15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Bvanrens

Ipad pro opslag en toetsenbord

Beste mensen,

Ik heb een vraagje. Ik ga binnenkort de iPad PRO halen samen met de Pencil en de smartcover. Nu heb ik een paar vragen, ik weet dat dit over persoonlijke voorkeur gaat, maar ik hoop dat eventueel jullie ervaringen (wellicht met een andere iPad) mij kunnen helpen.

Onder andere heb ik een iPhone6+ 128 GB geheugen en een iMac 27” 1TB.
    Mijn is eerste vraag is dan ook hoeveel geheugen gebruiken jullie voor je devices. Heeft je iPhone veel meer of minder geheugen ten opzichte van je iPad of juist andersom? En welke rol speelt je Mac daarbij?

Zelf zit ik te twijfelen tussen de 32 GB versie en de 128 GB versie. Ik heb best veel films in mijn video app staan. Deze staan ook allemaal op mijn iPhone. Ik zou dus niet alle films op de iPad hoeven hebben.
    Verder zou ik wel wat games op de iPad willen zetten. Muziek en foto’s gaan voornamelijk op mijn iPhone in combinatie met de iCloud. En de films hoeven er alleen erop te staan wanneer ik op vakantie ga. Dan zou ik eventueel andere dingen er tijdelijk af kunnen gooien.

Ik twijfel omdat het toch ongeveer 180 euro scheelt en dat is best wel wat voor een student.

Ik wil graag de smartcover gebruiken in combinatie met het toetsenbord van mijn iMac, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Als ik op de bank type dan kan dat via het touchscreen of raden jullie dat af? Het gaat dan om erg korte stukjes.

Nogmaals ik weet dat dit erg persoonlijk is, maar ik hoop dat jullie ervaringen mij kunnen helpen met de keuze.

Groetjes,
    Bram

Bijdrager
    Dorkiban

Mijn ervaringen met mijn ipad air 2 (ik denk ook over een pro):

Deze is 16GB, en ik merk dat ik meer geheugen gebruik op de ipad dan op mijn iphone. Ik heb een 32 Gb 5s en het geheugen op mijn telefoon is vooral in gebruik voor foto’s die ik neem. Op de ipad merk ik dat een paar goede films en spelletjes het zaakje al doet vollopen. Ik ben constant aan het schipperen. Ik vermoed dat dit ook zal zijn op de 32 gb Pro. Mijn mac speelt hier geen rol in. Ik denk dat als je wil, je een archief van films op je mac kunt aanleggen en dan regelmatig wisselen, maar dat is mij te veel werk. Ik merk dat ik dit nooit doe.

Jouw vakantie filosofie had ik ook, maar ik kwam er achter dat ik net niet bij me had wat ik (of eigenlijk mijn dochter) wilde. Het werkt wel, het is gewoon wat meer moeite.

Ik heb een soort van type cover voor mijn ipad, maar juist op de bank vind ik het makkelijker om te typen op het scherm, het wiebelt allemaal wat minder.
    Succes!

Bijdrager
    Bvanrens

Dank je voor je reactie!

Weet je toevallig hoeveel geheugen er überhaupt overblijft wanneer je voor de 32 GB kiest?

Het schipperen zou voor mij denk ik nog niet echt z’n probleem zijn. Al mijn documenten staan in de iCloud en nog een keer op mijn iMac.

Verder is het met games ook zo dat je ze na een tijdje spelen, ze niet meer speelt en ze eraf gooit. En weer een andere erop zet.

Dit alles bracht me wel op een idee, is het mogelijk om bijvoorbeeld een reservekopie te maken van mijn dagelijkse apps, media en bestanden en een reservekopie voor vakantie en andere entertainment doeleinden en deze dan telkens via de iMac of iCloud tevoorschijn halen en wisselen. Misschien beetje omslachtig maar voor die paar keer per jaar.

Groetjes,
    Bram

Bijdrager
    SunKeeper

Reservekopieën wisselen kun je beter niet aan beginnen, daar zit een complete iOS-installatie aan vast, dus dat gaat niet in je voordeel werken vrees ik. Maar goed, het staat je vrij om te proberen.

Als je twijfelt kun je toch beter iets langer sparen. Als het achteraf (langer dan een maand i.i.g.) te klein blijkt is upgraden bijna altijd duurder dan de eerste keer de juiste aanschaffen. De eerste paar jaar heb je ook iets meer tweedehands verkoopwaarde.
    Dan heb je er nooit problemen mee of hoef je er niet bij na te denken.

Zelf heb ik 32GB in mijn iPhone (5S) en daar blijft 26,7GB bruikbare ruimte van over. Of dit bij een iPad identiek is durf ik niet te zeggen, maar het zal wel in de buurt komen.

Bijdrager
    KarelWillem

180 euro in je zak houden en er straks gewoon een – ja hoor, daar is ‘ie weer – Verbatim MediaShare Wireless aan hangen.

Dan kun je voor weinig geld uitbreiden wat je wilt.

https://www.bol.com/nl/p/verbatim-mediashare-draadloos/9200000014951680/

Overigens is er genoeg vergelijkbaars te krijgen.

Bijdrager
    SunKeeper

Ik zie je vraag trouwens nog over het toetsenbord.

Typen op de bank met het onscreen toetsenbord ging al bij de eerste iPad prima, dus met de grotere iPad Pro zal dat ook geen probleem zijn. Voor op een bureau is een los toetsenbord fijner, met name voor je houding t.o.v. het scherm.

