29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    OMT-fan

IPad retina bij Mediamarkt

Mediamarkt Amsterdam heeft de iPad retina 16Gb Wifi in de aanbieding voor €422.
    Dat is toch ruim €80 onder de normale prijs?
    Hoe zou dat kunnen?

Bijdrager
    IGBA

BCC heeft hem ook voor die prijs. Ik gok dat oude voorraden worden weggewerkt in aanloop naar de nieuwe modellen.

Bijdrager
    OMT-fan

OK, allemaal naar 4G…?

Bijdrager
    gsmaster

Inderdaad, een nieuwe iPad zal nu wel niet lang meer uitblijven.
    Deze nog even overslaan en daarna ga ik eens kijken om men iPad 1 te vervangen…

Bijdrager
    KarelWillem

Ik gok dat het vakantie is, en de bedrijven met de moed der wanhoop proberen nog hier en daar een tientje binnen te harken.:)

Bijdrager
    Stirf

TS: Hoe zou dat kunnen?

Simpel, ze willen je geld.

Bijdrager
    KarelWillem
    IGBA op 30 juni 2013

BCC heeft hem ook voor die prijs…

De al jaren lopende reclame ‘Every Day Low Pricing’ is aan je voorbijgaan?;)

Bijdrager
    Stirf

Mooie van dit verhaal is dat “deze aanbieding/recalme van BCC” al sinds jaar en dag in de consumentenwetgeving staat vermeld.

Bijdrager
    KarelWillem

Daar staat in dat BCC altijd de goedkoopste moet zijn?

Mooi ding toch, zo’n wetgeving.;)

Bijdrager
    fatboysmart
    Bijdrager
    KarelWillem

Ehm… ja?

En daarmee bedoelen we…?

Bijdrager
    IGBA
    KarelWillem op 30 juni 2013

De al jaren lopende reclame ‘Every Day Low Pricing’ is aan je voorbijgaan?;)

Dat kan kloppen: radio en tv staan bij mij al jaren uit en het dichtstbijzijnde BC-filiaal is hier 50 kilometer vandaan.8-)

Bijdrager
    TonE

Maar KarelWillem heeft wel gelijk. Poosje geleden koop ik er een flatscreen tv. Verkoper zegt tot mijn opperste verbazing uit zichzelf tegen me, er gaat nog zoveel van de prijs af want hij is bij de concullega deze week in de aanbieding voor x.;)

Bijdrager
    IGBA

Ik beweer ook nergens dat KW ongelijk heeft (zou niet durven). Ik ken(de) alleen die slogan niet.

Bijdrager
    Stirf

En daar heb je als klant dus altijd recht op. Alleen BCC zegt het en de anderen houden hun mond.

Bijdrager
    KarelWillem

Heb je als klant altijd recht op de laagste prijs?

Dat is geen vastgelegd recht denk ik.:)

Bijdrager
    Stirf

Je hebt recht op de laagste prijs van een product die in dezelfde periode bij meerdere winkeliers wordt aangeboden.
    De vraag is of je de moeite wilt nemen, want je kan begrijpen dat winkeliers niet op zulke mondige consumenten zitten te wachten. Vooral niet als het je “vaste leverancier” is. De wet is er gekomen om de consument te beschermen en om de concurrentie te bevorderen.

Bijdrager
    KarelWillem

Lijkt mij een wat moeilijk te hanteren regeling.

De ‘laagste prijs’ is sowieso niet mogelijk.
    Want dan zal er altijd weer een andere winkelier zijn die daar onder moet gaan zitten.
    Die heeft dan immers de ‘laagste prijs’ niet meer.

Kan iemand mij die wet aanwijzen? Ik ben toch wel heel benieuwd wat daarin staat.

Bijdrager
    Stirf

KW: ben nu een uurtje aan het zoeken, maar kan het niet meer vinden. Vanavond ga ik nog even verder zoeken, want als ik zoiets beweer, dan moet ik dit ook kunnen aantonen (vind ik). Als iemand anders in de tussentijd het verlossende antwoord weet, dan gaarne melden. Scheelt mij weer verder zoeken;)

Bijdrager
    KarelWillem

Ik ben zwaar benieuwd.
    Maar weet vrijwel zeker dat het zo wettelijk NIET vastgesteld kan zijn.

En is dat wel zo, dan ga ik vanaf deze week met dat wetsartikel in de hand heel fanatiek boodschappen doen.:lol:

Bijdrager
    Domtoren
    Stirf op 01 juli 2013

Je hebt recht op de laagste prijs van een product die in dezelfde periode bij meerdere winkeliers wordt aangeboden.

Echt niet. Als een winkelier appels voor een tientje per stuk wil verkopen mag hij dat doen. Ook al krijg je daar elders vijf kilo appels voor. Sterker nog, als je die appel in de winkel koopt en betaalt heb je niet eens recht om die koop te ontbinden. Zelfs niet als de appel een peer blijkt te zijn. Dan kun je wél van de winkelier eisen alsnog een appel te leveren, nadat jij de peer geretourneerd hebt.

Het is uitzonderlijk dat er wettelijk (maximum-) prijzen vastgelegd worden, zoals nu met de kosten van roaming in de EU.

Bijdrager
    deheernice

Ik zit het bw door te bladeren en kan het daar in ieder geval niet vinden.

Bijdrager
    KarelWillem

Er zijn ooit wel afspraken geweest over minimumprijzen. En over maximumprijzen.
    Zoals voor brood en melk. Maar ook dat is alweer volledig (?) losgelaten.

Het verplichten tot aanbieden tegen de laagste prijs kan in ieder geval nooit wettelijk vastgesteld zijn (of worden).

