17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    kosters.mathijs

iPad school workflow

Hallo allemaal,

Met ingang van volgend lesjaar wil ik mijn iPad voor school gaan gebruiken.
    Nu vraag ik mij toch af wat de handigste workflow hier voor is.
    Er zijn een aantal dingen/apps die ik nodig heb, apps mogen best betaald zijn.
    Alle boeken ga ik (per hoofdstuk) inscannen en samenvoegen tot 1 pdf per hoofdstuk.

De dingen die ik nodig heb:

-Een zo dun mogelijke stylus zodat ik aantekeningen kan maken (griffin stylus?)
    -Een app waarmee ik de pdf’s kan lezen als boeken, en waarmee ik aantekeningen in de pdf’s kan maken.
    -Een programma voor mijn iMac om meerdere pdf’s (of jpeg’s) samen te voegen tot 1 pdf
    -Een soort app die lijkt op wikipedia, maar dan offline. (Nederlands s.v.p)

Verder wil ik mijn schriften maken in Pages.

Alle tips/ervaringen zijn welkom!

Groeten,

Mathijs Kosters
    Gymnasium 3 atm.

Bijdrager
    madcat

weet waar je aan begint, boeken inscannen zal een tijdje (lees: dagen) duren.
    Maargoed met iBooks kan je gewoon pdfs lezen alsof het een boek is.
    Misschien zijn de boeken al in pdf vorm beschikbaar of tekoop

verder bestaan er meerdere pdf merge applicaties, zoek maar eens op internet. de scanner applicatie die bij mijn HP printer zit doet het trouwens automatisch.

Een encyclopedie zonder internet, goh dat is lang geleden.. maar in mijn tijd had je encarta daarvoor. Geen idee of dat nog wordt gemaakt.
    edit: kijk hier eens

ipv pages kan je ook kiezen voor evernote, vind ik handig voor aantekeningen tijdens vergaderingen.

Bijdrager
    RobinJans

En hoe zie je dat voor je als je opgaves moet maken? Want dan staat je boek bv in iBooks en dan moet je je aantekeningen in een app als evernote maken.. gaat niet echt werken naar mijn idee..
    Op mijn school hebben ze al wel een proef lopen met een aantal boeken op (mijn) iPad, maar ik vind het niet ideaal werken omdat ingescande boeken niet de kwaliteit en de vrijheid geven van een fysiek boek.

Ik hou dit topic in de gaten!

Bijdrager
    Eelco

Je kunt misschien eens kijken naar Goodreader: dit programma staat je toe om PDF’s te annoteren. Circus Ponies Notebook kan dat ook: ik gebruik al vele jaren de Mac versie van dit programma maar de iPad versie vind ik zelf te traag, te crashgevoelig en niet doordacht genoeg werken.

Bedenk ook dat een app maar 80 MB RAM mag gebruiken van iOS: PDF’s bestaande uit gescande pagina’s worden vaak enorm, tenzij je ze OCR’t (maar daar heb ik geen heel erg goede ervaringen mee: deze dateren echter van eind jaren ’90 tot de beginjaren van het vorige decennium, dus misschien werken moderne programma’s wat beter).

Bijdrager
    kosters.mathijs

Bedankt voor de reactie’s zover!

Wat betreft de grootte van de pdf’s maak ik mij niet druk om, ik scan per hoofdstuk dat ik nodig heb. (daarom duurt het dus ook gaan dagen). Als ik alle boeken volledig in 1 keer zou willen scannen zou het anders worden.

Wat betreft het opgaven maken, ik wil de schriften in in pages alleen gebruiken voor aantekeningen (zodat je direct een soort samenvatting hebt). Voor wat betreft de opgaven zal ik een notitie/ringband schrift meenemen.

Alle tips wat betreft de pdf app zijn nog steeds welkom!

Bijdrager
    francisss

Boeken inscannen moet je niet aan beginnen, je download gewoon een ebook and thats that. Als het er niet is dan pech gehad.

Weet je te eerste al of het mag? Zijn er op jou school (of beter, in je leerjaar) kinderen die met een laptop werken?

Je iPad mee naar school nemen steekt ook de ogen van anderen uit, je zult dus bij wijze van spreken je iPad mee naar de wc moeten nemen

Voor de stylus: De Targus/Griffin stylus werkt volgens velen het best vanwege zijn harde rubberen top

Voor alsnog ben ik geen fan om de iPad op school te gebruiken, tot de boeken uitgevers apps uit gaan geven voor hun boeken (bijvoorbeeld een Malmberg app) waarin je een code invoert waarvoor door school is betaalt, waardoor je toegang krijgt tot bepaalde schoolboeken van die uitgever. In zo’n app zou je dan per pagina ook aantekeningen kunnen maken. Dat kan je nu ook in iBooks, maar alleen een kort getypt aantekeningetje, niet geschreven/getekend

Hoop dat dit een beetje helpt

Bijdrager
    francisss

Je kan ook gewoon doen wat ik doe met mijn schriften, de voorkant is voor alle aantekeningen (voorak die van scheikunde zijn geweldig :D, nog steeds trots op) en als je je schrift omdraait maak je daar aan de achterkant je oefeningen.

