30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    ratbones

iPad voor ouders?

Mijn ouders hebben nog nooit met een computer gewerkt en nu ze meer tijd hebben met hun pensioen willen ze ook internet / foto’s kijken / mails sturen.

Ik was dus aan het kijken voor een geschikte computer voor hun, en ik ben een iPad aan het overwegen…

Ze hebben echt nog NOOIT met een computer gewerkt, en kunnen zelfs geen muis bedienen.
    Een iPad lijkt me beter geschikt omdat ze dan de icoontjes kunnen aanraken ipv er naar toe moeten gaan met een muis pijltje.

Ik liet m’n vader een tijd terug op m’n MacBook Pro en een trackpad snapte hij wel omdat het veel logischer is dan een muis sturen. Was best cool om hem iTunes zien op te starten:)
    Maar een MacBook is boven het budget (zo’n 500 euro) en is ook duidelijk overkill.

Ik woon ook een hele afstand van m’n ouders, dus het moet “idiot proof” zijn want ik kan niet effe op en neer rijden om iets te verhelpen. Ze moeten ook niet bezig zijn met virusscanners en ingewikkelde meldingen zoals vaak voorkomt in een Windows omgeving.

Maar is een iPad wel geschikt als enige computer in huis?
    Iemand hier ervaringen mee? Alle info is welkom!

Groeten

Bijdrager
    KarelWillem

Mits de voorbereiding goed is (daar kan jij dus mee helpen) kan je hem wel gebruiken als stand-alone computer.

Ik zie aan mijn zwager (die naast me woont) dat wat hij op zijn laptop doet net zo goed of beter op een iPad kan.

Beetje op Google kijken, af en toe een e-mail en wat foto’s bekijken.

Idiot-proof is echter geen enkel apparaat. Ook een iPad niet.
    Maar er zal weinig zijn wat je niet met een telefoontje aan ze duidelijk kan maken.

Bijdrager
    joke_name

Ik heb geen ervaring met de IPAD als stand-alone apparaat. Maar ik denk dat een mac-mini een beter investering is.
    Ze hebben zo een volledige computer tot hun beschikking en lopen niet zo snel tegen de limieten aan.

Om het idiot proof te maken kan je logmein installeren. Staat bij mijn moeder ook op de computer.
    Als ze dan vragen heeft belt of skype ze me even en dan kan ik haar helpen, door haar scherm over te nemen.

Bijdrager
    Robin Peek

Ik zou gaan voor een iPad (eventueel met AppleCare) in dit geval erg handig voor de telefonische ondersteuning. Bovendien is een iPad, naar mijn mening, veel makkelijker te bedienen.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja moet je doen.
    Mijn oma van 80 heeft een emac staan maar die vind ze te lastig.
    het enige wat ze wil doe is foto’s emailen en het nieuws terugkijken.
    Nu heeft een camera connection-kit en daar kan ze goed mee overweg.

Bijdrager
    Peter de Groot

Het enige nadeel is dat een iPad geen flash kan hanteren. Dat betekent dat sommige internetsites niet zullen werken.
    Dat is de reden voor mijn ouders om ervan af te zien.

Bijdrager
    Ouw

Zo te lezen hebben je ouders nu geen computer in huis. Activeer jij eerst de iPad voor je ouders? Hoe gaan ze straks een back-up maken?

Bijdrager
    KarelWillem

A: Ouders weten helemaal niet wat Flash is.
    Die enkele site die niet werkt nemen ze gewoon voor lief.

B: Activeren doe je als zoon of dochter natuurlijk voor pa en ma.

C: Hetzelfde met het maken van een backup.

D: Een Mac mini is veel te veel gedoe voor de wat oudere vaders en moeders.
    Knopjes, beeldscherm, toetsenbord, muis, wachten tot hij aan is, etc. Bovendien véél duurder.

En wat is er gezelliger dan samen op de bank, in de tuin, op het balkon, op vakantie met de iPad?!

