8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    Pebbles

IPadres achterhalen printer

Ik heb voor een prikkie een Epson Stylus Color 1520 van iemand over kunnen nemen. Heel leuk, maar ik krijg ‘m met geen mogelijkheid aangesloten. En aangezien ik geen held ben op het gebied van netwerken, ik al het halve internet en alle forums heb nagezocht, leg ik deze vraag maar op het forum.

De software die bij de printer zit is voor OS9, maar ik heb Gimpprint al gedownload.
    Het probleem is dat de router/mijn computer de printer niet kan vinden. Het schijnt dat ik het IP-adres van de printer moet weten en dat het dan allemaal goed komt… maar hoe kom ik aan dat adres?
    Ik heb een adres gekregen van de vorige eigenaar en deze proberen te pingen, maar geen resultaat. Als ik eenmaal het IP-adres heb, dan kom ik er denk ik wel uit.

Info is: Ik werk op een G4 met X 10.3.5, heb de printer via een ethernetkabel (er zit een netwerkkaart in de printer) op mijn Draytek router aangesloten

Kan iemand mij op een heldere wijze uitleggen hoe ik ervoor kan zorgen dat de printer gezien wordt via de router in mijn netwerk?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    astra

Zit het IP-adres dat je hebt gekregen in hetzelfde subnet als jouw eigen computer?

Zo niet, dan zal jouw mac voor het printer-adres de pakketjes meteen naar de gateway sturen en die weet dan vaak ook niet wat er mee aan te moeten.

Wat je het beste kan doen is dan een nieuwe netwerk-configuratie aanmaken (tijdelijk), je mac een IP-nummer geven dat in hetzelfde subnet zit als de printer, vervolgens de printer een nieuw IP-nummer geven dat bij jouw eigen subnet hoort en alles weer terugzetten.

Bijv.: heeft de printer 192.168.0.10/255.255.255.0 en jouw lokale netwerk 10.0.0.x/255.255.255.0 (ip/netmask), dan moet je jouw computer ook een 192.168.0.x nummer geven. Daarna kan je wel bij de printer.

ps.: werkt het niet direct als je je computer ip-wijzigt: powercycle de router een keer.

suc6.

Bijdrager
    osx

Ik zou even kijken bij epson http://www.epson.com/cgi-bin/Store/support/supDetail.jsp?BV_UseBVCookie=yes&infoType=Doc&oid=14435&prodoid=10201&category=Products

Zo als ik het begreep is het ip adres ingestelbaar op het ethernet interface kaartje als je nu daar de
    documentatie van hebt kunt je het nazoeken.

Ik zou de printer in eerste instantie wel rechtstreeks op je mac aansluiten dan maak je het wat makkelijker ( je sluit dan netwerkconfiguratie fouten op je router uit. )

Bijdrager
    Tomaat

zit er niet gewoon een test knopje op?

Bijdrager
    M10

Wat ook kan helpen is het gebruik van tcpdump:
    Sluit de printer aan op je mac (rechtstreeks met een kruiskabel of via een hub)
    Ga naar terminal en type daar:

sudo tcpdump -n -s0

je moet je admin password geven en dan komt al het verkeer op je netwerk in beeld.

Nu kun je de printer herstarten of je kunt pingen op het adres dat je denkt of op 255.255.255.255 (broadcast adres)

Met wat mazzel geeft de printer prijs welk adres hij gebruikt. Of je kan zien dat hij DHCP wil gebruiken (en als je dat niet hebt verklaard het ook iets)

ook als je arp -a gebruikt kun je wellicht iets ontdekken van de printer.

Om hem daadwerkelijk te gebruiken moet je inderdaad in hetzelfde soort adres zitten. Maar hierboven is een poging om te zien of wat je denkt dat dat adres is het ook echt is.

Succes,

Bijdrager
    luxxtek

Pebbles,

kijk even in je privé inbox hier bij MacOSX.nl, ik heb je een privé bericht gestuurd.

Bijdrager
    Pebbles

OSX:
    Wellicht kijk ik erover heen, maar ik heb de hele website van Epson al nageplozen (en alle pdf’s bekeken) en niks kunnen vinden.

Astra:
    Het IP-adres zit inderdaad niet in dezelfde subnet. Volgens de informatie die ik heb gekregen heeft de printer 10.1.1.254 (of 10.0.0.254) als adres en mijn computer 192.168.1.11
    De vorige eigenaar gaf me dezefde aanwijzing als jij. Noem me maar blond, maar ik kreeg dat niet voor elkaar. Ik begrijp dat ik de adressen moet veranderen, maar hoe precies (zonder mijn internetinstellingen te verliezen)? Ik maak een nieuwe locatie aan in ‘Netwerk’ en dan…?

Ik ga inderdaad ook even proberen om de printer rechtstreeks op mijn computer aan te sluiten met de ethernetkabel (geen usb). Ik ben nl. bang dat ik de instellingen van mijn router verander en dan ben ik nog verder van huis.

M10:
    Sorry, maar door al die codes kan ik het bos niet meer zien, dat gaat echt net iets te ver… :o) Ik heb het wel geprobeerd en ik kwam het IP-adres van de printer, wat ik had opgekregen wel tegen.

Alvast bedankt voor de reacties. Ik geef niet zomaar op dus uiteindelijk moeten we er wel uit zien te komen :o)

Bijdrager
    Bas de Zwart

In de App store is nu eindelijk een fantastisch klein en gratis programma. Het heet IP Scanner en doet precies wat je wil: namelijk alle IP adressen in kaart brengen van je netwerk. Geen idee waarom dat in Mac OS zelf zo lastig is te vinden. Printer opgezocht en hup: hij doet het weer omdat ik het IP nummer kon terugvinden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.