30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)
  • Q:
    Bijdrager
    xionix

iPad tethering/3G

Hé mensen,

ik wil me een iPad aanschaffenmaar vroeg me echter af of ik voor de 3G zou gaan of de wifi versie. Mijn keuze hangt van het onderstaande af.
    Ik heb gelezen dat de iPad niet gekoppeld kan worden aan een iphone zonder een JB. Nu heb ik een telefoon van het werk (iphone) en deze kan ik dus niet voorzien van een JB. Heb ook echter privé een iphone en deze is simlockvrij en er zit vodafone in en daar kan ik wel de tethering functie aanzetten. In de iphone van t-mob staat deze er niet bij. Is het dan wel mogelijk om de iPad te verbinden of gaat het dan nog steeds niet, want wat ik tot nu toe las was het steeds icm t-mob.

Mocht dat ook niet gaan is het mogelijk om alleen de iPad van een JB te voorzien ipv de iphone en dan een programma zoals mywi te gebruiken om toch verbinding te maken met de iphone? Ik heb over het algemeen bijna alleen de werktelefoon bij me. Als dit mogelijk is welk programma kan je daarvoor gebruiken dan, ook mywi of moet ik dan een andere pakken?

Als uiterste optie zou ik een 3G overwegen maar vind daar de abo’s te duur eerlijk gezegd.

Hoor graag wat voor advies jullie voor me hebben.

Thnx op voorhand.

Bijdrager
    Osiso

Heb zelf ook de combinatie van een iPad WiFi met een iPhone. Heb bewust voor de WiFi-versie gekozen omdat ik de 3G-verbinding van mijn iPhone wilde gebruiken.

Je hebt in principe twee mogelijkheden om dit voor elkaar te krijgen:
    1. iPad jailbreaken & iTether installeren om zo gebruik te kunnen maken van de tethering-functie van je iPhone. Vitaal is dan wel dat je iPhone die tethering-functie heeft natuurlijk.
    2. iPhone jailbreaken & MyWi installeren om zo een WiFi-netwerk op te kunnen zetten vanaf je telefoon. Nadeel hiervan is dat dit meer van de batterij van je iPhone vergt, waardoor deze eerder leeg is.

Gezien het feit dat je aangeeft dat je over het algemeen alleen je werktelefoon bij je hebt zijn in situatie zoals die nu is beide niet mogelijk. Jailbreaken kan/mag niet en de tethering-functie staat niet aan. Heb wel ’s ergens gelezen dat deze ook aan te zetten zou zijn zonder jailbreak, maar kan hiervan zo snel geen bron vinden.

Je bent sowieso afhankelijk van een jailbreak. Weet niet precies met welke iOS-versie de iPad’s momenteel worden verkocht, maar voor zover ik weet is alleen 3.2.1 op dit moment te jailbreaken.

Edit: Heb een link gevonden naar een video waarin wordt uitgelegd hoe je tethering kunt activeren zonder jailbreak. Is vrij recent (19/08/’10) dus ga er vanuit dat dit in ieder geval met iOS4 4.0 en 4.0.1 werkt. Wat je in feite doet is een configuratieprofiel installeren. Is niet schadelijk en kun je ook zo weer er af halen.
    [URL=http://www.iosvideo.com/wifi/hdhow-to-activate-tethering-on-an-iphone-without-jailbreaking-playing-tf2-through-edge]Dit is de link[/URL]

Bijdrager
    tvdb314

Heb ooit dit linkje gevonden maar weet niet of het werkt.
    http://www.iphoneclub.nl/29933/tethering-via-t-mobile-nederland-toch-activeren/

Bijdrager

Ik heb een iPad 3G gekozen met dual sim dan ben je voor 15 euro klaar en geen gedoe met Jailbreaken!
    Okee je bent dan niet bereikbaar als je op je iPad 3G gebruikt, maar goed..
    Stel: Ze brengen in 4.2 een goede blok tegen jailbreaken dan zit jij met 4.0.1 zonder dat jij daarna dan nog kan updaten.
    Dan zit je altijd met die iPad WIFI in je maag.