Het is niet dat je daar een extra schrift voor nodig gaat hebben ofzo, want je gaat toch al een schrift voor de oefeningen gebruiken. ( of je werkboek natuurlijk)

Voor scheikunde wiskunde en natuurkunde werkt dit bij mij het best, gewoon mooi stevig A4 formaat, wel genoeg pagina’s maar niet super dik. Ik haal met deze schriften net 2 jaar (de 4de en nu het 5de)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je waarschijnlijk een nieuwe manier zoekt om je schoolzaken te organizeren, maar ik moet je teleurstellen, de iPad is (volgens mij) (nog) niet de oplossing. Ik wilde hem ook eerst als agenda gebruiken, maar daar is ook niks van ovet gebleven

En dat plan om gelijk ook een samenvatting te hebben in pages, met mijn methode doe je gewoon je schrift open en je hebt de beste samenvatting die er is, laat staan dat je ooit dezelfde schrijfsnelheid haalt op een iPad dan met pen en papier, om nog te zwijgen over verduidelijkende tekeningetjes en kleur.

Wilde je trouwens in pages gaan schrijven met een stylus of typen?

Bijdrager
    levidhuyvetter

Bijdrager
    _Jan_

Een goede app om je schriften (deels) digitaal te vervangen is penultimate.

Volgend jaar gaat mijn PWS over dit onderwerp dus ik hou dit ook erg goed in de gaten.
    En ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen.
    Als je nog vragen hebt kan ik je misschien nog wel helpen.

Gr Jan

Bijdrager
    vanquish

Wat jij wilt doe in nu al bijna een jaar…..

Drie tips :

– Goodreader
    – Note Taker HD
    – BoxWave Capacitive Stylus

Boeken digitaliseren ben ik nooit aan begonnen….
    Al kan ik veel van mijn lesstof digitaal verkrijgen

Wat ik mis is een Retina scherm in de iPad !!
    En overweeg een anti glossy screenprotector te kopen

Bijdrager
    prullenbak

-Een app waarmee ik de pdf’s kan lezen als boeken, en waarmee ik aantekeningen in de pdf’s kan maken.

Ik denk meteen aan iBooks, maar aantekeningen daarin maken gaat dan weer niet.

-Een programma voor mijn iMac om meerdere pdf’s (of jpeg’s) samen te voegen tot 1 pdf

voorvertoning

-Een soort app die lijkt op wikipedia, maar dan offline. (Nederlands s.v.p)

Dat is lastig offline, denk ik. Apps die wikipedia wat meer ipad/iphone vriendelijk maken zijn er dan wel weer veel. Geen wifi op school?

Bijdrager
    kosters.mathijs
    vanquish op 26 april 2011

Wat jij wilt doe in nu al bijna een jaar…..

Drie tips :

– Goodreader

– Note Taker HD

– BoxWave Capacitive Stylus

Boeken digitaliseren ben ik nooit aan begonnen….

Al kan ik veel van mijn lesstof digitaal verkrijgen

Wat ik mis is een Retina scherm in de iPad !!

En overweeg een anti glossy screenprotector te kopen

Nice :D, hoe bevalt het trouwens?? Ik heb de note taker HD gekocht en hij is echt handig!

Bijdrager
    vanquish

Jeps,
    Mijn inziends de beste app die ik op de iPad heb staan.
    Kijk trouwens ook even de 3 filmpjes van de onwikkelaar.
    Dus ook het oude filmpje van versie 4.

Verder gebruik ik mijn iDisk veel.
    Maar ik denk dat dtopbox ook kan.

Gebruik jij hem trouwens op een iPad 2 ??

Bijdrager
    kosters.mathijs

Nee, ik heb een iPad 1.

Ik heb het nu wel ongeveer duidelijk hoe ik het ga doen:

-Stylus kopen: Griffin/Targus stylus
    -Al mijn schriften in Note Taker HD (echt een aanrader!)
    -Lesboeken in iBooks

Ik houdt jullie op de hoogte hoe het bevalt!

Bijdrager
    vanquish

in iBooks kun je geen aantekeningen maken dacht ik….
    In Goodreader gaat dit wel…. en kun je sub mappen maken.
    Na een blok of twee heb je dat wel nodig

In notetaker kun je trouwens ook pdf’s inladen, weet niet of je dat al had gezien.

Bijdrager
    francisss

In iBooks kan je wel aantekeningen maken, wel alleen bij boeken, of bij pdf’s waar de tekst selecteerbaar is. Je selecteerd dan een stuk tekst, durkt op notitie, en je maakt een aantekening. De manier waarop het gebeurd is wel goed, maar te beperkt. Het is en blijft een ‘post-it’ waar je wat op kan typen, en niet tekenen of schrijven. Ik wacht tot er zoiets komt.
    Iemand zin om een app te maken?:p

Bijdrager
    vanquish

Uhm… Goodreader. ;-)
    Al zal ik even voor je kijken of je ook kunt typen

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.