een afbetalingsregeling aan voor de aankomende 24 maanden. Wie garandeert je dat jij die 2 jaar een inkomen hebt? Op dit moment is het vrij makkelijk om, zonder dat jij daar een directe invloed op hebt, je baan kwijt te raken. En dan?

Van je WW uitkering lijkt het mij lastig om buiten je eigen onderhoud ook nog eens maandelijks een bedrag kwijt te moeten raken aan het afbetalen van hetgeen wat je niet in 1x kon betalen.

Nee, ik zorg wel dat ik het geld heb alvorens ik iets wil kopen.

Misschien heb je m wel nodig voor school bijvoorbeeld. Dan is het gewoon niet zo dat je “even lekker een jaartje kan sparen”.

Dan kies ik voor een model met mindere specificaties of een tweedehands model, een school geeft ver genoeg van te voren aan vanaf welk leerjaar een laptop is benodigd zodat je jezelf erop kunt voorbereiden. Als het gaat om een leerling wat overgaat van een VMBO opleiding naar een MBO opleiding, dan is het helemaal ver van te voren bekend. Bij de informatie die gegeven wordt over de opleiding die je wilt volgen zal altijd vermeld staan dat een laptop een must is, zowel op de site als op een opendag waar je vragen kunt stellen.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    Oppie op 11 april 2011

Jouw dyslexie liet je juist niet in de steek…:sarcastic:

Ik wil hier niemand op stang mee jagen, maar werkwoordsfouten hebben niks met dyslexie te maken. Het is een zeer consequente regel die door iedereen juist toegepast kan worden mits een beetje inspanning, zelfs door iemand met dyslexie.

OT: Addertje onder het gras bij iPay? Geld uitgeven dat je niet hebt is altijd gevaarlijk, rente of niet.

Bijdrager
    Maverick9898

@prullenbak: maar dat is het nou net het probleem, prullenbak, wat Chorro ook al aangeeft. Mensen die kennelijk niet genoeg geld hebben om een Mac te kopen, zijn meestal ook niet de meest baan zekere mensen en hebben bovendien al vaak enorme lasten.
    Bij de APR waar ik werkte wilde best een groot aantal mensen met iPay betalen. Dan wordt er zo’n procedure gestart of je wel kredietwaardig bent, zeg maar. Moeten ze hypotheek kosten en inkomen opgeven. Maar als je ziet hoeveel mensen overhouden per maand en hoeveel ze dan nog aan iPay moeten betalen, is het echt erg :|. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een enigszins fatsoenlijk overschot had, althans waarvan ik het wist. Waarom niet? Die dat wel hebben kunnen gewoon die computer betalen.

Bijdrager
    Japsuh

Maar je hebt wel gelijk.

Dank, mijn dyslexie liet meer weer eens in de steek!

Wel grappig dat iedereen tegenwoordig dyslexie heeft.

Bijdrager
    jf
    unSOUND op 11 april 2011

Het wordt pas een probleem als je merkt dat je door die macbook, wasmachine en/of TV op afbetaling geen hypotheek kan krijgen…

Met 1000 euro zal dat zo’n vaart niet lopen, dan wordt gewoon aangegeven dat men wel verwacht dat je die lening aflost voordat je een lening van hun krijgt.

unSOUND op 11 april 2011

En mensen onderschatten hoeveel ze extra betalen met die regelingen. Ik heb ooit een iBook G4 van 1000 euro via zo\’n regeling gekocht, heeft me uiteindelijk met alle rente erbij dik 1600 euro gekost.

In theorie zou dat niet hoeven gebeuren als je gewoon op tijd je afbetalingen betaalt. Pas als dat niet gebeurt, of je gaat in op hun genereuze aanbod om wat langer te kunnen doen over het afbetalen, gaan de kosten ineens hard.

Ik heb er ook ervaring mee: een uitgestelde betaling (koop nu, betaal pas over een jaar) en me natuurlijk vast voorgenomen om in dat jaar het bedrag bij elkaar te sparen. Dat lukte niet helemaal, maar gelukkig kwam er net voor het verstrijken van dat jaar een brief dat ik de regeling ook om kon zetten in een doorlopend krediet dat ik maandelijks af kon betalen. Tsja, ik kon het al wel gespaarde geld eigenlijk ook wel voor wat anders gebruiken, lang verhaal kort: het heeft mij inderdaad ook wat meer gekost dan eigenlijk de bedoeling was.

There’s no such thing as a free lunch: de APR bieden je dit aan, omdat ze hopen op die manier mensen die het geld eigenlijk (nog) niet hebben ook over de streep te trekken. Het levert ze anders gezegd domweg winst op. Die 70 euro dekt hun kosten, ruim. De kredietverstrekker werkt op basis van de wetenschap dat een bepaald percentage van de mensen hun regeling niet na kan komen. Je weet immers nooit hoe het leven loopt en mensen zijn vaak ook nogal positief over hun toekomstige inkomsten als een mooie gadget lonkt. En als het dan mis gaat en je het eigenlijk juist niet kunt gebruiken, komt dat addertje tevoorschijn: andere betalningsregeling is natuurlijk mogelijk, maar wel met een rente die hoger is dan marktconform. Dan gaat die kredietinstelling flink verdienen, over jouw rug.

Bijdrager
    tinus_omt

Ondertussen zijn ze alweer de verplichte “Geld lenen kost geld” banner vergeten.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 94)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.