Als je een iPad zonder 3G koopt kun je in mijn ogen ook beter voor een laptop gaan, want dan voegt het eigenlijk niet veel toe als je onderweg bent.

Bijdrager
    tvdb314

Helaas beide linkjes werken bij mij niet.

Bijdrager
    joostovermars

Ik hou ook niet van jailbreaken en heb dus ook een 3G iPad met een duo sim. Geen gedoe met twee apparaten die je moet instellen. Gewoon vliegtuigmodus aan op iPhone en uit op iPad klaar. OK je bent dan even niet bereikbaar. Nou en? Ik ben 45 geworden zonder mobiel en was best wel gelukkig die tijd:-)

Bijdrager
    Brainy

Ik gebruik zelf een mifi met duo simkaart. Dat werkt met ieder apparaat met wifi tot wel 5 tegelijk.

Bijdrager
    KarelWillem
    joostovermars op 23 september 2010

Ik hou ook niet van jailbreaken en heb dus ook een 3G iPad met een duo sim. Geen gedoe met twee apparaten die je moet instellen….

In plaats daarvan heb je nog steeds twee apparaten waar je wat instelt. Alleen heb je op één ervan geen bereik meer als je de ander gebruikt.

Dat is inderdaad… een hele vooruitgang.:lol:

Ik zet op één apparaat MyWi aan. En vervolgens hebben we een iPad, een iPod touch èn een iPhone tegelijkertijd op Internet + gewoon nog steeds bereikbaarheid op de iPhone.

Dat is naar mijn idee toch een ietsepietsie handiger.

Martijnvanderhorst op 23 september 2010

…Als je een iPad zonder 3G koopt kun je in mijn ogen ook beter voor een laptop gaan, want dan voegt het eigenlijk niet veel toe als je onderweg bent.

Stel… er komt geen jailbreak meer uit voor de iPad of iPhone.
    Ik heb dan nog altijd een iPhone met data. Die dataverbinding op de iPad is maar een extraatje.
    Zonder kan ook prima.
    Voor het lezen van comics, boeken en magazines heb ik geen data nodig.
    Voor het schrijven in Pages ook niet. En het spelen van spellen lukt zonder ook aardig.
    Een laptop is geen iPad.
    Ik wil geen laptop (zwaarder, groter, lomper, duurder, geen iOS, niet handig voor het lezen van boeken, etc.)

Bijdrager
    Trat
    Martijnvanderhorst op 23 september 2010

Als je een iPad zonder 3G koopt kun je in mijn ogen ook beter voor een laptop gaan, want dan voegt het eigenlijk niet veel toe als je onderweg bent.

Als ik een iPad zou kopen ga ik die vooral op de bank en aan de keukentafel gebruiken. Onderweg loop ik ook niet met een notebook te zeulen, dus zie niet in waarom ik een iPad wel mee zou nemen. Daar heb ik mijn iPhone al voor: die is lekker klein.

Bijdrager
    prullenbak

Als ik een iPad zou kopen ga ik die vooral op de bank en aan de keukentafel gebruiken. Onderweg loop ik ook niet met een notebook te zeulen, dus zie niet in waarom ik een iPad wel mee zou nemen. Daar heb ik mijn iPhone al voor: die is lekker klein.

Idd. Plus: Ik denk niet dat apple het nog jaren vol gaat houden om tethering te blokkeren. Aangezien de concurrentie wel opties aanbied om vna je telefoon een soort wifi hotspot te maken, zullen ze op de duur toch wel meemoeten. Anders wordt dit voor veel mensen (denk ik) wel een rede om over te stappen.