Bijdrager
    Shmoo

Maar sowieso het typen op iOS devices ( glas ) is een drama, met een iPhone is dat wat anders wanneer je iemand wilt appen en je korte berichtjes tikt maar als je serieuze verhalen moet typen dan kun je beter met je vingers tussen de deur komen dan typen op glas.

Een toetsenbord is dus altijd een must als je de iPad voor ‘productiviteit’ gaat gebruiken.

Bijdrager
    Bvanrens

Bedankt alle voor de reacties. Ik had dat apparaatje nog niet ontdekt, werkt dit ook met iMovie? Dit zou eventueel een optie zijn mocht ik dan later toch nog extra geheugen nodig hebben.
    Ik kan ook wel doorsparen, maar soms moet ik tevreden zijn met wat er mogelijk is nu.

Het typen op het glas zou dan zijn tijdens korte notities, daarnaast ben ik vooral van plan om notities te gaan schrijven met de pencil.

Groetjes,
    Bram

Bijdrager
    Dorkiban

Ik las hier dat op een 32 Gb iphone met IOS 8 ongeveer 26,5 Gb overblijft.

Ik heb ook wel eens naar die Verbatim gekeken of een IOS memory stick, maar wat me altijd heeft afgeschrikt is dat die apparaten werken met eigen apps. Je kunt ze dus niet benaderen middels een andere app. Dat is voor films misschien zo’n issue, zolang de bijbehorende app het formaat herkent, maar voor bewerkingen via andere apps lijkt het me lastiger.

Bijdrager
    computer space

Speel ook even met een Surface Pro 4. Student->OneNote is heerlijke combi. En er kan gewoon µSDkaart van 200GB in.
    Op je Apple Wolk mag Windows 10 vies klinken, maar het is echt veel minder vies dan iOS voor iPadPro. Dat is echt terug naar de poepluiers. Misschien leuk en zindelijk als de iPad Pro over paar jaar 3 wordt…
    Lees eens wat reviews: algemene mening: prima hardware, maar software schiet flink tekort.

Bijdrager
    Bvanrens

Het is inderdaad een nadeel dat ik de bestanden niet vanuit alle apps zou kunnen bereiken. Maar als ik films kan kijken vanaf z’n apparaatje kan ik wel alle opslag van de iPad benutten voor andere dingen.

Er komt hier geen microsoft in. Ik hou te veel van Apple producten om vreemd te gaan;) maar bedankt voor het meedenken en advies!

Groetjes,
    Bram

Bijdrager
    Absrnd
    Shmoo op 18 februari 2016

Maar sowieso het typen op iOS devices ( glas ) is een drama,

Een toetsenbord is dus altijd een must als je de iPad voor ‘productiviteit’ gaat gebruiken.

Wat een onzin:)
    typen op glas moet je aan wennen, maar gaat prima, ik doe niet anders.
    wat wel een nadeel is, dat als je keyboard tevoorschijn komt, je een deel van je scherm kwijt bent :), en als de app niet geoptimaliseerd is voor de pro is die nog groter.

Bijdrager
    Gijsbert

Als Ipad Pro 32GB bezitter kan ik vertellen dat ik de opslag voldoende vind, maar uiteraard is dat op basis van mijn gebruik.

Ik speel er games op (sporadisch), speel nooit teveel door elkaar, dus van de games die veel MBs tot GBs in beslag nemen staan er max. 3 tegelijk op. Datzelfde doe ik ook met grote andere apps. Overbodig geworden apps gaan er af (momenteel teveel apps erop, omdat ik ideale teken / notitie apps voor Apple Pencil zoek en dus veel uitprobeer, zodra ik voorkeur app heb, gaat de rest er dus af).

Films / series zet ik er ook op, maar tot op heden nog geen vakantie gehad, dus Ipad Pro vol gezet met films / series om gedurende vakantie te kunnen kijken heb ik nog niet (volgende week 1e keer, heb al gezien dat ik zoveel mogelijk in 720P moet plaatsen op Ipad Pro, dan kan ik voor alle avonden 2 a 3 uur aan film / serie meenemen heb ik berekend, a.s. weekend daadwerkelijke uitvoering dus).

Typen op de bank / stoel doe ik ook op Ipad zelf, werkt prima (web adressen, forum reacties, snel mail contact (ook voor werk)), moet ik een serieuzer / langer mailtje sturen, dan klap ik mn keyboard cover open en ga even aan tafel zitten.

Nog laatste opmerking: ik heb ook slechts 16 GB opslag op Iphone, dus ik ben ook gewend om zuinig om te gaan met apps (dit in tegenstelling tot op Macbook en Windows-PC op het werk, daar heb ik altijd opslagruimte te kort, al komt dat op het werk ook door het werk wat ik doe……:-).

Bijdrager
    Bvanrens

Dank je voor je reactie! Ik heb gister de 32gb versie besteld met smartcover en pencil. Ik heb zelf nog een toetsenbord over, deze ga ik gebruiken als toetsenbord. Ik kan me goed vinden in de punten die je opnoemt, ik ben er overtuigt van dat ik de goede keuze hebt gemaakt.

Ik gebruik trouwens notability voor notities, werkt erg fijn vind ik.

Groetjes,
    Bram

Bijdrager
    Betatester

Hoeveel gb is die verbatim?

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.