Bijdrager
    BenDover

Als deze het kan:

Bijdrager
    Ouw

Hilarisch hoe verondersteld wordt dat oudere vaders en moeders dit soort zaken niet zouden kunnen begrijpen c.q. leren. Ik ben 71 en binnenkort ga ik maar eens zo’n Mac mini aanschaffen ter vervanging van de nu tien jaar oude G4 die als server dag en nacht staat te snorren. Lekker alle muziek onder handbereik. Klassiek in mijn geval. CD’s en platen zijn al jaren geleden opgeslagen in verhuisdozen.
    Ik vraag me af hoe oud het ouderpaar van de t.s. is. Jonger dan ik schat ik, uitgaande van de leeftijd van t.s.

Cheers.

Bijdrager
    joostovermars

Zeker voor de iPad gaan. Mijn moeder van 80 snapte hem binnen een minuut en vond hem direct veel handiger dan haar pc laptop. Zij wil uitzending gemist, mailen, foto’s bekijken en doorsturen, nieuws terugzien, krantensites lezen, het weerbericht zien etc. Precies wat jouw ouders willen.

Stand alone is geen enkel probleem als jij hem activeert en af en toe back upt. Wel hebben ze een credit card nodig als ze eens een app of muziek willen kopen.

Bijdrager
    Brambo1978

Net een ipad voor mijn a technische moeder gekocht en haar geholpen met een aantal installatie’s zodat ze vooruit kan, ze mailde me net vanaf haar ipad dat ze zeer tevreden is met de aankoop. Er kan ook niet veel mis gaan met een ipad bv installatie’s of verwijderen belangrijke bestanden.

Bijdrager
    FloorvN

raad een ipad aan !!!!!
    top apparaat wij gebruiken hier hem ook allemaal, iedereen snapt het !!!

Ipad FTW !!!:P

Geblokkeerd
    Anoniem

Koop een iPad voor je ouders zorg dat hij al geactiveerd is.
    Kom een dag op bezoek en laat je ouders er mee rommelen.
    Als er problemen zijn uitleggen!

Bijdrager
    Oppie
    joostovermars op 06 november 2010

Stand alone is geen enkel probleem als jij hem activeert en af en toe back upt. Wel hebben ze een credit card nodig als ze eens een app of muziek willen kopen.

Nee, niet eens; een iTunes Card (tegoed kaart) voldoet.

Bijdrager
    Chorro

Mijn grootouders lukt het vaak al aardig om overweg te kunnen met mijn iPhone, beide zijn zij een kleine 80 jaar jong. Ik zeg er eerlijk bij dat mijn grootmoeder d’r 1tje is die ook echt alles wil leren enzo!

Bijdrager
    KarelWillem
    Ouw op 06 november 2010

Hilarisch hoe verondersteld wordt dat oudere vaders en moeders dit soort zaken niet zouden kunnen begrijpen c.q. leren. Ik ben 71 en binnenkort ga ik maar eens zo’n Mac mini aanschaffen…

Ik dik het ook maar een beetje aan.:lol:

Want zelfs mensen van mijn leeftijd (40+/50-) hebben regelmatig een natuurlijke aanleg voor het niet willen en kunnen snappen van alles wat met computers heeft te maken.

Leuk dat jij er zoveel lol in hebt en er handig mee bent. Maar de praktijk van alle dag is toch wel dat er hele volksstammen een behoorlijke slechte band hebben met hun computer.

Bijdrager
    ratbones

Hilarisch hoe verondersteld wordt dat oudere vaders en moeders dit soort zaken niet zouden kunnen begrijpen c.q. leren.

Ik zeg helemaal niet dat m’n ouders (of “oudere” mensen) het niet kunnen leren, maar als alles wat ze willen doen is mailen / internet lijkt me bv een Mac mini toch teveel. En ze willen er ook maar rond de 500 euro aan kwijt zijn. Ik wil de zaken ook niet onnodig moeilijk maken.

Het lijkt me ook véél gemakkelijker te beginnen met mail / browser / foto viewen op een gebruiksvriendelijk toestel zoals een iPad dan op een computer met veel te veel knopjes en programma’s op.

Zowat om de 2-3 weken passeer ik langs m’n ouders en kan dan indien nodig een backup maken via mijn MacBook. Ze zijn 65 en 67 trouwens:)

Ik heb alleen schrik dat als m’n ouders een iPad hebben dat ik er ook één wil…;)

Iedereen bedankt voor de tips!