Bijdrager
    Trat

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een iPad / iPhone laat liggen omdat hij er niet mee kan tetheren. Als je dat zo super belangrijk vindt koop je toch een dongle van een paar tientjes? Kan me sowieso niet voorstellen waarom je zou gaan zitten pielen met een laptop en een iPhone / iPad als access-point. Leuk voor de nerds maar daar zijn die Android prullen voor…

Het is sowieso een non-issue want iedereen die ook maar het kleinste besef heeft van wat tetheren überhaupt is weet dat hij zijn iPhone kan jailbreak zodat hij die ene blauwe maandag een keer kan tetheren…

Bovendien zijn iPads etc straks zo krachtig, waar heb je dan nog een laptop voor nodig?

Bijdrager
    Koetjesreep
    Trat op 24 september 2010

Ik kan me niet voorstellen dat iemand een iPad / iPhone laat liggen omdat hij er niet mee kan tetheren. Als je dat zo super belangrijk vindt koop je toch een dongle van een paar tientjes? Kan me sowieso niet voorstellen waarom je zou gaan zitten pielen met een laptop en een iPhone / iPad als access-point. Leuk voor de nerds maar daar zijn die Android prullen voor…
    Het is sowieso een non-issue want iedereen die ook maar het kleinste besef heeft van wat tetheren überhaupt is weet dat hij zijn iPhone kan jailbreak zodat hij die ene blauwe maandag een keer kan tetheren…
    Bovendien zijn iPads etc straks zo krachtig, waar heb je dan nog een laptop voor nodig?

De nieuwste firmware voor de iPhone is nog niet te jailbreaken toch? Althans 4.1.
    Vergeleken met een echte mac mis je nog steeds gewoon snel kunnen typen en xcode en dergelijk.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb gelezen dat de iPad niet gekoppeld kan worden aan een iphone zonder een JB.

Het hangt er vanaf waar jij de klemtoon in de zin legt.

* Kan de iPad tetheren met een iPhone? Misschien
    * Kan de iPad tetheren met een T-Mobile iPhone? Alleen als de iPhone is ge-JBt
    * Kan de iPad tetheren met een geJBde iPhone? Ja

De iPad zelf heeft echt geen Jailbreak nodig!

Bijdrager
    prullenbak

Dat hangt (nu al) heel erg af van waar je je laptop normaal gesproken voor gebruikt.

Verder heb je deels gelijk volgens mij. Er zullen inderdaad ook veel mensen zijn die t niet boeit. Die gewoon t mooiste/makkelijkste apparaat pakken. En ik ben daar 1 van:P
    Maar als ik met een wifi ipad wel gebruik kan maken van een android smartphone z’n 3g verbinding via wifi, maar die functie biedt de iphone niet…dan ga ik toch twijfelen.
    Ik ben verre van een feature-jager, want ik vind t belangrijker hoe makkelijk t is om de dingen te doen die ik wil doen. Maar tegelijkertijd moet apple volgens mij wel met z’n tijd mee en dit soort opties op d’n duur aan gaan bieden.
    Want ieder apparaat een aparte 3G verbinding, dat zie ik geen lange toekomst hebben…

Bijdrager
    Trat
    Koetjesreep op 24 september 2010

Vergeleken met een echte mac mis je nog steeds gewoon snel kunnen typen en xcode en dergelijk.

Wat hebben die twee dingen met tetheren te maken?

Bijdrager
    Trat

Ik snap het nog steeds niet. Gaan mensen echt in de trein of zo kun notebook aan hun smartphone koppelen om te tetheren? Wat doen ze daar dan op de notebook wat niet op hun iPhone kan of wat niet kan wachten?En in de trein heb je tegenwoordig toch gratis WiFi? Ik ken wat zakelijke gebruikers die internet op hun notebooks nodig hebben voor onderweg, maar die gaan echt niet lopen pielen met een bluetoothverbinding: hebben allemaal zo’n stickje. Volgens mij gaat het vooral omdat het (niet) kan dat dit zo belangrijk is voor de klagers hier.

