23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

iPad van moeder múúrvast: wat is TATSU?!

Ik hoop dat iemand tussen al dat geweld van nieuwe producten en besturingssystemen een beetje tijd heeft om m’n moeder uit de brand te helpen. Ze kan haar iPad eigenlijk geen dag missen, voor Facebook, skypen, Wordfeud etc met kinderen en kleinkinderen.
    Haar iPad (ik denk iPad Air) zit muurvast. Volledig geblokkeerd, door te vaak verkeerde codes na (automatische) update. Ik heb ALLES uitgeprobeerd wat Apple aanbeveelt op haar site. NIKS lukt. Geen Werk bij, geen Herstel naar Fabrieksinstellingen, rebooten via knoppen op iPad. Niks…! En uiteindelijk komt er een rare error mededeling die ik nooit heb gezien.

Wat is TATSU?! En wie weet wat er aan de hand is en wat ik kan doen?

Bijdrager
    sjonnie

Zag iemand met hetzelfde probleem die door Apple support deze oplossing kreeg:

https://support.apple.com/en-us/HT201263

Bijdrager
    MacAanZee

Ik heb dat al geprobeerd en toen kreeg ik uiteindelijk die rare melding op de foto. Ik probeer het nu nóg een keer.

Bijdrager
    MacAanZee

Op deze manier, start ie opnieuw op, gaat updaten, je ziet zo’n streepje onder het Appeltje. Als hij klaar is start hij weer opnieuw op, maar dan staat er nog steeds “iPad is geblokkeerd – verbind met iTunes…”. Ik kom dus niét verder!

Bijdrager
    MacAanZee

En dan komt de volgende melding….. De ‘waarde’ ontbreekt…. Wat is dat?

Bijdrager
    peterdh

Dit alvast verklaard:
    Tatsu Signing Server
    The Tatsu Signing Server (TSS) is a service provided by Apple. Apple provides a list of available services at gs.apple.com. There is an Apple internal equivalent, known as Spidercab, running at tatsu-tss-internal.apple.com which is accessible only within Apple’s VPN. Spidercab is used to sign internal/debug builds of iOS, including old versions that are no longer signed on production.

Bijdrager
    MacAanZee

Bedankt voor de uitleg over TATSU; ik had er in al mijn Apple jaren nooit van gehoord. Maar wat bedoelen ze dan met de mededeling TATSU ‘declined this image on this device for this user’. Hoezo ‘image’? Ik begrijp niets van die mededeling. Ook niet van de opmerking ‘de waarde ontbreekt’. Welke waarde?8-O

Bijdrager
    GoeieDag

Er zal iets miss zijn gegaan in de installatie van iOS 11.
    Lees eens hier: https://www.imore.com/ios-11-installation-troubleshooting-guide
    Daar staat ook in hoe je in de DFU mode moet komen; dat had je geloof ik nog niet geprobeerd.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik ben er al mee aan de slag gegaan voordat iOS 11 er was, dus daar kan het op zich niet aan liggen. Ik ga je link lezen.

Bijdrager
    MacAanZee

Ik had dat wél geprobeerd, maar dat werkt dus ook niet…

Bijdrager
    GoeieDag

Apple bellen? Apple bezoeken? Ding weggooien?

Weet je zeker dat je in DFU bent gegaan? Want ik heb nog nooit een iPhone niet werkend kunnen krijgen via DFU, na bv een mislukte jailbreak of zo.

Bijdrager
    MacAanZee

Ja volgens mij wel. Uit knop en home knop indrukken tot hij vraagt om te verbinden met iTunes en dan of bijwerken of herstellen. Dat begrijp ik eruit?
    Ik kom nergens verder. Als het helemaal niet lukt, zal ik idd naar Apple dealer of Apple Store moeten gaan.

Bijdrager
    GoeieDag

Nee, dat is de Recovery Mode, niet de DFU.
    Ik geef je een link waar beiden stapsgewijs en met plaatjes in staan beschreven. Zou toch moeten lukken. Of hoeft iemand met jouw beroep in je profiel niet meer te lezen?:evil:

Bijdrager
    MacAanZee

Natuurlijk heb ik het gelezen; maar ik dacht dat het het zelfde was. Wat heeft mijn beroep daarmee te maken? Ik ben geen technicus, anders stelde ik deze vragen niet. Ik ga nog even goed kijken.

Bijdrager
    MacAanZee

Procedure voor DFU gaat in het begin al niet. Het begint er mee dat ik de iPad niet meer kan uitzetten door de uitknop ingedrukt te houden. Als ik de uitknop – zoals gevraagd – ingedrukt houdt tot de slide om uit te zetten zichtbaar wordt, zie ik de slide niet. Ik zie alleen: iPad is geblokkeerd – verbind met iTunes en verder niets.

Bijdrager
    GoeieDag

Misschien eerst in de Recovery Mode zetten, en vanuit daar uitzetten?

Heb je trouwens ook al de iPad aan een andere Mac gehangen? Je weet maar nooit wat dat doet.

Bijdrager
    MacAanZee

Via Recovery mode lukt ook niet. Ik heb intussen een iMac en drie verschillende MacBooks geprobeerd. Met nieuwste iTunes. Niks werkt; het is echt absurd!

Sleutelbeheerder
    Night

een ‘brick’ dus.

Je kan proberen de batterij van de iPad eerst helemaal op 0% te krijgen, zodat deze uitvalt. Dan de iPad met de USB kabel aan een Mac met geopende iTunes hangen, een paar minuten wachten en dan alsnog de DFU stappen uit te voeren:
    https://www.iculture.nl/tips/dfu-mode-inschakelen-iphone-ipad/
    (scroll voorbij het stukje over de iPhone 7)

Bijdrager
    Gadget

Wat voor een ipsw file probeer je te installeren? Is het wel de officiële release die door iTunes wordt gedownload?

Bijdrager
    SvS

En hoe gaat het nu?

Bijdrager
    Ziegler

Ook wel nieuwsgierig. Die batterij zou toch leeg moeten zijn.

Bijdrager
    MacAanZee

Batterij is idd eindelijk leeg en de iPad uit. Ik ga opnieuw de DFU optie proberen

Bijdrager
    MacAanZee

Goed nieuws, maar nog niet helemaal klaar. Nu kwam ik eindelijk wél in DFU-mode en heb ik alle stappen kunnen doen, die gevraagd werden.
    De iPad is uiteindelijk hersteld en opnieuw opgestart. Alleen klopt mijn moeders Apple Account niet, dus heb ik ‘wachtwoord’ vergeten ingedrukt en komt er een mail naar haar email om het wachtwoord aan te passen. Maar ze is net deze week op vakantie, dus moet ik even wachten tot ze terug is, voordat ik haar wachtwoord via die mail kan veranderen.

Uiteindelijk lijkt alles dus goed te zijn gekomen.
    Allemaal bedankt voor jullie tips!!!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.