Bijdrager
    KarelWillem
    ratbones op 06 november 2010

…Ik heb alleen schrik dat als m’n ouders een iPad hebben dat ik er ook één wil…;)

Dat weet ik wel zeker.:lol:

Bijdrager
    MacTS
    ratbones op 06 november 2010

Maar is een iPad wel geschikt als enige computer in huis?

Natuurlijk wel. Als ze voorheen nooit een computer hebben gehad is een iPad ook geschikt als enige computer in huis.

Bijdrager
    mymac
    joke_name op 06 november 2010

Ik heb geen ervaring met de IPAD als stand-alone apparaat. Maar ik denk dat een mac-mini een beter investering is.

Ze hebben zo een volledige computer tot hun beschikking en lopen niet zo snel tegen de limieten aan.

Om het idiot proof te maken kan je logmein installeren. Staat bij mijn moeder ook op de computer.

Als ze dan vragen heeft belt of skype ze me even en dan kan ik haar helpen, door haar scherm over te nemen.

Daar is een standaardprogramma als iChat veel makkelijker voor, en die doet wat LogMeIn en Skype kunnen in 1.

Bijdrager
    KarelWillem

Maar we hebben het nu even over een iPad. En daar hebben we geen iChat voor.:wink:

Bijdrager
    1984

Met de huidige iPad geen iChat of Skype, kortom als je je ouders wilt zien geef ze dan een 11″Macbook Air

Bijdrager
    MacbookTo

Ergens las ik de opmerking dat die ouders van de TS best wel een mini zouden kunnen bedienen. Leeftijd heeft niet zoveel met PC e.d. te maken. Het heeft meer met interesse te maken en of je wat met die dingen hebt. Als die ouders echt interesse gehad zouden hebben, zouden ze allang een PC/Mac in huis gehad hebben. Daar taalden ze niet naar. Dan moet je ze nu geen mini geven, maar een iPad. Dat is toch reuze leuk. Kunnen ze overal in huis mee naar toe nemen. Hup, buiten koffie drinken, iPad mee. Even een mailtje naar de kinderen sturen, chatten, reuze leuk. Wat zullen ze er een plezier van hebben.
    Ik heb jonge collega’s die niets van PC’s afweten en er ook geen feeling mee hebben. Ze moeten van de baas, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Bijdrager
    senseopadje

Heb zelf, naast m’n iMac en iBook sinds kort een iPad, geweldig ding! Gebruik hem veel, lekker e-mailen vanaf de bank bijv. Lees er ook m’n ebooks op.
    Heb wel draadloos internet moeten installeren, anders heb jer niet veel aan, dus dat zijn nog wel wat extra kosten (en natuurlijk het internet-abonnement).

Bijdrager
    Koetjesreep

Wat deed je dan met een iMac en iBook zonder internet?

Bijdrager
    senseopadje

Natuurlijk had ik dat al, voor de iPad moest ik het draadloos maken.
    Wilde alleen even op de extra kosten wijzen die er bij het iPad cadeau nog bijkomen.

Bijdrager
    Verwijder

oude ogen worden meestal slechter en een iPad heeft maar een klein schermpje…
    mijn moeder (76) kon haar oranje iBook niet meer lezen en wil gaan internetten. ze heeft nu een Mac Mini en een 24″ scherm. omdat alles anders is (van Mac OS 9 naar X) heeft ze het boek Mac voor senioren erbij. daarin staat zelfs hoe je met een muis moet schuiven.

Bijdrager
    MouseMighty

Klein scherm, redelijk, maar je kan makkelijk zoomen toch? Muis? Wasda? Gewoon je vingers blijven gebruiken net zo makkelijk. Mac mini + 24″ scherm+tb+muis is duurder dan 1 iPad.

Bijdrager
    KarelWillem
    Willemien op 07 november 2010

…mijn moeder (76) kon haar oranje iBook niet meer lezen en wil gaan internetten….

Zelfs ik heb moeite met het scherm van een G3 iBook.
    Dat kun je ook moeilijk meer vergelijken met wat er nu geboden wordt aan scherm-techniek.

Bovendien kon je op de iBook niet of nauwelijks inzomen met behoud van kwaliteit en gaat dat juist op de iPad fantastisch.

Vooral lezen van tijdschriften en boeken is voor oudere mensen (en veertig-plussers met bril zoals ik) op een iPad helemaal geweldig.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.