Bijdrager
    Stirf

Dontoren: Echt niet. Als een winkelier appels voor een tientje per stuk wil verkopen mag hij dat doen. Ook al krijg je daar elders vijf kilo appels voor. Sterker nog, als je die appel in de winkel koopt en betaalt heb je niet eens recht om die koop te ontbinden. Zelfs niet als de appel een peer blijkt te zijn. Dan kun je wél van de winkelier eisen alsnog een appel te leveren, nadat jij de peer geretourneerd hebt.

Natuurlijk mag de winkelier dat doen, maar als bij de concurrent je voor dezelfde prijs 5 kilo kan krijgen, dan mag je de appel terugbrengen of van hem eisen dat hij je voor dezelfde prijs ook 5 kilo verkoopt.

In je laatste zin zeg je dus dat de verkoop van de appel ontbonden wordt;)

Bijdrager
    makoe

even heel oneerbiedig:
    Wat een onzin.

Een winkel is vrij om te vragen wat hij wil en als klant ben je vrij om te kopen waar je wilt. Dit noemen ze ook wel marktwerking.
    En als de ene winkel duurder is voor eenzelfde product maar een betere service biedt…….
    Als klant heb je keuze.
    Heb je een maal in een winkel gekocht (echte winkel, geen internet) is een koop ook koop. Dan is het aan de winkelier of hij spullen terugneemt ja of nee. Dit is absoluut geen recht of plicht.

Bijdrager
    KarelWillem
    Stirf op 01 juli 2013

Dontoren: Echt niet. Als een winkelier appels voor een tientje per stuk wil verkopen mag hij dat doen. ….

Natuurlijk mag de winkelier dat doen, maar als bij de concurrent je voor dezelfde prijs 5 kilo kan krijgen, dan mag je de appel terugbrengen of van hem eisen dat hij je voor dezelfde prijs ook 5 kilo verkoopt….

Nee. Zou fijn zijn. Maar nee.

Nou ja, alles mag natuurlijk. Maar de winkelier mag ook evenzo fijn weigeren mee te werken.

Bijdrager
    Stirf

@KW: op basis van het artikel in de wetgeving, wat ik nog steeds niet kan vinden grrrr, sta je als consument in je recht en als de verkoper daar niet aan mee wilt werken en je hebt geen zin in een hele procedure, dan snijdt de verkoper zichzelf in de vingers. Hij/zij verliest op deze manier klanten.

@Makoe: een koop, zoals jij het noemt, is een koopovereenkomst. Deze is altijd te ontbinden mits je aan een paar voorwaarden voldoet en als je aan de voorwaarden voldoet, dan moet de winkelier de gekochte goederen terugnemen. Dat heet met een ander woord garantie. Ook hier geldt het antwoord: als de winkelier hier niet aan meewerkt, dan kom je er niet meer en verliest hij zijn klanten/omzet, dus geen winst/geen eten/geen huis etc.

Maar goed voordat dit weer een draadje wordt over garantie en wat wel en niet mag, ga ik hard verder speuren naar het artikel. http://www.consuwijzer.nl helpt me ook al niet, want daar hebben ze het alleen maar over deugdelijke apparaten.

Bijdrager
    makoe

Toch moet ik even reageren @Stirf. Als je in een winkel iets koopt ga je inderdaad een koopovereenkomst aan. Deze wordt echter gesloten zodra er betaald is. Jij bent dan eigenaar van het product. De winkelier niet meer. Deze is niet zonder meer te ontbinden. ( wel als je via internet koopt, dit is kopen op afstand, uitzondering bijvoorbeeld is een reis boeken, dan is koop ook echt koop). De koop is alleen te ontbinden als het niet kan of voldoet aan wat je overeengekomen bent met de verkopende partij. Als je dus 5 kilo appels koopt voor 25 euro en je rekent af dan is de koop gesloten, want je bent immers overeengekomen dat jij krijgt waarvoor je betaald. Kom je echter thuis en je ziet peren in je zak zitten dan heb je niet gekregen waarvoor je betaald hebt en kun je de koop ontbinden. (Even heel zwart/wit). Als je het bij een winkel verderop goedkoper kan kopen heeft dit geen invloed op jouw koopovereenkomst, het is jouw keuze geweest om bij de eerste winkel te kopen. Niemand heeft je daartoe verplicht.
    Dat een winkelier uit coulance/klantenbinding een andere keuze maakt, ruilen binnen acht dagen ofzo, is geheel zijn keuze maar zeker geen verplichting.
    De service van een BCC om altijd de goedkoopste te zijn t.o.v. andere fysieke winkels is dus echt een service en geen verplichting. En op zich best bijzonder want veel zaken roepen dit maar weinig komen dit na in de praktijk (eigen ervaring)

Garantie heeft hier dan ook helemaal niets mee te maken, hier komt de kreet “deugdelijk product” om de hoek kijken. Garantie betekent absoluut niet dat je zomaar iets kan terugbrengen en de koop kan ontbinden. De verkopende partij heeft altijd het recht en de plicht om binnen een redelijke termijn een en ander te herstellen cq te vervangen. Lukt dit niet, dan kan een koopovereenkomst worden ontbonden.

Je zult dan ook geen wetgeving vinden hetgeen jij aangeeft.

Zo, verder zal ik je er niet mee lastig vallen, laten we het maar weer over Apple spulletjes hebben. Mijn iPhone wordt slechter dus binnenkort maar eens kijken naar een nieuwe, kijken of er nog ergens een leuke aanbieding te halen valt;)

Bijdrager
    Godfather

Stirf ik vrees dat je het inderdaad verkeerd hebt. Koopovereenkomsten ontbinden kan niet op basis van prijs, die ga je namelijk samen aan als klant en verkoper. Geen geldige reden dus om hierom te ontbinden. Wat makoe verder allemaal zegt klopt.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.