Bijdrager
    prullenbak

Als het zo simpel was: Waarom verkopen ze dan de iPad 3G ?:)

Even voor de duidleijkheid: ik speel hier een beetje de advocaat van de duivel, want ik zou ook – als ik een ipad zou kopen – voor de wifi-only versie gaan. Precies om de redenen die jij aankaart (ik kan al het ‘belangrijke’ ook wel ff op m’n iphone, en ik heb op heeel veel plekken waar ik kom toch al wifi tot mijn beschikking…) Maar ik zou het logisch vinden als ik op andere momenten, via wifi gebruik kon maken van de internetverbinding van mijn telefoon (mocht t zo af en toe is nodigzijn). Heel veel telefoons bieden die mogelijkheid, en dat worden er steeds meer. Ik denk/verwacht dat apple daar niet heel lang meer bij achter kan blijven. that’s all.

Bijdrager
    Trat
    prullenbak op 24 september 2010

Maar ik zou het logisch vinden als ik op andere momenten, via wifi gebruik kon maken van de internetverbinding van mijn telefoon (mocht t zo af en toe is nodigzijn).

Als ik alleen maar een situatie kon bedenken wanneer dit handig is. Klinkt nou alsof ik ook wil dat het wiel van mijn fiets als reservewiel van mijn auto kan dienen….

Heel veel telefoons bieden die mogelijkheid, en dat worden er steeds meer. Ik denk/verwacht dat apple daar niet heel lang meer bij achter kan blijven. that\’s all.

Apple biedt deze functionaliteit ook: zit zelfs een heel menu in voor tetheren. Alleen providers locken dit.

Bijdrager
    prullenbak

ik zeg: je iphone zich laten gedragen als wifi hotspot. Dat is NIET tetheren via usb of bluetooth (dat laatste ondersteunt namelijk ook de ipad niet).

En zou het niet geniaal zijn als t wiel van een fiets als auto-reservewiel zou kunnen dienen:D

Bijdrager
    Trat
    prullenbak op 24 september 2010

ik zeg: je iphone zich laten gedragen als wifi hotspot. Dat is NIET tetheren via usb of bluetooth (dat laatste ondersteunt namelijk ook de ipad niet).

Maakt dat veel verschil uit met bluetooth / USB?

Bijdrager
    KarelWillem
    Trat op 24 september 2010

…Maakt dat veel verschil uit met bluetooth / USB?

Ja, nogal.

Voorbeeldje:
    Eén iPhone is WiFi hotspot, de rest van de passagiers in mijn auto (met touch en iPad) loggen daar op in.
    Geen Bluetooth of USB voor nodig.

Dat is dus een situatie waarin het handig is.

Kaarten op de iPad navigeert nou eenmaal ook wat lekkerder dan Kaarten op de iPhone.
    Zo kijken mijn kinderen onderweg bijvoorbeeld mee (of vooruit).
    Of er worden even wat Apps gedownd op de touch of iPad. Gewoon simpel en handig dus.

Maar ik begrijp dat het aan jou weer niet besteed is?:lol:

Bijdrager
    Trat

Nee, ik snap dat niet. Dat is puur om te klooien dus, en niet echt serieus gebruik. Dus jouw passagiers zijn zo business om een iPad te hebben maar geen 3G? Als je dat ding gebruikt om mee op pad te gaan zou ik een 3G versie kopen.

Dat voorbeeld van kinderen achter in een auto die inloggen op jouw iPhone WiFi. Ik vind het allemaal zeer ver gezocht en had gehoopt dat je echt een concreet c.q. real life voorbeeld voor me had. Maar zelfs dat is blijkbaar teveel gevraagd.

Het beeld dat ik van de gemiddelde iPhone tethering en WiFi AP schreeuwers heb zijn pokdalige studenten die hun iPhone willen gebruiken om op hun studentenkamer mee te internetten op hun laptop en zo geen 2e internet abonnement hoeven te betalen en gigabites binnenslurpen op een 3G-netwerk. Juist voor die groep ben ik blij dat het er niet op zit: gewoon een normaal internet abonnement nemen en niet gierig doen…

Bijdrager
    KarelWillem

Man, lul niet zo dom.
    Dat hakken in het zand want ik heb gelijk en jij niet is ZOOOOOOO vermoeiend.

