21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    victor123

Ipad + WIFI : Gratis overal?

Als je een ipad met WIFI koopt is het internet dan overal gratis?

Bijdrager
    macpeto76

Ja overal!! Zelfs onder water…..

Bijdrager
    KarelWillem

Haha.

Soms zijn we zo nerderig hier, dat we denken dat al die voor hand liggende zaken voor iedereen voor de hand liggend zijn.

Nee, Internet is niet overal gratis.

– WiFi is een draadloos protocol waarmee je toegang kunt krijgen tot ondermeer Internet.
    – WiFi vind je op steeds meer plekken en heel veel mensen hebben thuis ook WiFi of ‘draadloos Internet’.
    – Je zult dus langs straat overal plekken met WiFi tegen komen.

Maar 1 – en nu komt het: die WiFi hotspots (zoals ze ook wel eens worden genoemd) kunnen (en zullen vaak) beveiligd zijn met een wachtwoord.
    Als je dat wachtwoord niet weet heb je er dus niets aan.
    En zelfs als je het wachtwoord zou achterhalen, mag het vaak zelfs niet.
    Want je maakt dan inbreuk op iemands privacy, je gebruikt iets wat niet van jou is.

Maar 2: er zijn echter ook heel veel plekken waar je wel gebruik mag maken van WiFi: campings, restaurants, McDonalds, Starbucks, sommige winkelgebieden, T-Mobile hotspots, KPN Hotspots, etc.
    Vaak wordt dat aangegeven met een bordje o.i.d.
    En meestal wordt je gevraagd in te loggen via een website.

Dus: Internet is niet overal gratis, maar wel op veel plekken min of meer vrij te gebruiken.

Bijdrager
    macpeto76

dank je kw, ik had nog te veel last van mijn ochtendhumeur om een serieus antwoord te geven

Moderator
    Poezenbeest

Ik denk dat de uitleg van Karel-Willem al een hoop verklaart.

Telefoonmaatschappijen hebben geen zicht op wat ik doe met mijn wifi, of wat dat betreft die zoals we dat in Nederland kennen bij de McDonalds. Ik weet niet of in België (ik neem aan dat de vraagsteller daar vandaan komt) alle McDonalds wifi hebben. Steeds meer café’s hebben inmiddels wifi en als dat beveiligd is met een wachtwoord, dan kan je dat vaak wel aan de bar krijgen. In principe is het gebruik van onbeveiligde netwerken gratis.

Toch is het niet overal gratis. Zo zijn de Thalys-treinen wel uitgerust met wifi, maar als je in de tweede klas zit, dan moet je daarvoor bij de bistro een kaartje kopen met een code. Aangezien men in België op veel plekken nog steeds met een datalimiet werkt, zal je daar sneller tegenkomen dat een netwerk met zo’n systeem werkt en dat je moet betalen.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, ik heb inderdaad met België niet zo veel ervaring.

Volgens mij is McDonalds vrijwel op Europees niveau, maar Belgïe kan daar best een uitzondering op zijn.

Bijdrager
    plonserd

In België is het in de McDonalds ook gratis:-)
    Voor de rest zijn er op heel wat openbare plaatsen Telenet hotspots. Je logt in met je telenetgegevens ( je moet dus wel klant zijn), en je kan surfen.

Maar waarom niet gewoon een 3G? simkaartje bij Mobile Vikings, en voor 12 euro per maand heb je 2GB downloadlimiet.

Bijdrager
    macses

@plonserd
    en dan koop je een 3G apparaat en zit je voor 99% van de tijd op edge snelheid…

Bijdrager
    KingAchille

10€/500MB bij Proximus. Niet veel, maar wel quasi 100% garantie op 3G dekking.

Bijdrager
    plonserd
    macses op 13 november 2010

@plonserd

en dan koop je een 3G apparaat en zit je voor 99% van de tijd op edge snelheid…

true, 3G-dekking is nog niet optimaal, maar ik woon/werk in Gent en spendeer daar ook het meeste tijd, dus heb zelf niet zoveel last van de beperkte 3Gdekking van Mobile Vikings/Base.

Maar inderdaad wel een goed punt om te vermelden.

Bijdrager
    filenox

Wifi in België is echt versassend veel te vinden, nu ja in cafés dan toch:)

Bijdrager
    Mich

Wifi in België is echt versassend veel te vinden, nu ja in cafés dan toch

Te vinden ja, maar allemaal beveiligd…chez moi toch!

Bijdrager
    victor123

Waarom zeggen ze dan Ipad met of zonder WIFI

Bijdrager
    Pieterr

Alle iPads hebben de mogelijkheid voor WiFi.
    Er zijn echter ook iPads die behalve via WiFi, via 3G (zo’n telefoonkaartje), hun data kunnen binnenhalen.

Bijdrager
    victor123

Ah oké

Bijdrager
    ernst.
    victor123 op 13 november 2010

Als je een ipad met WIFI koopt is het internet dan overal gratis?

Neen vriend je vraag implcieert dat ALS je een wifi hebt je dus overal gratis kunt internetten.
    Dat is de verkeerde vraag want je iPad heeft alleen wifi mogelijkheid en of dat gratis is,hangt af van de hotspot of plaats die dat aanbiedt en daar gaat de iPad niet over.

Dat moet je dus daar uitzoeken of het gratis is.:nerd:

Bijdrager
    Yggdrasil

@ ernst: Een gevalletje verveling? De TS’ vraag is al opgelost 15 november…

Bijdrager
    Martina Catharina

Ik heb gehoord dat je in Frankrijk op de camping Wifi zou kunnen krijgen via SFr na betaling van € 5 maar dat dat alleen maar via android zou gaan maar niet met een Apple, is dat zo. Jipjens2000

Bijdrager
    KarelWillem

Dat kun je beter op die camping vragen dan hier misschien?

In Kroatië, Engeland en Nederland hadden we op de camping in ieder geval WiFi op al onze Apple devices.

Bijdrager
    Martina Catharina

De campingbaas doet daar niets, maar iedereen heeft daar wifi via een omleiding met SFr, maar alleen op de laptops met android lukt het maar op de Macbook Pro niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Even dit lezen?

http://assistance.sfr.fr/internet_box-nb4/connexion/configurer-airport/fc-475-69764

Alleen op laptops met Android lijkt me overigens ietwat vreemd.
    Ten eerste bestaan er geen laptops met Android.
    En ten tweede kan het überhaupt niet zo zijn dat WiFi alleen werkt op Android.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.