Dit zijn hele concrete voorbeelden.
    Auto, trein, vliegtuig, boot, school, stad. Wat wil je nou nog meer horen?

Dat ik mijn kinderen allebei een iPhone 4 moet geven met eigen data-abonnement, met daarnaast een iPad met eigen data-abonnement? Waarom? Omdat dat stoer staat?

Ik heb een data-abonnement en met één klik zit de hele kliek er op.
    Simpel, snel, goedkoop, makkelijk.
    En voor het matige gebruik meer dan voldoende, dus geen extra abonnementen waard.

Bijdrager
    Trat

Dus je koopt liever een losse iPhone 4 voor je kinderen dan eentje met een abonnement? Eh… ok, weet ik vanaf nu een beetje met wie ik te doen heb. :kiss:

Bijdrager
    Koetjesreep

Ja, met iemand die er ervaring mee heeft.

Bijdrager
    KarelWillem

@Trat: Die laatste reactie gaat helemaal nergens meer over.

Ik heb een zoon met een iPod touch. Die is 9. Dus daar is nog even geen iPhone voor in zicht.
    Ik heb een zoon met een iPhone 3Gs. Die is 13. En betaalt de iPhone zelf.
    Daarnaast is er een iPad in de familie en hebben we familie, vriendjes en kennissen met een touch.

Geen sprake van een losse iPhone 4 met of zonder abonnement dus.
    Dus waar het precies over gaat snap ik nu een keer niet helemaal meer.

Bijdrager
    Trat

Tja, dit is het internet dus je kunt er alles bij schrijven wat je wilt. Ging mij meer om het voorbeeld dat je gaf wat geen hout sneed:

Dat ik mijn kinderen allebei een iPhone 4 moet geven met eigen data-abonnement, met daarnaast een iPad met eigen data-abonnement? Waarom? Omdat dat stoer staat?

Verre van stoer trouwens om je kinderen Apple gear te geven: om heel veel redenen is dat fout…

Bijdrager
    Trat
    Koetjesreep op 24 september 2010

Ja, met iemand die er ervaring mee heeft.

En jij niet?

Bijdrager
    Stirf

KW: Reageer er toch niet meer op. Trat loopt weer eens te zuigen en jij voedt hem met je opmerkingen.
    Hij vindt iets en verder is er volgens hem geen andere gebruikers mogelijkheid. Terwijl het juist zo heerlijk van dat apparaat is dat je meerdere mogelijkheden hebt en iedereen het apparaat kan gebruiken in zijn/haar situatie. En ja, ik ook heb een iPad met 256 geheugen en ja, ook ik ben tevreden en ja, ook ik heb geen problemen met dat geheugen. Gebruikers ervaring :sarcastic:

Bijdrager
    prullenbak

Maakt dat veel verschil uit met bluetooth / USB?

Ja, heel veel verschil. Om heel veel redenen. Als ik mijn iPhone daarvoor zou kunnen gebruiken, hoef ik geen dure iPad+3G te kopen, en kan ik toch lekker op mijn iPad (die ik niet heb, maar hypothetisch) internetten mocht ik een keer geen wifi in de buurt hebben (bijv. op vakantie). En anderen met bijv een laptop kunnen ook gebruik maken van mijn 3G verbinding. Hartstikke mooi, iedereen blij.

En dat heeft niks met business te maken, maar gewoon omdat het leuk is.

Dat jij nergens de humor of het nut van in ziet, heeft alles te maken met hoe bekrompen jij soms kan doen. Je haalt zelfs t bloed onder m’n nagels vandaan als we t in basis met elkaar eens zijn.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 45)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.